Renault Talisman môžeme ešte stále označiť za novinku na našich cestách. Svedčil o tom aj živý záujem okolia o tento model. Predstavený bol vlani v lete a v ponuke Renaultu zabral miesto po dvojici Laguna a Latitude.
Vo všeobecnosti bodoval vzhľadom exteriéru. V elegantnom sedane môžeme nájsť zakomponované, pre Renault typické dizajnové prvky. V tomto ohľade najviac “kričí“ mohutná predná maska. Ešte viac sa to prejavuje vo vnútri.
Unifikácia vládne svetu automobilového priemyslu, a tak tu nájdeme to, čo aj v modeloch Espace a Mégane. Najvyššia verzia Initiale Paris pôsobí vo vnútri naozaj luxusne.

Ventilované aj vyhrievané masážne predné sedadlá, vyhrievaný volant, rozmerný dotykový displej, kožené čalúnenie, head up displej a množstvo asistenčných systémov tento pocit len dotvára.
Po usadení sa za volant sa vodičovo sedadlo automaticky prisunie bližšie k volantu do prednastavenej polohy. Koža na sedadle pritom, ako sa dotýka lakťovej opierky, niekedy zavŕzga.
Jediným lacno pôsobiacim prvkom je tlačidlo na vyhrievanie volantu. Rovnaké nájdeme aj v Traficu. Funguje dobre, na prvý pohľad ho nevidno, ale do Initiale Paris a k prvkom ako masážne sedadlá jednoducho nepasuje.

Ovládanie funkcií multimediálneho systému prostredníctvom dotykového displeja sa zo začiatku nejaví jednoducho. Preklikať sa k jednotlivým funkciám nemusí byť vždy jednoduché.
Výhodou je možnosť nastaviť si domovskú obrazovku s požadovanými funkciami. V prípade domovskej obrazovky sa oplatí využívať aj dotykový dislpej. Oblasti, na ktoré treba kliknúť, sú naozaj veľké a výrazne to nevyrušuje ani za jazdy, keďže sa to dá zvládnuť skoro naslepo.

V iných podskupinách menu je lepšie používať otočný ovládač na stredovom tuneli. Systém R-Link 2 v nás zo začiatku nezanechával dobrý pocit. Nekonečné hľadanie v obsiahlom menu sa však postupne zmení.
Systém si nastavíte podľa svojich požiadaviek a nájdete v ňom logiku. Nakoniec aj tak ovládate iba tie dve, tri funkcie, ktoré potrebujete k životu a zvyšok bol pre nás pekným, ale zbytočným obsahom.
Priestorovo je na tom Talisman veľmi slušne a platí to aj na zadných sedadlách, aj keď v prvom momente sa nám to tak nezdalo.
Oklamalo nás sedadlo šoféra, ktoré sa pri vystupovaní automaticky posunie dozadu a obmedzí priestor pre posádku vzadu. Za sedadlami skrýva sedan slušný batožinový priestor 608 l. Potešila aj schopnosť sklápania sedadiel a otvor na prevážanie dlhých predmetov.

Najpodstatnejším aspektom bola v prípade Talismanu pre nás samotná jazda. Prešli sme na ňom celkovo 1600 km, vyskúšali ho väčšinou na diaľnici, ale neobišli sme ani mesto a horský priechod.
V uliciach mesta môžu prekážať rozmery Talismanu (nie je to veľké SUV, ale ani zrovna malé mestské auto). Veľa však pri manévrovaní v úzkych priestoroch dokáže pomôcť príplatkový systém 4Control – schopnosť natáčať zadné kolesá robí pri parkovaní z Talismanu obratné auto.

Trochu horšie je na tom pri týchto manévroch dvojspojková šesťstupňová prevodovka EDC. Vo všeobecnosti sme s ňou veľmi spokojní a jediný mínus sme odhalili v meste. Práve pri parkovaní by mohol byť rozjazd jemnejší. To isté platí pri jemnom zastavovaní, napríklad na semafore.
Pokiaľ nestlačíte brzdový pedál hlbšie, tak motor ostáva pripojený k prevodovke a vašu snahu o jemné spomalenie prebíja snaha motora rozbehnúť auto.
Agregát je jemne podtočený a prejavuje sa to vibráciami. Preto je lepšie zastavovať o niečo prudšie a podobnej situácii sa vyhnete.
Na diaľniciach je Talisman komfortný, príjemný aj počas dlhej jazdy a jeho naftový agregát 1,6 dCi 160 si vypýta niečo medzi 6,6-6,8 l paliva/100 km.
V ponuke Renaultu už dlhší čas absentuje ponuka objemnejšieho dieselového motora. Záujemcovia sa musia uspokojiť s výkonom 118 kW, čo v prípade objemu 1,6 l nie je zlé číslo. Stačí to však v praxi? Myslíme si, že pre väčšinu šoférov určite áno. Pokojná jazda s občasným predbiehaním nepotrebuje ani o 1 kW viac.
Pokiaľ však patríte medzi svižných jazdcov a chcete si užiť zábavu niekde na horskom priechode, alebo pravidelne vyžadujete väčšiu výkonovú rezervu pre predbiehanie s naloženým autom, tak narazíte na strop.
Ostro s týmto faktom kontrastujú schopnosti podvozku. Pretože ten vám napriek svojmu plavnému charakteru poskytne schopnosť “lietať“ cez zákruty. Prejazdy zakrútených serpentín aj tiahlych zákrut sú vzhľadom na tento typ auta mimoriadne dynamické. Viac ako samotný podvozok k tomu prispieva systém 4Control, umožňujúci natáčanie zadných kolies.
Talisman ide vďaka tomu ako po koľajniciach. Bežne takéto schopnosti ani nepotrebujete, ale má to svoj význam. Šofér má pri štandardnom tempe totiž veľkú bezpečnostnú rezervu, čo mu môže pomôcť napríklad pri obchádzaní nečakanej prekážky.

Plavnosť podvozku možno precítiť na vlnách, kedy môže dôjsť v prvej fáze k prepruženiu, auto doslova sadne k zemi a znovu sa “odrazí“ hore. V druhej fáze však pruženie dobre eliminuje rozhúpanie a k ďalším kmitom nedôjde.
Renault Talisman nás presvedčil hlavne v zákrutách, ale aj na dlhých, nudných diaľničných presunoch. My by sme radšej brali lacnejšiu verziu. Ľahšie sa je odpúšťajú chyby a masážne sedadlá nás aj tak prestali po pár kilometroch baviť. Na druhej strane by sme určite uvažovali nad systémom 4Control, ten je však dostupný iba vo výbave Intens (začína na 31 590 v prípade rovnakého motora a prevodovky) a Initiale Paris. V prvom prípade stojí 1750 eur, v druhom prípade je v cene.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Renault Talisman |
Verzia | Initiale Paris |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 23 490/37 390/38 710 |
Motor | preplňovaný naftový štvorvalec s objemom 1598 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 118(160)4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 380/1750 |
Typ prevodovky/počet stupňov | dvojspojková EDC/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 9,4 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,4/6,6 vysokú spotrebu spôsobilo množstvo kilometrov strávených na diaľniciach |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1593/525 |
Objem batožinového priestoru (l) | 608 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2808; 4848; 1890; 1463 |
Predné svetlá technika a účinok | LED PURE VISION, svetlá majú príjemnú farbu a výborný účinok; automatické prepínanie diaľkových svetiel nefunguje za každých podmienok ideálne, platí to najmä na diaľnici |
Odomykanie | bezkľúčový systém – funguje veľmi dobre, ani raz nenastala situácia, aby sme museli vytiahnuť kľúč z vrecka |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | delené sedadlá v pomere 2:1; otvor na prevoz dlhých predmetov; dva boxy po stranách |
Rezervné koleso - prístup | dojazdová – príplatok 50 eur |