Prvá jazda: Hybridná Kia Niro má osloviť mladé rodiny

Automobilka zamerala svoj nový model na mladé rodiny a staršie páry.

Za nasávacím otvorom v spodnej časti predného nárazníka pod typickou prednou maskou Kie, sa nachádza aktívna klapka, ktorá reguluje množstvo vzduchu potrebného pre chladenie.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Kia ukázala model Niro novinárom po prvýkrát tesne pred autosalónom v Ženeve. Podľa samotných predstaviteľov značky má zaplniť medzeru v ponuke medzi modelmi Soul, Ceed a Sportage.

Niro je prvou Kiou, navrhovanou od začiatku výlučne ako hybrid. Motor aj platforma je zdieľaná so sesterským Ioniqom, ale v Kii sa rozhodli ísť cestou SUV, alebo skôr crossoveru. Iných pohonných ústrojenstiev sa pod kapotou novinky nedočkáme.

Prečítajte si tiež: Kia zverejnila ceny hybridného modelu Niro

Iba jeden motor (dva ak počítame aj pomocný elektromotor) a iba jedna prevodovka znamená nižšie nároky na priestor, ako je tomu v prípade využitia viacerých motorov rôznej konštrukcie. To umožnilo konštruktérom poriadne natiahnuť rázvor náprav a skrátiť previs pred prednými kolesami.

Najlepšie to ukazuje porovnanie s Kiou Sportage, ktorá je dlhšia, ale rázvor náprav má kratší. Dlhší rázvor náprav a posunutie kolies do rohov je typické skôr pre športovo ladené autá.

Kórejská automobilka označuje Niro za dynamické auto s dobrou spotrebou v meste a jeho okolí. Spotrebe podriadila veľa. V prvom rade pohonnú jednotku. Benzínový motor 1,6 GDI bol vyvinutý špeciálne pre hybrid. To isté platí aj pre šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT.​

Pomocný elektromotor je pripojený priamo na prevodovku a vďaka Li-ion batérii s kapacitou 1,56 kWh umožňuje dojazd 1 až 2 km na čisto elektrický pohon, ale bez väčších nárokov na dynamiku. Vyplýva to už z jeho výkonu 32 kW a je to typické pre hybridy.

Pomôcť so znižovaním spotreby majú aj ďalšie riešenia. Za nasávacím otvorom v spodnej časti predného nárazníka pod typickou prednou maskou Kie sa nachádza aktívna klapka, ktorá reguluje množstvo vzduchu, potrebného pre chladenie. Toto riešenie má pozitívny vplyv na aerodynamiku.

Aj prúdenie vzduchu okolo kolies je upravené tak, aby bol aerodynamický odpor čím najnižší. Má to negatívny vplyv na chladenie bŕzd, preto dizajnéri urobili ďalšie dva nasávacie otvory na krajoch predného nárazníka.

Prúdenie vzduchu za autom upravuje zadný difúzor, aj vďaka týmto riešeniam dosiahla Kia hodnotu koeficientu odporu vzduchu Cd 0,29. Niro nie je prvým autom, na ktorého papierovú spotrebu má výrazný vplyv rozmer kolies. Pri štandardných 16 palcových kolesách uvádza výrobca hodnotu 3,8 l a pri 18 palcových až 4,4 l.

Vo vnútri nás čakal na prvý pohľad tradičný interiér kórejskej automobilky. Po zameraní sa na detaily sme však našli viacero noviniek. Tou najviditeľnejšou je prístrojový panel pred vodičom. Keďže ide o hybrid, je zameraný na zobrazovanie ekonomiky jazdy.

Veľký budík ukazuje okamžité výsledky, ale medzi ním a rýchlomerom si môžete nastaviť aj zobrazenie dlhodobých výsledkov. Grafika vám súčasne ukazuje tok energie v danej chvíli. Tak ako vo väčšine hybridov viete vďaka tomu zistiť, či sa zrovna batérie dobíjajú a ktorý z motorov je v permanencii.

K šetreniu energie svojím drobným dielom prispieva aj klimatizácia. V aute môžeme nájsť tlačidlo “Driver only“. Po jeho stlačení je chladný vzduch vháňaný iba do priestoru šoféra. Nevieme, aký to má reálny vplyv na spotrebu (asi minimálny), ale odskúšali sme, že z pohľadu teplotného komfortu šoféra sa nič nezmenilo.

Sedadlá vpredu majú celkom dobré bočné vedenie a v závislosti od výbavy sú vyhrievané aj ventilované. Vyhrievaný môže byť aj volant a sedadlá vzadu. Dotykový displej sme nemali čas podrobnejšie preveriť, ale ak naň svieti slnko, tak z neho veľa nevyčítate.

Z hľadiska priestoru Niro presne zodpovedá cieľovej skupine, na ktorú sa Kia zamerala. Tou sú mladé rodiny s jedným alebo dvoma deťmi.

Menším mínusom tu môže byť akurát kufor s objemom 401 l (verzia s dojazdovou rezervou). Je to približne na úrovni priemeru triedy. Druhou cieľovou skupinou sú staršie páry. Rozmenené na drobné, do Nira sa pohodlne vojdú štyri osoby, ale nie štyria väčší chlapi.

Naštartovanie Nira sprevádza ticho, rovnako ako všetky hybridy. V úvodnej fáze totiž pracuje len elektromotor. Podvozok pôsobí skôr pohodlne a auto má tendenciu nakláňať sa pri prudších manévroch. Pár kilometrov v mestskej premávke naznačilo schopnosť hybridu jazdiť úsporne, na presnejšie závery si však trúfneme až po teste.

Ak si nastavíte cieľ vašej trasy v navigácii, hybrid tomu prispôsobí aj svoje správanie. Energiu v batériách si šetrí na rovine a využije ju v stúpaní. Pred dlhším klesaním ju zas kompletne minie, lebo ju vie následne zadarmo rekuperovať pri zjazde z kopca.

Reakcie auta na plyn boli však mnohokrát mdlé, najmä pri pokuse o prudké pohnutie treba stlačiť plynový pedál poriadne hlboko.

Mdlé reakcie motora nekorešpondujú s vyhláseniami Kie o dynamickom aute, ale len pokým si ho radiacou pákou neprepnete do športového režimu.

Prevodovka zmení správanie a drží motor vo vyšších otáčkach. K dispozícii je viac výkonu a reakcie auta sú lepšie a oveľa. V porovnaní so štandardným autom na benzín/naftu tu ešte navyše pomôže elektromotor. Aj keď ten neoplýva ohromujúcim výkonom, všetko nahrádza svojou okamžitou reakciou.

Schopnosť v okamihu “produkovať“ výkon, oceníte najmä pri predbiehaní. Získaný čas môže evokovať pocit, že auto je silnejšie, ako ukazujú papierové údaje.

V priebehu niekoľkých kilometrov nás pozitívne prekvapila zladenosť dvojspojkovej prevodovky s pohonnou jednotkou. Tým, že pri brzdení pred semaforom je spaľovací motor vypnutý, nedôjde k zbytočným komplikáciám pri jemnom zastavovaní.

Štandardne totiž v tejto situácii (pri kombinácii spaľovacieho motora a dvojspojkovej prevodovky) dochádza ku konfliktu. Šofér jemne brzdí na posledných dvoch metroch pred zastavením, zatiaľ čo spojka neodpojí motor a auto má snahu rozbehnúť sa.

Agregát sa rozvibruje a bojuje proti brzdám. Prebiť ho musíte silnejším stlačením brzdového pedálu, ale jemné zastavenie sa vám už nepodarí. V hybride sa to nestane, spaľovací motor je vypnutý a rekuperáciou sa navyše získava energia.

V športovom režime trhne autom pri preraďovaní iba minimálne. Po prepnutí štandardného režimu preraďuje automatická prevodovka hladko.

Pri vyrovnanej jazde vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Spaľovací motor je väčšinou potichu a výraznejšie sa ozve pri akcelerácii v športovom režime. Nejde však o žiadne nepríjemné dunenie.

Po prvom krátkom stretnutí v nás Niro zanechalo skôr pozitívny dojem. Nenašli sme oblasť, v ktorej by vyslovene vyčnievalo nad všetkými ostatnými, ale kombinuje v sebe dobré vlastnosti.

Nezodpovedanou pre nás ostáva otázka spotreby. Ak sa dokáže priblížiť k papierovým údajom, tak z neho môže byť dobré auto na dochádzanie do práce, jazdu v meste a v jeho okolí.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Niro

Cena modelu od (eur)

22 990

Motor

hybrid, kombinujúci benzínový štvorvalec a elektromotor

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

77(105)/5700

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

147/4000

elektromotor

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

32(44)/1798-2500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

170/0-1798

Celkové parametre hybridnej jednotky

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103,6(141)/5700

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

265/1000-2400

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/6

Spotreba - výrobca (l/100km)

3,8/4,4 v závislosti od rozmeru pneumatík

Objem palivovej nádrže (l)

45

Typ a rozmer pneumatík

225/45 R18 Michelin Pilot Sport

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1399/531

Objem batožinového priestoru (l)

401

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2700; 4355; 1805; 1545

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.