SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Boli sme zvedaví, prečo je nová Vitara taká obľúbená (test)

Malé SUV japonskej značky Suzuki prerazilo na našom trhu viac, ako sme v minulosti predpovedali. Nenásilný dizajn, renomé značky i prijateľná cena dosiahli svoje.

(Zdroj: Martin Vosko)

Tesne po tom, čo nový model Vitara dorazil na slovenský trh, sme si nevedeli odpovedať na otázku, prečo Suzuki kanibalizuje vlastné modely. S odstupom času a vyskúšaní už obľúbeného modelu sme zistili, že nie Suzuki S-Cross, ale model Vitara je mentálnym nástupcom v našej krajine rozšíreného modelu SX-4.

Nadšení sme boli z hravého podvozka, výbornej kulisy radenia i ochoty pohonu 4x4. Motorová paleta bežnej Vitary s jedným dieselom a jedným benzínovým motorom značne zjednodušuje voľbu. My sme však vyskúšali model Vitara S a v ňom nový zážihový turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý s prijateľnou spotrebou paliva ponúka to, o čom iní len snívajú.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nenápadná, ale vidíme ju všade

Po dizajnovej stránke nepatrí Vitara medzi „oslňovačov“ ulíc v meste, práve naopak. Je jednoduchá a nebyť možnosti kombinovať rôzne farebné lakovania s inou farbou strechy, prípadne odlíšiť disky kolies, bolo by toto stredné SUV ešte nenápadnejšie.

Práve jednoduchší vzhľad modelu Vitara voči modelu S-Cross môže zákazníkom pozitívne padnúť do oka. Páči sa im natoľko, že akceptujú aj potrebu investovať pri kúpe Vitary viac ako pri voľbe modelu S-Cross.

Interiér nie je úplne jednoduchý, ale neobťažuje. Ovládacie prvky umiestnili konštruktéri tam, kde by ste ich podľa očakávania hľadali. Až na drobné zaváhania, napr. v podobe ovládania hlasitosti „tlačidlami“ na dotykovom displeji, sa všetko podarilo.

Vzhľad interiéru podporí kontrastné červené prešívanie volantu, sedadiel a červené lemy výduchov ventilácie a hlavných prístrojov. Páčili sa nám na japonské pomery veľmi vkusne umiestnené analógové hodiny – tretí kruh medzi dvoma výduchmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Vitara S je vybavená najvyšším stupňom výbavy, ktorá v cene 20-tisíc eur zahŕňa okrem iných vecí aj adaptívny tempomat rýchlosti, bezkľúčové odomykanie a štart, automatickú klimatizáciu i pohon 4x4.

Motor hodný závisti

Na pohon bežného model Vitara, bez prívlastku S, môže slúžiť atmosférický motor s objemom 1,6 litra alebo diesel s rovnakým objemom. Písmenko „S“ nie je len o doplnkoch, pretože kolesá roztáča nový 1,4-litrový benzínový turbomotor Boosterjet.

Úsmev na tvári sme mali takmer okamžite po nasadnutí za volant a prekonaní prvých kilometrov. Vozidlo vážiace 1.210 kg (s manuálnou prevodovkou) je zrejme to najochotnejšie malé SUV tejto triedy. Výkon 140 konských síl a krútiaci moment 220 Nm dopraje vozidlu dostatok potenciálu aj na jazdu, ktorú môžeme smelo označiť za športovú.

Skryť Vypnúť reklamu

Sklamanie nenastalo ani po týždni testovania v meste a na nespevnených cestách, pretože motor podliezol sedemlitrovú hranicu priemernej spotreby. Počas úspornej jazdy mimo mesta sa benzínový motor uspokojí so spotrebou aj o vyše liter nižšou, t.j. cca šesť litrov, a približuje sa tak výrobcom udávanému priemeru.

Papierové zrýchlenie 10,2 sekundy možno neoslní, no spojenie podareného motora a prevodovky s kratšími prevodmi chytí za srdce. Radosť s akou Vitara skracovala vzdialenosti medzi našimi cieľmi bola viac ako zábavná.

Nečaká dlho na zrýchlenie vo voľnom pruhu

Automobilka vybavila model Vitara S aj voličom systému pohonu všetkých štyroch kolies, ktorú umožňuje predpripraviť elektroniku na očakávanú situáciu. V praxi sme sa však nestretli so situáciou, kedy by nestačil štandardný režim Auto – teda prednastavená voľba. Elektronika sama rozpozná potreby trakcie a ovláda medzinápravovú spojku pohonu všetkých štyroch kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkou devízou modelu Vitara je svetlá výška 185 mm, čím o polovicu centimetra poráža aj snežného muža našich západných susedov. S rozumom tak Vitara 4WD prekoná i skutočné prekážky a nezaskočí ju ani kríženie náprav, kedy má medzinápravová spojka skutočne veľa práce.

Vodičovi môže pomôcť aj adaptívny tempomat, ktorý automaticky znižuje rýchlosť pri približovaní sa za vozidlo v rovnakom pruhu s nižšou rýchlosťou. V rámci motoristického priemyslu to nie je novinka, ale Vitara po zapnutí „blinkra“ mierne uvoľní brzdu a pomaly zrýchľuje. Vyhnete sa tak efektu, že ste už zaradení vo voľnom jazdnom pruhu a vozidlo ešte potrebuje čas aby pridalo na cestovnú rýchlosť.

Prečo sa jej tak darí?

Odpoveď nie je jednoduchá. V prvom rade musíme uznať, že japonská značka Suzuki má na našom trhu veľmi dobré meno. Vyrába spoľahlivé autá a v prípade modelu SX4 si ľudia kúpili rovnaký automobil po troch rokoch používania, lebo chceli nové auto, ale boli bezvýhradne spokojní s tým súčasným.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslíme si, že na Slovensku je veľká skupina ľudí, ktorá chce mať pekné auto, ale zároveň nepotrebuje aby sa za ním ľudia na prechode obzerali. Presne také Suzuki je. Napriek tomu, môže byť nová Vitara výraznejšia ako ktorékoľvek iné SUV. Množstvo farebných kombinácií karosérie, strechy, nárazníkov či kolies umožňuje vyskladať si vzhľad na aký máte práve náladu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Suzuki Vitara S

Verzia

4x4 6MT

Cena modelu od/Cena testovacieho modelu

18 000 (2WD)/21 700 eur (4WD 6MT)

Motor

preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1373 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103(140) / 5.500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

220/1.500 - 4.000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,2

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,4 / 6,3

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1210/520

Objem batožinového priestoru (l)

375/1120

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2.500; 4.175; 1.775; 1.610

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 586
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 796
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 554
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 874
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 289
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 711
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 481
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 825
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 598
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 1 958
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Gambler
  2. Café Európa: Valí sa na nás energetická kríza?
  3. Šimon Briatka: Inšpiratívni ľudia 1: Roger Bannister, lekár, ktorý zabehol svetový rekord
  4. Naďa Serafínová: Ako sa naozaj testuje? Povedzme, že dosť zvláštne.
  5. Marián Lukáč: Blog č. 44- Múdrosť
  6. Miriam Studeničová: Cisár je nahý! Osobnosti sú nevedomé! Nepoznajú Pravdu!
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Aké ťažké je ľahko odpustiť?
  8. Miro Jankes: Októbrový výber
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 388
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 015
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 803
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 462
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 893
  6. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 3 788
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 787
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 3 687
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu