TEST: Modernizácia Hyundaiu Santa Fe žiaľ obišla prevodovku

Nové asistenčné systémy fungujú na jednotku.

Ilustračné foto. (Zdroj: Michael Kasarda)

Menší Hyundai Tucson sa umiestnil v prvej dvadsiatke najpredávanejších áut na svete za prvý polrok a v prvej päťke najpredávanejších áut na Slovensku, no Hyundai nezabudol ani na svoje väčšie SUV - Santa Fe. Model je na trhu od roku 2012 a na jeho omladenie je tak najvyšší čas.

Zmeny v exteriéri sú prakticky nebadateľné, dôležité je predsa to, čo je pod povrchom. Už od predstavenia sme Santa Fe vždy vnímali ako veľké a pohodlné auto s bohatou výbavou, no s faceliftom prišiel aj nový balík asistenčných a bezpečnostných systémov.

Facelift a nová výbava sa týka oboch veľkostí auta - menšieho Santa Fe aj väčšieho Grand Santa Fe. Pre zaujímavosť: v USA (kde majú trochu iné predstavy o tom, čo je veľké) nesie väčší model názov Santa Fe a menší je Santa Fe Sport.

Pôsobí mohutne a športovo

Kým predchodca bol na pohľad celkom nezaujímavý, súčasná generácia vyzerá dynamicky a podľa nás ide o jedno z najkrajších SUV na trhu. Veľká predná maska, "prižmúrené" svetlá, výrazná bočná linka a nízke presklenie vytvárajú dojem "prikrčeného" auta.

Trochu zamrzia veľké kolesá, ktoré síce vyzerajú výborne, no znižujú komfort a predražujú náklady na prevádzku auta, ktoré predsa pochádza od "dostupnej" neprémiovej značky. Tiež prezrádzajú neveľké offroadové ambície tohto SUV.

Mierne zvýšený podvozok a automaticky pripojiteľný pohon všetkých kolies bez ďalšej terénnej výbavy je v tejto triede štandardom.

Facelift sa dotkol tvarovania predného nárazníku a grafiky svetiel - zmeny sú, pochopiteľne k lepšiemu a auto omladili, no osve nie sú dostatočným argumentom na to, aby ste si vybrali tento novší model.

V interiéri je zmien len málo

Kabína bola navrhnutá s ohľadom na jednoduchosť používania a pohodlnosť cestovania. Sedí sa na mäkkých "kreslách", ktoré poskytujú len slabú bočnú oporu, no sú veľmi komfortné.

Chválime tiež dostatok odkladacích priestorov medzi prednými sedadlami aj intuitívne ovládacie prvky. Každá funkcia má samostatné veľké analógové tlačidlo, čo považujeme za ideálny spôsob ovládania. Poteší tiež lokalizovaný palubný počítač a infotainment.

Novinkou v ponuke je kamerový pohľad "z vtáčej perspektívy" na obrazovke infotainmentu. Možnosť vybrať si z viacerých kamier je praktická - napríklad pri pozdĺžnom parkovaní pri obrubníku - no oneskorenie zobrazenia po zaradení spiatočky je také výrazné, že sa vám na kamery ani nebude chcieť čakať.

Športový dizajn exteriéru sa mierne podpísal na vnútornom priestore. Oproti predchodcovi je palubná doska mohutnejšia, stredová konzola vyššia a nad hlavou je - najmä kvôli panoramatickému strešnému oknu - menej miesta. Vysoká línia bočných okien tiež obmedzuje výhľad z auta.

Kufor je relatívne priestranný, no k ideálnej využiteľnosti mu chýba ideálny tvar kvádra. Úložný priestor pod podlahou nie je veľmi hlboký - no vítame to, že zospodu, pod zadným nárazníkom, je zavesené plnohodnotné rezervné koleso.

Jazdí ako veľký koráb

Spôsob, akým sa Santa Fe na ceste správa, by sme prirovnali k veľkej lodi - a to môže byť dobrá, ale aj zlá charakteristika.

Na jednej strane je auto ideálnym spoločníkom na dlhé, oddychové cestovanie. Motor je dobre utlmený, podvozok mäkký a hojdavý.

K pohodovej jazde pomáha aj nový adaptívny tempomat a systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu, s ktorými veľké SUV nenútene zdoláva kilometre. Santa Fe sa naozaj hodí na dlhé cesty.

Pokiaľ však máte radi autá, ktoré sa dobre šoférujú, toto nie je jedno z nich. Pri šoférovaní akákoľvek odozva a priamosť absentuje - to dotvára pocit, že šoférujete veľký koráb, no uberá na istote pri manévrovaní.

Všetky ovládacie prvky - volant, plyn aj brzda - majú akúsi vôľu či mŕtvy chod, sú mäkké a chýba im jasne definovaný záber. To výrazne uberá na istote pri ovládaní auta hoci, opakujeme, niekomu to môže vyhovovať.

Prežijete tú spotrebu?

Motor osve je silný a kultivovaný, výkon sa však do istej miery stráca v zastaralej šesťstupňovej automatickej prevodovke. Kvôli nej by ste na Santa Fe nepovedali, že má 200 koní - konkurencia dokáže reagovať pohotovejšie a lepšie využívať potenciál motora.

Radí rozvážne a necháva motor v nižších otáčkach, kedy má najviac točivého momentu. Ak však požadujete silnejšie zrýchlenie, prevodovka nedokáže držať tempo.

Výsledkom je, že na plynový pedál musíte tlačiť ešte o trochu viac, čo sa podpíše na vyššej spotrebe - počas testu sme jazdili v priemere za 9,3 litra. Táto hodnota sa príliš nemenila v závislosti od toho, či sme išli mestom, vidiekom alebo po diaľnici.

Skúsenosti majiteľov ukazujú, že s istým sebazaprením môže spotreba klesnúť k ôsmim litrom. Žiadne veľké zázraky sa od 2,2-litrového motora čakať nedajú.

Je to škoda, pretože kým gumové ovládanie vytvára atmosféru hojdavého auta, vysoká spotreba je otravná a kazí celkový dojem z auta.

Veľa auta za rozumné peniaze

Cena 42 690 € za Santa Fe s týmto motorom a automatickou prevodovkou v najvyššej výbave nie je zlá. Auto má množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov - adaptívneho tempomatu až po vyhrievané (a vpredu aj ventilované) kožené sedačky - za ktoré musíte u konkurencie draho priplácať.

Otázkou teda ostáva, nakoľko sa dokážete vyrovnať so zastaralým pohonným ústrojenstvom a vyššou spotrebou, ktorú prináša.

Kupujúci môžu zvážiť, či nepočkajú na tú toľko očakávanú Škodu Kodiaq, ktorá do predaja príde začiatkom budúceho roka. Najväčším konkurentom Hyundaiu Santa Fe je v našich očiach jeho menší brat Tucson. Ten ponúkne takmer toľko isto miesta, rovnakú komfortnú výbavu, lepšiu jazdnú dynamiku a nižšiu spotrebu za výrazne menej peňazí. 

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelHyundai Santa Fe
Verzia2,2 CRDi Premium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)34 990 / 40 690 / 44 490
MotorTurbom preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 2 199 cm3
Typ prevodovkyAutomatická 6st.
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min)147 (200) / 3 800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)440 / 1 750 - 2 750
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)9,6
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,6 / 9,3
Objem palivovej nádrže (l)64
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1 890 / 620
Objem batožinového priestoru (l)585
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 700; 4 700; 1880; 1 690
Rozmer pneumatík235/55 R19

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 949
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 942
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 801
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 600
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 469
  6. Splnený sen 1 433
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 318
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 179
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 983
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 926

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

SVET

Schwarzenberg pre SME: Okamura či Kotleba, všetko rovnaká háveď

Babiš môže ohroziť demokraciu, tvrdí.

ŠPORT

Sagan si pôjde po zelený dres. Šéf Bory poukázal na Bergen

Cyklisti spoznali trasu Tour de France 2018.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.