SME

O novom SUV Škody počúvame dva roky, no predaj začína až o šesť mesiacov

Aj vývoj auta je marketingová aktivita.

Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor.Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor. (Zdroj: Škoda)

Vývoj nového modelu auta trvá - od prvej skice až po prvú dodávku sériových kusov zákazníkom - asi štyri až päť rokov. To znamená, že na autách, ktoré tento rok prídu na trh, začali konštruktéri a dizajnéri pracovať zhruba v roku 2012 - táto doba sa výrazne skracuje, ak auto vzniká na základe už pripraveného podvozku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To je zároveň dôvod, prečo mnohé autá - najmä ich infotainmentové systémy a ovládacie prvky - občas vyznievajú oproti smartfónom zastaralo a neintuitívne. Automobilky nemôžu grafiku displejov cibriť do poslednej chvíle ani (zatiaľ len výnimočne) posielať aktualizácie na diaľku po sieti.

SkryťVypnúť reklamu

Pre automobilku je proces prípravy mimoriadne dôležitý - nie len z pohľadu samotného vývoja produktu, ale aj z pohľadu marketingu. Kampaň na nový model sa totiž začína mesiace, ba aj roky pred samotným spustením predaja.

Najkrajším príkladom bolo predstavovanie novej Škody Kodiaq. O prvé veľké SUV "domácej" značky je mimoriadny záujem a vďaka silnej kampani ešte pred jeho predstavením sa spotrebiteľom pevne vrylo do pamäti.

Prvé kusy Kodiaqu pritom Škoda nedodá zákazníkom skôr, ako na začiatku budúceho roka. Dovtedy má ešte viacero príležitostí, ako sa prihovoriť svetu a nový model odprezentovať. Toto je prehľad kľúčových momentov.

1. Definovanie nového modelu

Príprava nového modelu začína jeho "definovaním". O aké auto ide? Akých bude rozmerov, za akú cenu? Pre koho bude určené? Kto je jeho priama konkurencia? Tieto otázky si musí automobilka na začiatku zodpovedať.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka vtedy vypúšťa do sveta prvú "klebetu" - Škoda začína pripravovať nové veľké SUV. V tomto prípade technika nikoho neprekvapí, keďže Kodiaq stojí na známej modulárnej platforme MQB a využíva paletu overených motorov TSI a TDI.

Prečítajte si tiež: Škoda: Má to byť veľké a vraj už čoskoro Čítajte 

Celá kampaň má jeden cieľ - keď si niekto vyberá nové veľké SUV, malo by mu napadnúť, že svoj model ponúka aj Škoda. Počul o nej predsa už dávno predtým, než sa začala vyrábať.

Napríklad nemecký AutoBild písal o nových SUV modeloch Škody (do roku 2019 majú byť až štyri) ešte v auguste minulého roku.

2. Vývoj modelu

Proces vývoja prebieha aj na reálnych cestách - často v púšti alebo za polárnym kruhom. Automobilka sa ním chce, prirodzene pochváliť, a tak zverejňuje "behind the scenes" videá a fotky z testovania. Vďaka nim máme dojem, že auto bude skutočne robustné a odolné.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť - keďže Škoda Kodiaq bola takpovediac uvarená z pripravených polotovarov, jej vývoj bol kratší a jednoduchší.

Prečítajte si tiež: Špionážne fotografie odhaľujú hotovú podobu Škody Kodiaq Čítajte 

Autenticita "špionážnych" fotiek kamuflovaných prototypov je pritom otázna. Automobiloví paparazzi dobre vedia, kde také kamuflované autá loviť (napríklad počas testovania na okruhu Nürburgring) a tieto fotky potom predávajú médiám. Na druhej strane sa občas zdá, že špionážne fotky médiám posúva priamo výrobca.

3. Predstavenie konceptu

Automobilky s obľubou predstavujú štúdie, prototypy a koncepty. Niekedy ide o divoké dizajnové kreácie, inokedy prezentujú novú technológiu. Ich úlohou je naznačiť publiku budúcnosť značky a získať bezprostredné reakcie na nové dizajnové smerovanie.

Napríklad Kodiaqu predchádzal koncept VisionS, ktorý bol vystavený na stánku Škody v Ženeve. S odstupom času musíme skonštatovať, že VisionC bol extrémne podobný výslednému Kodiaqu - čo sme však na jar tohto roka, samozrejme, nemohli vedieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Autosalón Ženeva: Nový VisionS predznamenáva očakávané veľké SUV Škody Čítajte 

Badateľnými rozdielmi medzi VisionC a Kodiaqom sú výrazne striedmejší dizajn interiéru sériovej verzie a plug-in hybridný pohon konceptu. Aj ten by sa však časom mal ocitnúť aj pod kapotou sériového modelu.

4. Teasingová kampaň

Počas teasingovej kampane - v prípade Škody Kodiaq bežala hlavne v júli a auguste - sa auto ďalej postupne predstavuje verejnosti. Napriek tomu, že táto fáza ešte stále nezabezpečuje veľké predaje, je pre model celkom kľúčová.

Spôsob vyobrazenia auta, ktorý výrobca počas kampane zvolí, si budú zákazníci s týmto modelom neskôr asociovať. Preto bolo dôležité ukázať Kodiaq na videu aj v teréne - aby si zákazníci tento model spájali s "aktívnym životným štýlom", ktorý sa prejavuje jazdením po trávnatých kopcoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Škoda nechala premenovať mesto na Aljaške po svojom SUV Čítajte  Prečítajte si tiež: Aká bude Škoda Kodiaq v teréne? Čítajte 

5. Premiéra

Auto prvý sa prvý krát predstaví v celej svojej kráse! Sme zvedaví - napriek tomu, že doterajšia kampaň (a zvyšok modelového portfólia) nám plus-mínus ukazuje, ako bude auto vyzerať.

No a vďaka platforme MQB a známym motorom vieme celkom dobre odhadnúť aj to, ako bude veľké SUV jazdiť.

6. Výstavná premiéra (na autosalóne)

Čuduj sa svete, premiéra a výstavná premiéra sú dve rozdielne veci. Kedysi automobilky predstavili auto len raz, dnes ho predstavia a následne predstavia na jednom z veľkých autosalónov - v Detroite, Ženeve, Paríži či Frankfurte.

Dôvodom je najmä väčší dosah čitateľov a tým lepšie pokrytie potenciálnej cieľovej skupiny.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4AB8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 686
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 292
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 800
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 839
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 517
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 317
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 198
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 559
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 301
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 148
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 773
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 153
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 010
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 434
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 460
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu