Superbike BMW S1000RR môže v budúcnosti získať karbónový rám

Rám z uhlíkových vlákien môže výrazne znížiť hmotnosť motocykla a pritom zvýšiť jeho pevnosť. BMW si nechalo patentovať dva typy rámov.

(Zdroj: BMW)

Karosérie z uhlíkových vlákien boli ešte pred desiatimi rokmi vyhradené takmer výhradne pre špeciálne typy vozidiel, medzi ktoré patrili napríklad monoposty Formule 1 alebo exkluzívne super-športové autá. Dnes sú aj automobilky vyrábajúce cenovo dostupnejšie vozidlá schopné vo vybraných modeloch použiť aspoň časti doplnkov z uhlíkových vlákien, resp. z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP).

Medzi najväčších výrobcov a používateľov karbónových dielov patrí nemecká spoločnosť BMW, ktorá v sériovej podobe pripravuje aj elektrické modely i3 a i8. Na ich stavbu je uhlíkové vlákno úplnou nevyhnutnosťou. Cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť pri zachovaní všetkých pevnostných požiadaviek.

Automobilka BMW znížila výrobnú cenu dielov z uhlíkových vlákien natoľko, že v budúcnosti plánuje karbón používať nie len pri výrobe automobilov, ale aj pri stavbe motoriek.

Moderný motocyklový rám je dnes tvorený z veľkej časti prvkami z hliníka a jeho zliatin. Výrobcovia tak dosahujú vysokú pevnosť a relatívne nízku hmotnosť. BMW chce však hliník nahradiť karbónom, čo umožní nemeckej spoločnosti znížiť hmotnosť rámu údajne až o 40 %.

Spoločnosť BMW si nechala patentovať dve rámové konštrukcie pre motocykle. Je logické, že sa motocyklom s karbónovým rámom stane superbike S1000RR, ktorý využije prvý z dvoch rámov nazvaný „beam frame“, tvorený karbónovými rúrkami so štvorcovým prierezom. Rám tvorený rúrkami s okrúhlym prierezom bude určený pre motocykle klasickejšej koncepcie.

Ak dôjde k naplneniu plánov, motocyklový rám z karbónu bude v najbližších rokoch určený pre najvyššie modely nemeckej značky BMW.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 459
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 886
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 716
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 685
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 586
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 267
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 788

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.