Až štvrtina všetkých nehôd v motoršporte skončí hospitalizáciou - a to je viac, ako v akomkoľvek inom športe. Silné preťaženie pri náraze a úlomky áut letiace vysokou rýchlosťou robia z automobilových pretekov ešte stále veľmi nebezpečný šport.
15,8 percent zranení pri tom pripadá na hlavu a 31,5 percenta sa týka krku. Preto sú prilba a spevnenie krku kľúčovým bezpečnostným prvkom závodného auta.
Spočiatku mala látková čiapka chrániť pred prachom; dnešné prilby chránia hlavu - a krk vďaka systému HANS - a zároveň ponúkajú zabudovaný interkom a slamku na vodu. Nasledujúce video ukazuje, 110-ročný príbeh pretekárskej prilby. (Použité sú najmä prilby z amerických šampionátov.)
Vývoj prilieb ešte stále nie je na konci; len minulý rok podľahol zraneniam hlavy po nehode jazdec IndyCar Justin Wilson. Práve po smrti Wilsona - a nehode Felipeho Massu z roku 2009, kedy ho počas preteku do hlavy trafila pružina z iného auta - k prilbe pribudne ďalšia ochrana hlavy.
Už budúci rok uvidíme vo Formule 1 takzvanú svätožiaru čiže ochranný oblúk nad otvoreným kokpitom, ktorý by mal jazdcov chrániť pred lietajúcimi úlomkami z iných monopostov.