SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie

Pozor dajte na homologizáciu montovaných LED svetiel a ich správne používanie.

(Zdroj: Audi)

Od roku 2011 musia byť všetky nové autá v EÚ povinne vybavené systémom prevádzkového denného svietenia (daytime running lights čiže DRL). V praxi sa najčastejšie používa pásik LED diód zakomponovaný do hlavného svetlometu.

Nástup LED dal dizajnérom väčšiu voľnosť v tom, ako usporiadať svetlomety. Pri mnohých autách tak pásik LED tvorí "nezameniteľný svetelný podpis".

LED svetlá sú tiež úspornejšie, vydržia dlhšie ako bežné žiarovky a spravidla aj lepšie svietia (to celkom neplatí v prípade lacnejších áut s LED svetlami).

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj staršie auto môže svietiť diódami

Tieto svetlá sú ale relatívne populárnou úpravou aj pri starších autách. Majitelia si ich radi montujú aj na staršie autá - pod zámienkou toho, že tým šetria klasické žiarovky, znižujú spotrebu či skrátka zlepšujú vzhľad auta.

Hoci slovenské predpisy nie sú k dodatočným úpravám auta zhovievavé, denné svetlá sú jednou z modifikácií, ktorú nezakazujú. Musíte však splniť stanovené podmienky. 

Krátka odpoveď je - nie. Už aj tak je výnimočné, že nejaká úprava auta je tolerovaná - pri inak celkom prísnom všeobecnom pravidle, že auto by sa nemalo (pod hrozbou pokuty a odobratia tabuliek s evidenčným číslom či vodičského preukazu) odchýliť od stavu, v akom vyšlo z továrne.

Hmlové ani diaľkové svetlá so zníženou intenzitou neboli schválené na použitie ako prevádzkové denné svietenie. Charakteristika svetelného kužeľa sa totiž podľa typu svetla líši.

Prečítajte si tiež: Odpustia mi pokutu, ak poruchu auta na mieste odstránim? Čítajte 

Čitateľ však stále má možnosť namontovať si dodatočné LED denné svetlá - takúto úpravu pripúšťa aj webstránka Ministerstva vnútra. Dodatočne namontované svetlo však musí byť homologizované v súlade s európskymi technickými normami, označené príslušnou schvaľovacou značkou a správne namontované - o detailoch a konkrétnom umiestnení píše portál spoločnosti Testek, ktorá kontroluje stanice technickej kontroly.

Denné svietenie môže majiteľ auta zapojiť tak, aby svietilo stále, alebo tak, aby po zapnutí stretávacích svetiel zhaslo. Na technickej kontrole sú prípustné oba spôsoby zapojenia (za splnenia predpokladu, že sú použité homologizované a správne umiestnené svetlá).

Naučte sa ich správne používať

Na záver ešte upozorňujeme, že novo nainštalované denné svietenie sa musíte naučiť správne používať. Denné svietenie môžete používať len "za nezníženej viditeľnosti" - bežné stretávacie svetlá zapínajte v daždi spolu so stieračmi a hneď, ako sa začne stmievať.

Takisto si treba uvedomiť, že denné svietenie svieti iba vpredu - zadok auta ostáva neosvetlený a vodiči vás môžu za horších svetelných podmienok prehliadnuť. S tým zároveň súvisí hlavná výčitka odporcov povinného denného svietenia - vodiči si zvykli vnímať len tie predmety, ktoré svietia, čo zvyšuje nebezpečenstvo pre neosvetlených chodcov a cyklistov.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Zníženou viditeľnosťou [sa rozumie] viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Zákon o cestnej premávke

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesvieti dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Dodáme ešte, že v prípade, že si chce majiteľ auta vymeniť halogénové žiarovky za xenónové, má dve možnosti. Buď si vyberie xenónové výbojky so svietivosťou do 2000 lumenov, alebo musí svetlá vybaviť automatickým nastavovaním sklonu stretávacích svetlometov a zariadením na čistenie svetlometov.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 924
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 158
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 936
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 661
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 274
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 866
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 847
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 270
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 802
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 751

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR