SME

Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie

Pozor dajte na homologizáciu montovaných LED svetiel a ich správne používanie.

(Zdroj: Audi)

Od roku 2011 musia byť všetky nové autá v EÚ povinne vybavené systémom prevádzkového denného svietenia (daytime running lights čiže DRL). V praxi sa najčastejšie používa pásik LED diód zakomponovaný do hlavného svetlometu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nástup LED dal dizajnérom väčšiu voľnosť v tom, ako usporiadať svetlomety. Pri mnohých autách tak pásik LED tvorí "nezameniteľný svetelný podpis".

LED svetlá sú tiež úspornejšie, vydržia dlhšie ako bežné žiarovky a spravidla aj lepšie svietia (to celkom neplatí v prípade lacnejších áut s LED svetlami).

SkryťVypnúť reklamu

Aj staršie auto môže svietiť diódami

Tieto svetlá sú ale relatívne populárnou úpravou aj pri starších autách. Majitelia si ich radi montujú aj na staršie autá - pod zámienkou toho, že tým šetria klasické žiarovky, znižujú spotrebu či skrátka zlepšujú vzhľad auta.

Hoci slovenské predpisy nie sú k dodatočným úpravám auta zhovievavé, denné svetlá sú jednou z modifikácií, ktorú nezakazujú. Musíte však splniť stanovené podmienky. 

Krátka odpoveď je - nie. Už aj tak je výnimočné, že nejaká úprava auta je tolerovaná - pri inak celkom prísnom všeobecnom pravidle, že auto by sa nemalo (pod hrozbou pokuty a odobratia tabuliek s evidenčným číslom či vodičského preukazu) odchýliť od stavu, v akom vyšlo z továrne.

Hmlové ani diaľkové svetlá so zníženou intenzitou neboli schválené na použitie ako prevádzkové denné svietenie. Charakteristika svetelného kužeľa sa totiž podľa typu svetla líši.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Odpustia mi pokutu, ak poruchu auta na mieste odstránim? Čítajte 

Čitateľ však stále má možnosť namontovať si dodatočné LED denné svetlá - takúto úpravu pripúšťa aj webstránka Ministerstva vnútra. Dodatočne namontované svetlo však musí byť homologizované v súlade s európskymi technickými normami, označené príslušnou schvaľovacou značkou a správne namontované - o detailoch a konkrétnom umiestnení píše portál spoločnosti Testek, ktorá kontroluje stanice technickej kontroly.

Denné svietenie môže majiteľ auta zapojiť tak, aby svietilo stále, alebo tak, aby po zapnutí stretávacích svetiel zhaslo. Na technickej kontrole sú prípustné oba spôsoby zapojenia (za splnenia predpokladu, že sú použité homologizované a správne umiestnené svetlá).

Naučte sa ich správne používať

Na záver ešte upozorňujeme, že novo nainštalované denné svietenie sa musíte naučiť správne používať. Denné svietenie môžete používať len "za nezníženej viditeľnosti" - bežné stretávacie svetlá zapínajte v daždi spolu so stieračmi a hneď, ako sa začne stmievať.

SkryťVypnúť reklamu

Takisto si treba uvedomiť, že denné svietenie svieti iba vpredu - zadok auta ostáva neosvetlený a vodiči vás môžu za horších svetelných podmienok prehliadnuť. S tým zároveň súvisí hlavná výčitka odporcov povinného denného svietenia - vodiči si zvykli vnímať len tie predmety, ktoré svietia, čo zvyšuje nebezpečenstvo pre neosvetlených chodcov a cyklistov.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Zníženou viditeľnosťou [sa rozumie] viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Zákon o cestnej premávke

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesvieti dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Dodáme ešte, že v prípade, že si chce majiteľ auta vymeniť halogénové žiarovky za xenónové, má dve možnosti. Buď si vyberie xenónové výbojky so svietivosťou do 2000 lumenov, alebo musí svetlá vybaviť automatickým nastavovaním sklonu stretávacích svetlometov a zariadením na čistenie svetlometov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 240
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 043
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 836
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 887
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 689
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 317
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 099
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  4. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  5. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  7. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  8. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 221
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 910
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 888
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 901
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 929
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 047
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu