Čo dala Európska únia motoristom?

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých EÚ ovplyvnila svet motorizmu.

Výroba áut v žilinskom závode Kia.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Spôsobov, akými sa Únia snaží meniť cestnú dopravu (z hľadiska ekonomiky, životného prostredia aj bezpečnosti) je mnoho a nie všetky sú motoristom pochuti.

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých Európska únia ovplyvnila svet automobilov.  

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Európa riešila zakrivenie uhoriek už za Československa

1. Nereálna udávaná spotreba

Na meranie výrobcom udávanej spotreby a emisií výfukových plynov sa v Európe používa metodika testu NEDC, ktorá bola zavedená v roku 1997. Kritici jej vyčítajú najmä dve chyby - merací cyklus nedostatočne reflektuje šoférovanie v reálnom živote a pre automobilky je príliš jednoduché svoje autá "optimalizovať" tak, aby v teste dosiahli výborné výsledky.

Pre predstavu: Audi A4 s motorom 2,0 TFSI (185 kW/252 k) a dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic má v Európe udávanú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. V USA má to isté auto udávanú spotrebu 28 míľ na jeden galón čiže v prepočte 8,4 litra na 100 km.

Používanie tohto cyklu tak spôsobuje obrovské rozdiely medzi "papierovou" a reálnou spotrebou áut. Argument, že výsledok podľa metodiky NEDC je relevantný aspoň na porovnávanie neobstojí, pretože odchýlky od oficiálnej spotreby sú pri rôznych autách rôzne. Právnická osoba si navyše nemôže pohonné hmoty prejazdené nad rámec normovanej spotreby započítať do nákladov.

Treba uviesť, že samotný test NEDC nevymyslela Európska únia, ale Európska hospodárska komisia, ktorá patrí pod OSN. Európska únia si však metodiku NEDC plne osvojila a uznáva ju ako relevantnú pre meranie spotreby a emisií výfukových plynov aj na úradné účely.

2. Drahé jazdené autá

V októbri 2012 nadobudla účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch, ktorá na autá zaviedla "daň z luxusu", čiže progresívne rastúci registračný poplatok. Ten sa platí pri prvom prihlásení auta na Slovensku a jeho výška sa rastie s výkonom motora.

Vďaka tomuto opatreniu je nerentabilné dovážať silnejšie jazdenky, následkom čoho rastie cena tých, ktoré už boli prihlásené na Slovensku. Staré (najmä nemecké) autá s veľkými motormi si u nás nadmieru dobre držia cenu, pretože ďalšie už neprichádzajú.

To sa, pochopiteľne, nepáčilo ani Európskej únii. Tento registračný poplatok má účinok cla na dovoz jazdeného auta zo zahraničia (keďže pri kúpe jazdenky na Slovensku sa neplatí) a preto porušuje princíp voľného pohybu tovaru v Únii. Kúpa jazdeného auta zo zahraničia by mala byť rovnako drahá, ako jeho kúpa na Slovensku.

Ministerstvo financii však výčitku EÚ interpretovalo svojsky. Aktuálne je v legislatívnom procese ďalšia novela, podľa ktorej by sa od 1. februára 2017 platil progresívny registračný poplatok pri každom, nie len pri prvom prihlásení auta.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Týmto autám najviac ublíži zvýšený registračný poplatok

3. Krajšie písmo na tabuliach

Ide len o kozmetickú zmenu, no takú, ktorú si všimnú mnohí motoristi. Pri osádzaní nových (alebo výmene starších) smerových tabúľ sa začal používať nový typ písma (TERN) a tiež spôsob písania - názvy miest a obcí už sa budú písať s prvým veľkým písmenom a ostatnými malými.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49MM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49MM na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 747
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 805
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 143
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 299
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 200
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 189
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 724
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 562
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 179

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.