SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Mercedes Benz 170 pomohol automobilke prekonať krízu

Maximálna rýchlosť 90 km/h a zrýchlenie z 10 na 60 km/h za 19 sekúnd boli primerané dobe.

Najvýznamnejší model skonštruovaný Hansom Nibelom po nástupe na uvoľnené miesto technického riaditeľa vo firme Daimler Benz AGpo, ktoré predtým zastával Ferdinand Porsche.Najvýznamnejší model skonštruovaný Hansom Nibelom po nástupe na uvoľnené miesto technického riaditeľa vo firme Daimler Benz AGpo, ktoré predtým zastával Ferdinand Porsche. (Zdroj: Peter Šíma + archív)

Na začiatku tridsiatych rokov klesal predaj nových áut z mesiaca na mesiac. Viac ako šesť miliónov nezamestnaných, množstvo krachujúcich firiem a bánk – to bol dôsledok najvážnejšej hospodárskej krízy, akú spoločnosť dovtedy zažila.

Recesiou boli zasiahnuté všetky vrstvy obyvateľov vrátane strednej triedy, ktorá k motorizácii krajín prispievala najväčšou mierou. Na základe toho automobilky predvídali, že autá s motormi do dvoch litrov budú obchodne úspešnejšie.

Takto rozmýšľali v roku 1929 i ľudia v Untertürkheime nad projektom malého Mercedesu. Pod vedením Hansa Nibela a Maxa Wagnera vzniklo moderné 1,7 litrové vozidlo, ktoré sa predstavilo verejnosti na parížskom autosalóne na jeseň roku 1931 ako Typ 170.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Motor 170-ky bol rozhodne na technologickej úrovni svojej doby, avšak koncepcia nepriniesla nič nové. Vzhľadom na hladký chod, podobne ako mal Opel 1,8 l, padla voľba na radový šesťvalec.

Šesťvalcový radový  motor objemu 1 692 cm³ mal výkon 32 koní (23,5 kW) pri 3 200 otáčkach za minútu. Motor mal dostatočnú rezervu, ktorú tak či tak celkom nevyužil. Prioritou výrobcu bol hladký chod motora, nie výkon.

Nízko položený podvozok s výrazným zaoblením nad zadnou nápravou prispieval k stabilite vozidla. Pozdĺžne časti rámu boli z lisovanej ocele v U – profile a so siedmimi priečnymi ramenami. Ich výška sa prispôsobila umiestneniu šikmo uloženej prevodovky.

Vozidlo malo trojstupňovú manuálnu prevodovku s jedným stupňom do rýchla tzv. rýchlobežkou. Spotreba 11 litrov na 100 kilometrov bola na tie časy primeraná.

SkryťVypnúť reklamu

Samotný podvozok vážil 750 kilogramov, kompletné vozidlo v závislosti od typu karosérie vážilo medzi 1 050 a 1 200 kg. V lete roku 1933 bol rám ešte odľahčený bez toho, aby auto stratilo svoju stabilitu.

Zosilnilo sa stredné priečne rameno a odstránila sa priečna výstuž nad zadným oblúkom podvozka, ako aj pod šikmo umiestnenou prevodovkou. Najpokrokovejšou časťou bolo nepochybne nezávislé zavesenie kolies a táto nová koncepcia vyvolala medzi odborníkmi na autosalóne v Paríži mimoriadny ohlas.

Paradoxne tu debutovalo ešte jedno auto s nezávislým predným zavesením. Išlo o model Peugeot 201 C, ktorého systém bol o niečo jednoduchší. Mercedes - Benz typ 170 mal zadnú nápravu kyvadlovú.

Tento systém osobné vozidlá Daimler - Benz používali so všetkými svojimi plusmi a mínusmi takmer ďalších 25 rokov, princíp kyvadlovej nápravy nebol preto nový.

SkryťVypnúť reklamu

Už v 20- tych rokoch bol rakúsky Steyr XII, známy aj ako Hansa Matador, vybavený pomocnou priečnou pružinou, ale Mercedes - Benz sa pustil inou cestou.

Telo diferenciálu z ľahkej zliatiny bolo na dvoch predposledných priečnych ramenách uložené na gumách v štyroch bodoch. Obe polonápravy boli chránené pred prachom a nečistotami v pevných obaloch a boli odpružené dvoma vinutými pružinami.

Taktiež konštrukcia zavesenia predných kolies nebolo žiadne nóvum. Medzi nemeckými autami mal niečo podobné Rohr 8, alebo malé BMW 3/15 hp Typ DA4. Pri 170–ke použili nasledovné riešenie: predné kolesá boli na dvoch priečnych pružinách a mohli tak nezávisle od druhej pružiť bez toho, aby sa chvenie prenášalo do karosérie.

Ďalším plusom boli hydraulické brzdy. Zatiaľ, čo ostatné nemecké značky ako Adler, Audi, Stoewer a Wanderer mali už niekoľkoročné skúsenosti s hydraulickými brzdami, Daimler Benz spočiatku stále váhal s ich použitím.

SkryťVypnúť reklamu

Skôr, ako sa dostali do sériovej výbavy vozidla, vykonalo sa veľké množstvo skúšok, pričom brzdy zn. ATE-Lockheed boli v praxi v 170-ke najúčinnejšie.

Oneskorený nástup tohto brzdového systému v nemeckých osobných vozidlách sa v roku 1932 nakoniec ukázal ako výhoda. Brzdná dráha 14 metrov pri rýchlosti 70 km/h predstavovala niečo ohromujúce a vozidlo aj pri prudkom brzdení ostalo vo svojej stope.

Počas piatich rokov, keď bola 170-ka vo výrobe, nedošlo k najmenšej technickej modifikácii, čo taktiež možno považovať za dôkaz vyspelej koncepcie. Nie je preto prekvapením, že aj tlač sa po testoch vyjadrila o aute ako o prvotriednom vozidle.

Stredobodom pozornosti boli vynikajúce jazdné vlastnosti, dobré zrýchlenie, trakcia a stabilita vozidla aj na menej kvalitných vozovkách. K tomu všetkému prekonala pohodlná jazda s vozidlom Mercedes - Benz 170, navyše s vysokou priemernou cestovnou rýchlosťou i oveľa silnejšie automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že podvozok bol jednoznačne rýchlejší ako motor, vodiči netajili spokojnosť. Maximálna rýchlosť 90 km/h a zrýchlenie z 10 na 60 km/h za 19 sekúnd boli primerané.

V prvom roku sa v ponuke nachádzala štvordverová limuzína a kabriolet. Obidva varianty sa ponúkali najprv len s oddeleným kufrom pre batožinu, ale od roku 1935 sa kufor harmonicky včlenil do karosérie. Neskôr prišli na trh aj iné karosárske variácie.

Mercedes - Benz typ 170 nechcel byť žiadnym ľudovým vozidlom, ale cenovo prístupným autom pre nie príliš bohatých a stále  nerozmaznaných ľudí. Pôvodne sa uvažovalo o predajnej cene vo výške 4 540 mariek, ale nakoniec sa uvádzacia cena limuzíny stanovila na 4 400 mariek.

Najlacnejším modelom bol sedan s oddeleným kufrom na batožinu, ktorý sa dal kúpiť v roku 1934 za 4 150 mariek. Naopak za najvyššiu cenu, 7 000 mariek, sa dal zaobstarať kabriolet A.

SkryťVypnúť reklamu

K tomu človek dostal dielenské spracovanie, životnosť a komfort typický pre Mercedes. Pridaná hodnota spočívala v bohatej sériovej výbave, do ktorej patrilo napríklad stropné svetlo, osvetľujúce interiér, zapaľovač cigariet, sťahovacia roletka na zadnom okne, či velúrové koberce.

S modelom Mercedes - Benz typ 170 sa  spoločnosti Daimler - Benz podarilo čiastočne prekonať krízu a súčasne úspešne rozšíriť svoju klientelu. Okrem toho sa v roku 1933 v automobilke zvýšil počet zamestnancov o 5 000 na celkových 25 000 ľudí a čistý zisk dosiahol hodnotu 2,5 milióna mariek. 

Technické údaje

Typ

170 (W15)

Motor

6 valec radový 4 taktný

Ventilový rozvod

SV

Vŕtanie x zdvih

65 mm x 85 mm

Objem

1692 cm3

Výkon (k/kW)

32 (23,5)

Prevodovka

Manuálna 4 stupňová

Napätie

6 Volt 75 Ah

Maximálna rýchlosť

90 km/h

Hmotnosť

1025 kg (limuzína)

Spotreba

11 l / 100 km

 Mazanie

Tlakové, obehové

Chladenie

Kvapalinové

Karburátor

1 Solex 30 FVST alebo 30 FVLS

Brzdy

Hydraulické bubnové 4x

Pneumatiky

4,75 - 18 od VI/1932 5,25 – 17

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 500
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 233
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 826
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 464
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 195
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 965
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 945
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 536
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


7 h
Slovan Bratislava vs. Olympiakos Pireus, online prenos z 3. kvalifikačného kola Európskej ligy dnes.

Sledujte ONLINE prenos z Európskej ligy.


Sportnet 5 h
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


4 h
V roku 2018 bola trendom Tide pod Challenge, pri ktorej deti jedli kapsule pracích práškov.

Pri niektorých výzvach deti zomierajú.


4 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Čajka v oblakoch, salaš Vigľaš
  2. Robert Škerko: Moja Haidukova ulica
  3. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  4. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  5. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  6. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  7. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  8. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 073
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 801
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 665
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 497
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 344
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 108
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 3 809
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 345
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu