Nemecká automobilka Audi použila nový päťvalcový benzínový po prvý raz v roku 1976. Slúžil na pohon Audi 100 druhej generácie, známej tiež pod interným označením Type 43.
Päťvalec začal vznikať už začiatkom 70. rokov a mal nahradiť štvorvalcový agregát na poli vysokovýkonných a zároveň maloobjemových motorov značky. Konštruktéri potrebovali zachovať nízku hmotnosť pôvodného štvorvalcového motora a zároveň jeho kompaktnosť.

Nový motor, vyvinutý z konceptu EA 827, vyťažil z objemu 2,1 litra výkon 100 kW (136 k). Moderný systém vstrekovania zvýšil efektivitu motora a jeho výkon.
Už začiatkom roku 1978, predstavilo Audi je dieselovú alternatívu. Naftový motor s atmosférickým nasávaním a objemom dva litre ponúkal výkon 51 kW (70 k). Už o rok neskôr automobilka predviedla aj jeho turbom prepĺňanú alternatívu. Výkon novinky sa vyšplhal na 125 kW (170 k) a poháňal vtedajší top model Audi 200 5T.

Ďalší vývoj benzínového päťvalca priniesol prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a výkon 147 kW (200 k). Úpravy päťvalcovej pohonnej jednotky, vždy s objemom okolo dvoch litrov, umožnili zvyšovať výkon motora až na 530 kW (720 k). Motor s takýmto extrémnym výkonom bol použitý v roku 1989 na amerických pretekoch IMSA GTO (foto nižšie).

Jedným z míľnikov bol práve rok 1989, kedy Audi na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstavilo prvý päťvalcový naftový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva a plne elektronickým ovládaním. Agregát so zdvihovým objemom 2,5 litra bol schopný vyvinúť výkon 88 kW (120 k).
Vývoj pokračoval aj v oblasti benzínového päťvalca. Nemecká značka predstavila v roku 1994 sériový radový päťvalec s výkonom 232 kW (315 k). Poháňal limitovanú edíciu výkonného kombi RS 2. V tom istom roku sa päťvalcový motor dostal aj do modelu A4 (B5). Od polovice 90. rokov začala automobilka nahrádzať päťvalcový motor novým V6 agregátom. Posledný model, ktorý využíval motor 2,5 TDI bolo Audi A6. Model S6 poháňal benzínový päťvalec ešte v roku 1997.
Po viac ako 10 rokoch zažil päťvalcový motor svoj návrat. Priečne umiestnená pohonná jednotka poháňala v roku 2009 nové Audi TT RS a z objemu 2,5 litra bola schopná ponúknuť výkon 250 kW (340 k). Neskôr sa motor dostal aj do špičkového hatchbacku RS 3 Sportback i modelu RS Q3. O tri roky neskôr – v roku 2012 agregát pod kapotou modelu Audi TT RS plus ponúkal výkon 265 kW (360 k), čo však nebol je sériový strop.
Dnes ponúka radový benzínový päťvalec 2.5 TFSI výkon 294 kW (400 k) a od roku 2010 bol agregát vo svojej kategórii ocenený už sedemkrát za sebou titulom Motor roka (Engine of the Year).