SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

O novom SUV Škody počúvame dva roky, no predaj začína až o šesť mesiacov

Aj vývoj auta je marketingová aktivita.

Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor.Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor. (Zdroj: Škoda)

Vývoj nového modelu auta trvá - od prvej skice až po prvú dodávku sériových kusov zákazníkom - asi štyri až päť rokov. To znamená, že na autách, ktoré tento rok prídu na trh, začali konštruktéri a dizajnéri pracovať zhruba v roku 2012 - táto doba sa výrazne skracuje, ak auto vzniká na základe už pripraveného podvozku.

To je zároveň dôvod, prečo mnohé autá - najmä ich infotainmentové systémy a ovládacie prvky - občas vyznievajú oproti smartfónom zastaralo a neintuitívne. Automobilky nemôžu grafiku displejov cibriť do poslednej chvíle ani (zatiaľ len výnimočne) posielať aktualizácie na diaľku po sieti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre automobilku je proces prípravy mimoriadne dôležitý - nie len z pohľadu samotného vývoja produktu, ale aj z pohľadu marketingu. Kampaň na nový model sa totiž začína mesiace, ba aj roky pred samotným spustením predaja.

Najkrajším príkladom bolo predstavovanie novej Škody Kodiaq. O prvé veľké SUV "domácej" značky je mimoriadny záujem a vďaka silnej kampani ešte pred jeho predstavením sa spotrebiteľom pevne vrylo do pamäti.

Prvé kusy Kodiaqu pritom Škoda nedodá zákazníkom skôr, ako na začiatku budúceho roka. Dovtedy má ešte viacero príležitostí, ako sa prihovoriť svetu a nový model odprezentovať. Toto je prehľad kľúčových momentov.

1. Definovanie nového modelu

Príprava nového modelu začína jeho "definovaním". O aké auto ide? Akých bude rozmerov, za akú cenu? Pre koho bude určené? Kto je jeho priama konkurencia? Tieto otázky si musí automobilka na začiatku zodpovedať.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka vtedy vypúšťa do sveta prvú "klebetu" - Škoda začína pripravovať nové veľké SUV. V tomto prípade technika nikoho neprekvapí, keďže Kodiaq stojí na známej modulárnej platforme MQB a využíva paletu overených motorov TSI a TDI.

Prečítajte si tiež: Škoda: Má to byť veľké a vraj už čoskoro Čítajte 

Celá kampaň má jeden cieľ - keď si niekto vyberá nové veľké SUV, malo by mu napadnúť, že svoj model ponúka aj Škoda. Počul o nej predsa už dávno predtým, než sa začala vyrábať.

Napríklad nemecký AutoBild písal o nových SUV modeloch Škody (do roku 2019 majú byť až štyri) ešte v auguste minulého roku.

2. Vývoj modelu

Proces vývoja prebieha aj na reálnych cestách - často v púšti alebo za polárnym kruhom. Automobilka sa ním chce, prirodzene pochváliť, a tak zverejňuje "behind the scenes" videá a fotky z testovania. Vďaka nim máme dojem, že auto bude skutočne robustné a odolné.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť - keďže Škoda Kodiaq bola takpovediac uvarená z pripravených polotovarov, jej vývoj bol kratší a jednoduchší.

Prečítajte si tiež: Špionážne fotografie odhaľujú hotovú podobu Škody Kodiaq Čítajte 

Autenticita "špionážnych" fotiek kamuflovaných prototypov je pritom otázna. Automobiloví paparazzi dobre vedia, kde také kamuflované autá loviť (napríklad počas testovania na okruhu Nürburgring) a tieto fotky potom predávajú médiám. Na druhej strane sa občas zdá, že špionážne fotky médiám posúva priamo výrobca.

3. Predstavenie konceptu

Automobilky s obľubou predstavujú štúdie, prototypy a koncepty. Niekedy ide o divoké dizajnové kreácie, inokedy prezentujú novú technológiu. Ich úlohou je naznačiť publiku budúcnosť značky a získať bezprostredné reakcie na nové dizajnové smerovanie.

Napríklad Kodiaqu predchádzal koncept VisionS, ktorý bol vystavený na stánku Škody v Ženeve. S odstupom času musíme skonštatovať, že VisionC bol extrémne podobný výslednému Kodiaqu - čo sme však na jar tohto roka, samozrejme, nemohli vedieť.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Autosalón Ženeva: Nový VisionS predznamenáva očakávané veľké SUV Škody Čítajte 

Badateľnými rozdielmi medzi VisionC a Kodiaqom sú výrazne striedmejší dizajn interiéru sériovej verzie a plug-in hybridný pohon konceptu. Aj ten by sa však časom mal ocitnúť aj pod kapotou sériového modelu.

4. Teasingová kampaň

Počas teasingovej kampane - v prípade Škody Kodiaq bežala hlavne v júli a auguste - sa auto ďalej postupne predstavuje verejnosti. Napriek tomu, že táto fáza ešte stále nezabezpečuje veľké predaje, je pre model celkom kľúčová.

Spôsob vyobrazenia auta, ktorý výrobca počas kampane zvolí, si budú zákazníci s týmto modelom neskôr asociovať. Preto bolo dôležité ukázať Kodiaq na videu aj v teréne - aby si zákazníci tento model spájali s "aktívnym životným štýlom", ktorý sa prejavuje jazdením po trávnatých kopcoch.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Škoda nechala premenovať mesto na Aljaške po svojom SUV Čítajte Prečítajte si tiež: Aká bude Škoda Kodiaq v teréne? Čítajte 

5. Premiéra

Auto prvý sa prvý krát predstaví v celej svojej kráse! Sme zvedaví - napriek tomu, že doterajšia kampaň (a zvyšok modelového portfólia) nám plus-mínus ukazuje, ako bude auto vyzerať.

No a vďaka platforme MQB a známym motorom vieme celkom dobre odhadnúť aj to, ako bude veľké SUV jazdiť.

6. Výstavná premiéra (na autosalóne)

Čuduj sa svete, premiéra a výstavná premiéra sú dve rozdielne veci. Kedysi automobilky predstavili auto len raz, dnes ho predstavia a následne predstavia na jednom z veľkých autosalónov - v Detroite, Ženeve, Paríži či Frankfurte.

Dôvodom je najmä väčší dosah čitateľov a tým lepšie pokrytie potenciálnej cieľovej skupiny.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4AB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4AB8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 142
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 285
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 042
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 642
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 503
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 350
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 090
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
SUV
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L