SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

O novom SUV Škody počúvame dva roky, no predaj začína až o šesť mesiacov

Aj vývoj auta je marketingová aktivita.

Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor.Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor. (Zdroj: Škoda)

Vývoj nového modelu auta trvá - od prvej skice až po prvú dodávku sériových kusov zákazníkom - asi štyri až päť rokov. To znamená, že na autách, ktoré tento rok prídu na trh, začali konštruktéri a dizajnéri pracovať zhruba v roku 2012 - táto doba sa výrazne skracuje, ak auto vzniká na základe už pripraveného podvozku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To je zároveň dôvod, prečo mnohé autá - najmä ich infotainmentové systémy a ovládacie prvky - občas vyznievajú oproti smartfónom zastaralo a neintuitívne. Automobilky nemôžu grafiku displejov cibriť do poslednej chvíle ani (zatiaľ len výnimočne) posielať aktualizácie na diaľku po sieti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre automobilku je proces prípravy mimoriadne dôležitý - nie len z pohľadu samotného vývoja produktu, ale aj z pohľadu marketingu. Kampaň na nový model sa totiž začína mesiace, ba aj roky pred samotným spustením predaja.

Najkrajším príkladom bolo predstavovanie novej Škody Kodiaq. O prvé veľké SUV "domácej" značky je mimoriadny záujem a vďaka silnej kampani ešte pred jeho predstavením sa spotrebiteľom pevne vrylo do pamäti.

Prvé kusy Kodiaqu pritom Škoda nedodá zákazníkom skôr, ako na začiatku budúceho roka. Dovtedy má ešte viacero príležitostí, ako sa prihovoriť svetu a nový model odprezentovať. Toto je prehľad kľúčových momentov.

1. Definovanie nového modelu

Príprava nového modelu začína jeho "definovaním". O aké auto ide? Akých bude rozmerov, za akú cenu? Pre koho bude určené? Kto je jeho priama konkurencia? Tieto otázky si musí automobilka na začiatku zodpovedať.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka vtedy vypúšťa do sveta prvú "klebetu" - Škoda začína pripravovať nové veľké SUV. V tomto prípade technika nikoho neprekvapí, keďže Kodiaq stojí na známej modulárnej platforme MQB a využíva paletu overených motorov TSI a TDI.

Prečítajte si tiež: Škoda: Má to byť veľké a vraj už čoskoro Čítajte 

Celá kampaň má jeden cieľ - keď si niekto vyberá nové veľké SUV, malo by mu napadnúť, že svoj model ponúka aj Škoda. Počul o nej predsa už dávno predtým, než sa začala vyrábať.

Napríklad nemecký AutoBild písal o nových SUV modeloch Škody (do roku 2019 majú byť až štyri) ešte v auguste minulého roku.

2. Vývoj modelu

Proces vývoja prebieha aj na reálnych cestách - často v púšti alebo za polárnym kruhom. Automobilka sa ním chce, prirodzene pochváliť, a tak zverejňuje "behind the scenes" videá a fotky z testovania. Vďaka nim máme dojem, že auto bude skutočne robustné a odolné.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť - keďže Škoda Kodiaq bola takpovediac uvarená z pripravených polotovarov, jej vývoj bol kratší a jednoduchší.

Prečítajte si tiež: Špionážne fotografie odhaľujú hotovú podobu Škody Kodiaq Čítajte 

Autenticita "špionážnych" fotiek kamuflovaných prototypov je pritom otázna. Automobiloví paparazzi dobre vedia, kde také kamuflované autá loviť (napríklad počas testovania na okruhu Nürburgring) a tieto fotky potom predávajú médiám. Na druhej strane sa občas zdá, že špionážne fotky médiám posúva priamo výrobca.

3. Predstavenie konceptu

Automobilky s obľubou predstavujú štúdie, prototypy a koncepty. Niekedy ide o divoké dizajnové kreácie, inokedy prezentujú novú technológiu. Ich úlohou je naznačiť publiku budúcnosť značky a získať bezprostredné reakcie na nové dizajnové smerovanie.

Napríklad Kodiaqu predchádzal koncept VisionS, ktorý bol vystavený na stánku Škody v Ženeve. S odstupom času musíme skonštatovať, že VisionC bol extrémne podobný výslednému Kodiaqu - čo sme však na jar tohto roka, samozrejme, nemohli vedieť.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Autosalón Ženeva: Nový VisionS predznamenáva očakávané veľké SUV Škody Čítajte 

Badateľnými rozdielmi medzi VisionC a Kodiaqom sú výrazne striedmejší dizajn interiéru sériovej verzie a plug-in hybridný pohon konceptu. Aj ten by sa však časom mal ocitnúť aj pod kapotou sériového modelu.

4. Teasingová kampaň

Počas teasingovej kampane - v prípade Škody Kodiaq bežala hlavne v júli a auguste - sa auto ďalej postupne predstavuje verejnosti. Napriek tomu, že táto fáza ešte stále nezabezpečuje veľké predaje, je pre model celkom kľúčová.

Spôsob vyobrazenia auta, ktorý výrobca počas kampane zvolí, si budú zákazníci s týmto modelom neskôr asociovať. Preto bolo dôležité ukázať Kodiaq na videu aj v teréne - aby si zákazníci tento model spájali s "aktívnym životným štýlom", ktorý sa prejavuje jazdením po trávnatých kopcoch.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Škoda nechala premenovať mesto na Aljaške po svojom SUV Čítajte Prečítajte si tiež: Aká bude Škoda Kodiaq v teréne? Čítajte 

5. Premiéra

Auto prvý sa prvý krát predstaví v celej svojej kráse! Sme zvedaví - napriek tomu, že doterajšia kampaň (a zvyšok modelového portfólia) nám plus-mínus ukazuje, ako bude auto vyzerať.

No a vďaka platforme MQB a známym motorom vieme celkom dobre odhadnúť aj to, ako bude veľké SUV jazdiť.

6. Výstavná premiéra (na autosalóne)

Čuduj sa svete, premiéra a výstavná premiéra sú dve rozdielne veci. Kedysi automobilky predstavili auto len raz, dnes ho predstavia a následne predstavia na jednom z veľkých autosalónov - v Detroite, Ženeve, Paríži či Frankfurte.

Dôvodom je najmä väčší dosah čitateľov a tým lepšie pokrytie potenciálnej cieľovej skupiny.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 885
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 235
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 611
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 288
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 824
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 052
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 807
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


17 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


18 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 229
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 469
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 684
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 540
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 232
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 563
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 119
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu