Kam si mám umiestniť navigáciu v aute?

Držiak na sklo je dovolený, ale nemusí byť najlepší.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC mroach)

Staršie znenie vyhlášky 464/2009 Z. z. výslovne zakazovalo umiestňovanie navigačných prístrojov do zorného poľa vodiča. Problémom bolo to, že okrem Slovenska nebol takýto zákaz predpísaný nikde široko-ďaleko, a tiež v tom, že zorné pole vodiča nebolo vo vyhláške definované, a preto bol zákaz ťažko vymáhateľný (záležilo na tom, ako policajt posúdi, čo ešte je zorné pole vodiča).

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre auto.SME.sk navrhol, aby sa zorným poľom chápala polovica čelného skla pred vodičom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

"Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča," písalo sa vo vyhláške. Táto veta však vypadla od 1. januára 2010.

V súčasnosti platí len všeobecné pravidlo "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Ideálne umiestnenie je individuálne

Podľa súčasných predpisov si môžeme nalepiť držiak na sklo s navigáciou či smartfónom kamkoľvek. Držiak by sme však mali umiestňovať tak, aby sme vylúčili možnosť, že si ním obmedzíme viditeľnosť a napríklad prehliadneme auto prichádzajúce zboku.

Konkrétne umiestnenie je veľmi individuálne, závisí od typu auta aj posedu vodiča. Čitateľovi by sme doporučili umiestnenie držiaku čo najbližšie k dolnej hrane skla, a to buď tesne napravo, alebo naľavo od volantu.

Vyslovene nebezpečné je umiestňovať displej do výšky očí (kde môže zakryť dianie na ceste) alebo na čelné sklo pred spolujazdca - vtedy musí vodič otáčať hlavu a stráca tak očný kontakt s vozovkou.

Sklo však nemusí byť najideálnejšie umiestnenie - a nie len preto, že po prísavke často ostávajú mastné fľaky.

Dá sa to aj inak

Odkedy používame na navigáciu smartfóny, a nie len samostatné GPS navigačné jednotky, interagujeme so zariadením počas jazdy oveľa častejšie - zdvíhame hovory, odpovedáme na správy či palcujeme sociálnymi sieťami. Navyše niektoré navigačné aplikácie (náš obľúbený Waze) podporujú nahlasovanie nehôd či policajných hliadok za jazdy.

Preto je vhodné, aby bol náš smartfón umiestnený bližšie ku končekom prstov. Keď je prilepený na skle, musíme sa za ním príliš naťahovať.

Existujú viaceré druhy držiakov na smartfóny do auta, ktoré sa nenalepujú na sklo, ale umiestňujú zariadenie bližšie na dosah ruky vodiča. Poznáme nalepovacie, magnetické, do držiaku na poháre, do mriežky ventilácie či štrbiny CD mechaniky.

Výber je - opäť - veľmi individuálny - prioritou by mala byť bezpečnosť a pohodlie používania. Keďže v dnešnej dobe smartfóny používame prakticky neustále, držiak do auta za dvadsať eur môže byť výbornou investíciou, ktorá výrazne zvýši komfort na cestách.

Ako v lietadle či drahom aute

Ďalšou alternatívou je použitie telefónu ako improvizovaného Head-Up displaya nad prístrojovým štítom. Na čelné sklo sa vám tak budú zobrazovať navigačné pokyny aj údaje o jazde - podobne, ako v drahých autách či lietadlách, kde sa Head-Up displeje začali používať ako prvé.

Funkciu HUD ponúka viacero navigačných aplikácií, napríklad Hudway či populárny slovenský Sygic. Stačí aktivovať funkciu HUD a položiť telefón na palubnú dosku, o zvyšok sa postará odraz čelného okna.

V tomto prípade odporúčame položiť telefón na jednoduchú protišmykovú podložku, na ktorej bude smartfón za jazdy držať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 724
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 237
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 189
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 166
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 599
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 415
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 403
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 105
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 080
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 886

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.