Päť valcov od Audi oslavujú svoje 40. narodeniny

Legendárna pohonná jednotka debutovala v druhej generácii modelu Audi 100. Motor 2.5 TFSI bol ocenený titulom Motor roka až sedemkrát po sebe.

Audi quattro A2, Group B, modelový rok 1983(Zdroj: Audi)

Nemecká automobilka Audi použila nový päťvalcový benzínový po prvý raz v roku 1976. Slúžil na pohon Audi 100 druhej generácie, známej tiež pod interným označením Type 43.

Päťvalec začal vznikať už začiatkom 70. rokov a mal nahradiť štvorvalcový agregát na poli vysokovýkonných a zároveň maloobjemových motorov značky. Konštruktéri potrebovali zachovať nízku hmotnosť pôvodného štvorvalcového motora a zároveň jeho kompaktnosť.

Nový motor, vyvinutý z konceptu EA 827, vyťažil z objemu 2,1 litra výkon 100 kW (136 k). Moderný systém vstrekovania zvýšil efektivitu motora a jeho výkon.

Už začiatkom roku 1978, predstavilo Audi je dieselovú alternatívu. Naftový motor s atmosférickým nasávaním a objemom dva litre ponúkal výkon 51 kW (70 k). Už o rok neskôr automobilka predviedla aj jeho turbom prepĺňanú alternatívu. Výkon novinky sa vyšplhal na 125 kW (170 k) a poháňal vtedajší top model Audi 200 5T.

Ďalší vývoj benzínového päťvalca priniesol prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a výkon 147 kW (200 k). Úpravy päťvalcovej pohonnej jednotky, vždy s objemom okolo dvoch litrov, umožnili zvyšovať výkon motora až na 530 kW (720 k). Motor s takýmto extrémnym výkonom bol použitý v roku 1989 na amerických pretekoch IMSA GTO (foto nižšie).

Jedným z míľnikov bol práve rok 1989, kedy Audi na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstavilo prvý päťvalcový naftový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva a plne elektronickým ovládaním. Agregát so zdvihovým objemom 2,5 litra bol schopný vyvinúť výkon 88 kW (120 k).

Vývoj pokračoval aj v oblasti benzínového päťvalca. Nemecká značka predstavila v roku 1994 sériový radový päťvalec s výkonom 232 kW (315 k). Poháňal limitovanú edíciu výkonného kombi RS 2. V tom istom roku sa päťvalcový motor dostal aj do modelu A4 (B5). Od polovice 90. rokov začala automobilka nahrádzať päťvalcový motor novým V6 agregátom. Posledný model, ktorý využíval motor 2,5 TDI bolo Audi A6. Model S6 poháňal benzínový päťvalec ešte v roku 1997.

Po viac ako 10 rokoch zažil päťvalcový motor svoj návrat. Priečne umiestnená pohonná jednotka poháňala v roku 2009 nové Audi TT RS a z objemu 2,5 litra bola schopná ponúknuť výkon 250 kW (340 k). Neskôr sa motor dostal aj do špičkového hatchbacku RS 3 Sportback i modelu RS Q3. O tri roky neskôr – v roku 2012 agregát pod kapotou modelu Audi TT RS plus ponúkal výkon 265 kW (360 k), čo však nebol je sériový strop.

Dnes ponúka radový benzínový päťvalec 2.5 TFSI výkon 294 kW (400 k) a od roku 2010 bol agregát vo svojej kategórii ocenený už sedemkrát za sebou titulom Motor roka (Engine of the Year).

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 033
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 11 729
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 416
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 786
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 866
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 486
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 986
  8. Splnený sen 1 780
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 624
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 393

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

SVET

Katalánci majú čas do štvrtka. Španieli ich už zatýkajú

Dvaja aktivisti skončili pre referendum za mrežami.

KOMENTÁRE

Prečo prokuratúra obžalovala Matoviča a neobvinila Fica

Prokurátor obžaloval Matoviča z trestného činu ohovárania.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stale rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.