Mercedes Benz 170 pomohol automobilke prekonať krízu

Maximálna rýchlosť 90 km/h a zrýchlenie z 10 na 60 km/h za 19 sekúnd boli primerané dobe.

Najvýznamnejší model skonštruovaný Hansom Nibelom po nástupe na uvoľnené miesto technického riaditeľa vo firme Daimler Benz AGpo, ktoré predtým zastával Ferdinand Porsche.(Zdroj: Peter Šíma + archív)

Na začiatku tridsiatych rokov klesal predaj nových áut z mesiaca na mesiac. Viac ako šesť miliónov nezamestnaných, množstvo krachujúcich firiem a bánk – to bol dôsledok najvážnejšej hospodárskej krízy, akú spoločnosť dovtedy zažila.

Recesiou boli zasiahnuté všetky vrstvy obyvateľov vrátane strednej triedy, ktorá k motorizácii krajín prispievala najväčšou mierou. Na základe toho automobilky predvídali, že autá s motormi do dvoch litrov budú obchodne úspešnejšie.

Takto rozmýšľali v roku 1929 i ľudia v Untertürkheime nad projektom malého Mercedesu. Pod vedením Hansa Nibela a Maxa Wagnera vzniklo moderné 1,7 litrové vozidlo, ktoré sa predstavilo verejnosti na parížskom autosalóne na jeseň roku 1931 ako Typ 170.

Motor 170-ky bol rozhodne na technologickej úrovni svojej doby, avšak koncepcia nepriniesla nič nové. Vzhľadom na hladký chod, podobne ako mal Opel 1,8 l, padla voľba na radový šesťvalec.

Šesťvalcový radový  motor objemu 1 692 cm³ mal výkon 32 koní (23,5 kW) pri 3 200 otáčkach za minútu. Motor mal dostatočnú rezervu, ktorú tak či tak celkom nevyužil. Prioritou výrobcu bol hladký chod motora, nie výkon.

Nízko položený podvozok s výrazným zaoblením nad zadnou nápravou prispieval k stabilite vozidla. Pozdĺžne časti rámu boli z lisovanej ocele v U – profile a so siedmimi priečnymi ramenami. Ich výška sa prispôsobila umiestneniu šikmo uloženej prevodovky.

Vozidlo malo trojstupňovú manuálnu prevodovku s jedným stupňom do rýchla tzv. rýchlobežkou. Spotreba 11 litrov na 100 kilometrov bola na tie časy primeraná.

Samotný podvozok vážil 750 kilogramov, kompletné vozidlo v závislosti od typu karosérie vážilo medzi 1 050 a 1 200 kg. V lete roku 1933 bol rám ešte odľahčený bez toho, aby auto stratilo svoju stabilitu.

Zosilnilo sa stredné priečne rameno a odstránila sa priečna výstuž nad zadným oblúkom podvozka, ako aj pod šikmo umiestnenou prevodovkou. Najpokrokovejšou časťou bolo nepochybne nezávislé zavesenie kolies a táto nová koncepcia vyvolala medzi odborníkmi na autosalóne v Paríži mimoriadny ohlas.

Paradoxne tu debutovalo ešte jedno auto s nezávislým predným zavesením. Išlo o model Peugeot 201 C, ktorého systém bol o niečo jednoduchší. Mercedes - Benz typ 170 mal zadnú nápravu kyvadlovú.

Tento systém osobné vozidlá Daimler - Benz používali so všetkými svojimi plusmi a mínusmi takmer ďalších 25 rokov, princíp kyvadlovej nápravy nebol preto nový.

Už v 20- tych rokoch bol rakúsky Steyr XII, známy aj ako Hansa Matador, vybavený pomocnou priečnou pružinou, ale Mercedes - Benz sa pustil inou cestou.

Telo diferenciálu z ľahkej zliatiny bolo na dvoch predposledných priečnych ramenách uložené na gumách v štyroch bodoch. Obe polonápravy boli chránené pred prachom a nečistotami v pevných obaloch a boli odpružené dvoma vinutými pružinami.

Taktiež konštrukcia zavesenia predných kolies nebolo žiadne nóvum. Medzi nemeckými autami mal niečo podobné Rohr 8, alebo malé BMW 3/15 hp Typ DA4. Pri 170–ke použili nasledovné riešenie: predné kolesá boli na dvoch priečnych pružinách a mohli tak nezávisle od druhej pružiť bez toho, aby sa chvenie prenášalo do karosérie.

Ďalším plusom boli hydraulické brzdy. Zatiaľ, čo ostatné nemecké značky ako Adler, Audi, Stoewer a Wanderer mali už niekoľkoročné skúsenosti s hydraulickými brzdami, Daimler Benz spočiatku stále váhal s ich použitím.

Skôr, ako sa dostali do sériovej výbavy vozidla, vykonalo sa veľké množstvo skúšok, pričom brzdy zn. ATE-Lockheed boli v praxi v 170-ke najúčinnejšie.

Oneskorený nástup tohto brzdového systému v nemeckých osobných vozidlách sa v roku 1932 nakoniec ukázal ako výhoda. Brzdná dráha 14 metrov pri rýchlosti 70 km/h predstavovala niečo ohromujúce a vozidlo aj pri prudkom brzdení ostalo vo svojej stope.

Počas piatich rokov, keď bola 170-ka vo výrobe, nedošlo k najmenšej technickej modifikácii, čo taktiež možno považovať za dôkaz vyspelej koncepcie. Nie je preto prekvapením, že aj tlač sa po testoch vyjadrila o aute ako o prvotriednom vozidle.

Stredobodom pozornosti boli vynikajúce jazdné vlastnosti, dobré zrýchlenie, trakcia a stabilita vozidla aj na menej kvalitných vozovkách. K tomu všetkému prekonala pohodlná jazda s vozidlom Mercedes - Benz 170, navyše s vysokou priemernou cestovnou rýchlosťou i oveľa silnejšie automobily.

Napriek tomu, že podvozok bol jednoznačne rýchlejší ako motor, vodiči netajili spokojnosť. Maximálna rýchlosť 90 km/h a zrýchlenie z 10 na 60 km/h za 19 sekúnd boli primerané.

V prvom roku sa v ponuke nachádzala štvordverová limuzína a kabriolet. Obidva varianty sa ponúkali najprv len s oddeleným kufrom pre batožinu, ale od roku 1935 sa kufor harmonicky včlenil do karosérie. Neskôr prišli na trh aj iné karosárske variácie.

Mercedes - Benz typ 170 nechcel byť žiadnym ľudovým vozidlom, ale cenovo prístupným autom pre nie príliš bohatých a stále  nerozmaznaných ľudí. Pôvodne sa uvažovalo o predajnej cene vo výške 4 540 mariek, ale nakoniec sa uvádzacia cena limuzíny stanovila na 4 400 mariek.

Najlacnejším modelom bol sedan s oddeleným kufrom na batožinu, ktorý sa dal kúpiť v roku 1934 za 4 150 mariek. Naopak za najvyššiu cenu, 7 000 mariek, sa dal zaobstarať kabriolet A.

K tomu človek dostal dielenské spracovanie, životnosť a komfort typický pre Mercedes. Pridaná hodnota spočívala v bohatej sériovej výbave, do ktorej patrilo napríklad stropné svetlo, osvetľujúce interiér, zapaľovač cigariet, sťahovacia roletka na zadnom okne, či velúrové koberce.

S modelom Mercedes - Benz typ 170 sa  spoločnosti Daimler - Benz podarilo čiastočne prekonať krízu a súčasne úspešne rozšíriť svoju klientelu. Okrem toho sa v roku 1933 v automobilke zvýšil počet zamestnancov o 5 000 na celkových 25 000 ľudí a čistý zisk dosiahol hodnotu 2,5 milióna mariek. 

Technické údaje

Typ

170 (W15)

Motor

6 valec radový 4 taktný

Ventilový rozvod

SV

Vŕtanie x zdvih

65 mm x 85 mm

Objem

1692 cm3

Výkon (k/kW)

32 (23,5)

Prevodovka

Manuálna 4 stupňová

Napätie

6 Volt 75 Ah

Maximálna rýchlosť

90 km/h

Hmotnosť

1025 kg (limuzína)

Spotreba

11 l / 100 km

 Mazanie

Tlakové, obehové

Chladenie

Kvapalinové

Karburátor

1 Solex 30 FVST alebo 30 FVLS

Brzdy

Hydraulické bubnové 4x

Pneumatiky

4,75 - 18 od VI/1932 5,25 – 17

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 385
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 330
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 698
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 094
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 683
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 136
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 006
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 902
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 561
  10. Splnený sen 513

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.