O novom SUV Škody počúvame dva roky, no predaj začína až o šesť mesiacov

Aj vývoj auta je marketingová aktivita.

Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor.(Zdroj: Škoda)

Vývoj nového modelu auta trvá - od prvej skice až po prvú dodávku sériových kusov zákazníkom - asi štyri až päť rokov. To znamená, že na autách, ktoré tento rok prídu na trh, začali konštruktéri a dizajnéri pracovať zhruba v roku 2012 - táto doba sa výrazne skracuje, ak auto vzniká na základe už pripraveného podvozku.

To je zároveň dôvod, prečo mnohé autá - najmä ich infotainmentové systémy a ovládacie prvky - občas vyznievajú oproti smartfónom zastaralo a neintuitívne. Automobilky nemôžu grafiku displejov cibriť do poslednej chvíle ani (zatiaľ len výnimočne) posielať aktualizácie na diaľku po sieti.

Pre automobilku je proces prípravy mimoriadne dôležitý - nie len z pohľadu samotného vývoja produktu, ale aj z pohľadu marketingu. Kampaň na nový model sa totiž začína mesiace, ba aj roky pred samotným spustením predaja.

Najkrajším príkladom bolo predstavovanie novej Škody Kodiaq. O prvé veľké SUV "domácej" značky je mimoriadny záujem a vďaka silnej kampani ešte pred jeho predstavením sa spotrebiteľom pevne vrylo do pamäti.

Prvé kusy Kodiaqu pritom Škoda nedodá zákazníkom skôr, ako na začiatku budúceho roka. Dovtedy má ešte viacero príležitostí, ako sa prihovoriť svetu a nový model odprezentovať. Toto je prehľad kľúčových momentov.

1. Definovanie nového modelu

Príprava nového modelu začína jeho "definovaním". O aké auto ide? Akých bude rozmerov, za akú cenu? Pre koho bude určené? Kto je jeho priama konkurencia? Tieto otázky si musí automobilka na začiatku zodpovedať.

Automobilka vtedy vypúšťa do sveta prvú "klebetu" - Škoda začína pripravovať nové veľké SUV. V tomto prípade technika nikoho neprekvapí, keďže Kodiaq stojí na známej modulárnej platforme MQB a využíva paletu overených motorov TSI a TDI.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Škoda: Má to byť veľké a vraj už čoskoro

Celá kampaň má jeden cieľ - keď si niekto vyberá nové veľké SUV, malo by mu napadnúť, že svoj model ponúka aj Škoda. Počul o nej predsa už dávno predtým, než sa začala vyrábať.

Napríklad nemecký AutoBild písal o nových SUV modeloch Škody (do roku 2019 majú byť až štyri) ešte v auguste minulého roku.

2. Vývoj modelu

Proces vývoja prebieha aj na reálnych cestách - často v púšti alebo za polárnym kruhom. Automobilka sa ním chce, prirodzene pochváliť, a tak zverejňuje "behind the scenes" videá a fotky z testovania. Vďaka nim máme dojem, že auto bude skutočne robustné a odolné.

Opäť - keďže Škoda Kodiaq bola takpovediac uvarená z pripravených polotovarov, jej vývoj bol kratší a jednoduchší.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Špionážne fotografie odhaľujú hotovú podobu Škody Kodiaq

Autenticita "špionážnych" fotiek kamuflovaných prototypov je pritom otázna. Automobiloví paparazzi dobre vedia, kde také kamuflované autá loviť (napríklad počas testovania na okruhu Nürburgring) a tieto fotky potom predávajú médiám. Na druhej strane sa občas zdá, že špionážne fotky médiám posúva priamo výrobca.

3. Predstavenie konceptu

Automobilky s obľubou predstavujú štúdie, prototypy a koncepty. Niekedy ide o divoké dizajnové kreácie, inokedy prezentujú novú technológiu. Ich úlohou je naznačiť publiku budúcnosť značky a získať bezprostredné reakcie na nové dizajnové smerovanie.

Napríklad Kodiaqu predchádzal koncept VisionS, ktorý bol vystavený na stánku Škody v Ženeve. S odstupom času musíme skonštatovať, že VisionC bol extrémne podobný výslednému Kodiaqu - čo sme však na jar tohto roka, samozrejme, nemohli vedieť.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Autosalón Ženeva: Nový VisionS predznamenáva očakávané veľké SUV Škody

Badateľnými rozdielmi medzi VisionC a Kodiaqom sú výrazne striedmejší dizajn interiéru sériovej verzie a plug-in hybridný pohon konceptu. Aj ten by sa však časom mal ocitnúť aj pod kapotou sériového modelu.

4. Teasingová kampaň

Počas teasingovej kampane - v prípade Škody Kodiaq bežala hlavne v júli a auguste - sa auto ďalej postupne predstavuje verejnosti. Napriek tomu, že táto fáza ešte stále nezabezpečuje veľké predaje, je pre model celkom kľúčová.

Spôsob vyobrazenia auta, ktorý výrobca počas kampane zvolí, si budú zákazníci s týmto modelom neskôr asociovať. Preto bolo dôležité ukázať Kodiaq na videu aj v teréne - aby si zákazníci tento model spájali s "aktívnym životným štýlom", ktorý sa prejavuje jazdením po trávnatých kopcoch.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Škoda nechala premenovať mesto na Aljaške po svojom SUV Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Aká bude Škoda Kodiaq v teréne?

5. Premiéra

Auto prvý sa prvý krát predstaví v celej svojej kráse! Sme zvedaví - napriek tomu, že doterajšia kampaň (a zvyšok modelového portfólia) nám plus-mínus ukazuje, ako bude auto vyzerať.

No a vďaka platforme MQB a známym motorom vieme celkom dobre odhadnúť aj to, ako bude veľké SUV jazdiť.

6. Výstavná premiéra (na autosalóne)

Čuduj sa svete, premiéra a výstavná premiéra sú dve rozdielne veci. Kedysi automobilky predstavili auto len raz, dnes ho predstavia a následne predstavia na jednom z veľkých autosalónov - v Detroite, Ženeve, Paríži či Frankfurte.

Dôvodom je najmä väčší dosah čitateľov a tým lepšie pokrytie potenciálnej cieľovej skupiny.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  7. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  8. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Tenisový turnaj o pohár dekana Stavebnej fakulty STU
  2. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  3. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  4. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  7. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  8. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  9. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  10. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 433
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 287
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 260
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 373
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 044
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 2 941
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 802
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 313
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 2 304
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 722

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Austrálska polícia obvinila vatikánskeho kardinála zo sexuálneho zneužívania

Stal sa najvyššie postaveným vatikánskym predstaviteľom, ktorého obvinili zo sexuálnych deliktov.

KOMENTÁRE

Prečo nám záleží na neviditeľnej Európe

Dubravka Ugrešić nástojčivo pripomína Európankám a Európanom, cˇo to teda je, byť Európanmi, prečo by sme na tom mali trvať a v čom je to dôležité.

SVET

Útok z utorka bol iný, hackerom nešlo o peniaze

Terčom bola Ukrajina, ale paradoxne aj ruský štátny ropný gigant.

KOMENTÁRE

Toto je streľba na nepriateľa, akurát na internete

Utorkový internetový útok nie je vydieranie. Je to nebezpečnejšie.

Neprehliadnite tiež

Škoda uvádza Rapid v limitovanej edícii Tour de France

Zákazníci môžu získať špeciálne dizajnové prvky.

Čo robiť, ak klimatizácia v aute slabo chladí alebo zapácha

V horúcich letných mesiacoch je správne udržiavaná klimatizácia dôležitejšia ako inokedy.

Jaguar postaví sedan XE s výkonom 600 koní a cenou 170-tisíc eur

Z modelu XE SV Project 8 vyrobí sa maximálne 300 kusov.

Diaľničné poplatky v Chorvátsku zdražejú o desať percent

Jazda po diaľnici zo Záhrebu do Splitu zdražie z 24,4 eura na 27 eur.