SME

Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie

Pozor dajte na homologizáciu montovaných LED svetiel a ich správne používanie.

(Zdroj: Audi)

Od roku 2011 musia byť všetky nové autá v EÚ povinne vybavené systémom prevádzkového denného svietenia (daytime running lights čiže DRL). V praxi sa najčastejšie používa pásik LED diód zakomponovaný do hlavného svetlometu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nástup LED dal dizajnérom väčšiu voľnosť v tom, ako usporiadať svetlomety. Pri mnohých autách tak pásik LED tvorí "nezameniteľný svetelný podpis".

LED svetlá sú tiež úspornejšie, vydržia dlhšie ako bežné žiarovky a spravidla aj lepšie svietia (to celkom neplatí v prípade lacnejších áut s LED svetlami).

SkryťVypnúť reklamu

Aj staršie auto môže svietiť diódami

Tieto svetlá sú ale relatívne populárnou úpravou aj pri starších autách. Majitelia si ich radi montujú aj na staršie autá - pod zámienkou toho, že tým šetria klasické žiarovky, znižujú spotrebu či skrátka zlepšujú vzhľad auta.

Hoci slovenské predpisy nie sú k dodatočným úpravám auta zhovievavé, denné svetlá sú jednou z modifikácií, ktorú nezakazujú. Musíte však splniť stanovené podmienky. 

Krátka odpoveď je - nie. Už aj tak je výnimočné, že nejaká úprava auta je tolerovaná - pri inak celkom prísnom všeobecnom pravidle, že auto by sa nemalo (pod hrozbou pokuty a odobratia tabuliek s evidenčným číslom či vodičského preukazu) odchýliť od stavu, v akom vyšlo z továrne.

Hmlové ani diaľkové svetlá so zníženou intenzitou neboli schválené na použitie ako prevádzkové denné svietenie. Charakteristika svetelného kužeľa sa totiž podľa typu svetla líši.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Odpustia mi pokutu, ak poruchu auta na mieste odstránim? Čítajte 

Čitateľ však stále má možnosť namontovať si dodatočné LED denné svetlá - takúto úpravu pripúšťa aj webstránka Ministerstva vnútra. Dodatočne namontované svetlo však musí byť homologizované v súlade s európskymi technickými normami, označené príslušnou schvaľovacou značkou a správne namontované - o detailoch a konkrétnom umiestnení píše portál spoločnosti Testek, ktorá kontroluje stanice technickej kontroly.

Denné svietenie môže majiteľ auta zapojiť tak, aby svietilo stále, alebo tak, aby po zapnutí stretávacích svetiel zhaslo. Na technickej kontrole sú prípustné oba spôsoby zapojenia (za splnenia predpokladu, že sú použité homologizované a správne umiestnené svetlá).

Naučte sa ich správne používať

Na záver ešte upozorňujeme, že novo nainštalované denné svietenie sa musíte naučiť správne používať. Denné svietenie môžete používať len "za nezníženej viditeľnosti" - bežné stretávacie svetlá zapínajte v daždi spolu so stieračmi a hneď, ako sa začne stmievať.

SkryťVypnúť reklamu

Takisto si treba uvedomiť, že denné svietenie svieti iba vpredu - zadok auta ostáva neosvetlený a vodiči vás môžu za horších svetelných podmienok prehliadnuť. S tým zároveň súvisí hlavná výčitka odporcov povinného denného svietenia - vodiči si zvykli vnímať len tie predmety, ktoré svietia, čo zvyšuje nebezpečenstvo pre neosvetlených chodcov a cyklistov.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Zníženou viditeľnosťou [sa rozumie] viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Zákon o cestnej premávke

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesvieti dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Dodáme ešte, že v prípade, že si chce majiteľ auta vymeniť halogénové žiarovky za xenónové, má dve možnosti. Buď si vyberie xenónové výbojky so svietivosťou do 2000 lumenov, alebo musí svetlá vybaviť automatickým nastavovaním sklonu stretávacích svetlometov a zariadením na čistenie svetlometov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 308
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 319
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 877
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 803
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 550
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 406
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 151
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 048
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 500
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 261
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 223
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 030
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 439
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 472
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu