Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie

Pozor dajte na homologizáciu montovaných LED svetiel a ich správne používanie.

(Zdroj: Audi)

Od roku 2011 musia byť všetky nové autá v EÚ povinne vybavené systémom prevádzkového denného svietenia (daytime running lights čiže DRL). V praxi sa najčastejšie používa pásik LED diód zakomponovaný do hlavného svetlometu.

Nástup LED dal dizajnérom väčšiu voľnosť v tom, ako usporiadať svetlomety. Pri mnohých autách tak pásik LED tvorí "nezameniteľný svetelný podpis".

LED svetlá sú tiež úspornejšie, vydržia dlhšie ako bežné žiarovky a spravidla aj lepšie svietia (to celkom neplatí v prípade lacnejších áut s LED svetlami).

Aj staršie auto môže svietiť diódami

Tieto svetlá sú ale relatívne populárnou úpravou aj pri starších autách. Majitelia si ich radi montujú aj na staršie autá - pod zámienkou toho, že tým šetria klasické žiarovky, znižujú spotrebu či skrátka zlepšujú vzhľad auta.

Hoci slovenské predpisy nie sú k dodatočným úpravám auta zhovievavé, denné svetlá sú jednou z modifikácií, ktorú nezakazujú. Musíte však splniť stanovené podmienky. 

Krátka odpoveď je - nie. Už aj tak je výnimočné, že nejaká úprava auta je tolerovaná - pri inak celkom prísnom všeobecnom pravidle, že auto by sa nemalo (pod hrozbou pokuty a odobratia tabuliek s evidenčným číslom či vodičského preukazu) odchýliť od stavu, v akom vyšlo z továrne.

Hmlové ani diaľkové svetlá so zníženou intenzitou neboli schválené na použitie ako prevádzkové denné svietenie. Charakteristika svetelného kužeľa sa totiž podľa typu svetla líši.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Odpustia mi pokutu, ak poruchu auta na mieste odstránim?

Čitateľ však stále má možnosť namontovať si dodatočné LED denné svetlá - takúto úpravu pripúšťa aj webstránka Ministerstva vnútra. Dodatočne namontované svetlo však musí byť homologizované v súlade s európskymi technickými normami, označené príslušnou schvaľovacou značkou a správne namontované - o detailoch a konkrétnom umiestnení píše portál spoločnosti Testek, ktorá kontroluje stanice technickej kontroly.

Denné svietenie môže majiteľ auta zapojiť tak, aby svietilo stále, alebo tak, aby po zapnutí stretávacích svetiel zhaslo. Na technickej kontrole sú prípustné oba spôsoby zapojenia (za splnenia predpokladu, že sú použité homologizované a správne umiestnené svetlá).

Naučte sa ich správne používať

Na záver ešte upozorňujeme, že novo nainštalované denné svietenie sa musíte naučiť správne používať. Denné svietenie môžete používať len "za nezníženej viditeľnosti" - bežné stretávacie svetlá zapínajte v daždi spolu so stieračmi a hneď, ako sa začne stmievať.

Takisto si treba uvedomiť, že denné svietenie svieti iba vpredu - zadok auta ostáva neosvetlený a vodiči vás môžu za horších svetelných podmienok prehliadnuť. S tým zároveň súvisí hlavná výčitka odporcov povinného denného svietenia - vodiči si zvykli vnímať len tie predmety, ktoré svietia, čo zvyšuje nebezpečenstvo pre neosvetlených chodcov a cyklistov.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Zníženou viditeľnosťou [sa rozumie] viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Zákon o cestnej premávke

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesvieti dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Dodáme ešte, že v prípade, že si chce majiteľ auta vymeniť halogénové žiarovky za xenónové, má dve možnosti. Buď si vyberie xenónové výbojky so svietivosťou do 2000 lumenov, alebo musí svetlá vybaviť automatickým nastavovaním sklonu stretávacích svetlometov a zariadením na čistenie svetlometov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  2. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  3. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  4. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  5. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  8. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  9. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  10. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 995
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 737
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 866
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 741
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 502
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 373
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 202
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 096
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 083
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 094

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajinu zasiahol masívny hackerský útok, v Černobyle musia merať manuálne

Zasiahnuté sú letiská, pošta, ale aj vládne inštitúcie. Problémy hlásia aj západné firmy.

KOMENTÁRE

Nestačí strihať drôty, železná opona je v nás stále

Na hranici Rakúska a Maďarska sa začala rúcať železná opona.

KOMENTÁRE

Homosexualita stále rozdeľuje, diskusii sa nevyhnú ani biskupi

Cirkvi a spoločnosť sú v tejto téme už dnes rozdelené a bude sa len prehlbovať.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.