SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Záujmové združenia vyzývajú vládu na podporu alternatívnych palív

Ministerstvo hospodárstva na podpore elektromobility pracuje od roku 2011.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sedem spoločností a záujmových združení  vyzýva vládu na aktívny prístup k podpore využívania alternatívnych palív. "Národný politický rámec obsahuje iba veľmi všeobecné a nekonkrétne opatrenia," tvrdia signatári výzvy.

V súčasnosti sa skončilo medzirezortné konanie o dokumentoch Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a Národná politika zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR. Tieto boli pripravované v gescii Ministerstva hospodárstva SR.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podľa signatárov nie je vôbec jasné, akou ambíciou sa štát chce angažovať v danej oblasti, ani kedy alebo akým spôsobom sa majú jednotlivé opatrenia realizovať.

Zmierniť vplyv na zdravie aj zvýšiť nezávislosť EÚ

Dokumenty preberajú európsku smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá - elektrinu, zemný plyn, biopalivá a vodík. Cieľom tejto smernice je vybudovanie nabíjacej a čerpacej infraštruktúry a dosiahnutie 10-percentného podielu energie z obnoviteľných zdrojov v doprave do roku 2020.

"Základná infraštruktúra je impulz pre naštartovanie tohto trhu, ktorý na Slovensku dlhodobo absentuje," uviedol pre SME Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Podiel 10 percent sa má dosiahnuť viacerými prostriedkami - zabezpečením výstavby základnej infraštruktúry a podporovaním využívania dopravných prostriedkov využívajúcich alternatívne palivá. Tým sa zároveň zlepší energetická bezpečnosť, minimalizuje závislosť od ropy a zmierni negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a zdravie obyvateľstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Národný politický rámec presúva zásadné detaily implementácie na ďalší externý dokument Konkrétne modely podpory predaja elektromobilov a dopravných prostriedkov používajúcich alternatívne palivá, ktorého znenie, ambícia, ani predpokladaný dátum implementácie dnes rovnako nie sú známe.

„V rámci medzirezortného pripomienkovacieho konania boli zaslané naše výhrady a vecne formulované pripomienky k problémovým bodom a veríme, že budú zohľadnené tak, aby sme dospeli k jasnej a funkčnej dlhodobej stratégii podpory alternatívnych palív v Slovenskej republike“ dodáva Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Bez výsledkov už od roku 2011

Signatári výzvy však pociťujú zásadnú obavu, že v predloženej podobe uvedené dokumenty nie sú dostatočne konkrétnou a ambicióznou transpozíciou smernice a ich výstupom nebude reálna podpora trhu s alternatívnymi palivami v SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Rastislava Lauka zo spoločnosti GreenWay sa od roku 2011 na MH SR vedie diskusia o podpore elektromobility a od roku 2015 aj o podpore alternatívnych palív vo všeobecnosti. Medzitým bola prijatá Stratégia podpory, po ktorej ale nenasledovala žiadna reálna implementácia opatrení.

Oba nové dokumenty tiež hovoria o opatreniach iba veľmi nejasne a s nedostatočnou ambíciou. „Obávam sa, že takýto prístup nie je v súlade s požiadavkami Smernice, čo môže rezultovať do pokračovania dlhodobej pasívnej role štátu v rozvoji elektromobility na Slovensku“ dodáva Lauko.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 843
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 605
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 670
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 107
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 614
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 256
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Sagan si vybral novú výzvu, no musel niečo obetovať

Aká bola sezóna slovenského cyklistu?

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.