Kam si mám umiestniť navigáciu v aute?

Držiak na sklo je dovolený, ale nemusí byť najlepší.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC mroach)

Staršie znenie vyhlášky 464/2009 Z. z. výslovne zakazovalo umiestňovanie navigačných prístrojov do zorného poľa vodiča. Problémom bolo to, že okrem Slovenska nebol takýto zákaz predpísaný nikde široko-ďaleko, a tiež v tom, že zorné pole vodiča nebolo vo vyhláške definované, a preto bol zákaz ťažko vymáhateľný (záležilo na tom, ako policajt posúdi, čo ešte je zorné pole vodiča).

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre auto.SME.sk navrhol, aby sa zorným poľom chápala polovica čelného skla pred vodičom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

"Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča," písalo sa vo vyhláške. Táto veta však vypadla od 1. januára 2010.

V súčasnosti platí len všeobecné pravidlo "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Ideálne umiestnenie je individuálne

Podľa súčasných predpisov si môžeme nalepiť držiak na sklo s navigáciou či smartfónom kamkoľvek. Držiak by sme však mali umiestňovať tak, aby sme vylúčili možnosť, že si ním obmedzíme viditeľnosť a napríklad prehliadneme auto prichádzajúce zboku.

Konkrétne umiestnenie je veľmi individuálne, závisí od typu auta aj posedu vodiča. Čitateľovi by sme doporučili umiestnenie držiaku čo najbližšie k dolnej hrane skla, a to buď tesne napravo, alebo naľavo od volantu.

Vyslovene nebezpečné je umiestňovať displej do výšky očí (kde môže zakryť dianie na ceste) alebo na čelné sklo pred spolujazdca - vtedy musí vodič otáčať hlavu a stráca tak očný kontakt s vozovkou.

Sklo však nemusí byť najideálnejšie umiestnenie - a nie len preto, že po prísavke často ostávajú mastné fľaky.

Dá sa to aj inak

Odkedy používame na navigáciu smartfóny, a nie len samostatné GPS navigačné jednotky, interagujeme so zariadením počas jazdy oveľa častejšie - zdvíhame hovory, odpovedáme na správy či palcujeme sociálnymi sieťami. Navyše niektoré navigačné aplikácie (náš obľúbený Waze) podporujú nahlasovanie nehôd či policajných hliadok za jazdy.

Preto je vhodné, aby bol náš smartfón umiestnený bližšie ku končekom prstov. Keď je prilepený na skle, musíme sa za ním príliš naťahovať.

Existujú viaceré druhy držiakov na smartfóny do auta, ktoré sa nenalepujú na sklo, ale umiestňujú zariadenie bližšie na dosah ruky vodiča. Poznáme nalepovacie, magnetické, do držiaku na poháre, do mriežky ventilácie či štrbiny CD mechaniky.

Výber je - opäť - veľmi individuálny - prioritou by mala byť bezpečnosť a pohodlie používania. Keďže v dnešnej dobe smartfóny používame prakticky neustále, držiak do auta za dvadsať eur môže byť výbornou investíciou, ktorá výrazne zvýši komfort na cestách.

Ako v lietadle či drahom aute

Ďalšou alternatívou je použitie telefónu ako improvizovaného Head-Up displaya nad prístrojovým štítom. Na čelné sklo sa vám tak budú zobrazovať navigačné pokyny aj údaje o jazde - podobne, ako v drahých autách či lietadlách, kde sa Head-Up displeje začali používať ako prvé.

Funkciu HUD ponúka viacero navigačných aplikácií, napríklad Hudway či populárny slovenský Sygic. Stačí aktivovať funkciu HUD a položiť telefón na palubnú dosku, o zvyšok sa postará odraz čelného okna.

V tomto prípade odporúčame položiť telefón na jednoduchú protišmykovú podložku, na ktorej bude smartfón za jazdy držať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 757
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 079
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 053
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 625
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 030
  6. Kam do tepla v januári? 1 665
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 649
  8. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 1 379
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 372
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 262

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

DOMOV

Dobré ráno: Kto vôbec myslí na naše deti?

Ako sa u nás narába so školstvom.

BRATISLAVA

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá.

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Komu nesedia čísla župnej kampane

Most-Híd minul najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.