Kam si mám umiestniť navigáciu v aute?

Držiak na sklo je dovolený, ale nemusí byť najlepší.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC mroach)

Staršie znenie vyhlášky 464/2009 Z. z. výslovne zakazovalo umiestňovanie navigačných prístrojov do zorného poľa vodiča. Problémom bolo to, že okrem Slovenska nebol takýto zákaz predpísaný nikde široko-ďaleko, a tiež v tom, že zorné pole vodiča nebolo vo vyhláške definované, a preto bol zákaz ťažko vymáhateľný (záležilo na tom, ako policajt posúdi, čo ešte je zorné pole vodiča).

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre auto.SME.sk navrhol, aby sa zorným poľom chápala polovica čelného skla pred vodičom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

"Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča," písalo sa vo vyhláške. Táto veta však vypadla od 1. januára 2010.

V súčasnosti platí len všeobecné pravidlo "Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča."

Ideálne umiestnenie je individuálne

Podľa súčasných predpisov si môžeme nalepiť držiak na sklo s navigáciou či smartfónom kamkoľvek. Držiak by sme však mali umiestňovať tak, aby sme vylúčili možnosť, že si ním obmedzíme viditeľnosť a napríklad prehliadneme auto prichádzajúce zboku.

Konkrétne umiestnenie je veľmi individuálne, závisí od typu auta aj posedu vodiča. Čitateľovi by sme doporučili umiestnenie držiaku čo najbližšie k dolnej hrane skla, a to buď tesne napravo, alebo naľavo od volantu.

Vyslovene nebezpečné je umiestňovať displej do výšky očí (kde môže zakryť dianie na ceste) alebo na čelné sklo pred spolujazdca - vtedy musí vodič otáčať hlavu a stráca tak očný kontakt s vozovkou.

Sklo však nemusí byť najideálnejšie umiestnenie - a nie len preto, že po prísavke často ostávajú mastné fľaky.

Dá sa to aj inak

Odkedy používame na navigáciu smartfóny, a nie len samostatné GPS navigačné jednotky, interagujeme so zariadením počas jazdy oveľa častejšie - zdvíhame hovory, odpovedáme na správy či palcujeme sociálnymi sieťami. Navyše niektoré navigačné aplikácie (náš obľúbený Waze) podporujú nahlasovanie nehôd či policajných hliadok za jazdy.

Preto je vhodné, aby bol náš smartfón umiestnený bližšie ku končekom prstov. Keď je prilepený na skle, musíme sa za ním príliš naťahovať.

Existujú viaceré druhy držiakov na smartfóny do auta, ktoré sa nenalepujú na sklo, ale umiestňujú zariadenie bližšie na dosah ruky vodiča. Poznáme nalepovacie, magnetické, do držiaku na poháre, do mriežky ventilácie či štrbiny CD mechaniky.

Výber je - opäť - veľmi individuálny - prioritou by mala byť bezpečnosť a pohodlie používania. Keďže v dnešnej dobe smartfóny používame prakticky neustále, držiak do auta za dvadsať eur môže byť výbornou investíciou, ktorá výrazne zvýši komfort na cestách.

Ako v lietadle či drahom aute

Ďalšou alternatívou je použitie telefónu ako improvizovaného Head-Up displaya nad prístrojovým štítom. Na čelné sklo sa vám tak budú zobrazovať navigačné pokyny aj údaje o jazde - podobne, ako v drahých autách či lietadlách, kde sa Head-Up displeje začali používať ako prvé.

Funkciu HUD ponúka viacero navigačných aplikácií, napríklad Hudway či populárny slovenský Sygic. Stačí aktivovať funkciu HUD a položiť telefón na palubnú dosku, o zvyšok sa postará odraz čelného okna.

V tomto prípade odporúčame položiť telefón na jednoduchú protišmykovú podložku, na ktorej bude smartfón za jazdy držať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 791
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 486
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 660
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 639
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 598
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 539
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 103
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 920

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.