SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Aké zlozvyky máte pri sedení za volantom?

Pozrite si, ako si správne nastaviť sedadlo v aute.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správny posed za volantom je bezpečný, pohodlný a má veľký vplyv na to, ako šoférujeme. Znižuje tiež riziko zranení pri nehode.

V autoškole sa síce učíme, ako správne sedieť, no neskôr si osvojíme iné zlozvyky alebo skrátka na teóriu celkom zabudneme, keďže celkom nerozumieme, ako sa teoretický posed prejaví na praktickom šoférovaní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôležité je uvedomiť si, že šoférovanie spočíva vo veľmi jemných pohyboch - manuálnu prácu za nás dnes robia posilňovače riadenia a bŕzd. Preto by sme mali sedieť tak, aby sme volantom otáčali a pedále stláčali menšími svalovými skupinami miesto tých väčších. V menších svaloch máme jemnejšiu a citlivejšiu motoriku, v tých väčších zas hrubú silu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Preto sa chceme posadiť tak, aby sme volant ovládali najmä zápästím a predlaktím a pedále členkami. Na to je dôležité, aby stehná, chrbát a ramená mali oporu - keď máme tieto časti opreté, pri šoférovaní ich nezapájame. 

Zadok na prvom mieste

Začneme tým, že si nastavíme dĺžku a výšku sedáku. Treba, aby nohy boli aj pri plnom stlačení pedálov mierne pokrčené a stehná neustále podopreté. (Ideálne sú autá s nastaviteľným sklonom sedáku alebo výsuvnou opierkou na stehná.)

Pokrčené nohy sú dôležité aj pri náraze - ohnuté koleno "pruží" a vie absorbovať viac energie z nárazu, pri vystretých nohách hrozia zlomeniny.

Pravú pätu položíme pred brzdový pedál a necháme ju tam počas celej jazdy - plyn stláčame iba špičkou, nie celou nohou. Ľavú nohu si položíme na opierku (v prípade manuálnej prevodovky ju tam položíme vždy, keď nepoužívame spojku). Pevne opretá ľavá noha tlačí panvu  a chrbát do operadla a tým podopiera celé telo.

SkryťVypnúť reklamu

Podporujte svoj chrbát

Medzi trupom a volantom by malo ostať asi 30 centimetrov voľného miesta (na prípadný aktivovaný airbag) a s vystreté ruky by mali zápästiami spočinúť na vrchu volantu bez toho, aby sme sa predkláňali.

Nastavíme si operadlo tak, aby sme sa chrbtom opierali o operadlo aj pri krútení volantom - chceme šoférovať rukami, nie zapájať chrbát. Pomôže nám aj prípadný pozdĺžne a výškovo nastaviteľný volant či bedrová opierka - musíme však pamätať na vzájomnú súvzťažnosť sedadla, volantu, pedálov a trupu a končatín medzi nimi.

Výšku a sklon hlavovej opierky nastavte tak, aby ste si opierali zátylok (zhruba vo výške očí), nie krk. Správne nastavená hlavová opierka ochráni pred poškodením krku pri náraze zozadu (v angličtine sa používa špeciálny termín whiplash).

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnostný pás by sa mal opierať o rameno, zhruba v strede kľúčnej kosti - nesmie škrtiť, ale ak je zle umiestnený alebo voľný, môžeme sa z neho pri náraze alebo prevrátení vyšmyknúť.

Sledujte si čas na volante

Volant chytíme v polohe ručičiek na hodinkách "trištvrte na tri" - dávnejšie sa učilo držanie "o desať dve", no airbagy sú optimalizované na polohu trištvrte na tri. Prípustná je aj poloha "osem hodín dvadsať" - závisí to od typu auta a rozmerov vodiča. Držanie volantu dvomi rukami je mimoriadne dôležité - máte tak najväčší záber bez prechytávania volantu.

Do volantu by sme nemali len spredu tlačiť dlaňami, treba ho aj zozadu pridŕžať prstami. Palce nevešiame o ramená volantu - hrozí, že si ich pri aktivácii airbagu alebo prudkom myknutí volantu vykĺbime.

SkryťVypnúť reklamu

Volant by mal byť, samozrejme nastavený v takej výške, aby ste videli celý prístrojový štít.

Bojujte proti mŕtvemu uhlu

Ak sedíme v správnej vzdialenosti od volantu a správnej výške, s dobre podopretými nohami aj chrbtom a s rukami v správnej pozícii, táto poloha nebude len bezpečná, ale aj pohodlná a prospešná z ortopedického hľadiska.

Pred vyrazením však skontrolujeme ešte výhľad vzad. V strednom, vnútornom zrkadle by sme mali vidieť celé zadné okno.

Bočné zrkadlá by ste mali mať nastavené tak, aby ste na vnútornom kraji videli obrysy auta (zadnú kľučku) - väčšina plochy by však mala byť vyhradená dianiu za autom. Horizont by mal byť približne v hornej tretine zrkadla - s elektrickým nastavovaním sa dá rýchlo znížiť, aby sme videli obrubníky pri parkovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Správne nastavené zrkadlá sú dobrý začiatok - no výsledok by mal byť to, že sa do nich budeme aj častejšie pozerať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 689
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 603
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 837
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 975
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 270
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 192
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 092
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 930
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


21 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  2. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  3. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  4. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  5. Anton Kaiser: Druhá adventná nedeľa
  6. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  7. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  8. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 39 337
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 063
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 839
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 308
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 984
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 918
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 214
  8. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 031
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu