SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Päť valcov od Audi oslavujú svoje 40. narodeniny

Legendárna pohonná jednotka debutovala v druhej generácii modelu Audi 100. Motor 2.5 TFSI bol ocenený titulom Motor roka až sedemkrát po sebe.

Audi quattro A2, Group B, modelový rok  1983Audi quattro A2, Group B, modelový rok 1983(Zdroj: Audi)

Nemecká automobilka Audi použila nový päťvalcový benzínový po prvý raz v roku 1976. Slúžil na pohon Audi 100 druhej generácie, známej tiež pod interným označením Type 43.

Päťvalec začal vznikať už začiatkom 70. rokov a mal nahradiť štvorvalcový agregát na poli vysokovýkonných a zároveň maloobjemových motorov značky. Konštruktéri potrebovali zachovať nízku hmotnosť pôvodného štvorvalcového motora a zároveň jeho kompaktnosť.

Nový motor, vyvinutý z konceptu EA 827, vyťažil z objemu 2,1 litra výkon 100 kW (136 k). Moderný systém vstrekovania zvýšil efektivitu motora a jeho výkon.

Článok pokračuje pod video reklamou

Už začiatkom roku 1978, predstavilo Audi je dieselovú alternatívu. Naftový motor s atmosférickým nasávaním a objemom dva litre ponúkal výkon 51 kW (70 k). Už o rok neskôr automobilka predviedla aj jeho turbom prepĺňanú alternatívu. Výkon novinky sa vyšplhal na 125 kW (170 k) a poháňal vtedajší top model Audi 200 5T.

Ďalší vývoj benzínového päťvalca priniesol prepĺňanie turbom, medzichladič stlačeného vzduchu a výkon 147 kW (200 k). Úpravy päťvalcovej pohonnej jednotky, vždy s objemom okolo dvoch litrov, umožnili zvyšovať výkon motora až na 530 kW (720 k). Motor s takýmto extrémnym výkonom bol použitý v roku 1989 na amerických pretekoch IMSA GTO (foto nižšie).

Jedným z míľnikov bol práve rok 1989, kedy Audi na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstavilo prvý päťvalcový naftový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva a plne elektronickým ovládaním. Agregát so zdvihovým objemom 2,5 litra bol schopný vyvinúť výkon 88 kW (120 k).

Vývoj pokračoval aj v oblasti benzínového päťvalca. Nemecká značka predstavila v roku 1994 sériový radový päťvalec s výkonom 232 kW (315 k). Poháňal limitovanú edíciu výkonného kombi RS 2. V tom istom roku sa päťvalcový motor dostal aj do modelu A4 (B5). Od polovice 90. rokov začala automobilka nahrádzať päťvalcový motor novým V6 agregátom. Posledný model, ktorý využíval motor 2,5 TDI bolo Audi A6. Model S6 poháňal benzínový päťvalec ešte v roku 1997.

Po viac ako 10 rokoch zažil päťvalcový motor svoj návrat. Priečne umiestnená pohonná jednotka poháňala v roku 2009 nové Audi TT RS a z objemu 2,5 litra bola schopná ponúknuť výkon 250 kW (340 k). Neskôr sa motor dostal aj do špičkového hatchbacku RS 3 Sportback i modelu RS Q3. O tri roky neskôr – v roku 2012 agregát pod kapotou modelu Audi TT RS plus ponúkal výkon 265 kW (360 k), čo však nebol je sériový strop.

Dnes ponúka radový benzínový päťvalec 2.5 TFSI výkon 294 kW (400 k) a od roku 2010 bol agregát vo svojej kategórii ocenený už sedemkrát za sebou titulom Motor roka (Engine of the Year).

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 926
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 159
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 939
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 658
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 273
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 864
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 844
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 272
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 801
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 753

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR