SME

Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

(Zdroj: BMW)
Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

Konštruktéri áut prešli od hudobných nástrojov k elektronickej hudbe.

Zakladajúci členovia skupiny Kraftwek Ralf Hütter a Florian Schneider sa považujú za "krstných otcov" elektronickej hudby. Ich zvuk spôsobil v sedemdesiatych rokoch kultúrnu revolúciu a Kraftwerk sa často označuje za jednu z dvoch kapiel, ktoré najviac ovplyvnili históriu pop music - spolu s Beatles.

Na to, že elektromagnetický oscilátor sa dá použiť aj na tvorbu zvuku, pritom prišiel americký vynálezca Elisha Gray 90 rokov pred Kraftwerkom, ešte v roku 1876. Až Hütter so Schneiderom však dokázali "elektromagnetickou" hudbou sprostredkovať mechanizáciu, automatizáciu a príchod technologických noviniek.

Zároveň však vyjadrovali aj kultúrne zmeny - upozorňovali na nevyhnutnú osamelosť a odcudzenie, nebezpečenstvo rádioaktivity či nastávajúci príchod človeka-stroja.

Ako automobilový príklad si môžeme vziať ich 22-minútovú kompozíciu Autobahn - môcť cestovať moderným autom po diaľnici je úžasná možnosť hodná vlastnej oslavnej skladby. Zároveň však Autobahn pripomína, že diaľnica vie byť aj tak trochu monotónne unavujúca.

Posledné roky ukazujú, že autorovej láske k analógovej hudbe nedávajú za pravdu ani konštruktéri áut a vývojári motorov - éra Beatles je definitívne na konci. Zvuk motora sa s downsizingom a nástupom preplňovania vyvíja - a čoskoro z áut možno úplne vymizne.

Éra motorov, ktoré zneli ako Beatles, sa končí. Prichádza Kraftwerk.

To, čo dnes počujeme, keď pridáme plyn, môžeme prirovnať k raným experimentom elektronického Kraftwerku. O pár rokov pravdepodobne skončíme pri autách vyludzujúcich len experimentálnu noisovú "hudbu".

Aj motor má pozitívne vibrácie

Pohonné ústrojenstvo auta by sme pokojne mohli prirovnať k hudobnému nástroju - napríklad k elektrickej gitare. Zvuk motora môže mať rôzne farby, široký rozsah tónov, ale aj veľké množstvo perkusných ruchov, ktoré dávajú každému autu nezameniteľný akustický charakter.

John Powell sa vo svojej knihe Jak funguje hudba? venuje fyzikálnym a psychologickým stránkam toho, ako sa tvoria zvuky a melódie a ako ich ľudské ucho vníma. Jeho poznatky môžeme pokojne použiť aj na motory.

Powell rozlišuje hudbu a takzvané "nehudobné zvuky". Nehudobné zvuky sú tie, ktoré tvorí chaotický spletenec zvukových vĺn, ktoré navzájom nie sú v žiadnom vzťahu". Keď zabuchneme dvere, inak vibruje západka, drevo, kovová zárubňa a vŕzgajúce pánty - a spolu tvoria komplikovaný zvuk, ktorý s tónom nemá nič spoločné.

"Hudobný tón" má podľa Powella stále dookola sa opakujúci vzor zvukovej vlny - a presne taký dokážeme vylúdiť aj motorom auta.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A9F na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A9F na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší Foto

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

Ilustračné foto.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Osadázanie motora v trnavskom závode PSA.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať Video

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop