SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Vďaka emisnému škandálu by Volkswagen mohol rozhodovať o vývoji elektromobilov

Trest, ktorý automobilka dostala za kauzu Dieselgate, jej môže nakoniec pomôcť.

(Zdroj: Flickr / CC Bruno Kussler Marques)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dve miliardy dolárov, ktoré musí podľa amerického súdneho zmieru Volkswagen použiť na rozvoj elektromobilov, by mohli posilniť pozíciu automobilky. Menšie automobilky preto žiadajú, aby použitie prostriedkov kontroloval nezávislý dohľad, píše Reuters.

Volkswagen v súčasnosti uzatvára na súde v Kalifornii zmier s americkým úradom na ochranu životného prostredia (EPA) a ďalšími organizáciami. Kalifornský súd by mal zmier definitívne potvrdiť tento rok na jeseň, súčasťou zmieru je však aj podmienka, aby automobilka investovala dve miliardy dolárov (1,8 mld. eur) do projektov, ktoré "presvedčia Američanov, aby v budúcnosti častejšie používali vozidlá s nulovými emisiami."

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Majiteľov Volkswagenov v USA odškodňujú, v Európe automobilka mlčí Čítajte 

800 miliónov pripadne pre Kaliforniu a zvyšných 1,2 miliardy pre zvyšok USA. Dokopy si Volkswagen odložil na vyriešenie kauzy dieselgate 18,4 miliardy dolárov (16,4 mld. eur), píše portál DW.

Zo zločinca najsilnejší hráč

Dve miliardy dolárov na podporu elektromobility je relatívne veľká suma a Volkswagen by sa vďaka nej mohol stať významným hráčom na trhu. Ak sa automobilka rozhodne túto sumu investovať do rozvoja infraštruktúry (výstavby nabíjacích staníc), môže tak vlastne diktovať podmienky ostatným výrobcom elektromobilov, ktorí - s výnimkou Tesly - vlastné nabíjačky nemajú.

Spomína sa napríklad fakt, že v súčasnosti nie sú nabíjacie stanice štandardizované, používajú sa rôzne napätia a rôzne konektory. Volkswagen by s pomocou svojej investície mohol rozhodovať o tom, ako majú stanice vyzerať.

Volkswagenu tiež pomáha to, že je - po Toyote - druhou najväčšou automobilkou na svete. Pred prevalením emisného škandálu dokonca ašpiroval na pozíciu svetovej jednotky.

Viac nabíjačiek pred bytovkami

Svoje znepokojenie vyjadrilo v spoločnom liste 28 spoločností vrátane veľkých prevádzkovateľov nabíjačiek v USA, ako je ChargePoint alebo EV Connect. "Súdny zmier by nemal rozhodovať o víťazoch a porazených, špeciálne s ohľadom na to, že tento rozvíjajúci sa trh bude mať významný vplyv na dopravu v 21. storočí," píše sa v liste adresovanom federálnemu ministerstvu spravodlivosti.

Firmy v liste požadujú, aby časť prostriedkov bola vyhradená na výstavbu nabíjačiek pred bizniscentrami a bytovými domami, kde v súčasnosti najviac chýbajú. Investície by mali byť férové ku všetkým, ktorí podnikajú v oblasti elektromobility a najmä - vlastníci elektromobilov by z nej mali profitovať.

Čo Volkswagen spraví s dvomi miliardami dolárov, zatiaľ nie je jasné. Na plán dohliada kalifornská agentúra pre ovzdušie CARB a federálny úrad pre ochranu životného prostredia EPA.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 997
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 594
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 275
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 115
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 452
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 209
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 100
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 363
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 916
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 834

Téma: Dieselgate


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR