Päť valcov od Audi oslavujú svoje 40. narodeniny

Legendárna pohonná jednotka debutovala v druhej generácii modelu Audi 100. Motor 2.5 TFSI bol ocenený titulom Motor roka až sedemkrát po sebe.

Audi quattro A2, Group B, modelový rok 1983(Zdroj: Audi)

Nemecká automobilka Audi použila nový päťvalcový benzínový po prvý raz v roku 1976. Slúžil na pohon Audi 100 druhej generácie, známej tiež pod interným označením Type 43.

Päťvalec začal vznikať už začiatkom 70. rokov a mal nahradiť štvorvalcový agregát na poli vysokovýkonných a zároveň maloobjemových motorov značky. Konštruktéri potrebovali zachovať nízku hmotnosť pôvodného štvorvalcového motora a zároveň jeho kompaktnosť.

Nový motor, vyvinutý z konceptu EA 827, vyťažil z objemu 2,1 litra výkon 100 kW (136 k). Moderný systém vstrekovania zvýšil efektivitu motora a jeho výkon.

Už začiatkom roku 1978, predstavilo Audi je dieselovú alternatívu. Naftový motor s atmosférickým nasávaním a objemom dva litre ponúkal výkon 51 kW (70 k). Už o rok neskôr automobilka predviedla aj jeho turbom prepĺňanú alternatívu. Výkon novinky sa vyšplhal na 125 kW (170 k) a poháňal vtedajší top model Audi 200 5T.

Ďalší vývoj benzínového päťvalca priniesol prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a výkon 147 kW (200 k). Úpravy päťvalcovej pohonnej jednotky, vždy s objemom okolo dvoch litrov, umožnili zvyšovať výkon motora až na 530 kW (720 k). Motor s takýmto extrémnym výkonom bol použitý v roku 1989 na amerických pretekoch IMSA GTO (foto nižšie).

Jedným z míľnikov bol práve rok 1989, kedy Audi na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstavilo prvý päťvalcový naftový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva a plne elektronickým ovládaním. Agregát so zdvihovým objemom 2,5 litra bol schopný vyvinúť výkon 88 kW (120 k).

Vývoj pokračoval aj v oblasti benzínového päťvalca. Nemecká značka predstavila v roku 1994 sériový radový päťvalec s výkonom 232 kW (315 k). Poháňal limitovanú edíciu výkonného kombi RS 2. V tom istom roku sa päťvalcový motor dostal aj do modelu A4 (B5). Od polovice 90. rokov začala automobilka nahrádzať päťvalcový motor novým V6 agregátom. Posledný model, ktorý využíval motor 2,5 TDI bolo Audi A6. Model S6 poháňal benzínový päťvalec ešte v roku 1997.

Po viac ako 10 rokoch zažil päťvalcový motor svoj návrat. Priečne umiestnená pohonná jednotka poháňala v roku 2009 nové Audi TT RS a z objemu 2,5 litra bola schopná ponúknuť výkon 250 kW (340 k). Neskôr sa motor dostal aj do špičkového hatchbacku RS 3 Sportback i modelu RS Q3. O tri roky neskôr – v roku 2012 agregát pod kapotou modelu Audi TT RS plus ponúkal výkon 265 kW (360 k), čo však nebol je sériový strop.

Dnes ponúka radový benzínový päťvalec 2.5 TFSI výkon 294 kW (400 k) a od roku 2010 bol agregát vo svojej kategórii ocenený už sedemkrát za sebou titulom Motor roka (Engine of the Year).

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 516
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 733
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 765
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 667
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 625
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 119
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 028
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 011
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 015
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 953

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave bola neprejazdná Vinohradnícka ulica smerom do mesta

V Podunajských Biskupiciach bola ráno pre dopravnú nehodu neprejazdná Vinohradnícka ulica.

Peugeot 301 je lacný sedan, za ktorý sa nemusíte hanbiť (test)

Facelift mu dodal eleganciu a trochu luxusu.

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Mercedes spúšťa systém, s ktorým vystúpite z auta a ono sa odparkuje

Hľadanie parkovacieho miesta sa stane minulosťou.