SME
Nedeľa, 26. január, 2020 | Meniny má Tamara

V roku 1955 Citroen šokoval svet modelom DS

Lietal na ňom Fantomas a popri konkurentoch vyzeralo ako z inej planéty.

Citroën DS z roku 1971 s označením ID 20.Citroën DS z roku 1971 s označením ID 20.(Zdroj: Miroslav Tomík/Adriana Arnoldová )
Článok pokračuje pod video reklamou

Francúzska revolúcia

Piateho októbra v roku 1955, na parížskom Autosalóne v Grand Palais, predstavil Citroën svoj prevratný, dovolím si povedať dodnes neprekonaný model Citroën DS (DS z francúzskeho Desirée Spéciale = zvláštne želanie).

Automobil šokoval svojím výzorom až do takej miery, že popri ostatných konkurentoch vyzeral, akoby pochádzal z inej planéty. Odlišoval sa od všetkého, čo sa v tej dobe v oblasti automobilového priemyslu vyrábalo.

Údajne si ho už v prvý deň výstavy záväzne objednalo 12-tisíc záujemcov a do týždňa ich vraj bolo 80-tisíc. Sériovo sa začal vyrábať až rok po predstavení v Grand Palais.

Jeho vývoj (VGD – Voiture de Grande Diffusion = vozidlo s veľkým rázvorom) trval, vzhľadom na vojnové udalosti, až 18 rokov a vonkajšiu podobu mu dal vyštudovaný sochár Flaminio Bertoni.

Karoséria bez výrazného chladiča, bezrámové okná, strecha nesená úzkymi stĺpikmi, mimoriadne zaoblené čelné a zadné sklo a k tomu ešte vo výraznom sklone, zadné kolesá, skrývajúce sa pod plné blatníky, výrazné svetlomety, vystupujúce z predných blatníkov –  to všetko pôsobilo a pôsobí ladne a fascinujúco.

Mimochodom, súčiniteľ odporu vzduchu tejto karosérie bol 0,38. Technické vybavenie jej daroval André Lefèbvre, ktorý bol leteckým konštruktérom.

Článok pokračuje pod pozvánkou na Oldtimer Rallye Tatry 2016.

Takto to vyzeralo na minulotýždňovom stretnutí veteránov The Grand Retro Show. Podujatie nám prostredníctvom fotoobjektívu priblížil Marián Bazala. 

Pokračovanie článku...

Automobil predstavoval prvý model Citroënu s hydropneumatickým odpružením, ktoré navrhol Paul Magès. Na svoju dobu poskytoval neopísateľný komfort. Udržoval stálu svetlosť, ktorá sa dala nastavovať ručne od 90 do 260 mm.

Podvozok s veľkorysým rázvorom 3125 mm, oceľovým plošinovým rámom a rovnou podlahou mal nezávisle zavesené všetky kolesá, predné s výkyvnými ramenami, zadné s vlečenými a priečnymi stabilizátormi na oboch nápravách. Vonkajšie „panely“ boli ku skeletu priskrutkované, strecha plastová a kapota hliníková.

Poháňaný bol spočiatku jediným, pozdĺžne uloženým benzínovým motorom s rozvodom OHV o objeme 1911 cm3 a výkonom 55 kW (74 HP). Preto niesol označenie DS 19.

Agregát bol, až na novú hliníkovú hlavu z predchádzajúceho modelu, dnes už tiež legendárnej rady Traction Avant. Technicky veľmi nekorešpondoval so zvyškom a trochu zaspal dobu. Pre značku zostal typický predný náhon.

Čo sa týka interiéru, všetci cestujúci mali veľkorysý priestor a pohodlné sedadlá sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy, pod kobercami na podlahe bola zase mäkká podložka. Jednoramenný volant aj s prístrojovou doskou vyzerali tiež ako z iného sveta.

Vzápätí, v roku1956, sa objavil aj lacnejší a zjednodušenejší variant s označením ID s výkonom 48,5 kW (65 HP), s klasickou spojkou bez samočinného kvapalinového ovládania a od jesene roku 1958 sa začalo s výrobou variantu kombi s oceľovou strechou a strešným nosičom.

Neuveriteľné je, že aj počas celého trvania výroby tohto vozidla, teda celých dvadsať rokov, v niektorých ohľadoch stále prekonávalo svoju konkurenciu. Malo napríklad posilňovač riadenia, dvojokruhové brzdy (vpredu kotúčové, vzadu bubnové), natáčacie svetlomety.

Mohlo sa chváliť na tú dobu vynikajúcou bezpečnosťou, motor pri čelnom náraze neohrozoval posádku v kabíne, ale skĺzol pod karosériu. V septembri roku 1964 sa začal dodávať aj v luxusnom prevedení nazývanom Pallas. O rok neskôr sa do výroby dostali aj modely DS 19 a DS 21 s novými motormi s objemom 1985 a 2175 cm3 a výkonmi 62 a 74 kW (83 a 96 HP).

Najväčšia designová modernizácia vozidla sa uskutočnila v roku 1967, keď sa štvorica reflektorov dostala pod spoločné sklenené kryty, čím súčiniteľ odporu vzduchu klesol na 0,34.

V roku 1969 prišla aj zmena prístrojovej dosky, ktorá už nebola taká nekonvenčná. V tomto roku sa začali vyrábať aj modely D Spécial a D Super (bez I či S v názve) so štvorvalcovým motorom s objemom 1985 cm3 a 66, respektíve 73 kW.

Výkonnejší z oboch motorov mala pod kapotou aj DS 20. Od roku 1970 sa montovali päťstupňové prevodovky. Potom prišli modely DS 21 Injection so štvorvalcovým motorom s objemom 2175 cm3, ktorý so vstrekovaním Bosch dával až 92 kW .

V roku 1972 sa dostal do výroby najvýkonnejší model DS 23 Injection s motorom 2347 cm3 a 96 kW (129 HP). Do DS sa však nikdy nedostal šesťvalcový motor.

Na podvozku bohyne vytvoril karosár Henri Chapron viacero variácií, ale jediný kabriolet Décapotable sa vyrábal aspoň malosériovo. Dnes sa ich ceny pohybujú v sumách okolo 200 000 eur. Objavujú sa však aj celkom slušné napodobeniny.

Posledná bohyňa bola vyrobená 24. apríla v roku 1975. Celkovo bolo vyrobených 1 455 746 týchto krásavíc. Milovali a obdivovali ju politici, umelci, herci, bežní ľudia, vlastne skoro všetci.

Pred niekoľkými rokmi ju dizajnéri v ankete britského magazínu Classic & Sports Car zvolili za najkrajší automobil všetkých čias.

Charles de Gaulle ho používal ako služobné vozidlo, vo výbave ho mala aj polícia, ministri a rôzne úrady (model Prefecture). Objavoval sa vo francúzskych filmoch s Louis de Funesom a Fantomas s ním dokonca lietal – v tomto prípade išlo o model 19 bielej farby s krídlami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C49RH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M49RH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  7. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  8. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 12 542
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 192
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 170
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 606
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 8 988
  6. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 931
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 8 769
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 136
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 299
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 181

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Lunter a Lunter by mali žiadať o pardon

O probléme s kotlebovskými dodatkami vedeli dosť dlho.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Bödör stratil pamäť, prokurátor to chce preveriť

Čo sa udialo na súde s vrahmi Kuciaka a Kušnírovej.

Podcast Dobré Ráno.
Kobe Bryant.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Umierajúci chlapec márne prosí o pomoc. Putin Váňu nepočuje

Rodinu so vzácnym genetickým ochorením označili za zdravú. Aby ušetrili.

Prezident Vladimir Putin v sprievode ministerky zdravotníctva si trasie ruku s pacientom, ktorý sa stal obeťou teroristického útoku vo Volgograde v roku 2014. Pre obete ruského zdravotníctva si čas nenašiel.

Neprehliadnite tiež

Zo Smartu je šikovný elektromobil (prvá jazda)

Auto dostalo aplikáciu na zmeranie nákupu.

Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line

LADA v Európe končí a sťahuje sa späť do Ruska

Dôvodom sú príliš prísne emisné limity.

Seat Arona CNG