Záujmové združenia vyzývajú vládu na podporu alternatívnych palív

Ministerstvo hospodárstva na podpore elektromobility pracuje od roku 2011.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sedem spoločností a záujmových združení  vyzýva vládu na aktívny prístup k podpore využívania alternatívnych palív. "Národný politický rámec obsahuje iba veľmi všeobecné a nekonkrétne opatrenia," tvrdia signatári výzvy.

V súčasnosti sa skončilo medzirezortné konanie o dokumentoch Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a Národná politika zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR. Tieto boli pripravované v gescii Ministerstva hospodárstva SR.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa signatárov nie je vôbec jasné, akou ambíciou sa štát chce angažovať v danej oblasti, ani kedy alebo akým spôsobom sa majú jednotlivé opatrenia realizovať.

Zmierniť vplyv na zdravie aj zvýšiť nezávislosť EÚ

Dokumenty preberajú európsku smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá - elektrinu, zemný plyn, biopalivá a vodík. Cieľom tejto smernice je vybudovanie nabíjacej a čerpacej infraštruktúry a dosiahnutie 10-percentného podielu energie z obnoviteľných zdrojov v doprave do roku 2020.

"Základná infraštruktúra je impulz pre naštartovanie tohto trhu, ktorý na Slovensku dlhodobo absentuje," uviedol pre SME Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Podiel 10 percent sa má dosiahnuť viacerými prostriedkami - zabezpečením výstavby základnej infraštruktúry a podporovaním využívania dopravných prostriedkov využívajúcich alternatívne palivá. Tým sa zároveň zlepší energetická bezpečnosť, minimalizuje závislosť od ropy a zmierni negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a zdravie obyvateľstva.

Národný politický rámec presúva zásadné detaily implementácie na ďalší externý dokument Konkrétne modely podpory predaja elektromobilov a dopravných prostriedkov používajúcich alternatívne palivá, ktorého znenie, ambícia, ani predpokladaný dátum implementácie dnes rovnako nie sú známe.

„V rámci medzirezortného pripomienkovacieho konania boli zaslané naše výhrady a vecne formulované pripomienky k problémovým bodom a veríme, že budú zohľadnené tak, aby sme dospeli k jasnej a funkčnej dlhodobej stratégii podpory alternatívnych palív v Slovenskej republike“ dodáva Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Bez výsledkov už od roku 2011

Signatári výzvy však pociťujú zásadnú obavu, že v predloženej podobe uvedené dokumenty nie sú dostatočne konkrétnou a ambicióznou transpozíciou smernice a ich výstupom nebude reálna podpora trhu s alternatívnymi palivami v SR.

Podľa Rastislava Lauka zo spoločnosti GreenWay sa od roku 2011 na MH SR vedie diskusia o podpore elektromobility a od roku 2015 aj o podpore alternatívnych palív vo všeobecnosti. Medzitým bola prijatá Stratégia podpory, po ktorej ale nenasledovala žiadna reálna implementácia opatrení.

Oba nové dokumenty tiež hovoria o opatreniach iba veľmi nejasne a s nedostatočnou ambíciou. „Obávam sa, že takýto prístup nie je v súlade s požiadavkami Smernice, čo môže rezultovať do pokračovania dlhodobej pasívnej role štátu v rozvoji elektromobility na Slovensku“ dodáva Lauko.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 680
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 011
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 698
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 715
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 114
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 953
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 309

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.