Päť valcov od Audi oslavujú svoje 40. narodeniny

Legendárna pohonná jednotka debutovala v druhej generácii modelu Audi 100. Motor 2.5 TFSI bol ocenený titulom Motor roka až sedemkrát po sebe.

Audi quattro A2, Group B, modelový rok 1983(Zdroj: Audi)

Nemecká automobilka Audi použila nový päťvalcový benzínový po prvý raz v roku 1976. Slúžil na pohon Audi 100 druhej generácie, známej tiež pod interným označením Type 43.

Päťvalec začal vznikať už začiatkom 70. rokov a mal nahradiť štvorvalcový agregát na poli vysokovýkonných a zároveň maloobjemových motorov značky. Konštruktéri potrebovali zachovať nízku hmotnosť pôvodného štvorvalcového motora a zároveň jeho kompaktnosť.

Nový motor, vyvinutý z konceptu EA 827, vyťažil z objemu 2,1 litra výkon 100 kW (136 k). Moderný systém vstrekovania zvýšil efektivitu motora a jeho výkon.

Už začiatkom roku 1978, predstavilo Audi je dieselovú alternatívu. Naftový motor s atmosférickým nasávaním a objemom dva litre ponúkal výkon 51 kW (70 k). Už o rok neskôr automobilka predviedla aj jeho turbom prepĺňanú alternatívu. Výkon novinky sa vyšplhal na 125 kW (170 k) a poháňal vtedajší top model Audi 200 5T.

Ďalší vývoj benzínového päťvalca priniesol prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a výkon 147 kW (200 k). Úpravy päťvalcovej pohonnej jednotky, vždy s objemom okolo dvoch litrov, umožnili zvyšovať výkon motora až na 530 kW (720 k). Motor s takýmto extrémnym výkonom bol použitý v roku 1989 na amerických pretekoch IMSA GTO (foto nižšie).

Jedným z míľnikov bol práve rok 1989, kedy Audi na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstavilo prvý päťvalcový naftový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva a plne elektronickým ovládaním. Agregát so zdvihovým objemom 2,5 litra bol schopný vyvinúť výkon 88 kW (120 k).

Vývoj pokračoval aj v oblasti benzínového päťvalca. Nemecká značka predstavila v roku 1994 sériový radový päťvalec s výkonom 232 kW (315 k). Poháňal limitovanú edíciu výkonného kombi RS 2. V tom istom roku sa päťvalcový motor dostal aj do modelu A4 (B5). Od polovice 90. rokov začala automobilka nahrádzať päťvalcový motor novým V6 agregátom. Posledný model, ktorý využíval motor 2,5 TDI bolo Audi A6. Model S6 poháňal benzínový päťvalec ešte v roku 1997.

Po viac ako 10 rokoch zažil päťvalcový motor svoj návrat. Priečne umiestnená pohonná jednotka poháňala v roku 2009 nové Audi TT RS a z objemu 2,5 litra bola schopná ponúknuť výkon 250 kW (340 k). Neskôr sa motor dostal aj do špičkového hatchbacku RS 3 Sportback i modelu RS Q3. O tri roky neskôr – v roku 2012 agregát pod kapotou modelu Audi TT RS plus ponúkal výkon 265 kW (360 k), čo však nebol je sériový strop.

Dnes ponúka radový benzínový päťvalec 2.5 TFSI výkon 294 kW (400 k) a od roku 2010 bol agregát vo svojej kategórii ocenený už sedemkrát za sebou titulom Motor roka (Engine of the Year).

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 29 070
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 543
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 637
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 797
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 539
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 387
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 328
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 281
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 077
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 950

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Keď Slovensko ostatným len zamávalo

Mečiar napĺňal učenie: Ak nás nechcú na Západe, pôjdeme na Východ.

TECH

Ako sa rozprávať s popieračmi vedy cez Vianoce a nehádať sa

Skúste sa zdržať okamžitého menovania a faktov.

EKONOMIKA

Plánujete živý stromček? Ako ho uskladniť, aby vydržal do Vianoc

Dobre uskladnený stromček by mal bez problémov vydržať.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.