V roku 1955 Citroen šokoval svet modelom DS

Lietal na ňom Fantomas a popri konkurentoch vyzeralo ako z inej planéty.

Citroën DS z roku 1971 s označením ID 20.(Zdroj: Miroslav Tomík/Adriana Arnoldová )
Článok pokračuje pod video reklamou

Francúzska revolúcia

Piateho októbra v roku 1955, na parížskom Autosalóne v Grand Palais, predstavil Citroën svoj prevratný, dovolím si povedať dodnes neprekonaný model Citroën DS (DS z francúzskeho Desirée Spéciale = zvláštne želanie).

Automobil šokoval svojím výzorom až do takej miery, že popri ostatných konkurentoch vyzeral, akoby pochádzal z inej planéty. Odlišoval sa od všetkého, čo sa v tej dobe v oblasti automobilového priemyslu vyrábalo.

Údajne si ho už v prvý deň výstavy záväzne objednalo 12-tisíc záujemcov a do týždňa ich vraj bolo 80-tisíc. Sériovo sa začal vyrábať až rok po predstavení v Grand Palais.

Jeho vývoj (VGD – Voiture de Grande Diffusion = vozidlo s veľkým rázvorom) trval, vzhľadom na vojnové udalosti, až 18 rokov a vonkajšiu podobu mu dal vyštudovaný sochár Flaminio Bertoni.

Karoséria bez výrazného chladiča, bezrámové okná, strecha nesená úzkymi stĺpikmi, mimoriadne zaoblené čelné a zadné sklo a k tomu ešte vo výraznom sklone, zadné kolesá, skrývajúce sa pod plné blatníky, výrazné svetlomety, vystupujúce z predných blatníkov –  to všetko pôsobilo a pôsobí ladne a fascinujúco.

Mimochodom, súčiniteľ odporu vzduchu tejto karosérie bol 0,38. Technické vybavenie jej daroval André Lefèbvre, ktorý bol leteckým konštruktérom.

Článok pokračuje pod pozvánkou na Oldtimer Rallye Tatry 2016.

Takto to vyzeralo na minulotýždňovom stretnutí veteránov The Grand Retro Show. Podujatie nám prostredníctvom fotoobjektívu priblížil Marián Bazala. 

Pokračovanie článku...

Automobil predstavoval prvý model Citroënu s hydropneumatickým odpružením, ktoré navrhol Paul Magès. Na svoju dobu poskytoval neopísateľný komfort. Udržoval stálu svetlosť, ktorá sa dala nastavovať ručne od 90 do 260 mm.

Podvozok s veľkorysým rázvorom 3125 mm, oceľovým plošinovým rámom a rovnou podlahou mal nezávisle zavesené všetky kolesá, predné s výkyvnými ramenami, zadné s vlečenými a priečnymi stabilizátormi na oboch nápravách. Vonkajšie „panely“ boli ku skeletu priskrutkované, strecha plastová a kapota hliníková.

Poháňaný bol spočiatku jediným, pozdĺžne uloženým benzínovým motorom s rozvodom OHV o objeme 1911 cm3 a výkonom 55 kW (74 HP). Preto niesol označenie DS 19.

Agregát bol, až na novú hliníkovú hlavu z predchádzajúceho modelu, dnes už tiež legendárnej rady Traction Avant. Technicky veľmi nekorešpondoval so zvyškom a trochu zaspal dobu. Pre značku zostal typický predný náhon.

Čo sa týka interiéru, všetci cestujúci mali veľkorysý priestor a pohodlné sedadlá sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy, pod kobercami na podlahe bola zase mäkká podložka. Jednoramenný volant aj s prístrojovou doskou vyzerali tiež ako z iného sveta.

Vzápätí, v roku1956, sa objavil aj lacnejší a zjednodušenejší variant s označením ID s výkonom 48,5 kW (65 HP), s klasickou spojkou bez samočinného kvapalinového ovládania a od jesene roku 1958 sa začalo s výrobou variantu kombi s oceľovou strechou a strešným nosičom.

Neuveriteľné je, že aj počas celého trvania výroby tohto vozidla, teda celých dvadsať rokov, v niektorých ohľadoch stále prekonávalo svoju konkurenciu. Malo napríklad posilňovač riadenia, dvojokruhové brzdy (vpredu kotúčové, vzadu bubnové), natáčacie svetlomety.

Mohlo sa chváliť na tú dobu vynikajúcou bezpečnosťou, motor pri čelnom náraze neohrozoval posádku v kabíne, ale skĺzol pod karosériu. V septembri roku 1964 sa začal dodávať aj v luxusnom prevedení nazývanom Pallas. O rok neskôr sa do výroby dostali aj modely DS 19 a DS 21 s novými motormi s objemom 1985 a 2175 cm3 a výkonmi 62 a 74 kW (83 a 96 HP).

Najväčšia designová modernizácia vozidla sa uskutočnila v roku 1967, keď sa štvorica reflektorov dostala pod spoločné sklenené kryty, čím súčiniteľ odporu vzduchu klesol na 0,34.

V roku 1969 prišla aj zmena prístrojovej dosky, ktorá už nebola taká nekonvenčná. V tomto roku sa začali vyrábať aj modely D Spécial a D Super (bez I či S v názve) so štvorvalcovým motorom s objemom 1985 cm3 a 66, respektíve 73 kW.

Výkonnejší z oboch motorov mala pod kapotou aj DS 20. Od roku 1970 sa montovali päťstupňové prevodovky. Potom prišli modely DS 21 Injection so štvorvalcovým motorom s objemom 2175 cm3, ktorý so vstrekovaním Bosch dával až 92 kW .

V roku 1972 sa dostal do výroby najvýkonnejší model DS 23 Injection s motorom 2347 cm3 a 96 kW (129 HP). Do DS sa však nikdy nedostal šesťvalcový motor.

Na podvozku bohyne vytvoril karosár Henri Chapron viacero variácií, ale jediný kabriolet Décapotable sa vyrábal aspoň malosériovo. Dnes sa ich ceny pohybujú v sumách okolo 200 000 eur. Objavujú sa však aj celkom slušné napodobeniny.

Posledná bohyňa bola vyrobená 24. apríla v roku 1975. Celkovo bolo vyrobených 1 455 746 týchto krásavíc. Milovali a obdivovali ju politici, umelci, herci, bežní ľudia, vlastne skoro všetci.

Pred niekoľkými rokmi ju dizajnéri v ankete britského magazínu Classic & Sports Car zvolili za najkrajší automobil všetkých čias.

Charles de Gaulle ho používal ako služobné vozidlo, vo výbave ho mala aj polícia, ministri a rôzne úrady (model Prefecture). Objavoval sa vo francúzskych filmoch s Louis de Funesom a Fantomas s ním dokonca lietal – v tomto prípade išlo o model 19 bielej farby s krídlami.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49RH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49RH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  8. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
  9. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  10. Na bicykli po Burgenlande
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 374
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 226
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 787
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 9 863
  5. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 9 150
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 401
  7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 431
  8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 7 240
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 190
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 776

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poukázali na spornú Foraiovu poľovačku, úrady im nechcú vrátiť revír

Okrem bývalého šéfa Všeobecnej zdravotnej do revíru chodí strieľať aj Róbert Veselka, konateľ jednej z firiem zo zdravotníckej skupiny Medirex.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Hybridy klamali, majú oveľa vyššiu spotrebu

Ako hybridy nešetria palivo tak, ako sľubovali.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Prípad poľovníkov ilustruje, aké ťažké je byť smelým zajkom

Byť odvážnym kritikom je ako kráčať po povrchu Mesiaca.

Neprehliadnite tiež

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.