SME
Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

Záujmové združenia vyzývajú vládu na podporu alternatívnych palív

Ministerstvo hospodárstva na podpore elektromobility pracuje od roku 2011.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Sedem spoločností a záujmových združení  vyzýva vládu na aktívny prístup k podpore využívania alternatívnych palív. "Národný politický rámec obsahuje iba veľmi všeobecné a nekonkrétne opatrenia," tvrdia signatári výzvy.

V súčasnosti sa skončilo medzirezortné konanie o dokumentoch Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami a Národná politika zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach SR. Tieto boli pripravované v gescii Ministerstva hospodárstva SR.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podľa signatárov nie je vôbec jasné, akou ambíciou sa štát chce angažovať v danej oblasti, ani kedy alebo akým spôsobom sa majú jednotlivé opatrenia realizovať.

Zmierniť vplyv na zdravie aj zvýšiť nezávislosť EÚ

Dokumenty preberajú európsku smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá - elektrinu, zemný plyn, biopalivá a vodík. Cieľom tejto smernice je vybudovanie nabíjacej a čerpacej infraštruktúry a dosiahnutie 10-percentného podielu energie z obnoviteľných zdrojov v doprave do roku 2020.

"Základná infraštruktúra je impulz pre naštartovanie tohto trhu, ktorý na Slovensku dlhodobo absentuje," uviedol pre SME Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Podiel 10 percent sa má dosiahnuť viacerými prostriedkami - zabezpečením výstavby základnej infraštruktúry a podporovaním využívania dopravných prostriedkov využívajúcich alternatívne palivá. Tým sa zároveň zlepší energetická bezpečnosť, minimalizuje závislosť od ropy a zmierni negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a zdravie obyvateľstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Národný politický rámec presúva zásadné detaily implementácie na ďalší externý dokument Konkrétne modely podpory predaja elektromobilov a dopravných prostriedkov používajúcich alternatívne palivá, ktorého znenie, ambícia, ani predpokladaný dátum implementácie dnes rovnako nie sú známe.

„V rámci medzirezortného pripomienkovacieho konania boli zaslané naše výhrady a vecne formulované pripomienky k problémovým bodom a veríme, že budú zohľadnené tak, aby sme dospeli k jasnej a funkčnej dlhodobej stratégii podpory alternatívnych palív v Slovenskej republike“ dodáva Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Bez výsledkov už od roku 2011

Signatári výzvy však pociťujú zásadnú obavu, že v predloženej podobe uvedené dokumenty nie sú dostatočne konkrétnou a ambicióznou transpozíciou smernice a ich výstupom nebude reálna podpora trhu s alternatívnymi palivami v SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Rastislava Lauka zo spoločnosti GreenWay sa od roku 2011 na MH SR vedie diskusia o podpore elektromobility a od roku 2015 aj o podpore alternatívnych palív vo všeobecnosti. Medzitým bola prijatá Stratégia podpory, po ktorej ale nenasledovala žiadna reálna implementácia opatrení.

Oba nové dokumenty tiež hovoria o opatreniach iba veľmi nejasne a s nedostatočnou ambíciou. „Obávam sa, že takýto prístup nie je v súlade s požiadavkami Smernice, čo môže rezultovať do pokračovania dlhodobej pasívnej role štátu v rozvoji elektromobility na Slovensku“ dodáva Lauko.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 420
  2. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 9 331
  3. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 322
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 352
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 964
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 574
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 275
  8. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 7 145
  9. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 816
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 700
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Na očkovanie proti covidu-19 prihlásili zatiaľ 10-tisíc detí od 12 do 16 rokov.


10. jún
Someliér Rastislav Šuták nedá dopustiť na račiansku frankovku.

Odborník vyvracia mýty o víne


11. jún
Týždeň Petra Schutza

Ani ruská vakcína nezvráti smutný pochod Slovenska k zatváraniu štátu v septembri.


10. jún
Umelkyňa Katarína Janečková Walshe

Ženy v jej obrazoch sú sebavedomé.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


24 h
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún