SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Čo dala Európska únia motoristom?

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých EÚ ovplyvnila svet motorizmu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Spôsobov, akými sa Únia snaží meniť cestnú dopravu (z hľadiska ekonomiky, životného prostredia aj bezpečnosti) je mnoho a nie všetky sú motoristom pochuti.

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých Európska únia ovplyvnila svet automobilov.  

Prečítajte si tiež: Európa riešila zakrivenie uhoriek už za Československa Čítajte 

1. Nereálna udávaná spotreba

Na meranie výrobcom udávanej spotreby a emisií výfukových plynov sa v Európe používa metodika testu NEDC, ktorá bola zavedená v roku 1997. Kritici jej vyčítajú najmä dve chyby - merací cyklus nedostatočne reflektuje šoférovanie v reálnom živote a pre automobilky je príliš jednoduché svoje autá "optimalizovať" tak, aby v teste dosiahli výborné výsledky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre predstavu: Audi A4 s motorom 2,0 TFSI (185 kW/252 k) a dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic má v Európe udávanú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. V USA má to isté auto udávanú spotrebu 28 míľ na jeden galón čiže v prepočte 8,4 litra na 100 km.

Používanie tohto cyklu tak spôsobuje obrovské rozdiely medzi "papierovou" a reálnou spotrebou áut. Argument, že výsledok podľa metodiky NEDC je relevantný aspoň na porovnávanie neobstojí, pretože odchýlky od oficiálnej spotreby sú pri rôznych autách rôzne. Právnická osoba si navyše nemôže pohonné hmoty prejazdené nad rámec normovanej spotreby započítať do nákladov.

Treba uviesť, že samotný test NEDC nevymyslela Európska únia, ale Európska hospodárska komisia, ktorá patrí pod OSN. Európska únia si však metodiku NEDC plne osvojila a uznáva ju ako relevantnú pre meranie spotreby a emisií výfukových plynov aj na úradné účely.

SkryťVypnúť reklamu

2. Drahé jazdené autá

V októbri 2012 nadobudla účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch, ktorá na autá zaviedla "daň z luxusu", čiže progresívne rastúci registračný poplatok. Ten sa platí pri prvom prihlásení auta na Slovensku a jeho výška sa rastie s výkonom motora.

Vďaka tomuto opatreniu je nerentabilné dovážať silnejšie jazdenky, následkom čoho rastie cena tých, ktoré už boli prihlásené na Slovensku. Staré (najmä nemecké) autá s veľkými motormi si u nás nadmieru dobre držia cenu, pretože ďalšie už neprichádzajú.

To sa, pochopiteľne, nepáčilo ani Európskej únii. Tento registračný poplatok má účinok cla na dovoz jazdeného auta zo zahraničia (keďže pri kúpe jazdenky na Slovensku sa neplatí) a preto porušuje princíp voľného pohybu tovaru v Únii. Kúpa jazdeného auta zo zahraničia by mala byť rovnako drahá, ako jeho kúpa na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo financii však výčitku EÚ interpretovalo svojsky. Aktuálne je v legislatívnom procese ďalšia novela, podľa ktorej by sa od 1. februára 2017 platil progresívny registračný poplatok pri každom, nie len pri prvom prihlásení auta.

Prečítajte si tiež: Týmto autám najviac ublíži zvýšený registračný poplatok Čítajte 

3. Krajšie písmo na tabuliach

Ide len o kozmetickú zmenu, no takú, ktorú si všimnú mnohí motoristi. Pri osádzaní nových (alebo výmene starších) smerových tabúľ sa začal používať nový typ písma (TERN) a tiež spôsob písania - názvy miest a obcí už sa budú písať s prvým veľkým písmenom a ostatnými malými.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C49MM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M49MM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 392
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 349
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 075
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 269
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 837
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 773
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 387
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 377
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 114
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

10 h
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

7 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan