Do BMW sa vrátil raritný roadster, ktorý vlastnil aj Elvis Presley

Nemecká automobilka zverejnila celý príbeh tohto exkluzívneho veterána. BMW vyrobilo z modelu 507 koncom 50. rokov len 254 kusov.

(Zdroj: BMW)

BMW 507, ktorých sa v rokoch 1955 až 1959 vyrobilo len 254 kusov, vždy patrilo medzi najexkluzívnejšie a najvyhľadávanejšie rarity histórie značky BMW. Okamžite po svojej svetovej premiére na frankfurtskom autosalóne IAA v roku 1955 bol dvojsedadlový automobil, navrhnutý Albrechtom Grafom Goertzom, dobovou tlačou oslavovaný ako „Sen od rieky Isar”.

V rovnakom období automobilka BMW vyrobila aj automobil so sériovým číslom 70079. Vtedy ešte netušila, že práve tento automobil bude patriť  roku 2016 medzi tie najcennejšie exponáty. Vlastnú exkluzivitu vozidla zdvihol fakt, že ho ako druhý v poradí vlastnil kráľ rock’n’rollu Elvis Aaron Presley. Automobil však zmizol a dlho nebolo jasné, či vôbec existuje.

Detektívka so šťastným koncom

Do dielní BMW Group Classic sa automobil po „vyšetrovaní“ vrátil v roku 2014. Stav dvojsedadlového vozidla skutočne vyvolával obavy. Hoci originálne karosárske diely a ďalšie komponenty boli prakticky všetky na svojom mieste a v neporušenom stave, roadsteru chýbali motor a prevodovka. Zadnú nápravu nahradil diel neznámeho pôvodu, podlahu rozožierala korózia, sedadlá boli roztrhané a prístrojová doska chýbala.

Predpokladalo sa, že tento konkrétny roadster bol viac ako päť desiatok rokov stratený. V skutočnosti nebolo na 100 percent isté ani výrobné číslo vozidla, ktorým „kráľ” jazdil. Pochybnosti panovali aj o tom, či Elvis Presley po skončení základnej vojenskej služby v Nemecku vozidlo do USA vôbec previezol a nikto nemal ani najmenšie poňatie o tom, kto ho následne vlastnil.

Na všetky tieto hádanky našli odpovede experti z archívu BMW Group Classic a americká novinárka Jackie Jouretové, ktorá v Kalifornii píše pre časopis „Bimmer”. Tá už v roku 2006 prehľadávala dobové články a literatúru v snahe nájsť informácie týkajúce sa Elvisovho BMW 507. V priebehu svojho pátrania odkryla zásadný detail. Rôzne zdroje upozorňovali na skutočnosť, že Elvisovo BMW 507 nebolo úplne nové a jeho predchádzajúcim majiteľom bol pretekár Hans Stuck.

Od mája do augusta 1958 vyhral pretekársky pilot, známy ako „vrchársky šampión”, niekoľko pretekov do vrchu v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku - v bielom BMW 507 s výrobným číslom 70079 a s registračnou značkou M-JX 800. Je tiež fotografiami doložené, že tento roadster zišiel z výrobnej linky 13. septembra 1957. Toto vozidlo bolo po každých pretekoch starostlivo servisované v BMW a keď na jeseň roku 1958 skončilo u frankfurtského predajcu BMW, malo modernizovaný motor a novú prevodovku.

Elvisovi vadili vyznania žien na bielom laku

Mladý vojak Elvis Presley mal v čase jeho prvej jazdy v BMW 507 iba 23 rokov. „Kráľ” bol vozidlom okamžite ohromený a rozhodol sa pre jeho kúpu. Fotografie zhotovené pri odovzdávaní prezrádzajú, že na BMW 507 už boli umiestnené vývozné registračné značky. Neskôr bol automobil vybavený registráciou americkej armády, ktorá sa každý rok obmieňa. To bol tiež dôvod, prečo bolo následné dohľadávanie histórie vozidla také komplikované. Experti z BMW Group Classic si boli absolútne istí len tým, že v návrhu poistenia v decembri 1958 bolo spolu s výrobným číslom 70079 uvedené meno majiteľa Elvis Aaron Presley.

Elvis používal BMW 507 na dopravu medzi svojím domovom v Bad Nauheime a americkou armádnou základňou vo Friedbergu. Lak roadsteru bol často posiaty rúžom písanými zamilovanými odkazmi, ktoré boli pre mladého amerického vojaka nepríjemné. Problém vyriešil nový červený lak.

Elvis Presley ukončil vojenskú službu v Nemecku v marci 1960. Radosti z jazdy v otvorenom BMW po amerických cestách sa vzdal už o niekoľko mesiacov, keďže po svojom návrate dal červený roadster nesúci výrobné číslo 70079 na protiúčet newyorskému predajcovi vozidiel Chrysler. Ten vozidlo predal z dnešného pohľadu za smiešne nízku cenu 4 500 dolárov rozhlasovému moderátorovi Tommymu Charlesovi.

Charles automobil odviezol do svojho domovského mesta Birmingham v štáte Alabama, kde sa odštartovala jeho veľmi úspešná pretekárska kariéra. Pri príprave na pretekárske okruhy dostalo BMW 507 motor Chevrolet. Ten bol taký veľký, že z motorového priestoru museli byť vyrezané uchytenia predného pomocného rámu nápravy. Prevodovka, zadná náprava a prístroje v kokpite boli nahradené. Charles s radikálne upraveným roadsterom vyhral preteky v Daytona Beach na Floride a kým ho v roku 1963 predal, postavil sa s ním na štartový rošt ešte niekoľkých ďalších pretekov.

Dostalo sa do lepších rúk

Kým sa BMW 507 dostalo do Kalifornie, ešte dvakrát zmenilo svojho majiteľa. Raketový inžinier Jack Castor kúpil vozidlo v roku 1968 a predtým, než ho uložil do garáže s cieľom následnej reštaurácie, ho občasne používal ako automobil na každodenné jazdenie.

Castor dal tiež dohromady komplexnú históriu svojho BMW 507. Medzitým sa raketový inžinier odobral do zaslúženého dôchodku a jedného dňa náhodou narazil na článok v časopise „Bimmer”. Castor autorke článku napísal a povedal jej o BMW 507 s výrobným číslom 70079, ktoré mal v garáži a pozval ju na návštevu. Bol si vedomý toho, že vlastnil pretekárske vozidlo, s ktorým jazdil „vrchársky šampión” Hans Stuck, ale až dovtedy mohol o potenciálnom spojení s Elvisom iba špekulovať. Avšak v tejto otázke si bola Jackie Jouretová úplne istá.

Jouretová zašla s Jackom Castorom do skladu melónov, kde bolo červené BMW 507 uložené spoločne s ďalšími uznávanými automobilmi.

Jack Castor medzitým zhromaždil veľké množstvo náhradných dielov, ktoré starostlivo uložil do krabíc, kde čakali na plánované uvedenie vozidla do pôvodného stavu. Čo však nezohnal, to bol zodpovedajúci motor a čas, aby projekt dokončil. Jackie sa spojila s BMW Group Classic, ktorého zástupcovia zhromažďovali nové informácie ohľadom identity BMW 507, s ktorým jazdil Elvis Presley. Vďaka tomu boli overené informácie získané v USA.

Čas nastal na jar roku 2014. BMW 507 bolo do Nemecka prepravené v kontajneri spolu s náhradnými dielmi, ktoré Castor zhromaždil. V dielňach BMW Group Classic začal proces uvedenia vozidla do pôvodného stavu. Vozidlo bolo kompletne rozobraté.

Veľa komponentov museli znovu vyrobiť. Prístrojová doska bola novo odliata podľa originálnej predlohy. Kožené čalúnenie bolo vyčinené tak, aby presne zodpovedalo vzoru uvedenom na dobových fotografiách a katalógoch. Po rekonštrukcii poťahu sedadiel sa ukázalo, že sa dá použiť originálny oceľový rám sedadiel, z ktorého bola starostlivo odstránená všetka hrdza. Oceľové pružiny sedadiel boli následne potiahnuté kokosovou rohožou. Tento prírodný materiál sa používal už v 50. rokoch pri sériovej výrobe BMW 507, spoločne s výplňami a ľanovými tkaninami, vďaka ktorým boli sedadlá maximálne pohodlné.

Vrátené späť odosielateľovi

Kľuky na sťahovanie okien a kľučky dverí boli znovu vyrobené za pomoci modernej 3D tlačiarne podľa originálneho vzoru. Mnoho ďalších dielov vyrobil v BMW ako malú sériu a preto majitelia roadsterov majú možnosť náhradný diel zakúpiť v obchode BMW Group Classic.

Motor Elvisovho BMW 507 bol kompletne znovu postavený z náhradných dielov. Osemvalec s objemom 3,2 litra bol repasovaný presne v súlade s pôvodnou špecifikáciou BMW 507, ale z dôvodu použitia inak neštandardnej kombinácie nových a starých dielov, nemá číslo motora.

Pri lakovaní vozidla hrala obrovskú úlohu maximálna autentickosť. BMW 507 sa teraz opäť vyznačuje páperovo bielou farbou. Základná farba, plnivo a vrchný lak neboli nanesené podľa štandardov, ktoré sú bežné dnes.

Všetko bolo realizované postupmi, ktoré sa používali pred približne 60 rokmi. Vďaka tomu nie je farba prehnane lesklá. Lesk, ktorý je žiaduci v dnešnej dobe, nie je v prípade veterána vhodný.

Podobne ako pri repase motora V8 a používaní takmer originálnych dielov a výrobných procesov, aj výber laku zodpovedá presne podmienkam, aké stanovil Jack Castor. Už od počiatku si prial uviesť tento roadster do pôvodného stavu z roku 1958. Avšak jeho túžba uvidieť BMW 507 tak, ako ho videl „kráľ”, zostala nenaplnená. Jack Castor zomrel v novembri 2014 vo veku 77 rokov. BMW 507 bude v Pebble Beach v Kalifornii verejnosti prvýkrát predstavené 21. augusta nielen ako „kráľov” automobil, ale aj ako pocta Jackovi Castorovi a ako majstrovský kúsok spoločnosti BMW Group Classic.

BMW 507 s výrobným číslom 70079 žiari v takom stave, v akom ho 20. decembra 1958 Elvis Presley prevzal: v páperovej bielej farbe, s hliníkovým osemvalcom s výkonom 110 kW (150 k), s kolesami so stredovými maticami, čierno-bielym interiérom a s rádiom Becker Mexiko.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.