SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie

Pozor dajte na homologizáciu montovaných LED svetiel a ich správne používanie.

(Zdroj: Audi)

Od roku 2011 musia byť všetky nové autá v EÚ povinne vybavené systémom prevádzkového denného svietenia (daytime running lights čiže DRL). V praxi sa najčastejšie používa pásik LED diód zakomponovaný do hlavného svetlometu.

Nástup LED dal dizajnérom väčšiu voľnosť v tom, ako usporiadať svetlomety. Pri mnohých autách tak pásik LED tvorí "nezameniteľný svetelný podpis".

LED svetlá sú tiež úspornejšie, vydržia dlhšie ako bežné žiarovky a spravidla aj lepšie svietia (to celkom neplatí v prípade lacnejších áut s LED svetlami).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Aj staršie auto môže svietiť diódami

Tieto svetlá sú ale relatívne populárnou úpravou aj pri starších autách. Majitelia si ich radi montujú aj na staršie autá - pod zámienkou toho, že tým šetria klasické žiarovky, znižujú spotrebu či skrátka zlepšujú vzhľad auta.

Hoci slovenské predpisy nie sú k dodatočným úpravám auta zhovievavé, denné svetlá sú jednou z modifikácií, ktorú nezakazujú. Musíte však splniť stanovené podmienky. 

Krátka odpoveď je - nie. Už aj tak je výnimočné, že nejaká úprava auta je tolerovaná - pri inak celkom prísnom všeobecnom pravidle, že auto by sa nemalo (pod hrozbou pokuty a odobratia tabuliek s evidenčným číslom či vodičského preukazu) odchýliť od stavu, v akom vyšlo z továrne.

Hmlové ani diaľkové svetlá so zníženou intenzitou neboli schválené na použitie ako prevádzkové denné svietenie. Charakteristika svetelného kužeľa sa totiž podľa typu svetla líši.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Odpustia mi pokutu, ak poruchu auta na mieste odstránim? Čítajte 

Čitateľ však stále má možnosť namontovať si dodatočné LED denné svetlá - takúto úpravu pripúšťa aj webstránka Ministerstva vnútra. Dodatočne namontované svetlo však musí byť homologizované v súlade s európskymi technickými normami, označené príslušnou schvaľovacou značkou a správne namontované - o detailoch a konkrétnom umiestnení píše portál spoločnosti Testek, ktorá kontroluje stanice technickej kontroly.

Denné svietenie môže majiteľ auta zapojiť tak, aby svietilo stále, alebo tak, aby po zapnutí stretávacích svetiel zhaslo. Na technickej kontrole sú prípustné oba spôsoby zapojenia (za splnenia predpokladu, že sú použité homologizované a správne umiestnené svetlá).

Naučte sa ich správne používať

Na záver ešte upozorňujeme, že novo nainštalované denné svietenie sa musíte naučiť správne používať. Denné svietenie môžete používať len "za nezníženej viditeľnosti" - bežné stretávacie svetlá zapínajte v daždi spolu so stieračmi a hneď, ako sa začne stmievať.

Skryť Vypnúť reklamu

Takisto si treba uvedomiť, že denné svietenie svieti iba vpredu - zadok auta ostáva neosvetlený a vodiči vás môžu za horších svetelných podmienok prehliadnuť. S tým zároveň súvisí hlavná výčitka odporcov povinného denného svietenia - vodiči si zvykli vnímať len tie predmety, ktoré svietia, čo zvyšuje nebezpečenstvo pre neosvetlených chodcov a cyklistov.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Zníženou viditeľnosťou [sa rozumie] viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Zákon o cestnej premávke

V prípade, že denné svietidlá nesvietia tak, ako majú, nemali by ste ich používať. Stačí, že len jedno svietidlo nesvieti, alebo nesvieti dostatočne intenzívne, treba mať zapnuté stretávačky. V opačnom prípade riskujete pokutu do 50 eur.

Dodáme ešte, že v prípade, že si chce majiteľ auta vymeniť halogénové žiarovky za xenónové, má dve možnosti. Buď si vyberie xenónové výbojky so svietivosťou do 2000 lumenov, alebo musí svetlá vybaviť automatickým nastavovaním sklonu stretávacích svetlometov a zariadením na čistenie svetlometov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 716
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 585
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 625
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 087
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 853
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 631
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 993
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 301
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Testy odhalili 901 nových prípadov (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Sagan si vybral novú výzvu, no musel niečo obetovať

Aká bola sezóna slovenského cyklistu?

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.