SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Aké zlozvyky máte pri sedení za volantom?

Pozrite si, ako si správne nastaviť sedadlo v aute.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správny posed za volantom je bezpečný, pohodlný a má veľký vplyv na to, ako šoférujeme. Znižuje tiež riziko zranení pri nehode.

V autoškole sa síce učíme, ako správne sedieť, no neskôr si osvojíme iné zlozvyky alebo skrátka na teóriu celkom zabudneme, keďže celkom nerozumieme, ako sa teoretický posed prejaví na praktickom šoférovaní.

Dôležité je uvedomiť si, že šoférovanie spočíva vo veľmi jemných pohyboch - manuálnu prácu za nás dnes robia posilňovače riadenia a bŕzd. Preto by sme mali sedieť tak, aby sme volantom otáčali a pedále stláčali menšími svalovými skupinami miesto tých väčších. V menších svaloch máme jemnejšiu a citlivejšiu motoriku, v tých väčších zas hrubú silu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Preto sa chceme posadiť tak, aby sme volant ovládali najmä zápästím a predlaktím a pedále členkami. Na to je dôležité, aby stehná, chrbát a ramená mali oporu - keď máme tieto časti opreté, pri šoférovaní ich nezapájame. 

Zadok na prvom mieste

Začneme tým, že si nastavíme dĺžku a výšku sedáku. Treba, aby nohy boli aj pri plnom stlačení pedálov mierne pokrčené a stehná neustále podopreté. (Ideálne sú autá s nastaviteľným sklonom sedáku alebo výsuvnou opierkou na stehná.)

Pokrčené nohy sú dôležité aj pri náraze - ohnuté koleno "pruží" a vie absorbovať viac energie z nárazu, pri vystretých nohách hrozia zlomeniny.

Pravú pätu položíme pred brzdový pedál a necháme ju tam počas celej jazdy - plyn stláčame iba špičkou, nie celou nohou. Ľavú nohu si položíme na opierku (v prípade manuálnej prevodovky ju tam položíme vždy, keď nepoužívame spojku). Pevne opretá ľavá noha tlačí panvu  a chrbát do operadla a tým podopiera celé telo.

Skryť Vypnúť reklamu

Podporujte svoj chrbát

Medzi trupom a volantom by malo ostať asi 30 centimetrov voľného miesta (na prípadný aktivovaný airbag) a s vystreté ruky by mali zápästiami spočinúť na vrchu volantu bez toho, aby sme sa predkláňali.

Nastavíme si operadlo tak, aby sme sa chrbtom opierali o operadlo aj pri krútení volantom - chceme šoférovať rukami, nie zapájať chrbát. Pomôže nám aj prípadný pozdĺžne a výškovo nastaviteľný volant či bedrová opierka - musíme však pamätať na vzájomnú súvzťažnosť sedadla, volantu, pedálov a trupu a končatín medzi nimi.

Výšku a sklon hlavovej opierky nastavte tak, aby ste si opierali zátylok (zhruba vo výške očí), nie krk. Správne nastavená hlavová opierka ochráni pred poškodením krku pri náraze zozadu (v angličtine sa používa špeciálny termín whiplash).

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnostný pás by sa mal opierať o rameno, zhruba v strede kľúčnej kosti - nesmie škrtiť, ale ak je zle umiestnený alebo voľný, môžeme sa z neho pri náraze alebo prevrátení vyšmyknúť.

Sledujte si čas na volante

Volant chytíme v polohe ručičiek na hodinkách "trištvrte na tri" - dávnejšie sa učilo držanie "o desať dve", no airbagy sú optimalizované na polohu trištvrte na tri. Prípustná je aj poloha "osem hodín dvadsať" - závisí to od typu auta a rozmerov vodiča. Držanie volantu dvomi rukami je mimoriadne dôležité - máte tak najväčší záber bez prechytávania volantu.

Do volantu by sme nemali len spredu tlačiť dlaňami, treba ho aj zozadu pridŕžať prstami. Palce nevešiame o ramená volantu - hrozí, že si ich pri aktivácii airbagu alebo prudkom myknutí volantu vykĺbime.

Skryť Vypnúť reklamu

Volant by mal byť, samozrejme nastavený v takej výške, aby ste videli celý prístrojový štít.

Bojujte proti mŕtvemu uhlu

Ak sedíme v správnej vzdialenosti od volantu a správnej výške, s dobre podopretými nohami aj chrbtom a s rukami v správnej pozícii, táto poloha nebude len bezpečná, ale aj pohodlná a prospešná z ortopedického hľadiska.

Pred vyrazením však skontrolujeme ešte výhľad vzad. V strednom, vnútornom zrkadle by sme mali vidieť celé zadné okno.

Bočné zrkadlá by ste mali mať nastavené tak, aby ste na vnútornom kraji videli obrysy auta (zadnú kľučku) - väčšina plochy by však mala byť vyhradená dianiu za autom. Horizont by mal byť približne v hornej tretine zrkadla - s elektrickým nastavovaním sa dá rýchlo znížiť, aby sme videli obrubníky pri parkovaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Správne nastavené zrkadlá sú dobrý začiatok - no výsledok by mal byť to, že sa do nich budeme aj častejšie pozerať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 010
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 614
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 211
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 080
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 861
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 598
  7. Crème de la crème po slovensky 3 251
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 197
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 905
  10. Stiahnite si stovky e-kníh 2 529
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.


17. jún
Zápchy na D2 sú časté.

Oprava mosta má trvať do konca prázdnin.


18 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


21 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


22. jún
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún