SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

OX je ťažným volom a skladačkou v jednom, mieri do rozvojových krajín

Ľahké úžitkové vozidlo dostane nový majiteľ rozložené v debni. Jeho poskladanie zaberie 12 hodín.

OXOX (Zdroj: Global Vehicle Trust)

Sir Torquil Norman začal v roku 2011 pracovať na projekte, ktorý má zlepšiť mobilitu v rozvojových krajinách sveta. S týmto cieľom založil spoločnosť Global Vehicle Trust a angažoval Gordona Murraya.

Tak trochu prekvapujúci ťah vzhľadom k tomu, že Murray je bývalý technický riaditeľ McLarenu v F1 a jeho meno sa spája najmä so športiakmi McLaren F1 a Mercedes-Benz SLR McLaren.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úlohou renomovaného odborníka bolo navrhnúť jednoduchý a lacný nákladný automobil, ktorý by zároveň prinášal vysokú úžitkovú hodnotu. Výsledkom niekoľkoročného snaženia a investovaných troch miliónov libier (cca 3,5 mil. eur) je funkčný prototyp nazvaný OX, v preklade "vôl".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keďže vozidlo má v sériovej podobe nájsť svoje uplatnenie v krajinách s nerozvinutou infraštruktúrou, musí si poradiť s výzvou v podobe náročných terénov a nespevnených ciest.

Bude sa pritom musieť zaobísť bez pohonu všetkých kolies, ktorý by podľa výrobcu neúmerne zdvihol hmotnosť aj cenu modelu, zvýšil spotrebu paliva a opotrebenie pneumatík.

Načítavam video...

Použitý 2,2-litrový turbodiesel Fordu, s výkonom 74 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným pri 2100 ot./min, tak cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku roztáča výlučne kolesá prednej nápravy.

Základ automobilu tvorí oceľový rám s nezávislým zavesením kolies. Model je dlhý 4229 mm, široký 2070 mm, vysoký 2302 mm a má rázvor náprav 2560 mm. Pri pohotovostnej hmotnosti 1600 kg odvezie náklad ťažký 1900 kg. Teda takmer dvojnásobok v porovnaní s pick-upmi.

SkryťVypnúť reklamu

Na korbu sa zmestia tri palety alebo desať ľudí. Ďalších troch pojme kabína, pričom miesto pre vodiča je z praktických dôvodov v strede. Výrobca takto prispôsobil vozidlo na premávku v krajinách, kde sa jazdí vpravo i vľavo.

OX má 16-palcové kolesá a pýši sa svetlou výškou 25 cm či schopnosťou zvládnuť aj 1,3 m hlboké vodné prekážky.

Najzaujímavejším faktom na vozidle je však spôsob, akým sa dostane na miesto určenia. Dodávať sa totiž bude rozložené v prepravných debnách, vďaka čomu sa do jedného kontajnera zmestí až šesť exemplárov.

To prepravu urobí až trikrát efektívnejšiu, keďže normálne sa do kontajnera štandardných rozmerov zmestia dva automobily. Poskladanie modelu potom trojici "zručnejších" ľudí zaberie približne 12 hodín času.

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  2. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  3. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  5. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  6. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Nová éra stavieb začína teraz
  2. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 14 776
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 7 950
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 514
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 021
  5. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 381
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 068
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 692
  8. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Meky 70.
  2. Irena Šimuneková: Hrad Revište a okolie
  3. Julius Kravjar: Slovensko – neprekonateľný inovátor po každých voľbách
  4. Matej Farkas: Výrastok
  5. Jozef Ďanovský: Ako som si zažil workoholizmus
  6. Jan Kendera: Koniec roka 2022 v Katare?
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Hrad Prozor, Vrlika /HR/
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 248 093
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 602
  3. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 782
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 3 568
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 419
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 804
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 380
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 146
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu