TEST: Modernizácia Hyundaiu Santa Fe žiaľ obišla prevodovku

Nové asistenčné systémy fungujú na jednotku.

Ilustračné foto. (Zdroj: Michael Kasarda)

Menší Hyundai Tucson sa umiestnil v prvej dvadsiatke najpredávanejších áut na svete za prvý polrok a v prvej päťke najpredávanejších áut na Slovensku, no Hyundai nezabudol ani na svoje väčšie SUV - Santa Fe. Model je na trhu od roku 2012 a na jeho omladenie je tak najvyšší čas.

Zmeny v exteriéri sú prakticky nebadateľné, dôležité je predsa to, čo je pod povrchom. Už od predstavenia sme Santa Fe vždy vnímali ako veľké a pohodlné auto s bohatou výbavou, no s faceliftom prišiel aj nový balík asistenčných a bezpečnostných systémov.

Facelift a nová výbava sa týka oboch veľkostí auta - menšieho Santa Fe aj väčšieho Grand Santa Fe. Pre zaujímavosť: v USA (kde majú trochu iné predstavy o tom, čo je veľké) nesie väčší model názov Santa Fe a menší je Santa Fe Sport.

Pôsobí mohutne a športovo

Kým predchodca bol na pohľad celkom nezaujímavý, súčasná generácia vyzerá dynamicky a podľa nás ide o jedno z najkrajších SUV na trhu. Veľká predná maska, "prižmúrené" svetlá, výrazná bočná linka a nízke presklenie vytvárajú dojem "prikrčeného" auta.

Trochu zamrzia veľké kolesá, ktoré síce vyzerajú výborne, no znižujú komfort a predražujú náklady na prevádzku auta, ktoré predsa pochádza od "dostupnej" neprémiovej značky. Tiež prezrádzajú neveľké offroadové ambície tohto SUV.

Mierne zvýšený podvozok a automaticky pripojiteľný pohon všetkých kolies bez ďalšej terénnej výbavy je v tejto triede štandardom.

Facelift sa dotkol tvarovania predného nárazníku a grafiky svetiel - zmeny sú, pochopiteľne k lepšiemu a auto omladili, no osve nie sú dostatočným argumentom na to, aby ste si vybrali tento novší model.

V interiéri je zmien len málo

Kabína bola navrhnutá s ohľadom na jednoduchosť používania a pohodlnosť cestovania. Sedí sa na mäkkých "kreslách", ktoré poskytujú len slabú bočnú oporu, no sú veľmi komfortné.

Chválime tiež dostatok odkladacích priestorov medzi prednými sedadlami aj intuitívne ovládacie prvky. Každá funkcia má samostatné veľké analógové tlačidlo, čo považujeme za ideálny spôsob ovládania. Poteší tiež lokalizovaný palubný počítač a infotainment.

Novinkou v ponuke je kamerový pohľad "z vtáčej perspektívy" na obrazovke infotainmentu. Možnosť vybrať si z viacerých kamier je praktická - napríklad pri pozdĺžnom parkovaní pri obrubníku - no oneskorenie zobrazenia po zaradení spiatočky je také výrazné, že sa vám na kamery ani nebude chcieť čakať.

Športový dizajn exteriéru sa mierne podpísal na vnútornom priestore. Oproti predchodcovi je palubná doska mohutnejšia, stredová konzola vyššia a nad hlavou je - najmä kvôli panoramatickému strešnému oknu - menej miesta. Vysoká línia bočných okien tiež obmedzuje výhľad z auta.

Kufor je relatívne priestranný, no k ideálnej využiteľnosti mu chýba ideálny tvar kvádra. Úložný priestor pod podlahou nie je veľmi hlboký - no vítame to, že zospodu, pod zadným nárazníkom, je zavesené plnohodnotné rezervné koleso.

Jazdí ako veľký koráb

Spôsob, akým sa Santa Fe na ceste správa, by sme prirovnali k veľkej lodi - a to môže byť dobrá, ale aj zlá charakteristika.

Na jednej strane je auto ideálnym spoločníkom na dlhé, oddychové cestovanie. Motor je dobre utlmený, podvozok mäkký a hojdavý.

K pohodovej jazde pomáha aj nový adaptívny tempomat a systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu, s ktorými veľké SUV nenútene zdoláva kilometre. Santa Fe sa naozaj hodí na dlhé cesty.

Pokiaľ však máte radi autá, ktoré sa dobre šoférujú, toto nie je jedno z nich. Pri šoférovaní akákoľvek odozva a priamosť absentuje - to dotvára pocit, že šoférujete veľký koráb, no uberá na istote pri manévrovaní.

Všetky ovládacie prvky - volant, plyn aj brzda - majú akúsi vôľu či mŕtvy chod, sú mäkké a chýba im jasne definovaný záber. To výrazne uberá na istote pri ovládaní auta hoci, opakujeme, niekomu to môže vyhovovať.

Prežijete tú spotrebu?

Motor osve je silný a kultivovaný, výkon sa však do istej miery stráca v zastaralej šesťstupňovej automatickej prevodovke. Kvôli nej by ste na Santa Fe nepovedali, že má 200 koní - konkurencia dokáže reagovať pohotovejšie a lepšie využívať potenciál motora.

Radí rozvážne a necháva motor v nižších otáčkach, kedy má najviac točivého momentu. Ak však požadujete silnejšie zrýchlenie, prevodovka nedokáže držať tempo.

Výsledkom je, že na plynový pedál musíte tlačiť ešte o trochu viac, čo sa podpíše na vyššej spotrebe - počas testu sme jazdili v priemere za 9,3 litra. Táto hodnota sa príliš nemenila v závislosti od toho, či sme išli mestom, vidiekom alebo po diaľnici.

Skúsenosti majiteľov ukazujú, že s istým sebazaprením môže spotreba klesnúť k ôsmim litrom. Žiadne veľké zázraky sa od 2,2-litrového motora čakať nedajú.

Je to škoda, pretože kým gumové ovládanie vytvára atmosféru hojdavého auta, vysoká spotreba je otravná a kazí celkový dojem z auta.

Veľa auta za rozumné peniaze

Cena 42 690 € za Santa Fe s týmto motorom a automatickou prevodovkou v najvyššej výbave nie je zlá. Auto má množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov - adaptívneho tempomatu až po vyhrievané (a vpredu aj ventilované) kožené sedačky - za ktoré musíte u konkurencie draho priplácať.

Otázkou teda ostáva, nakoľko sa dokážete vyrovnať so zastaralým pohonným ústrojenstvom a vyššou spotrebou, ktorú prináša.

Kupujúci môžu zvážiť, či nepočkajú na tú toľko očakávanú Škodu Kodiaq, ktorá do predaja príde začiatkom budúceho roka. Najväčším konkurentom Hyundaiu Santa Fe je v našich očiach jeho menší brat Tucson. Ten ponúkne takmer toľko isto miesta, rovnakú komfortnú výbavu, lepšiu jazdnú dynamiku a nižšiu spotrebu za výrazne menej peňazí. 

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelHyundai Santa Fe
Verzia2,2 CRDi Premium
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)34 990 / 40 690 / 44 490
MotorTurbom preplňovaný vznetový radový štvorvalec, 2 199 cm3
Typ prevodovkyAutomatická 6st.
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min)147 (200) / 3 800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)440 / 1 750 - 2 750
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)9,6
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,6 / 9,3
Objem palivovej nádrže (l)64
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)1 890 / 620
Objem batožinového priestoru (l)585
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 700; 4 700; 1880; 1 690
Rozmer pneumatík235/55 R19

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 8 376
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 558
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 524
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 801
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 266
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 811
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 755
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 372

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor týkajúci sa vymenovania ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Fico sa už takmer mesiac vyhráža.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.