SME

Prvá jazda: Hybridná Kia Niro má osloviť mladé rodiny

Automobilka zamerala svoj nový model na mladé rodiny a staršie páry.

Za nasávacím otvorom v spodnej časti predného nárazníka pod typickou prednou maskou Kie, sa nachádza aktívna klapka, ktorá reguluje množstvo vzduchu potrebného pre chladenie.Za nasávacím otvorom v spodnej časti predného nárazníka pod typickou prednou maskou Kie, sa nachádza aktívna klapka, ktorá reguluje množstvo vzduchu potrebného pre chladenie. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Kia ukázala model Niro novinárom po prvýkrát tesne pred autosalónom v Ženeve. Podľa samotných predstaviteľov značky má zaplniť medzeru v ponuke medzi modelmi Soul, Ceed a Sportage.

Niro je prvou Kiou, navrhovanou od začiatku výlučne ako hybrid. Motor aj platforma je zdieľaná so sesterským Ioniqom, ale v Kii sa rozhodli ísť cestou SUV, alebo skôr crossoveru. Iných pohonných ústrojenstiev sa pod kapotou novinky nedočkáme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Kia zverejnila ceny hybridného modelu Niro Čítajte 

Iba jeden motor (dva ak počítame aj pomocný elektromotor) a iba jedna prevodovka znamená nižšie nároky na priestor, ako je tomu v prípade využitia viacerých motorov rôznej konštrukcie. To umožnilo konštruktérom poriadne natiahnuť rázvor náprav a skrátiť previs pred prednými kolesami.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie to ukazuje porovnanie s Kiou Sportage, ktorá je dlhšia, ale rázvor náprav má kratší. Dlhší rázvor náprav a posunutie kolies do rohov je typické skôr pre športovo ladené autá.

Kórejská automobilka označuje Niro za dynamické auto s dobrou spotrebou v meste a jeho okolí. Spotrebe podriadila veľa. V prvom rade pohonnú jednotku. Benzínový motor 1,6 GDI bol vyvinutý špeciálne pre hybrid. To isté platí aj pre šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT.​

Pomocný elektromotor je pripojený priamo na prevodovku a vďaka Li-ion batérii s kapacitou 1,56 kWh umožňuje dojazd 1 až 2 km na čisto elektrický pohon, ale bez väčších nárokov na dynamiku. Vyplýva to už z jeho výkonu 32 kW a je to typické pre hybridy.

Pomôcť so znižovaním spotreby majú aj ďalšie riešenia. Za nasávacím otvorom v spodnej časti predného nárazníka pod typickou prednou maskou Kie sa nachádza aktívna klapka, ktorá reguluje množstvo vzduchu, potrebného pre chladenie. Toto riešenie má pozitívny vplyv na aerodynamiku.

SkryťVypnúť reklamu

Aj prúdenie vzduchu okolo kolies je upravené tak, aby bol aerodynamický odpor čím najnižší. Má to negatívny vplyv na chladenie bŕzd, preto dizajnéri urobili ďalšie dva nasávacie otvory na krajoch predného nárazníka.

Prúdenie vzduchu za autom upravuje zadný difúzor, aj vďaka týmto riešeniam dosiahla Kia hodnotu koeficientu odporu vzduchu Cd 0,29. Niro nie je prvým autom, na ktorého papierovú spotrebu má výrazný vplyv rozmer kolies. Pri štandardných 16 palcových kolesách uvádza výrobca hodnotu 3,8 l a pri 18 palcových až 4,4 l.

Vo vnútri nás čakal na prvý pohľad tradičný interiér kórejskej automobilky. Po zameraní sa na detaily sme však našli viacero noviniek. Tou najviditeľnejšou je prístrojový panel pred vodičom. Keďže ide o hybrid, je zameraný na zobrazovanie ekonomiky jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký budík ukazuje okamžité výsledky, ale medzi ním a rýchlomerom si môžete nastaviť aj zobrazenie dlhodobých výsledkov. Grafika vám súčasne ukazuje tok energie v danej chvíli. Tak ako vo väčšine hybridov viete vďaka tomu zistiť, či sa zrovna batérie dobíjajú a ktorý z motorov je v permanencii.

K šetreniu energie svojím drobným dielom prispieva aj klimatizácia. V aute môžeme nájsť tlačidlo “Driver only“. Po jeho stlačení je chladný vzduch vháňaný iba do priestoru šoféra. Nevieme, aký to má reálny vplyv na spotrebu (asi minimálny), ale odskúšali sme, že z pohľadu teplotného komfortu šoféra sa nič nezmenilo.

Sedadlá vpredu majú celkom dobré bočné vedenie a v závislosti od výbavy sú vyhrievané aj ventilované. Vyhrievaný môže byť aj volant a sedadlá vzadu. Dotykový displej sme nemali čas podrobnejšie preveriť, ale ak naň svieti slnko, tak z neho veľa nevyčítate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z hľadiska priestoru Niro presne zodpovedá cieľovej skupine, na ktorú sa Kia zamerala. Tou sú mladé rodiny s jedným alebo dvoma deťmi.

Menším mínusom tu môže byť akurát kufor s objemom 401 l (verzia s dojazdovou rezervou). Je to približne na úrovni priemeru triedy. Druhou cieľovou skupinou sú staršie páry. Rozmenené na drobné, do Nira sa pohodlne vojdú štyri osoby, ale nie štyria väčší chlapi.

Naštartovanie Nira sprevádza ticho, rovnako ako všetky hybridy. V úvodnej fáze totiž pracuje len elektromotor. Podvozok pôsobí skôr pohodlne a auto má tendenciu nakláňať sa pri prudších manévroch. Pár kilometrov v mestskej premávke naznačilo schopnosť hybridu jazdiť úsporne, na presnejšie závery si však trúfneme až po teste.

Ak si nastavíte cieľ vašej trasy v navigácii, hybrid tomu prispôsobí aj svoje správanie. Energiu v batériách si šetrí na rovine a využije ju v stúpaní. Pred dlhším klesaním ju zas kompletne minie, lebo ju vie následne zadarmo rekuperovať pri zjazde z kopca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reakcie auta na plyn boli však mnohokrát mdlé, najmä pri pokuse o prudké pohnutie treba stlačiť plynový pedál poriadne hlboko.

Mdlé reakcie motora nekorešpondujú s vyhláseniami Kie o dynamickom aute, ale len pokým si ho radiacou pákou neprepnete do športového režimu.

Prevodovka zmení správanie a drží motor vo vyšších otáčkach. K dispozícii je viac výkonu a reakcie auta sú lepšie a oveľa. V porovnaní so štandardným autom na benzín/naftu tu ešte navyše pomôže elektromotor. Aj keď ten neoplýva ohromujúcim výkonom, všetko nahrádza svojou okamžitou reakciou.

Schopnosť v okamihu “produkovať“ výkon, oceníte najmä pri predbiehaní. Získaný čas môže evokovať pocit, že auto je silnejšie, ako ukazujú papierové údaje.

V priebehu niekoľkých kilometrov nás pozitívne prekvapila zladenosť dvojspojkovej prevodovky s pohonnou jednotkou. Tým, že pri brzdení pred semaforom je spaľovací motor vypnutý, nedôjde k zbytočným komplikáciám pri jemnom zastavovaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štandardne totiž v tejto situácii (pri kombinácii spaľovacieho motora a dvojspojkovej prevodovky) dochádza ku konfliktu. Šofér jemne brzdí na posledných dvoch metroch pred zastavením, zatiaľ čo spojka neodpojí motor a auto má snahu rozbehnúť sa.

Agregát sa rozvibruje a bojuje proti brzdám. Prebiť ho musíte silnejším stlačením brzdového pedálu, ale jemné zastavenie sa vám už nepodarí. V hybride sa to nestane, spaľovací motor je vypnutý a rekuperáciou sa navyše získava energia.

V športovom režime trhne autom pri preraďovaní iba minimálne. Po prepnutí štandardného režimu preraďuje automatická prevodovka hladko.

Pri vyrovnanej jazde vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Spaľovací motor je väčšinou potichu a výraznejšie sa ozve pri akcelerácii v športovom režime. Nejde však o žiadne nepríjemné dunenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prvom krátkom stretnutí v nás Niro zanechalo skôr pozitívny dojem. Nenašli sme oblasť, v ktorej by vyslovene vyčnievalo nad všetkými ostatnými, ale kombinuje v sebe dobré vlastnosti.

Nezodpovedanou pre nás ostáva otázka spotreby. Ak sa dokáže priblížiť k papierovým údajom, tak z neho môže byť dobré auto na dochádzanie do práce, jazdu v meste a v jeho okolí.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Niro

Cena modelu od (eur)

22 990

Motor

hybrid, kombinujúci benzínový štvorvalec a elektromotor

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/5700

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

147/4000

elektromotor

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

32(44)/1798-2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/0-1798

Celkové parametre hybridnej jednotky

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103,6(141)/5700

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

265/1000-2400

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/6

Spotreba - výrobca (l/100km)

3,8/4,4 v závislosti od rozmeru pneumatík

Objem palivovej nádrže (l)

45

Typ a rozmer pneumatík

225/45 R18 Michelin Pilot Sport

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1399/531

Objem batožinového priestoru (l)

401

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2700; 4355; 1805; 1545

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 790
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 423
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 070
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 569
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 771
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 323
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 988
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 944
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


1
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


50
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 27
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 1
reklama
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 64 663
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 694
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 131
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 126
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 013
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 562
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 644
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 261
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu