Superbike BMW S1000RR môže v budúcnosti získať karbónový rám

Rám z uhlíkových vlákien môže výrazne znížiť hmotnosť motocykla a pritom zvýšiť jeho pevnosť. BMW si nechalo patentovať dva typy rámov.

(Zdroj: BMW)

Karosérie z uhlíkových vlákien boli ešte pred desiatimi rokmi vyhradené takmer výhradne pre špeciálne typy vozidiel, medzi ktoré patrili napríklad monoposty Formule 1 alebo exkluzívne super-športové autá. Dnes sú aj automobilky vyrábajúce cenovo dostupnejšie vozidlá schopné vo vybraných modeloch použiť aspoň časti doplnkov z uhlíkových vlákien, resp. z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP).

Medzi najväčších výrobcov a používateľov karbónových dielov patrí nemecká spoločnosť BMW, ktorá v sériovej podobe pripravuje aj elektrické modely i3 a i8. Na ich stavbu je uhlíkové vlákno úplnou nevyhnutnosťou. Cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť pri zachovaní všetkých pevnostných požiadaviek.

Článok pokračuje pod video reklamou

Automobilka BMW znížila výrobnú cenu dielov z uhlíkových vlákien natoľko, že v budúcnosti plánuje karbón používať nie len pri výrobe automobilov, ale aj pri stavbe motoriek.

Moderný motocyklový rám je dnes tvorený z veľkej časti prvkami z hliníka a jeho zliatin. Výrobcovia tak dosahujú vysokú pevnosť a relatívne nízku hmotnosť. BMW chce však hliník nahradiť karbónom, čo umožní nemeckej spoločnosti znížiť hmotnosť rámu údajne až o 40 %.

Spoločnosť BMW si nechala patentovať dve rámové konštrukcie pre motocykle. Je logické, že sa motocyklom s karbónovým rámom stane superbike S1000RR, ktorý využije prvý z dvoch rámov nazvaný „beam frame“, tvorený karbónovými rúrkami so štvorcovým prierezom. Rám tvorený rúrkami s okrúhlym prierezom bude určený pre motocykle klasickejšej koncepcie.

Ak dôjde k naplneniu plánov, motocyklový rám z karbónu bude v najbližších rokoch určený pre najvyššie modely nemeckej značky BMW.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 329
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 084
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 579
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 492
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 427
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 739
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 153
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 433
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 224
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 628

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.