SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Do BMW sa vrátil raritný roadster, ktorý vlastnil aj Elvis Presley

Nemecká automobilka zverejnila celý príbeh tohto exkluzívneho veterána. BMW vyrobilo z modelu 507 koncom 50. rokov len 254 kusov.

(Zdroj: BMW)

BMW 507, ktorých sa v rokoch 1955 až 1959 vyrobilo len 254 kusov, vždy patrilo medzi najexkluzívnejšie a najvyhľadávanejšie rarity histórie značky BMW. Okamžite po svojej svetovej premiére na frankfurtskom autosalóne IAA v roku 1955 bol dvojsedadlový automobil, navrhnutý Albrechtom Grafom Goertzom, dobovou tlačou oslavovaný ako „Sen od rieky Isar”.

V rovnakom období automobilka BMW vyrobila aj automobil so sériovým číslom 70079. Vtedy ešte netušila, že práve tento automobil bude patriť  roku 2016 medzi tie najcennejšie exponáty. Vlastnú exkluzivitu vozidla zdvihol fakt, že ho ako druhý v poradí vlastnil kráľ rock’n’rollu Elvis Aaron Presley. Automobil však zmizol a dlho nebolo jasné, či vôbec existuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Detektívka so šťastným koncom

Do dielní BMW Group Classic sa automobil po „vyšetrovaní“ vrátil v roku 2014. Stav dvojsedadlového vozidla skutočne vyvolával obavy. Hoci originálne karosárske diely a ďalšie komponenty boli prakticky všetky na svojom mieste a v neporušenom stave, roadsteru chýbali motor a prevodovka. Zadnú nápravu nahradil diel neznámeho pôvodu, podlahu rozožierala korózia, sedadlá boli roztrhané a prístrojová doska chýbala.

Predpokladalo sa, že tento konkrétny roadster bol viac ako päť desiatok rokov stratený. V skutočnosti nebolo na 100 percent isté ani výrobné číslo vozidla, ktorým „kráľ” jazdil. Pochybnosti panovali aj o tom, či Elvis Presley po skončení základnej vojenskej služby v Nemecku vozidlo do USA vôbec previezol a nikto nemal ani najmenšie poňatie o tom, kto ho následne vlastnil.

Na všetky tieto hádanky našli odpovede experti z archívu BMW Group Classic a americká novinárka Jackie Jouretové, ktorá v Kalifornii píše pre časopis „Bimmer”. Tá už v roku 2006 prehľadávala dobové články a literatúru v snahe nájsť informácie týkajúce sa Elvisovho BMW 507. V priebehu svojho pátrania odkryla zásadný detail. Rôzne zdroje upozorňovali na skutočnosť, že Elvisovo BMW 507 nebolo úplne nové a jeho predchádzajúcim majiteľom bol pretekár Hans Stuck.

Od mája do augusta 1958 vyhral pretekársky pilot, známy ako „vrchársky šampión”, niekoľko pretekov do vrchu v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku - v bielom BMW 507 s výrobným číslom 70079 a s registračnou značkou M-JX 800. Je tiež fotografiami doložené, že tento roadster zišiel z výrobnej linky 13. septembra 1957. Toto vozidlo bolo po každých pretekoch starostlivo servisované v BMW a keď na jeseň roku 1958 skončilo u frankfurtského predajcu BMW, malo modernizovaný motor a novú prevodovku.

Elvisovi vadili vyznania žien na bielom laku

Mladý vojak Elvis Presley mal v čase jeho prvej jazdy v BMW 507 iba 23 rokov. „Kráľ” bol vozidlom okamžite ohromený a rozhodol sa pre jeho kúpu. Fotografie zhotovené pri odovzdávaní prezrádzajú, že na BMW 507 už boli umiestnené vývozné registračné značky. Neskôr bol automobil vybavený registráciou americkej armády, ktorá sa každý rok obmieňa. To bol tiež dôvod, prečo bolo následné dohľadávanie histórie vozidla také komplikované. Experti z BMW Group Classic si boli absolútne istí len tým, že v návrhu poistenia v decembri 1958 bolo spolu s výrobným číslom 70079 uvedené meno majiteľa Elvis Aaron Presley.

Elvis používal BMW 507 na dopravu medzi svojím domovom v Bad Nauheime a americkou armádnou základňou vo Friedbergu. Lak roadsteru bol často posiaty rúžom písanými zamilovanými odkazmi, ktoré boli pre mladého amerického vojaka nepríjemné. Problém vyriešil nový červený lak.

Elvis Presley ukončil vojenskú službu v Nemecku v marci 1960. Radosti z jazdy v otvorenom BMW po amerických cestách sa vzdal už o niekoľko mesiacov, keďže po svojom návrate dal červený roadster nesúci výrobné číslo 70079 na protiúčet newyorskému predajcovi vozidiel Chrysler. Ten vozidlo predal z dnešného pohľadu za smiešne nízku cenu 4 500 dolárov rozhlasovému moderátorovi Tommymu Charlesovi.

Charles automobil odviezol do svojho domovského mesta Birmingham v štáte Alabama, kde sa odštartovala jeho veľmi úspešná pretekárska kariéra. Pri príprave na pretekárske okruhy dostalo BMW 507 motor Chevrolet. Ten bol taký veľký, že z motorového priestoru museli byť vyrezané uchytenia predného pomocného rámu nápravy. Prevodovka, zadná náprava a prístroje v kokpite boli nahradené. Charles s radikálne upraveným roadsterom vyhral preteky v Daytona Beach na Floride a kým ho v roku 1963 predal, postavil sa s ním na štartový rošt ešte niekoľkých ďalších pretekov.

Dostalo sa do lepších rúk

Kým sa BMW 507 dostalo do Kalifornie, ešte dvakrát zmenilo svojho majiteľa. Raketový inžinier Jack Castor kúpil vozidlo v roku 1968 a predtým, než ho uložil do garáže s cieľom následnej reštaurácie, ho občasne používal ako automobil na každodenné jazdenie.

Castor dal tiež dohromady komplexnú históriu svojho BMW 507. Medzitým sa raketový inžinier odobral do zaslúženého dôchodku a jedného dňa náhodou narazil na článok v časopise „Bimmer”. Castor autorke článku napísal a povedal jej o BMW 507 s výrobným číslom 70079, ktoré mal v garáži a pozval ju na návštevu. Bol si vedomý toho, že vlastnil pretekárske vozidlo, s ktorým jazdil „vrchársky šampión” Hans Stuck, ale až dovtedy mohol o potenciálnom spojení s Elvisom iba špekulovať. Avšak v tejto otázke si bola Jackie Jouretová úplne istá.

Jouretová zašla s Jackom Castorom do skladu melónov, kde bolo červené BMW 507 uložené spoločne s ďalšími uznávanými automobilmi.

Jack Castor medzitým zhromaždil veľké množstvo náhradných dielov, ktoré starostlivo uložil do krabíc, kde čakali na plánované uvedenie vozidla do pôvodného stavu. Čo však nezohnal, to bol zodpovedajúci motor a čas, aby projekt dokončil. Jackie sa spojila s BMW Group Classic, ktorého zástupcovia zhromažďovali nové informácie ohľadom identity BMW 507, s ktorým jazdil Elvis Presley. Vďaka tomu boli overené informácie získané v USA.

Čas nastal na jar roku 2014. BMW 507 bolo do Nemecka prepravené v kontajneri spolu s náhradnými dielmi, ktoré Castor zhromaždil. V dielňach BMW Group Classic začal proces uvedenia vozidla do pôvodného stavu. Vozidlo bolo kompletne rozobraté.

Veľa komponentov museli znovu vyrobiť. Prístrojová doska bola novo odliata podľa originálnej predlohy. Kožené čalúnenie bolo vyčinené tak, aby presne zodpovedalo vzoru uvedenom na dobových fotografiách a katalógoch. Po rekonštrukcii poťahu sedadiel sa ukázalo, že sa dá použiť originálny oceľový rám sedadiel, z ktorého bola starostlivo odstránená všetka hrdza. Oceľové pružiny sedadiel boli následne potiahnuté kokosovou rohožou. Tento prírodný materiál sa používal už v 50. rokoch pri sériovej výrobe BMW 507, spoločne s výplňami a ľanovými tkaninami, vďaka ktorým boli sedadlá maximálne pohodlné.

Vrátené späť odosielateľovi

Kľuky na sťahovanie okien a kľučky dverí boli znovu vyrobené za pomoci modernej 3D tlačiarne podľa originálneho vzoru. Mnoho ďalších dielov vyrobil v BMW ako malú sériu a preto majitelia roadsterov majú možnosť náhradný diel zakúpiť v obchode BMW Group Classic.

Motor Elvisovho BMW 507 bol kompletne znovu postavený z náhradných dielov. Osemvalec s objemom 3,2 litra bol repasovaný presne v súlade s pôvodnou špecifikáciou BMW 507, ale z dôvodu použitia inak neštandardnej kombinácie nových a starých dielov, nemá číslo motora.

Pri lakovaní vozidla hrala obrovskú úlohu maximálna autentickosť. BMW 507 sa teraz opäť vyznačuje páperovo bielou farbou. Základná farba, plnivo a vrchný lak neboli nanesené podľa štandardov, ktoré sú bežné dnes.

Všetko bolo realizované postupmi, ktoré sa používali pred približne 60 rokmi. Vďaka tomu nie je farba prehnane lesklá. Lesk, ktorý je žiaduci v dnešnej dobe, nie je v prípade veterána vhodný.

Podobne ako pri repase motora V8 a používaní takmer originálnych dielov a výrobných procesov, aj výber laku zodpovedá presne podmienkam, aké stanovil Jack Castor. Už od počiatku si prial uviesť tento roadster do pôvodného stavu z roku 1958. Avšak jeho túžba uvidieť BMW 507 tak, ako ho videl „kráľ”, zostala nenaplnená. Jack Castor zomrel v novembri 2014 vo veku 77 rokov. BMW 507 bude v Pebble Beach v Kalifornii verejnosti prvýkrát predstavené 21. augusta nielen ako „kráľov” automobil, ale aj ako pocta Jackovi Castorovi a ako majstrovský kúsok spoločnosti BMW Group Classic.

BMW 507 s výrobným číslom 70079 žiari v takom stave, v akom ho 20. decembra 1958 Elvis Presley prevzal: v páperovej bielej farbe, s hliníkovým osemvalcom s výkonom 110 kW (150 k), s kolesami so stredovými maticami, čierno-bielym interiérom a s rádiom Becker Mexiko.

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR