Vôbec prvým modelom Tatry, ktorý sa predstavil na Rely Paríž-Dakar, bol v roku 1986 pretekársky špeciál T 815 6x6 VE. Legendárne púštne preteky absolvoval so štartovným číslom 634 (Loprais, Krpec, Stachura) a 635 (Kahánek, Gumulec, Kalina).
Ak sa domnievate, že obe vozidlá spojené s takto významným momentom v histórii automobilky zamierili po doslúžení rovno do múzea, zostanete asi prekvapení.
Kamión, ktorý na ôsmom ročníku rely súťažil s číslom 635, sa totiž v súčasnosti nachádza na území Francúzska a patrí tamojšej cestovnej agentúre New Gate Travel. Jej majiteľ, istý Jean Philippe, už desaťročia využíva Tatru na prepravu zásob pre zákazníkov, ktorí v krajinách západnej Afriky zatúžili po dobrodružstve.
Súčasného vlastníka tohto už historického vozidla sa po 30. rokoch od premiéry na Dakare podarilo vypátrať technickému riaditeľovi spoločnosti Tatra Trucks Radomírovi Smolkovi.

Automobilka následne vyslala k overeniu autenticity svojich odborníkov, ktorí potvrdili, že skutočne ide o prvú dakarskú Tatru, akurát bez pôvodnej nadstavby, ktorá bola odstránená ešte v roku 1986 a nahradená úplne inou.
Technici zároveň zistili, že nákladiak nemá, napriek dlhému pôsobeniu v náročných podmienkach, žiadne zásadné technické nedostatky. Je vraj plne funkčný, vrátane prepĺňaného dvanásťvalca pod kapotou, a po drobnej úprave schopný prevádzky aj po európskych cestách.
O ďalšom osude prvej šesťkolky Tatry sa rozhodne v blízkej budúcnosti. Možno po 30. rokoch predsa len nájde svoje miesto v kopřivnickom múzeu automobilky.