Superbike BMW S1000RR môže v budúcnosti získať karbónový rám

Rám z uhlíkových vlákien môže výrazne znížiť hmotnosť motocykla a pritom zvýšiť jeho pevnosť. BMW si nechalo patentovať dva typy rámov.

(Zdroj: BMW)

Karosérie z uhlíkových vlákien boli ešte pred desiatimi rokmi vyhradené takmer výhradne pre špeciálne typy vozidiel, medzi ktoré patrili napríklad monoposty Formule 1 alebo exkluzívne super-športové autá. Dnes sú aj automobilky vyrábajúce cenovo dostupnejšie vozidlá schopné vo vybraných modeloch použiť aspoň časti doplnkov z uhlíkových vlákien, resp. z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP).

Medzi najväčších výrobcov a používateľov karbónových dielov patrí nemecká spoločnosť BMW, ktorá v sériovej podobe pripravuje aj elektrické modely i3 a i8. Na ich stavbu je uhlíkové vlákno úplnou nevyhnutnosťou. Cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť pri zachovaní všetkých pevnostných požiadaviek.

Automobilka BMW znížila výrobnú cenu dielov z uhlíkových vlákien natoľko, že v budúcnosti plánuje karbón používať nie len pri výrobe automobilov, ale aj pri stavbe motoriek.

Moderný motocyklový rám je dnes tvorený z veľkej časti prvkami z hliníka a jeho zliatin. Výrobcovia tak dosahujú vysokú pevnosť a relatívne nízku hmotnosť. BMW chce však hliník nahradiť karbónom, čo umožní nemeckej spoločnosti znížiť hmotnosť rámu údajne až o 40 %.

Spoločnosť BMW si nechala patentovať dve rámové konštrukcie pre motocykle. Je logické, že sa motocyklom s karbónovým rámom stane superbike S1000RR, ktorý využije prvý z dvoch rámov nazvaný „beam frame“, tvorený karbónovými rúrkami so štvorcovým prierezom. Rám tvorený rúrkami s okrúhlym prierezom bude určený pre motocykle klasickejšej koncepcie.

Ak dôjde k naplneniu plánov, motocyklový rám z karbónu bude v najbližších rokoch určený pre najvyššie modely nemeckej značky BMW.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 193
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 010
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 686
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 442
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 547
  6. Splnený sen 1 325
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 279
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.