DETROIT, BRATISLAVA. Všetky nové úžitkové vozidlá a autobusy nad 11,8 tony v USA by mohli byť vybavené zariadením, ktoré elektronicky obmedzuje ich maximálnu rýchlosť. Takýto návrh zákona predložilo americké ministerstvo dopravy a Národná agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).
Ministerstvo a agentúra sledujú obmedzením rýchlosti dva ciele - zvýšenie bezpečnosti a zníženie emisií cestnej dopravy. "Rýchlosť je jednou z príčin tretiny všetkých dopravných nehôd a jednou z príčin v 23 percentách nehôd úžitkových áut," vysvetľuje Sean McNally, hovorca Americkej asociácie úžitkových áut.
"Spomalenie našich vozidiel by tak mohlo priniesť úžasné zlepšenie bezpečnosti," dodáva McNally.
Obmezdená rýchlosť by sa mala pohybovať na úrovni 100-110 km/h (mimovládky lobujúce za bezpečnosť tlačia na čo najnižšiu rýchlosť), čo je typická maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach v USA. Na zamyslenie ostáva, prečo budú mať ťažké nákladiaky rovnakú maximálku ako osobné autá, ktoré sú vo vysokej rýchlosti podstatne lepšie ovládateľné a majú lepšie zrýchlenie aj brzdy.
Americká asociácia nákladných áut navrhuje zavedenie rýchlostného limitu pre všetky vozidlá vrátane osobných áut. O podobnom opatrení sa uvažuje aj v Európskej únii.

Jedným z bezpečnostných opatrení, ktoré EÚ pravdepodobne v blízkej budúcnosti nariadi, bude "asistent dodržiavania rýchlosti". Ten bude vodiča informovať o rýchlostných obmedzeniach na ceste a prípadne mu sťaží prekračovanie rýchlosti elektronickým zvýšením odporu v pedáli.