SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Kam si mám umiestniť navigáciu v aute?

Držiak na sklo je dovolený, ale nemusí byť najlepší.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC mroach)

Staršie znenie vyhlášky 464/2009 Z. z. výslovne zakazovalo umiestňovanie navigačných prístrojov do zorného poľa vodiča. Problémom bolo to, že okrem Slovenska nebol takýto zákaz predpísaný nikde široko-ďaleko, a tiež v tom, že zorné pole vodiča nebolo vo vyhláške definované, a preto bol zákaz ťažko vymáhateľný (záležilo na tom, ako policajt posúdi, čo ešte je zorné pole vodiča).

Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre auto.SME.sk navrhol, aby sa zorným poľom chápala polovica čelného skla pred vodičom.

Prečítajte si tiež: Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať Čítajte 

"Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča," písalo sa vo vyhláške. Táto veta však vypadla od 1. januára 2010.

V súčasnosti platí len všeobecné pravidlo "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Ideálne umiestnenie je individuálne

Podľa súčasných predpisov si môžeme nalepiť držiak na sklo s navigáciou či smartfónom kamkoľvek. Držiak by sme však mali umiestňovať tak, aby sme vylúčili možnosť, že si ním obmedzíme viditeľnosť a napríklad prehliadneme auto prichádzajúce zboku.

Konkrétne umiestnenie je veľmi individuálne, závisí od typu auta aj posedu vodiča. Čitateľovi by sme doporučili umiestnenie držiaku čo najbližšie k dolnej hrane skla, a to buď tesne napravo, alebo naľavo od volantu.

Vyslovene nebezpečné je umiestňovať displej do výšky očí (kde môže zakryť dianie na ceste) alebo na čelné sklo pred spolujazdca - vtedy musí vodič otáčať hlavu a stráca tak očný kontakt s vozovkou.

Sklo však nemusí byť najideálnejšie umiestnenie - a nie len preto, že po prísavke často ostávajú mastné fľaky.

Dá sa to aj inak

Odkedy používame na navigáciu smartfóny, a nie len samostatné GPS navigačné jednotky, interagujeme so zariadením počas jazdy oveľa častejšie - zdvíhame hovory, odpovedáme na správy či palcujeme sociálnymi sieťami. Navyše niektoré navigačné aplikácie (náš obľúbený Waze) podporujú nahlasovanie nehôd či policajných hliadok za jazdy.

Preto je vhodné, aby bol náš smartfón umiestnený bližšie ku končekom prstov. Keď je prilepený na skle, musíme sa za ním príliš naťahovať.

Existujú viaceré druhy držiakov na smartfóny do auta, ktoré sa nenalepujú na sklo, ale umiestňujú zariadenie bližšie na dosah ruky vodiča. Poznáme nalepovacie, magnetické, do držiaku na poháre, do mriežky ventilácie či štrbiny CD mechaniky.

Výber je - opäť - veľmi individuálny - prioritou by mala byť bezpečnosť a pohodlie používania. Keďže v dnešnej dobe smartfóny používame prakticky neustále, držiak do auta za dvadsať eur môže byť výbornou investíciou, ktorá výrazne zvýši komfort na cestách.

Ako v lietadle či drahom aute

Ďalšou alternatívou je použitie telefónu ako improvizovaného Head-Up displaya nad prístrojovým štítom. Na čelné sklo sa vám tak budú zobrazovať navigačné pokyny aj údaje o jazde - podobne, ako v drahých autách či lietadlách, kde sa Head-Up displeje začali používať ako prvé.

Funkciu HUD ponúka viacero navigačných aplikácií, napríklad Hudway či populárny slovenský Sygic. Stačí aktivovať funkciu HUD a položiť telefón na palubnú dosku, o zvyšok sa postará odraz čelného okna.

V tomto prípade odporúčame položiť telefón na jednoduchú protišmykovú podložku, na ktorej bude smartfón za jazdy držať.

Načítavám video...

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru po schválení trinástych dôchodkov.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Veľa šťastia s Kollárom

Boris Kollár nebude verný ani v koalícii.

Peter Tkačenko
Policajt pred hotelom na Tenerife.

Neprehliadnite tiež

Renault Twingo Z.E.

Francúzi predstavili luxusný sedan, ide o návrat do vyššej triedy

Tentokrát padla voľba na konzervatívnu eleganciu.

DS9

Nová Škoda Octavia je už v predaji. Koľko stojí?

Automat pre benzínovú verziu zatiaľ v ponuke nie je.

Škoda Octavia

Tatra okolo sveta vyštartovala z Bratislavy na trojročnú expedíciu

Cestovateľom na palube špeciálu môže byť ktokoľvek.

Tatra okolo sveta 2