Reálna spotreba áut sa zhoršuje, ukazuje výskum

Automobilky vymýšľajú nové spôsoby, ako zneužiť zastaranú metodiku NEDC.

Vodič musí natankovať. Ilustračné foto.(Zdroj: Gabriel Kuchta - SME)

LONDÝN, BRATISLAVA. Rozdiel medzi spotrebou, ktorú udáva výrobca a tou, s ktorou autá jazdia po ceste, sa čoraz viac zväčšuje. Vyplýva to zo zistení britskej analytickej spoločnosti Emissions Analytics.

Emissions Analytics dlhodobo kritizuje Európsku úniu za to, že na meranie spotreby na úradné účely používa metodiku NEDC, zastaralý cyklus merania spotreby z roku 1997. Kritici jej vyčítajú najmä dve chyby - merací cyklus nedostatočne reflektuje šoférovanie v reálnom živote a pre automobilky je príliš jednoduché svoje autá "optimalizovať" tak, aby v teste dosiahli výborné výsledky.

Prečítajte si tiež: Čo dala Európska únia motoristom?

Pre predstavu: Audi A4 s motorom 2,0 TFSI (185 kW/252 k) a dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic má v Európe udávanú kombinovanú spotrebu 5,7 litra na 100 km. V USA má to isté auto udávanú spotrebu 28 míľ na jeden galón čiže v prepočte 8,4 litra na 100 km.

Emissions Analytics preto vykonáva vlastné testy merania spotreby. Na rozdiel od NEDC testuje britská spoločnosť autá na bežných cestách, nie v laboratóriu na valcovej brzde. Podľa tvrdení spoločnosti tiež ich metodika lepšie reflektuje spôsob, akým jazdí priemerný šofér.

Na základe týchto testov potom Emission Analytics vyhodnocuje reálnu spotrebu a emisie auta a udeľuje rating kvality vzduchu EQUA. Spoločnosť zatiaľ otestovala vyše 1000 vozidiel a má ambíciu testovať ďalších 400 každý rok.

Napríklad v auguste otestovala Emissions Analytics sedemnásť nových áut - najhoršie dopadli Renault Mégane 1,5 dCi a Renault Espace 1,6 dCi, ktoré podľa meraní až dvanásťnásobne prekračujú výrobcom udávané emisie oxidov dusíka. Spomedzi naftových áut sa najlepšie umiestnil (paradoxne) Volkswagen Tiguan 2,0 TDI (150k) DSG.

Viete, čo sa hovorí o autách s veľkými motormi?

Emissions Analytics minulý týždeň prvý raz zverejnila namerané údaje o všetkých autách, ktoré testovala. Ako spoločnosť uvádza, rozdiely medzi reálnou a "papierovou" spotrebou sú z roka na rok väčšie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AAQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AAQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 332
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 185
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 186
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 888
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 934
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 876
  8. Splnený sen 1 810
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 592
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 320

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.