TEST: Modernizácia Hyundaiu Santa Fe žiaľ obišla prevodovku

Nové asistenčné systémy fungujú na jednotku.

Ilustračné foto. (Zdroj: Michael Kasarda)

Menší Hyundai Tucson sa umiestnil v prvej dvadsiatke najpredávanejších áut na svete za prvý polrok a v prvej päťke najpredávanejších áut na Slovensku, no Hyundai nezabudol ani na svoje väčšie SUV - Santa Fe. Model je na trhu od roku 2012 a na jeho omladenie je tak najvyšší čas.

Zmeny v exteriéri sú prakticky nebadateľné, dôležité je predsa to, čo je pod povrchom. Už od predstavenia sme Santa Fe vždy vnímali ako veľké a pohodlné auto s bohatou výbavou, no s faceliftom prišiel aj nový balík asistenčných a bezpečnostných systémov.

Facelift a nová výbava sa týka oboch veľkostí auta - menšieho Santa Fe aj väčšieho Grand Santa Fe. Pre zaujímavosť: v USA (kde majú trochu iné predstavy o tom, čo je veľké) nesie väčší model názov Santa Fe a menší je Santa Fe Sport.

Pôsobí mohutne a športovo

Kým predchodca bol na pohľad celkom nezaujímavý, súčasná generácia vyzerá dynamicky a podľa nás ide o jedno z najkrajších SUV na trhu. Veľká predná maska, "prižmúrené" svetlá, výrazná bočná linka a nízke presklenie vytvárajú dojem "prikrčeného" auta.

Trochu zamrzia veľké kolesá, ktoré síce vyzerajú výborne, no znižujú komfort a predražujú náklady na prevádzku auta, ktoré predsa pochádza od "dostupnej" neprémiovej značky. Tiež prezrádzajú neveľké offroadové ambície tohto SUV.

Mierne zvýšený podvozok a automaticky pripojiteľný pohon všetkých kolies bez ďalšej terénnej výbavy je v tejto triede štandardom.

Facelift sa dotkol tvarovania predného nárazníku a grafiky svetiel - zmeny sú, pochopiteľne k lepšiemu a auto omladili, no osve nie sú dostatočným argumentom na to, aby ste si vybrali tento novší model.

V interiéri je zmien len málo

Kabína bola navrhnutá s ohľadom na jednoduchosť používania a pohodlnosť cestovania. Sedí sa na mäkkých "kreslách", ktoré poskytujú len slabú bočnú oporu, no sú veľmi komfortné.

Chválime tiež dostatok odkladacích priestorov medzi prednými sedadlami aj intuitívne ovládacie prvky. Každá funkcia má samostatné veľké analógové tlačidlo, čo považujeme za ideálny spôsob ovládania. Poteší tiež lokalizovaný palubný počítač a infotainment.

Novinkou v ponuke je kamerový pohľad "z vtáčej perspektívy" na obrazovke infotainmentu. Možnosť vybrať si z viacerých kamier je praktická - napríklad pri pozdĺžnom parkovaní pri obrubníku - no oneskorenie zobrazenia po zaradení spiatočky je také výrazné, že sa vám na kamery ani nebude chcieť čakať.

Športový dizajn exteriéru sa mierne podpísal na vnútornom priestore. Oproti predchodcovi je palubná doska mohutnejšia, stredová konzola vyššia a nad hlavou je - najmä kvôli panoramatickému strešnému oknu - menej miesta. Vysoká línia bočných okien tiež obmedzuje výhľad z auta.

Kufor je relatívne priestranný, no k ideálnej využiteľnosti mu chýba ideálny tvar kvádra. Úložný priestor pod podlahou nie je veľmi hlboký - no vítame to, že zospodu, pod zadným nárazníkom, je zavesené plnohodnotné rezervné koleso.

Jazdí ako veľký koráb

Spôsob, akým sa Santa Fe na ceste správa, by sme prirovnali k veľkej lodi - a to môže byť dobrá, ale aj zlá charakteristika.

Na jednej strane je auto ideálnym spoločníkom na dlhé, oddychové cestovanie. Motor je dobre utlmený, podvozok mäkký a hojdavý.

K pohodovej jazde pomáha aj nový adaptívny tempomat a systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu, s ktorými veľké SUV nenútene zdoláva kilometre. Santa Fe sa naozaj hodí na dlhé cesty.

Pokiaľ však máte radi autá, ktoré sa dobre šoférujú, toto nie je jedno z nich. Pri šoférovaní akákoľvek odozva a priamosť absentuje - to dotvára pocit, že šoférujete veľký koráb, no uberá na istote pri manévrovaní.

Všetky ovládacie prvky - volant, plyn aj brzda - majú akúsi vôľu či mŕtvy chod, sú mäkké a chýba im jasne definovaný záber. To výrazne uberá na istote pri ovládaní auta hoci, opakujeme, niekomu to môže vyhovovať.

Prežijete tú spotrebu?

Motor osve je silný a kultivovaný, výkon sa však do istej miery stráca v zastaralej šesťstupňovej automatickej prevodovke. Kvôli nej by ste na Santa Fe nepovedali, že má 200 koní - konkurencia dokáže reagovať pohotovejšie a lepšie využívať potenciál motora.

Radí rozvážne a necháva motor v nižších otáčkach, kedy má najviac točivého momentu. Ak však požadujete silnejšie zrýchlenie, prevodovka nedokáže držať tempo.

Výsledkom je, že na plynový pedál musíte tlačiť ešte o trochu viac, čo sa podpíše na vyššej spotrebe - počas testu sme jazdili v priemere za 9,3 litra. Táto hodnota sa príliš nemenila v závislosti od toho, či sme išli mestom, vidiekom alebo po diaľnici.

Skúsenosti majiteľov ukazujú, že s istým sebazaprením môže spotreba klesnúť k ôsmim litrom. Žiadne veľké zázraky sa od 2,2-litrového motora čakať nedajú.

Je to škoda, pretože kým gumové ovládanie vytvára atmosféru hojdavého auta, vysoká spotreba je otravná a kazí celkový dojem z auta.

Veľa auta za rozumné peniaze

Cena 42 690 € za Santa Fe s týmto motorom a automatickou prevodovkou v najvyššej výbave nie je zlá. Auto má množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov - adaptívneho tempomatu až po vyhrievané (a vpredu aj ventilované) kožené sedačky - za ktoré musíte u konkurencie draho priplácať.

Otázkou teda ostáva, nakoľko sa dokážete vyrovnať so zastaralým pohonným ústrojenstvom a vyššou spotrebou, ktorú prináša.

Kupujúci môžu zvážiť, či nepočkajú na tú toľko očakávanú Škodu Kodiaq, ktorá do predaja príde začiatkom budúceho roka. Najväčším konkurentom Hyundaiu Santa Fe je v našich očiach jeho menší brat Tucson. Ten ponúkne takmer toľko isto miesta, rovnakú komfortnú výbavu, lepšiu jazdnú dynamiku a nižšiu spotrebu za výrazne menej peňazí. 

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelHyundai Santa Fe
Verzia2,2 CRDi Premium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)34 990 / 40 690 / 44 490
MotorTurbom preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 2 199 cm3
Typ prevodovkyAutomatická 6st.
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min)147 (200) / 3 800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)440 / 1 750 - 2 750
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)9,6
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,6 / 9,3
Objem palivovej nádrže (l)64
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1 890 / 620
Objem batožinového priestoru (l)585
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 700; 4 700; 1880; 1 690
Rozmer pneumatík235/55 R19

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 217
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 270
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 990
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 192
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 847
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 381
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 562
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 255
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 998
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Videotest: Najsilnejšou zbraňou Hondy Civic je podvozok

Nové motory dostali turbo. Civic navyše zaujme dizajnom, ktorý rozhodne nie je konzervatívny.

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop