Čo dala Európska únia motoristom?

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých EÚ ovplyvnila svet motorizmu.

Výroba áut v žilinskom závode Kia.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Spôsobov, akými sa Únia snaží meniť cestnú dopravu (z hľadiska ekonomiky, životného prostredia aj bezpečnosti) je mnoho a nie všetky sú motoristom pochuti.

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých Európska únia ovplyvnila svet automobilov.  

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Európa riešila zakrivenie uhoriek už za Československa

1. Nereálna udávaná spotreba

Na meranie výrobcom udávanej spotreby a emisií výfukových plynov sa v Európe používa metodika testu NEDC, ktorá bola zavedená v roku 1997. Kritici jej vyčítajú najmä dve chyby - merací cyklus nedostatočne reflektuje šoférovanie v reálnom živote a pre automobilky je príliš jednoduché svoje autá "optimalizovať" tak, aby v teste dosiahli výborné výsledky.

Pre predstavu: Audi A4 s motorom 2,0 TFSI (185 kW/252 k) a dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic má v Európe udávanú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. V USA má to isté auto udávanú spotrebu 28 míľ na jeden galón čiže v prepočte 8,4 litra na 100 km.

Používanie tohto cyklu tak spôsobuje obrovské rozdiely medzi "papierovou" a reálnou spotrebou áut. Argument, že výsledok podľa metodiky NEDC je relevantný aspoň na porovnávanie neobstojí, pretože odchýlky od oficiálnej spotreby sú pri rôznych autách rôzne. Právnická osoba si navyše nemôže pohonné hmoty prejazdené nad rámec normovanej spotreby započítať do nákladov.

Treba uviesť, že samotný test NEDC nevymyslela Európska únia, ale Európska hospodárska komisia, ktorá patrí pod OSN. Európska únia si však metodiku NEDC plne osvojila a uznáva ju ako relevantnú pre meranie spotreby a emisií výfukových plynov aj na úradné účely.

2. Drahé jazdené autá

V októbri 2012 nadobudla účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch, ktorá na autá zaviedla "daň z luxusu", čiže progresívne rastúci registračný poplatok. Ten sa platí pri prvom prihlásení auta na Slovensku a jeho výška sa rastie s výkonom motora.

Vďaka tomuto opatreniu je nerentabilné dovážať silnejšie jazdenky, následkom čoho rastie cena tých, ktoré už boli prihlásené na Slovensku. Staré (najmä nemecké) autá s veľkými motormi si u nás nadmieru dobre držia cenu, pretože ďalšie už neprichádzajú.

To sa, pochopiteľne, nepáčilo ani Európskej únii. Tento registračný poplatok má účinok cla na dovoz jazdeného auta zo zahraničia (keďže pri kúpe jazdenky na Slovensku sa neplatí) a preto porušuje princíp voľného pohybu tovaru v Únii. Kúpa jazdeného auta zo zahraničia by mala byť rovnako drahá, ako jeho kúpa na Slovensku.

Ministerstvo financii však výčitku EÚ interpretovalo svojsky. Aktuálne je v legislatívnom procese ďalšia novela, podľa ktorej by sa od 1. februára 2017 platil progresívny registračný poplatok pri každom, nie len pri prvom prihlásení auta.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Týmto autám najviac ublíži zvýšený registračný poplatok

3. Krajšie písmo na tabuliach

Ide len o kozmetickú zmenu, no takú, ktorú si všimnú mnohí motoristi. Pri osádzaní nových (alebo výmene starších) smerových tabúľ sa začal používať nový typ písma (TERN) a tiež spôsob písania - názvy miest a obcí už sa budú písať s prvým veľkým písmenom a ostatnými malými.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 593
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 479
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 115
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 002
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 126
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 617
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 289
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 215
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 688

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli, teraz zarába milióny ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.