SME
reklama

Čo dala Európska únia motoristom?

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých EÚ ovplyvnila svet motorizmu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Spôsobov, akými sa Únia snaží meniť cestnú dopravu (z hľadiska ekonomiky, životného prostredia aj bezpečnosti) je mnoho a nie všetky sú motoristom pochuti.

Vybrali sme osem oblastí, v ktorých Európska únia ovplyvnila svet automobilov.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Európa riešila zakrivenie uhoriek už za Československa Čítajte 

1. Nereálna udávaná spotreba

Na meranie výrobcom udávanej spotreby a emisií výfukových plynov sa v Európe používa metodika testu NEDC, ktorá bola zavedená v roku 1997. Kritici jej vyčítajú najmä dve chyby - merací cyklus nedostatočne reflektuje šoférovanie v reálnom živote a pre automobilky je príliš jednoduché svoje autá "optimalizovať" tak, aby v teste dosiahli výborné výsledky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre predstavu: Audi A4 s motorom 2,0 TFSI (185 kW/252 k) a dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic má v Európe udávanú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. V USA má to isté auto udávanú spotrebu 28 míľ na jeden galón čiže v prepočte 8,4 litra na 100 km.

Používanie tohto cyklu tak spôsobuje obrovské rozdiely medzi "papierovou" a reálnou spotrebou áut. Argument, že výsledok podľa metodiky NEDC je relevantný aspoň na porovnávanie neobstojí, pretože odchýlky od oficiálnej spotreby sú pri rôznych autách rôzne. Právnická osoba si navyše nemôže pohonné hmoty prejazdené nad rámec normovanej spotreby započítať do nákladov.

Treba uviesť, že samotný test NEDC nevymyslela Európska únia, ale Európska hospodárska komisia, ktorá patrí pod OSN. Európska únia si však metodiku NEDC plne osvojila a uznáva ju ako relevantnú pre meranie spotreby a emisií výfukových plynov aj na úradné účely.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Drahé jazdené autá

V októbri 2012 nadobudla účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch, ktorá na autá zaviedla "daň z luxusu", čiže progresívne rastúci registračný poplatok. Ten sa platí pri prvom prihlásení auta na Slovensku a jeho výška sa rastie s výkonom motora.

Vďaka tomuto opatreniu je nerentabilné dovážať silnejšie jazdenky, následkom čoho rastie cena tých, ktoré už boli prihlásené na Slovensku. Staré (najmä nemecké) autá s veľkými motormi si u nás nadmieru dobre držia cenu, pretože ďalšie už neprichádzajú.

To sa, pochopiteľne, nepáčilo ani Európskej únii. Tento registračný poplatok má účinok cla na dovoz jazdeného auta zo zahraničia (keďže pri kúpe jazdenky na Slovensku sa neplatí) a preto porušuje princíp voľného pohybu tovaru v Únii. Kúpa jazdeného auta zo zahraničia by mala byť rovnako drahá, ako jeho kúpa na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ministerstvo financii však výčitku EÚ interpretovalo svojsky. Aktuálne je v legislatívnom procese ďalšia novela, podľa ktorej by sa od 1. februára 2017 platil progresívny registračný poplatok pri každom, nie len pri prvom prihlásení auta.

Prečítajte si tiež: Týmto autám najviac ublíži zvýšený registračný poplatok Čítajte 

3. Krajšie písmo na tabuliach

Ide len o kozmetickú zmenu, no takú, ktorú si všimnú mnohí motoristi. Pri osádzaní nových (alebo výmene starších) smerových tabúľ sa začal používať nový typ písma (TERN) a tiež spôsob písania - názvy miest a obcí už sa budú písať s prvým veľkým písmenom a ostatnými malými.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C49MM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 534
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 975
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 363
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 764
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 522
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 165
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 375
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 348
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 131
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 424
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu