SME

Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

(Zdroj: BMW)
Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

Konštruktéri áut prešli od hudobných nástrojov k elektronickej hudbe.

Zakladajúci členovia skupiny Kraftwek Ralf Hütter a Florian Schneider sa považujú za "krstných otcov" elektronickej hudby. Ich zvuk spôsobil v sedemdesiatych rokoch kultúrnu revolúciu a Kraftwerk sa často označuje za jednu z dvoch kapiel, ktoré najviac ovplyvnili históriu pop music - spolu s Beatles.

Na to, že elektromagnetický oscilátor sa dá použiť aj na tvorbu zvuku, pritom prišiel americký vynálezca Elisha Gray 90 rokov pred Kraftwerkom, ešte v roku 1876. Až Hütter so Schneiderom však dokázali "elektromagnetickou" hudbou sprostredkovať mechanizáciu, automatizáciu a príchod technologických noviniek.

Zároveň však vyjadrovali aj kultúrne zmeny - upozorňovali na nevyhnutnú osamelosť a odcudzenie, nebezpečenstvo rádioaktivity či nastávajúci príchod človeka-stroja.

Ako automobilový príklad si môžeme vziať ich 22-minútovú kompozíciu Autobahn - môcť cestovať moderným autom po diaľnici je úžasná možnosť hodná vlastnej oslavnej skladby. Zároveň však Autobahn pripomína, že diaľnica vie byť aj tak trochu monotónne unavujúca.

Posledné roky ukazujú, že autorovej láske k analógovej hudbe nedávajú za pravdu ani konštruktéri áut a vývojári motorov - éra Beatles je definitívne na konci. Zvuk motora sa s downsizingom a nástupom preplňovania vyvíja - a čoskoro z áut možno úplne vymizne.

Éra motorov, ktoré zneli ako Beatles, sa končí. Prichádza Kraftwerk.

To, čo dnes počujeme, keď pridáme plyn, môžeme prirovnať k raným experimentom elektronického Kraftwerku. O pár rokov pravdepodobne skončíme pri autách vyludzujúcich len experimentálnu noisovú "hudbu".

Aj motor má pozitívne vibrácie

Pohonné ústrojenstvo auta by sme pokojne mohli prirovnať k hudobnému nástroju - napríklad k elektrickej gitare. Zvuk motora môže mať rôzne farby, široký rozsah tónov, ale aj veľké množstvo perkusných ruchov, ktoré dávajú každému autu nezameniteľný akustický charakter.

John Powell sa vo svojej knihe Jak funguje hudba? venuje fyzikálnym a psychologickým stránkam toho, ako sa tvoria zvuky a melódie a ako ich ľudské ucho vníma. Jeho poznatky môžeme pokojne použiť aj na motory.

Powell rozlišuje hudbu a takzvané "nehudobné zvuky". Nehudobné zvuky sú tie, ktoré tvorí chaotický spletenec zvukových vĺn, ktoré navzájom nie sú v žiadnom vzťahu". Keď zabuchneme dvere, inak vibruje západka, drevo, kovová zárubňa a vŕzgajúce pánty - a spolu tvoria komplikovaný zvuk, ktorý s tónom nemá nič spoločné.

"Hudobný tón" má podľa Powella stále dookola sa opakujúci vzor zvukovej vlny - a presne taký dokážeme vylúdiť aj motorom auta.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward? Video

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq Video

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.

Mercedes-AMG Project One je čistokrvným športiakom Foto

Formula 1 dostala karosériu, dve sedadlá, a povolenie jazdiť po cestách.

Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme

Na západe bol o ne len malý záujem, na východe lepšie neboli.

GAZ-24 Volga.
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop