SME
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián
reklama

Aj dodávky budú vedieť zabrániť nehode s chodcom

Automobilka Ford zavádza do dodávkových vozidiel systém autonómneho brzdenia, ktorý má zabrániť kolízii s chodcom.

(Zdroj: Ford)

Podľa oficiálnych údajov prišlo v rokoch 2004 až 2013 na európskych cestách o život viac ako 70.000 chodcov. Väčšina užívateľov inteligentných telefónov priznala, že používajú svoje zariadenia i pri prechádzaní cez prechod pre chodcov a mnohí telefonujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Systém detekcie chodcov v moderných vozidlách je schopný zabrániť kolízii vozidla s človekom. Ford nasadil tento spôsob ochrany ľudí najprv vo svojich osobných modeloch rovnako, ako iné automobilky. Elektronika vyhodnocuje údaje z radaru umiestneného v nárazníku a kamery na čelnom okne. Databáza "tvarov chodcov" umožňuje rozoznať ľudí od okolitej scenérie a objektov, ako sú stromy či dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinkou v ponuke automobilky Ford je detekcia chodcov určená aj pre úžitkové vozidlá Transit a Transit Custom. Systém zaznamená aj osoby na krajnicu alebo na chodníku, ktoré by mohli náhle vstúpiť do jazdnej dráhy.

Ford testoval systém na uzavretých testovacích plochách s figurínami v životnej veľkosti. Vývojový tím ladil elektroniku aj v rušných uliciach európskych miest ako Paríž alebo Amsterdam.

Predkolízny systém, ktorý je súčasťou adaptívneho tempomatu, reaguje v niekoľkých fázach. Ak zaznamená chodca a vyhodnotí riziko zrážky ako bezprostredné, najprv upozorní vodiča zvukovým signálom aj výstražným znamením na prístrojovej doske. Ak vodič nezareaguje, systém uvedie brzdovú sústavu do stavu pohotovosti tým, že zmenší vzdialenosť medzi brzdovým obložením a kotúčmi. Ak od vodiča stále neprichádza žiadna odozva, prikročí systém k samočinnému brzdeniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K istote vodiča a bezpečnosti jazdy prispievajú aj ďalšie pokročilé asistenčné technológie ako adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek alebo kompenzácia bočného vetra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Všetkým lepí pred voľbami
  2. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  3. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  4. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  5. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  6. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  7. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 045
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 542
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 116
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 588
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 763
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 224
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 775
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov 2 502
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Buocik: Kto pomôže Bratislave po parlamentných voľbách 2023?
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu...
  3. Norbert Kaník: Aký je rozdiel medzi Matovičom a Ficom? A je vôbec nejaký?
  4. Jano Richter: Noviny vytrvalo mlčia o miliónovej korupcii
  5. Juraj Kumičák: Politikum II - Pellegrini
  6. Irena Šimuneková: Studený hrad a hrad Gýmeč časť 2.
  7. Leonard Malacký: Čo je to za stranu ten HLAS, kde sa vzal?
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 57 275
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 475
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 246
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 36 063
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 945
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 549
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 654
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 247
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu