V Nemecku vedeli roky, že sa limity pre diesle nedodržiavajú, píšu médiá

Podpredseda vyšetrovacieho parlamentného výboru hovorí, že išlo o organizované zlyhanie štátu.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BERLÍN. Manipulácie nemeckých automobiliek s výškou škodlivín v ich autách s dieselovým motorom sú známe podľa odborníkov od roku 2010. Informuje o tom portál rakúskeho denníka Die Presse.

Denis Pöhler z Univerzity Heidelberg, jeden zo znalcov, poverený nemeckým spolkovým parlamentom, aby vypracovali odborný posudok o problematike, uviedol v ňom, že už pred šiestimi rokmi na to upozornila prvá štúdia. V sobotnom vydaní o tom píše aj bavorský denník Süddeutsche Zeitung. Rovnaké informácie zazneli aj vo vysielaní Severonemeckého (NDR) a Západonemeckého rozhlasu (WDR).

Iná situácia na cestách

Motory bolo nastavené pri testoch tak, že maximálnu výšku škodlivín vo výfukových plynoch tesne "podliezli". Týka sa to áut s dieselovými motormi všetkých výrobcov.

Úrady vedeli roky, že sa škodlivín na cestách dostáva viac a výrazne sa ich množstvo odchyľuje od hodnôt, ktoré boli uvedené v oficiálnych dokumentoch výrobcov.

Parlament požiadal o stanovisko aj ADAC. Klub vodičov automobilov pridal k svojej informácii pre parlament aj list, ktorý v roku 2010 poslal spolkovému ministerstvu pre životné prostredie. Upozornil v ňom na to, že sa čoraz prísnejší limit pre škodliviny vo výfukových plynoch automobilov dá dodržať len v ideálnych podmienkach testov, ale na cestách je situácia iná.

Organizované zlyhanie

Mnohí výrobcovia odôvodňovali vysoké množstvo škodlivín na testoch úsilím chrániť motory. Podľa nich pri určitej teplote klesá množstvo škodlivín, aby sa zamedzilo poškodeniu motora.

Avšak Roland Baar z TU Berlin s takým názorom vo svojom posudku nesúhlasí. Uviedol, že je možné skonštruovať motory tak, že ich chod je spoľahlivý a pritom sa limity neprekročia.

Zo znaleckých posudkov sa vytvára jednoznačný záver. Oliver Krischer, podpredseda vyšetrovacieho parlamentného výboru pre aféru s manipulovanými hodnotami áut s dieselovými motormi konštatoval, že išlo "o organizované zlyhanie štátu".

Aj iní sú podozriví

Od vlaňajšej jesene je všeobecne známe, že Volkswagen (VW) do miliónov áut namontoval softvér nastaviteľný tak, aby sa počas testov zmanipulovali hodnoty škodlivín vo výfukových plynoch.

Do podozrenia s podobným postupom sa dostali aj iní výrobcovia. Vyšetrovanie, ktoré si objednalo spolkové ministerstvo dopravy, odhalilo, že sa viac ako 20 modelov rôznych výrobcov odchyľuje od uvádzaných limitov. Automobilky sa zaviazali, že niekoľko stotisíc takých áut opravia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 910
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 967
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 176
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 131
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 089
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 635
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 222
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 758
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 527
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 943

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

DOMOV

Profily, ktoré posielali sexuálne správy vymazali. Pribúdajú ďalšie

Polícia preveruje obťažovanie na pokeci.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Česká vláda dá miliardu na vybudovanie nabíjačiek pre elektromobily

Pomôcť by mali aj dotácie na kúpu elektromobilov.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop