Kam si mám umiestniť navigáciu v aute?

Držiak na sklo je dovolený, ale nemusí byť najlepší.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC mroach)

Staršie znenie vyhlášky 464/2009 Z. z. výslovne zakazovalo umiestňovanie navigačných prístrojov do zorného poľa vodiča. Problémom bolo to, že okrem Slovenska nebol takýto zákaz predpísaný nikde široko-ďaleko, a tiež v tom, že zorné pole vodiča nebolo vo vyhláške definované, a preto bol zákaz ťažko vymáhateľný (záležilo na tom, ako policajt posúdi, čo ešte je zorné pole vodiča).

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre auto.SME.sk navrhol, aby sa zorným poľom chápala polovica čelného skla pred vodičom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

"Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča," písalo sa vo vyhláške. Táto veta však vypadla od 1. januára 2010.

V súčasnosti platí len všeobecné pravidlo "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Ideálne umiestnenie je individuálne

Podľa súčasných predpisov si môžeme nalepiť držiak na sklo s navigáciou či smartfónom kamkoľvek. Držiak by sme však mali umiestňovať tak, aby sme vylúčili možnosť, že si ním obmedzíme viditeľnosť a napríklad prehliadneme auto prichádzajúce zboku.

Konkrétne umiestnenie je veľmi individuálne, závisí od typu auta aj posedu vodiča. Čitateľovi by sme doporučili umiestnenie držiaku čo najbližšie k dolnej hrane skla, a to buď tesne napravo, alebo naľavo od volantu.

Vyslovene nebezpečné je umiestňovať displej do výšky očí (kde môže zakryť dianie na ceste) alebo na čelné sklo pred spolujazdca - vtedy musí vodič otáčať hlavu a stráca tak očný kontakt s vozovkou.

Sklo však nemusí byť najideálnejšie umiestnenie - a nie len preto, že po prísavke často ostávajú mastné fľaky.

Dá sa to aj inak

Odkedy používame na navigáciu smartfóny, a nie len samostatné GPS navigačné jednotky, interagujeme so zariadením počas jazdy oveľa častejšie - zdvíhame hovory, odpovedáme na správy či palcujeme sociálnymi sieťami. Navyše niektoré navigačné aplikácie (náš obľúbený Waze) podporujú nahlasovanie nehôd či policajných hliadok za jazdy.

Preto je vhodné, aby bol náš smartfón umiestnený bližšie ku končekom prstov. Keď je prilepený na skle, musíme sa za ním príliš naťahovať.

Existujú viaceré druhy držiakov na smartfóny do auta, ktoré sa nenalepujú na sklo, ale umiestňujú zariadenie bližšie na dosah ruky vodiča. Poznáme nalepovacie, magnetické, do držiaku na poháre, do mriežky ventilácie či štrbiny CD mechaniky.

Výber je - opäť - veľmi individuálny - prioritou by mala byť bezpečnosť a pohodlie používania. Keďže v dnešnej dobe smartfóny používame prakticky neustále, držiak do auta za dvadsať eur môže byť výbornou investíciou, ktorá výrazne zvýši komfort na cestách.

Ako v lietadle či drahom aute

Ďalšou alternatívou je použitie telefónu ako improvizovaného Head-Up displaya nad prístrojovým štítom. Na čelné sklo sa vám tak budú zobrazovať navigačné pokyny aj údaje o jazde - podobne, ako v drahých autách či lietadlách, kde sa Head-Up displeje začali používať ako prvé.

Funkciu HUD ponúka viacero navigačných aplikácií, napríklad Hudway či populárny slovenský Sygic. Stačí aktivovať funkciu HUD a položiť telefón na palubnú dosku, o zvyšok sa postará odraz čelného okna.

V tomto prípade odporúčame položiť telefón na jednoduchú protišmykovú podložku, na ktorej bude smartfón za jazdy držať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 778
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 670
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 749
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 378
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 499
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 963
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 925
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 583
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 536
  10. Splnený sen 459

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.