Francúzska revolúcia
Piateho októbra v roku 1955, na parížskom Autosalóne v Grand Palais, predstavil Citroën svoj prevratný, dovolím si povedať dodnes neprekonaný model Citroën DS (DS z francúzskeho Desirée Spéciale = zvláštne želanie).
Automobil šokoval svojím výzorom až do takej miery, že popri ostatných konkurentoch vyzeral, akoby pochádzal z inej planéty. Odlišoval sa od všetkého, čo sa v tej dobe v oblasti automobilového priemyslu vyrábalo.

Údajne si ho už v prvý deň výstavy záväzne objednalo 12-tisíc záujemcov a do týždňa ich vraj bolo 80-tisíc. Sériovo sa začal vyrábať až rok po predstavení v Grand Palais.
Jeho vývoj (VGD – Voiture de Grande Diffusion = vozidlo s veľkým rázvorom) trval, vzhľadom na vojnové udalosti, až 18 rokov a vonkajšiu podobu mu dal vyštudovaný sochár Flaminio Bertoni.

Karoséria bez výrazného chladiča, bezrámové okná, strecha nesená úzkymi stĺpikmi, mimoriadne zaoblené čelné a zadné sklo a k tomu ešte vo výraznom sklone, zadné kolesá, skrývajúce sa pod plné blatníky, výrazné svetlomety, vystupujúce z predných blatníkov – to všetko pôsobilo a pôsobí ladne a fascinujúco.
Mimochodom, súčiniteľ odporu vzduchu tejto karosérie bol 0,38. Technické vybavenie jej daroval André Lefèbvre, ktorý bol leteckým konštruktérom.
Článok pokračuje pod pozvánkou na Oldtimer Rallye Tatry 2016.
Oldtimer Rallye Tatry 2016 – v znamení vody
Oldtimer Rallye Tatry je právom považovaná za najnáročnejšiu veteránsku akciu pre tých fajnšmekrov, ktorí majú tú odvahu svojich miláčikov preháňať po súčasných prehustených cestách pomedzi neraz bezohľadných účastníkov cestnej premávky.
O to väčšie je ale uznanie vďačných divákov, ktorým toto podujatie prinesie veteránov priamo na námestia či ulice ich miest a obcí. Pre divákov je určite nezabudnuteľný zážitok vidieť unikátne automobily zblízka, cítiť ich pach, dobovú atmosféru, ktorú vyvoláva oblečenie posádok, samotný rituál jazdy i džentlmenské športovanie.
Jazdci hrdo predvádzajú s láskou zreštaurované či udržiavané automobily, ale i vlastné šoférske umenie či trúfalosť, pri mnohokrát nie jednoduchom ovládaní týchto historických skvostov... .
Tohto roku sa postaví na štart trate dlhej 425 km 68 historických automobilov z piatich štátov.
Streda 24.08.2016 - Vitajte na ORT 2016
Program začína návštevou mikulášskych múzeí a galérie a pre tých, ktorí by chceli trochu „privoňať“ k histórii mesta je pripravená prehliadka – PRÍBEH MESTA - 730 rokov Liptovského Mikuláša. Ostrý začiatok podujatia sa začne večer Čašou vína s primátorom mesta a veľkou garden grill party v záhrade Pálkovej vily.
I. Etapa: Štvrtok 25. 08. 2016 - Liptovský Mikuláš - Lisková - Trusalová - Martin - Žilina /dĺžka trate 105,2 km/
Obyvatelia Martina (vystavujeme na Divadelnom námestí v Martine) si prezrú veterány od 14:00 do 15:30 hod. a v Žiline na Mariánskom námestí je výstava od 16:00 do 17:30 hod.
II. Etapa: Piatok 26. 08. 2016 - Žilina - Stará Bystrica - Hotel ALTIS **** - Oravská priehrada - Huty Lipt. Trnovec - Lipt. Mikuláš /dĺžka trate 152,8 km/
Tohtoročnou najdlhšou a najrušnejšou etapou je etapa zo Žiliny do Liptovského Mikuláša, kde bude zo začiatku kulisu robiť panenská príroda severnej Oravy, Slovenský orloj v Starej Bystrici, vodná hladina Oravskej priehrady až po Roháče.
III. Etapa: Sobota 27. 08. 2016 - Liptovský Mikuláš - Opalisko - Závažná Poruba - Jochy - Jamník-Starý Smokovec - Poprad - Važec - Lipt. Hrádok - Lipt. Mikuláš /dĺžka trate 143,0 km/
Po vystavení v L. Mikuláši, od 8:00 do 10:00, sa veterány presunú po trati až do Jakubovian na Jochy. Je tu od 11:00 pripravená jazda pravidelnosti na okruhu a typická americká „Štvrť míle show“.
Od 13:30 sa v Starom Smokovci, predstavia veterány na „Tatranskej promenáde“ . V Lipt. Hrádku bude výstava od 17:00 hod.
IV. Etapa: Nedeľa 28. 08. 2016 - Spanilá jazda mestom Liptovský Mikuláš /dĺžka trate 14 km/
„Spanilá jazda mestom Liptovský Mikuláš“ je naplánovaná od 9:30 hod, nasleduje koncert vážnej hudby v Synagóge v centre Liptovského Mikuláša, od 11:30 Concours d` Elegance a záverečné vyhlasovanie víťazov s odovzdávaním cien.
Takže ostáva už len s pokorou si želať priaznivé počasie, srdečne pozvať na Liptov účastníkov, popriať im pohodu a vysloviť presvedčenie, že ich veterány i oni sami vo vynikajúcej kondícii Oldtimer Rallye Tatry, pre potechu divákov, absolvujú .
Takto to vyzeralo na minulotýždňovom stretnutí veteránov The Grand Retro Show. Podujatie nám prostredníctvom fotoobjektívu priblížil Marián Bazala.

Pokračovanie článku...
Automobil predstavoval prvý model Citroënu s hydropneumatickým odpružením, ktoré navrhol Paul Magès. Na svoju dobu poskytoval neopísateľný komfort. Udržoval stálu svetlosť, ktorá sa dala nastavovať ručne od 90 do 260 mm.
Podvozok s veľkorysým rázvorom 3125 mm, oceľovým plošinovým rámom a rovnou podlahou mal nezávisle zavesené všetky kolesá, predné s výkyvnými ramenami, zadné s vlečenými a priečnymi stabilizátormi na oboch nápravách. Vonkajšie „panely“ boli ku skeletu priskrutkované, strecha plastová a kapota hliníková.

Poháňaný bol spočiatku jediným, pozdĺžne uloženým benzínovým motorom s rozvodom OHV o objeme 1911 cm3 a výkonom 55 kW (74 HP). Preto niesol označenie DS 19.
Agregát bol, až na novú hliníkovú hlavu z predchádzajúceho modelu, dnes už tiež legendárnej rady Traction Avant. Technicky veľmi nekorešpondoval so zvyškom a trochu zaspal dobu. Pre značku zostal typický predný náhon.
Čo sa týka interiéru, všetci cestujúci mali veľkorysý priestor a pohodlné sedadlá sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy, pod kobercami na podlahe bola zase mäkká podložka. Jednoramenný volant aj s prístrojovou doskou vyzerali tiež ako z iného sveta.

Vzápätí, v roku1956, sa objavil aj lacnejší a zjednodušenejší variant s označením ID s výkonom 48,5 kW (65 HP), s klasickou spojkou bez samočinného kvapalinového ovládania a od jesene roku 1958 sa začalo s výrobou variantu kombi s oceľovou strechou a strešným nosičom.
Neuveriteľné je, že aj počas celého trvania výroby tohto vozidla, teda celých dvadsať rokov, v niektorých ohľadoch stále prekonávalo svoju konkurenciu. Malo napríklad posilňovač riadenia, dvojokruhové brzdy (vpredu kotúčové, vzadu bubnové), natáčacie svetlomety.

Mohlo sa chváliť na tú dobu vynikajúcou bezpečnosťou, motor pri čelnom náraze neohrozoval posádku v kabíne, ale skĺzol pod karosériu. V septembri roku 1964 sa začal dodávať aj v luxusnom prevedení nazývanom Pallas. O rok neskôr sa do výroby dostali aj modely DS 19 a DS 21 s novými motormi s objemom 1985 a 2175 cm3 a výkonmi 62 a 74 kW (83 a 96 HP).
Najväčšia designová modernizácia vozidla sa uskutočnila v roku 1967, keď sa štvorica reflektorov dostala pod spoločné sklenené kryty, čím súčiniteľ odporu vzduchu klesol na 0,34.

V roku 1969 prišla aj zmena prístrojovej dosky, ktorá už nebola taká nekonvenčná. V tomto roku sa začali vyrábať aj modely D Spécial a D Super (bez I či S v názve) so štvorvalcovým motorom s objemom 1985 cm3 a 66, respektíve 73 kW.
Výkonnejší z oboch motorov mala pod kapotou aj DS 20. Od roku 1970 sa montovali päťstupňové prevodovky. Potom prišli modely DS 21 Injection so štvorvalcovým motorom s objemom 2175 cm3, ktorý so vstrekovaním Bosch dával až 92 kW .
V roku 1972 sa dostal do výroby najvýkonnejší model DS 23 Injection s motorom 2347 cm3 a 96 kW (129 HP). Do DS sa však nikdy nedostal šesťvalcový motor.
Na podvozku bohyne vytvoril karosár Henri Chapron viacero variácií, ale jediný kabriolet Décapotable sa vyrábal aspoň malosériovo. Dnes sa ich ceny pohybujú v sumách okolo 200 000 eur. Objavujú sa však aj celkom slušné napodobeniny.

Posledná bohyňa bola vyrobená 24. apríla v roku 1975. Celkovo bolo vyrobených 1 455 746 týchto krásavíc. Milovali a obdivovali ju politici, umelci, herci, bežní ľudia, vlastne skoro všetci.
Pred niekoľkými rokmi ju dizajnéri v ankete britského magazínu Classic & Sports Car zvolili za najkrajší automobil všetkých čias.
Charles de Gaulle ho používal ako služobné vozidlo, vo výbave ho mala aj polícia, ministri a rôzne úrady (model Prefecture). Objavoval sa vo francúzskych filmoch s Louis de Funesom a Fantomas s ním dokonca lietal – v tomto prípade išlo o model 19 bielej farby s krídlami.