INGOLSTADT, BRATISLAVA. V automobilovom priemysle budúcnosti bude hrať rekuperácia energie ešte významnejšiu úlohu ako dnes. Nemecká automobilka Audi preto pracuje na novom systéme pruženia nazvanom eROT, ktoré celkom nahradí zvislé tlmiče elektromechanickými rotačnými tlmičmi. Ich primárnou úlohou bude samozrejme poskytovať ešte vyšší komfort jazdy ako dnes.
Nový systém elektromechanického pruženia má poskytnúť celkom nové možnosti v nastavovaní odpruženia vozidla. eROT pruženie reaguje okamžite a len s minimálnou zotrvačnosťou. Ako aktívne zavesenie sa prispôsobí v maximálnej možnej miere spôsobu jazdy a povrchu vozovky.
Charakteristika tlmenia je prakticky ľubovoľne definovateľná pomocou špeciálneho softvéru. Systém eliminuje obmedzenie zdvihu a tlmenie odskoku, čím trpia bežné tlmiče. Medzi ďalšie výhody novinky má byť úspora miesta, čo sa vhodne prejaví v interiéri, či batožinovom priestore.

Každá jedna nerovnosť, či výtlk však produkuje kinetickú energiu, ktorá je dnes premenená na teplo. Audi plánuje túto energiu využiť. Elektromotory, ktorých úlohou je tlmiť pruženie, premenia prijatú energiu na elektrické napätie 48 V, ďalej využiteľné priamo vo vozidle.
Výkon celého systému je závislý na povrchu, po ktorom sa vozidlo pohybuje. V priemere je systém schopný vygenerovať výkon 100 až 150 W. Na novej a rovnej ceste sú to však len približne 3 W. Výkon stúpa na rozbitých cestách až za hranicu 600 W. Takto získaná elektrická energia je uložená v akumulátore typu lithium-ion s kapacitou 0,5 kWh a následne konvertovaná z napätia 48 V do bežnej 12 V sústavy v aute.
Automobilka Audi plánuje pruženie eROT nasadiť vo svojich vozidlách v roku 2017 ako primárny elektrický systém, schopný ušetriť v priemere asi 0,7 litra paliva na 100 km dlhej trase.