SME

TEST: Renaultu Talisman sedia diaľnice, ale aj serpentíny

Systém natáčania zadných kolies 4Control podstatným spôsobom zlepšuje vlastnosti Talismanu.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

Renault Talisman môžeme ešte stále označiť za novinku na našich cestách. Svedčil o tom aj živý záujem okolia o tento model. Predstavený bol vlani v lete a v ponuke Renaultu zabral miesto po dvojici Laguna a Latitude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo všeobecnosti bodoval vzhľadom exteriéru. V elegantnom sedane môžeme nájsť zakomponované, pre Renault typické dizajnové prvky. V tomto ohľade najviac “kričí“ mohutná predná maska. Ešte viac sa to prejavuje vo vnútri.

Unifikácia vládne svetu automobilového priemyslu, a tak tu nájdeme to, čo aj v modeloch Espace a Mégane. Najvyššia verzia Initiale Paris pôsobí vo vnútri naozaj luxusne.

SkryťVypnúť reklamu

Ventilované aj vyhrievané masážne predné sedadlá, vyhrievaný volant, rozmerný dotykový displej, kožené čalúnenie, head up displej a množstvo asistenčných systémov tento pocit len dotvára.

Po usadení sa za volant sa vodičovo sedadlo automaticky prisunie bližšie k volantu do prednastavenej polohy. Koža na sedadle pritom, ako sa dotýka lakťovej opierky, niekedy zavŕzga.

Jediným lacno pôsobiacim prvkom je tlačidlo na vyhrievanie volantu. Rovnaké nájdeme aj v Traficu. Funguje dobre, na prvý pohľad ho nevidno, ale do Initiale Paris a k prvkom ako masážne sedadlá jednoducho nepasuje.

Ovládanie funkcií multimediálneho systému prostredníctvom dotykového displeja sa zo začiatku nejaví jednoducho. Preklikať sa k jednotlivým funkciám nemusí byť vždy jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu

Výhodou je možnosť nastaviť si domovskú obrazovku s požadovanými funkciami. V prípade domovskej obrazovky sa oplatí využívať aj dotykový dislpej. Oblasti, na ktoré treba kliknúť, sú naozaj veľké a výrazne to nevyrušuje ani za jazdy, keďže sa to dá zvládnuť skoro naslepo.

V iných podskupinách menu je lepšie používať otočný ovládač na stredovom tuneli. Systém R-Link 2 v nás zo začiatku nezanechával dobrý pocit. Nekonečné hľadanie v obsiahlom menu sa však postupne zmení.

Systém si nastavíte podľa svojich požiadaviek a nájdete v ňom logiku. Nakoniec aj tak ovládate iba tie dve, tri funkcie, ktoré potrebujete k životu a zvyšok bol pre nás pekným, ale zbytočným obsahom.

Priestorovo je na tom Talisman veľmi slušne a platí to aj na zadných sedadlách, aj keď v prvom momente sa nám to tak nezdalo.

SkryťVypnúť reklamu

Oklamalo nás sedadlo šoféra, ktoré sa pri vystupovaní automaticky posunie dozadu a obmedzí priestor pre posádku vzadu. Za sedadlami skrýva sedan slušný batožinový priestor 608 l. Potešila aj schopnosť sklápania sedadiel a otvor na prevážanie dlhých predmetov.

Najpodstatnejším aspektom bola v prípade Talismanu pre nás samotná jazda. Prešli sme na ňom celkovo 1600 km, vyskúšali ho väčšinou na diaľnici, ale neobišli sme ani mesto a horský priechod.

V uliciach mesta môžu prekážať rozmery Talismanu (nie je to veľké SUV, ale ani zrovna malé mestské auto). Veľa však pri manévrovaní v úzkych priestoroch dokáže pomôcť príplatkový systém 4Control – schopnosť natáčať zadné kolesá robí pri parkovaní z Talismanu obratné auto.

Trochu horšie je na tom pri týchto manévroch dvojspojková šesťstupňová prevodovka EDC. Vo všeobecnosti sme s ňou veľmi spokojní a jediný mínus sme odhalili v meste. Práve pri parkovaní by mohol byť rozjazd jemnejší. To isté platí pri jemnom zastavovaní, napríklad na semafore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ nestlačíte brzdový pedál hlbšie, tak motor ostáva pripojený k prevodovke a vašu snahu o jemné spomalenie prebíja snaha motora rozbehnúť auto.

Agregát je jemne podtočený a prejavuje sa to vibráciami. Preto je lepšie zastavovať o niečo prudšie a podobnej situácii sa vyhnete.

Na diaľniciach je Talisman komfortný, príjemný aj počas dlhej jazdy a jeho naftový agregát 1,6 dCi 160 si vypýta niečo medzi 6,6-6,8 l paliva/100 km.

V ponuke Renaultu už dlhší čas absentuje ponuka objemnejšieho dieselového motora. Záujemcovia sa musia uspokojiť s výkonom 118 kW, čo v prípade objemu 1,6 l nie je zlé číslo. Stačí to však v praxi? Myslíme si, že pre väčšinu šoférov určite áno. Pokojná jazda s občasným predbiehaním nepotrebuje ani o 1 kW viac.

Pokiaľ však patríte medzi svižných jazdcov a chcete si užiť zábavu niekde na horskom priechode, alebo pravidelne vyžadujete väčšiu výkonovú rezervu pre predbiehanie s naloženým autom, tak narazíte na strop.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostro s týmto faktom kontrastujú schopnosti podvozku. Pretože ten vám napriek svojmu plavnému charakteru poskytne schopnosť “lietať“ cez zákruty. Prejazdy zakrútených serpentín aj tiahlych zákrut sú vzhľadom na tento typ auta mimoriadne dynamické. Viac ako samotný podvozok k tomu prispieva systém 4Control, umožňujúci natáčanie zadných kolies.

Talisman ide vďaka tomu ako po koľajniciach. Bežne takéto schopnosti ani nepotrebujete, ale má to svoj význam. Šofér má pri štandardnom tempe totiž veľkú bezpečnostnú rezervu, čo mu môže pomôcť napríklad pri obchádzaní nečakanej prekážky.

Plavnosť podvozku možno precítiť na vlnách, kedy môže dôjsť v prvej fáze k prepruženiu, auto doslova sadne k zemi a znovu sa “odrazí“ hore. V druhej fáze však pruženie dobre eliminuje rozhúpanie a k ďalším kmitom nedôjde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault Talisman nás presvedčil hlavne v zákrutách, ale aj na dlhých, nudných diaľničných presunoch. My by sme radšej brali lacnejšiu verziu. Ľahšie sa je odpúšťajú chyby a masážne sedadlá nás aj tak prestali po pár kilometroch baviť. Na druhej strane by sme určite uvažovali nad systémom 4Control, ten je však dostupný iba vo výbave Intens (začína na 31 590 v prípade rovnakého motora a prevodovky) a Initiale Paris. V prvom prípade stojí 1750 eur, v druhom prípade je v cene.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Renault Talisman

Verzia

Initiale Paris

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

23 490/37 390/38 710

Motor

preplňovaný naftový štvorvalec s objemom 1598 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

118(160)4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

380/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

dvojspojková EDC/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,4

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,4/6,6 vysokú spotrebu spôsobilo množstvo kilometrov strávených na diaľniciach

Objem palivovej nádrže (l)

52

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1593/525

Objem batožinového priestoru (l)

608

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2808; 4848; 1890; 1463

Predné svetlá technika a účinok

LED PURE VISION, svetlá majú príjemnú farbu a výborný účinok; automatické prepínanie diaľkových svetiel nefunguje za každých podmienok ideálne, platí to najmä na diaľnici

Odomykanie

bezkľúčový systém – funguje veľmi dobre, ani raz nenastala situácia, aby sme museli vytiahnuť kľúč z vrecka

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

delené sedadlá v pomere 2:1; otvor na prevoz dlhých predmetov; dva boxy po stranách

Rezervné koleso - prístup

dojazdová – príplatok 50 eur

 

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 870
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 723
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 948
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 529
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 097
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 693
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 381
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 193
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  2. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  3. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  4. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  5. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  6. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  7. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  8. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 107
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 16 619
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 858
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 853
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 850
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 512
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 494
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 685
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu