O novom SUV Škody počúvame dva roky, no predaj začína až o šesť mesiacov

Aj vývoj auta je marketingová aktivita.

Kodiaq môže v teréne pribrzdiť najmä dlhší rázvor.(Zdroj: Škoda)

Vývoj nového modelu auta trvá - od prvej skice až po prvú dodávku sériových kusov zákazníkom - asi štyri až päť rokov. To znamená, že na autách, ktoré tento rok prídu na trh, začali konštruktéri a dizajnéri pracovať zhruba v roku 2012 - táto doba sa výrazne skracuje, ak auto vzniká na základe už pripraveného podvozku.

To je zároveň dôvod, prečo mnohé autá - najmä ich infotainmentové systémy a ovládacie prvky - občas vyznievajú oproti smartfónom zastaralo a neintuitívne. Automobilky nemôžu grafiku displejov cibriť do poslednej chvíle ani (zatiaľ len výnimočne) posielať aktualizácie na diaľku po sieti.

Pre automobilku je proces prípravy mimoriadne dôležitý - nie len z pohľadu samotného vývoja produktu, ale aj z pohľadu marketingu. Kampaň na nový model sa totiž začína mesiace, ba aj roky pred samotným spustením predaja.

Najkrajším príkladom bolo predstavovanie novej Škody Kodiaq. O prvé veľké SUV "domácej" značky je mimoriadny záujem a vďaka silnej kampani ešte pred jeho predstavením sa spotrebiteľom pevne vrylo do pamäti.

Prvé kusy Kodiaqu pritom Škoda nedodá zákazníkom skôr, ako na začiatku budúceho roka. Dovtedy má ešte viacero príležitostí, ako sa prihovoriť svetu a nový model odprezentovať. Toto je prehľad kľúčových momentov.

1. Definovanie nového modelu

Príprava nového modelu začína jeho "definovaním". O aké auto ide? Akých bude rozmerov, za akú cenu? Pre koho bude určené? Kto je jeho priama konkurencia? Tieto otázky si musí automobilka na začiatku zodpovedať.

Automobilka vtedy vypúšťa do sveta prvú "klebetu" - Škoda začína pripravovať nové veľké SUV. V tomto prípade technika nikoho neprekvapí, keďže Kodiaq stojí na známej modulárnej platforme MQB a využíva paletu overených motorov TSI a TDI.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Škoda: Má to byť veľké a vraj už čoskoro

Celá kampaň má jeden cieľ - keď si niekto vyberá nové veľké SUV, malo by mu napadnúť, že svoj model ponúka aj Škoda. Počul o nej predsa už dávno predtým, než sa začala vyrábať.

Napríklad nemecký AutoBild písal o nových SUV modeloch Škody (do roku 2019 majú byť až štyri) ešte v auguste minulého roku.

2. Vývoj modelu

Proces vývoja prebieha aj na reálnych cestách - často v púšti alebo za polárnym kruhom. Automobilka sa ním chce, prirodzene pochváliť, a tak zverejňuje "behind the scenes" videá a fotky z testovania. Vďaka nim máme dojem, že auto bude skutočne robustné a odolné.

Opäť - keďže Škoda Kodiaq bola takpovediac uvarená z pripravených polotovarov, jej vývoj bol kratší a jednoduchší.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Špionážne fotografie odhaľujú hotovú podobu Škody Kodiaq

Autenticita "špionážnych" fotiek kamuflovaných prototypov je pritom otázna. Automobiloví paparazzi dobre vedia, kde také kamuflované autá loviť (napríklad počas testovania na okruhu Nürburgring) a tieto fotky potom predávajú médiám. Na druhej strane sa občas zdá, že špionážne fotky médiám posúva priamo výrobca.

3. Predstavenie konceptu

Automobilky s obľubou predstavujú štúdie, prototypy a koncepty. Niekedy ide o divoké dizajnové kreácie, inokedy prezentujú novú technológiu. Ich úlohou je naznačiť publiku budúcnosť značky a získať bezprostredné reakcie na nové dizajnové smerovanie.

Napríklad Kodiaqu predchádzal koncept VisionS, ktorý bol vystavený na stánku Škody v Ženeve. S odstupom času musíme skonštatovať, že VisionC bol extrémne podobný výslednému Kodiaqu - čo sme však na jar tohto roka, samozrejme, nemohli vedieť.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Autosalón Ženeva: Nový VisionS predznamenáva očakávané veľké SUV Škody

Badateľnými rozdielmi medzi VisionC a Kodiaqom sú výrazne striedmejší dizajn interiéru sériovej verzie a plug-in hybridný pohon konceptu. Aj ten by sa však časom mal ocitnúť aj pod kapotou sériového modelu.

4. Teasingová kampaň

Počas teasingovej kampane - v prípade Škody Kodiaq bežala hlavne v júli a auguste - sa auto ďalej postupne predstavuje verejnosti. Napriek tomu, že táto fáza ešte stále nezabezpečuje veľké predaje, je pre model celkom kľúčová.

Spôsob vyobrazenia auta, ktorý výrobca počas kampane zvolí, si budú zákazníci s týmto modelom neskôr asociovať. Preto bolo dôležité ukázať Kodiaq na videu aj v teréne - aby si zákazníci tento model spájali s "aktívnym životným štýlom", ktorý sa prejavuje jazdením po trávnatých kopcoch.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Škoda nechala premenovať mesto na Aljaške po svojom SUV Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Aká bude Škoda Kodiaq v teréne?

5. Premiéra

Auto prvý sa prvý krát predstaví v celej svojej kráse! Sme zvedaví - napriek tomu, že doterajšia kampaň (a zvyšok modelového portfólia) nám plus-mínus ukazuje, ako bude auto vyzerať.

No a vďaka platforme MQB a známym motorom vieme celkom dobre odhadnúť aj to, ako bude veľké SUV jazdiť.

6. Výstavná premiéra (na autosalóne)

Čuduj sa svete, premiéra a výstavná premiéra sú dve rozdielne veci. Kedysi automobilky predstavili auto len raz, dnes ho predstavia a následne predstavia na jednom z veľkých autosalónov - v Detroite, Ženeve, Paríži či Frankfurte.

Dôvodom je najmä väčší dosah čitateľov a tým lepšie pokrytie potenciálnej cieľovej skupiny.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AB8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AB8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  4. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  1. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  2. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  3. BILLA pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  4. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  5. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  8. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  10. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 168
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 109
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 10 879
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 617
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 151
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 917
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 889
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 625
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 4 316
  10. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 2 510

Téma: SUV


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Trafikanti reformy neurobia (píše Ivan Mikloš)

Stále patríme medzi úspešnejšie postkomunistické krajiny, ale zdroje úspechu vyprchávajú.

Blog Transparency International

Prečo NAKA nenašla v predsedníckych zákazkách porušenie zákona

Indícií mala dosť.

KULTÚRA

Čierny panter spojil africký folklór a Hviezdne vojny

Superhrdinských filmov sme mali priveľa. Tento však vytŕča.

Neprehliadnite tiež

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.