V Nemecku vedeli roky, že sa limity pre diesle nedodržiavajú, píšu médiá

Podpredseda vyšetrovacieho parlamentného výboru hovorí, že išlo o organizované zlyhanie štátu.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BERLÍN. Manipulácie nemeckých automobiliek s výškou škodlivín v ich autách s dieselovým motorom sú známe podľa odborníkov od roku 2010. Informuje o tom portál rakúskeho denníka Die Presse.

Denis Pöhler z Univerzity Heidelberg, jeden zo znalcov, poverený nemeckým spolkovým parlamentom, aby vypracovali odborný posudok o problematike, uviedol v ňom, že už pred šiestimi rokmi na to upozornila prvá štúdia. V sobotnom vydaní o tom píše aj bavorský denník Süddeutsche Zeitung. Rovnaké informácie zazneli aj vo vysielaní Severonemeckého (NDR) a Západonemeckého rozhlasu (WDR).

Iná situácia na cestách

Motory bolo nastavené pri testoch tak, že maximálnu výšku škodlivín vo výfukových plynoch tesne "podliezli". Týka sa to áut s dieselovými motormi všetkých výrobcov.

Úrady vedeli roky, že sa škodlivín na cestách dostáva viac a výrazne sa ich množstvo odchyľuje od hodnôt, ktoré boli uvedené v oficiálnych dokumentoch výrobcov.

Parlament požiadal o stanovisko aj ADAC. Klub vodičov automobilov pridal k svojej informácii pre parlament aj list, ktorý v roku 2010 poslal spolkovému ministerstvu pre životné prostredie. Upozornil v ňom na to, že sa čoraz prísnejší limit pre škodliviny vo výfukových plynoch automobilov dá dodržať len v ideálnych podmienkach testov, ale na cestách je situácia iná.

Organizované zlyhanie

Mnohí výrobcovia odôvodňovali vysoké množstvo škodlivín na testoch úsilím chrániť motory. Podľa nich pri určitej teplote klesá množstvo škodlivín, aby sa zamedzilo poškodeniu motora.

Avšak Roland Baar z TU Berlin s takým názorom vo svojom posudku nesúhlasí. Uviedol, že je možné skonštruovať motory tak, že ich chod je spoľahlivý a pritom sa limity neprekročia.

Zo znaleckých posudkov sa vytvára jednoznačný záver. Oliver Krischer, podpredseda vyšetrovacieho parlamentného výboru pre aféru s manipulovanými hodnotami áut s dieselovými motormi konštatoval, že išlo "o organizované zlyhanie štátu".

Aj iní sú podozriví

Od vlaňajšej jesene je všeobecne známe, že Volkswagen (VW) do miliónov áut namontoval softvér nastaviteľný tak, aby sa počas testov zmanipulovali hodnoty škodlivín vo výfukových plynoch.

Do podozrenia s podobným postupom sa dostali aj iní výrobcovia. Vyšetrovanie, ktoré si objednalo spolkové ministerstvo dopravy, odhalilo, že sa viac ako 20 modelov rôznych výrobcov odchyľuje od uvádzaných limitov. Automobilky sa zaviazali, že niekoľko stotisíc takých áut opravia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 280
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 900
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 937
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 204
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 845
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 061
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 759
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 751
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 389
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 343

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.