Superbike BMW S1000RR môže v budúcnosti získať karbónový rám

Rám z uhlíkových vlákien môže výrazne znížiť hmotnosť motocykla a pritom zvýšiť jeho pevnosť. BMW si nechalo patentovať dva typy rámov.

(Zdroj: BMW)

Karosérie z uhlíkových vlákien boli ešte pred desiatimi rokmi vyhradené takmer výhradne pre špeciálne typy vozidiel, medzi ktoré patrili napríklad monoposty Formule 1 alebo exkluzívne super-športové autá. Dnes sú aj automobilky vyrábajúce cenovo dostupnejšie vozidlá schopné vo vybraných modeloch použiť aspoň časti doplnkov z uhlíkových vlákien, resp. z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP).

Medzi najväčších výrobcov a používateľov karbónových dielov patrí nemecká spoločnosť BMW, ktorá v sériovej podobe pripravuje aj elektrické modely i3 a i8. Na ich stavbu je uhlíkové vlákno úplnou nevyhnutnosťou. Cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť pri zachovaní všetkých pevnostných požiadaviek.

Automobilka BMW znížila výrobnú cenu dielov z uhlíkových vlákien natoľko, že v budúcnosti plánuje karbón používať nie len pri výrobe automobilov, ale aj pri stavbe motoriek.

Moderný motocyklový rám je dnes tvorený z veľkej časti prvkami z hliníka a jeho zliatin. Výrobcovia tak dosahujú vysokú pevnosť a relatívne nízku hmotnosť. BMW chce však hliník nahradiť karbónom, čo umožní nemeckej spoločnosti znížiť hmotnosť rámu údajne až o 40 %.

Spoločnosť BMW si nechala patentovať dve rámové konštrukcie pre motocykle. Je logické, že sa motocyklom s karbónovým rámom stane superbike S1000RR, ktorý využije prvý z dvoch rámov nazvaný „beam frame“, tvorený karbónovými rúrkami so štvorcovým prierezom. Rám tvorený rúrkami s okrúhlym prierezom bude určený pre motocykle klasickejšej koncepcie.

Ak dôjde k naplneniu plánov, motocyklový rám z karbónu bude v najbližších rokoch určený pre najvyššie modely nemeckej značky BMW.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 140
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 877
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 772
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 724
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 204
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 281
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 150
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 379
  10. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 356

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.