SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

TEST: Modernizácia Hyundaiu Santa Fe žiaľ obišla prevodovku

Nové asistenčné systémy fungujú na jednotku.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Michael Kasarda)

Menší Hyundai Tucson sa umiestnil v prvej dvadsiatke najpredávanejších áut na svete za prvý polrok a v prvej päťke najpredávanejších áut na Slovensku, no Hyundai nezabudol ani na svoje väčšie SUV - Santa Fe. Model je na trhu od roku 2012 a na jeho omladenie je tak najvyšší čas.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmeny v exteriéri sú prakticky nebadateľné, dôležité je predsa to, čo je pod povrchom. Už od predstavenia sme Santa Fe vždy vnímali ako veľké a pohodlné auto s bohatou výbavou, no s faceliftom prišiel aj nový balík asistenčných a bezpečnostných systémov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Facelift a nová výbava sa týka oboch veľkostí auta - menšieho Santa Fe aj väčšieho Grand Santa Fe. Pre zaujímavosť: v USA (kde majú trochu iné predstavy o tom, čo je veľké) nesie väčší model názov Santa Fe a menší je Santa Fe Sport.

Pôsobí mohutne a športovo

Kým predchodca bol na pohľad celkom nezaujímavý, súčasná generácia vyzerá dynamicky a podľa nás ide o jedno z najkrajších SUV na trhu. Veľká predná maska, "prižmúrené" svetlá, výrazná bočná linka a nízke presklenie vytvárajú dojem "prikrčeného" auta.

Trochu zamrzia veľké kolesá, ktoré síce vyzerajú výborne, no znižujú komfort a predražujú náklady na prevádzku auta, ktoré predsa pochádza od "dostupnej" neprémiovej značky. Tiež prezrádzajú neveľké offroadové ambície tohto SUV.

SkryťVypnúť reklamu

Mierne zvýšený podvozok a automaticky pripojiteľný pohon všetkých kolies bez ďalšej terénnej výbavy je v tejto triede štandardom.

Facelift sa dotkol tvarovania predného nárazníku a grafiky svetiel - zmeny sú, pochopiteľne k lepšiemu a auto omladili, no osve nie sú dostatočným argumentom na to, aby ste si vybrali tento novší model.

V interiéri je zmien len málo

Kabína bola navrhnutá s ohľadom na jednoduchosť používania a pohodlnosť cestovania. Sedí sa na mäkkých "kreslách", ktoré poskytujú len slabú bočnú oporu, no sú veľmi komfortné.

Chválime tiež dostatok odkladacích priestorov medzi prednými sedadlami aj intuitívne ovládacie prvky. Každá funkcia má samostatné veľké analógové tlačidlo, čo považujeme za ideálny spôsob ovládania. Poteší tiež lokalizovaný palubný počítač a infotainment.

SkryťVypnúť reklamu

Novinkou v ponuke je kamerový pohľad "z vtáčej perspektívy" na obrazovke infotainmentu. Možnosť vybrať si z viacerých kamier je praktická - napríklad pri pozdĺžnom parkovaní pri obrubníku - no oneskorenie zobrazenia po zaradení spiatočky je také výrazné, že sa vám na kamery ani nebude chcieť čakať.

Športový dizajn exteriéru sa mierne podpísal na vnútornom priestore. Oproti predchodcovi je palubná doska mohutnejšia, stredová konzola vyššia a nad hlavou je - najmä kvôli panoramatickému strešnému oknu - menej miesta. Vysoká línia bočných okien tiež obmedzuje výhľad z auta.

Kufor je relatívne priestranný, no k ideálnej využiteľnosti mu chýba ideálny tvar kvádra. Úložný priestor pod podlahou nie je veľmi hlboký - no vítame to, že zospodu, pod zadným nárazníkom, je zavesené plnohodnotné rezervné koleso.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdí ako veľký koráb

Spôsob, akým sa Santa Fe na ceste správa, by sme prirovnali k veľkej lodi - a to môže byť dobrá, ale aj zlá charakteristika.

Na jednej strane je auto ideálnym spoločníkom na dlhé, oddychové cestovanie. Motor je dobre utlmený, podvozok mäkký a hojdavý.

K pohodovej jazde pomáha aj nový adaptívny tempomat a systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu, s ktorými veľké SUV nenútene zdoláva kilometre. Santa Fe sa naozaj hodí na dlhé cesty.

Pokiaľ však máte radi autá, ktoré sa dobre šoférujú, toto nie je jedno z nich. Pri šoférovaní akákoľvek odozva a priamosť absentuje - to dotvára pocit, že šoférujete veľký koráb, no uberá na istote pri manévrovaní.

Všetky ovládacie prvky - volant, plyn aj brzda - majú akúsi vôľu či mŕtvy chod, sú mäkké a chýba im jasne definovaný záber. To výrazne uberá na istote pri ovládaní auta hoci, opakujeme, niekomu to môže vyhovovať.

SkryťVypnúť reklamu

Prežijete tú spotrebu?

Motor osve je silný a kultivovaný, výkon sa však do istej miery stráca v zastaralej šesťstupňovej automatickej prevodovke. Kvôli nej by ste na Santa Fe nepovedali, že má 200 koní - konkurencia dokáže reagovať pohotovejšie a lepšie využívať potenciál motora.

Radí rozvážne a necháva motor v nižších otáčkach, kedy má najviac točivého momentu. Ak však požadujete silnejšie zrýchlenie, prevodovka nedokáže držať tempo.

Výsledkom je, že na plynový pedál musíte tlačiť ešte o trochu viac, čo sa podpíše na vyššej spotrebe - počas testu sme jazdili v priemere za 9,3 litra. Táto hodnota sa príliš nemenila v závislosti od toho, či sme išli mestom, vidiekom alebo po diaľnici.

Skúsenosti majiteľov ukazujú, že s istým sebazaprením môže spotreba klesnúť k ôsmim litrom. Žiadne veľké zázraky sa od 2,2-litrového motora čakať nedajú.

SkryťVypnúť reklamu

Je to škoda, pretože kým gumové ovládanie vytvára atmosféru hojdavého auta, vysoká spotreba je otravná a kazí celkový dojem z auta.

Veľa auta za rozumné peniaze

Cena 42 690 € za Santa Fe s týmto motorom a automatickou prevodovkou v najvyššej výbave nie je zlá. Auto má množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov - adaptívneho tempomatu až po vyhrievané (a vpredu aj ventilované) kožené sedačky - za ktoré musíte u konkurencie draho priplácať.

Otázkou teda ostáva, nakoľko sa dokážete vyrovnať so zastaralým pohonným ústrojenstvom a vyššou spotrebou, ktorú prináša.

Kupujúci môžu zvážiť, či nepočkajú na tú toľko očakávanú Škodu Kodiaq, ktorá do predaja príde začiatkom budúceho roka. Najväčším konkurentom Hyundaiu Santa Fe je v našich očiach jeho menší brat Tucson. Ten ponúkne takmer toľko isto miesta, rovnakú komfortnú výbavu, lepšiu jazdnú dynamiku a nižšiu spotrebu za výrazne menej peňazí. 

SkryťVypnúť reklamu
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelHyundai Santa Fe
Verzia2,2 CRDi Premium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)34 990 / 40 690 / 44 490
MotorTurbom preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 2 199 cm3
Typ prevodovkyAutomatická 6st.
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min)147 (200) / 3 800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)440 / 1 750 - 2 750
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)9,6
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,6 / 9,3
Objem palivovej nádrže (l)64
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1 890 / 620
Objem batožinového priestoru (l)585
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 700; 4 700; 1880; 1 690
Rozmer pneumatík235/55 R19

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  7. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 530
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 583
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 244
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 713
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 201
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 3 860
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 073
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja
  2. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  5. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  6. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  7. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  8. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 129 078
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 400
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 089
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 125
  5. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 3 089
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 894
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 846
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 489
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
SkryťZatvoriť reklamu