SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

TEST: Citroen C4 Grand Picasso komfortom prekrýva rýchlosť

Čím vyššia rýchlosť, tým viac nás Citroen “odfiltroval“ od reality.

Extravagantný dizajn testovaného vozidla ešte zvýrazňuje červená farba Rubi.Extravagantný dizajn testovaného vozidla ešte zvýrazňuje červená farba Rubi. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Francúzske autá sa nám automaticky spájajú s komfortným a plavným podvozkom. Ide o ideálne riešenie pre rodinné auto, akým Citroen Grand C4 Picasso nepochybne je.

My sme ho preverili ešte pred dovolenkovou sezónou, počas našej reportážnej cesty po Chorvátsku. Za tri dni sme na ňom najazdili 2500 km a ďalších 500 sme pridali v priebehu týždňového testu ešte na slovenských cestách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Oplatí sa zmeniť trasu do Chorvátska? Čítajte 

Väčšia verzia Picassa, nesúca označenie Grand, nenecháva už pri prvom pohľade nikoho na pochybách o dostatku vnútorného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Extravagantný dizajn testovaného vozidla ešte zvýrazňovala červená farba Rubi. Aj v najvyššej výbave Exclusive si za ňu treba ešte 600 eur priplatiť.

Pri rodinných autách dovolia požiadavky na vnútorný priestor iba málokedy dizajnérom vybočiť zo zaužívaného a spraviť netuctové auto. Ak sa niektorej automobilke darí bojovať so stereotypmi, tak je to práve Citroen.

Aj Grand C4 Piccasso môžeme smelo označiť za nie úplne bežné rodinné auto z hľadiska dizajnu. Ešte viac ako v exteriéri sa to prejavuje vo vnútri. Páči sa nám v strede umiestnený displej, nahradzujúci klasické “budíky“.

Možno neboduje zrovna svojim umiestnením, ale tým, ako ho Francúzi vymysleli. Je to akýsi predchodca dnešných moderných displejov, ktoré môžeme nájsť v najnovších autách. Nie je to Virtual Cockpit od Audi, ale princíp je rovnaký.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzska automobilka už pred pár rokmi prišla s možnosťou prispôsobiť  displej vodičovým požiadavkám. Namiesto otáčok tam môžete mať zobrazenú navigáciu, rádio, prípadne vlastnú fotografiu.

Pri rozsvietených stretávacích svetlách vypnete jediným tlačidlom na volante oba displeje, čo oceníte najmä pri nočnej jazde. Svietiť ostane akurát tachometer.

Spodný dotykový displej nepatrí medzi prvky, ktoré by nám nejako zvlášť vyhovovali. Pri zadávaní údajov do navigácie treba z bezpečnostných dôvodov radšej zastať, ale aj ovládanie ďalších funkcií a niekedy zdĺhavé preklikávanie v ponuke nastavení až príliš odvádzajú vodičovu pozornosť od diania na ceste.

Túto chybičku krásy si zrejme uvedomuje aj samotná automobilka. Už onedlho uvedie na trh modernizovanú verziu C4 Picasso a jedným zo sľubov je práve vylepšenie v tomto smere. Nový multimediálny systém bude ovládaný pomocou vylepšenej sedempalcovej dotykovej obrazovky.

SkryťVypnúť reklamu

Príkladom jednoduchého ovládania viacerých funkcií je multifunkčný volant. Tlačidiel na ňom sa na prvý pohľad môže zdať viac, ale sú rozmerné a dobre tvarované, preto ich ľahko nahmatáte a po pár kilometroch ovládate úplne automaticky.

Odkladacích priestorov je v interiéri viac než dosť, sú rozmerné, ale nie vždy dokonale riešené. Chýbal nám ten pocit, keď si sadnete do auta a bez rozmýšľania máte kam položiť kľúče, mobil, peňaženku a fľašu s vodou.

V tomto prípade to nie je automatizovaná činnosť a vhodné odkladacie priestory hľadáte a svoj “náklad“ niekoľkokrát preskupujete, kým mu nájdete vhodné rozmiestnenie.

Označenie Grand "dáva" modelu C4 Picasso dostatok vnútorného priestoru na zadných sedadlách. Sedenie vzadu tvoria tri rovnocenné sedadlá. To je výhoda, keď vzadu sedia traja pasažieri.

SkryťVypnúť reklamu

Dvaja by určite uvítali rozmernejšie sedadlá na úkor štandardne neobľúbeného miesta v strede. So sedadlami v druhom rade sa dá manipulovať podľa vlastných preferencií.

Menšie postavy možno uvítajú možnosť posunúť ich mierne dopredu, a potom výraznejšie sklopiť operadlá. Dve sedadlá v treťom rade ponúkajú tradične obmedzený priestor. Sklápajú sa však do podlahy objemného kufra.

Cestovanie s Citroenom je už na prvý pocit typicky rodinné. Filozofii rodinného auta sú totiž prispôsobené aj jazdné vlastnosti. Prvoradý je komfort.

Plavný podvozok veľmi dobre tlmí zvukový prejav pri prejdení nerovnosti. O málo horšie, ale stále dobre je na tom v ich utlmení z hľadiska komfortu. Naftový motor s objemom 2,0 l neprekypuje papierovým výkonom. Hodnota 110 kW je vzhľadom k objemu skôr podpriemerná, kompenzuje to však maximálny krútiaci moment 370 Nm, dostupný pri 2000 otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu

Papierové údaje sú jedna vec, realita druhá. Predbiehanie so štyrmi osobami na palube a z polovice zaplneným batožinovým priestorom nerobí problém, aj keď šofér vždy uvíta vyššiu výkonovú rezervu. 

Mierne zdržanie môže spôsobiť šesťstupňová automatická prevodovka. Rýchlosťou preraďovania možno nekonkuruje tomu najlepšiemu, čo je dostupné na trhu, ale nemá ani výraznú slabinu. Pri predbiehaní si možno pomôcť manuálnym režimom a radením pomocou páčok pod volantom.

Prvých zhruba 700 km sme absolvovali na cestách prvej triedy a spotreba sa v naloženom aute držala na úrovni okolo šesť litrov. Diaľničné tempo ju zdvihlo na 6,7 nafty. Cestovanie v rodinnom aute je príjemné a o istom komforte svedčí aj menšia únava šoféra, napriek hodinám strávených za volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Vo verzii Exclusive môžu cestu vodičovi a spolujazdcovi spríjemniť masážne sedadlá, ale popravde to nie je prvok, za ktorý by sme si boli ochotní priplatiť (vo verzii Exclusive sú však masážne sedadlá v cene).

Oveľa viac by sme uvítali Xenónové natáčacie svetlomety, za tie si však treba priplatiť 1050 eur. Ak nás Grand C4 Picasso niekde prekvapilo, no tak potom určite na kľukatých pobrežných cestách. V čase našej cesty nás len minimálne obmedzovala premávka, a tak sme mohli precítiť správanie podvozka.

S narastajúcimi rýchlosťami rástol aj náš obdiv ku komfortu podvozka, ktorý bol lepší a lepší v porovnaní s očakávaniami. Ešte prekvapivejšia bola jeho schopnosť zvládnuť rýchlosť v zákrutách.

Podvozok je podľa nás v tomto ohľade o niečo lepší ako podvozok menšieho C4 Picasso bez označenia Grand. Rozmerné auto sa v zákrute naklonilo, prípadne jemne rozhojdalo po prejdení priečnej nerovnosti, ale stále bolo ľahko ovládateľné.

SkryťVypnúť reklamu

K rýchlej jazde však určite neláka aj pre riadenie, ktorého posilňovač je logicky nastavený s ohľadom na ľahšie manévrovanie niekde v meste a nie “rezanie“ zákrut.

Oproti tomu sa trochu športovejšej jazde dobre prispôsobila automatická prevodovka. Motor nechávala pracovať vo vyšších otáčkach, aby mal šofér k dispozícii viac výkonu a pri prudšom stúpení na brzdový pedál neváhala podradiť a pomôcť tak pri brzdení.

Od Grand C4 Picasso sme očakávali komfortné auto, v ktorom bez väčších problémov vydržíte dlhé hodiny na cestách a k tomu ponúkne slušný vnútorný priestor a kufor. V tomto smere určite obstálo.

Prekážalo nám ovládanie multimediálneho displeja a rozvrhnutie odkladacích priestorov. Prekvapila schopnosť jazdiť dynamicky (cez zákruty), hoci sa to od takéhoto auta primárne nevyžaduje.

SkryťVypnúť reklamu

Takže, keď sa raz za rok náhodou ponáhľate a nemáte zrovna auto preťažené posádkou a nákladom, tak vám stoja v ceste skôr predpisy, ako schopnosti auta. Pri takejto jazde sa však nemožno spoliehať na extra spätnú väzbu z riadenia a podvozka. Svoju rýchlosť treba pravidelne kontrolovať pohľadom na tachometer. Komfort Citroenu ju totiž prekryje.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen Grand C4 Picasso

Verzia

Exclusive

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

18 990/27 740/29 790*

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s priamym vysokotlakovým vstrekovaním; objem 1997 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

110(150)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

370/2000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,2

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,5/6,6; mimo diaľnice nie je problém jazdiť za 5,5 l

Objem palivovej nádrže (l)

55

Rozmer pneumatík

205/55 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1635

Objem batožinového priestoru (l)

645

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2840; 4597; 1826 (bez zrkadiel)/2117; 1634

*akciové ceny

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 915
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 130
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 720
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 352
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 874
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 968
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 815
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


14 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


15 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  3. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 111
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 485
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 665
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 540
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 273
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 557
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 203
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 086
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu