SME

OX je ťažným volom a skladačkou v jednom, mieri do rozvojových krajín

Ľahké úžitkové vozidlo dostane nový majiteľ rozložené v debni. Jeho poskladanie zaberie 12 hodín.

OXOX (Zdroj: Global Vehicle Trust)

Sir Torquil Norman začal v roku 2011 pracovať na projekte, ktorý má zlepšiť mobilitu v rozvojových krajinách sveta. S týmto cieľom založil spoločnosť Global Vehicle Trust a angažoval Gordona Murraya.

Tak trochu prekvapujúci ťah vzhľadom k tomu, že Murray je bývalý technický riaditeľ McLarenu v F1 a jeho meno sa spája najmä so športiakmi McLaren F1 a Mercedes-Benz SLR McLaren.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úlohou renomovaného odborníka bolo navrhnúť jednoduchý a lacný nákladný automobil, ktorý by zároveň prinášal vysokú úžitkovú hodnotu. Výsledkom niekoľkoročného snaženia a investovaných troch miliónov libier (cca 3,5 mil. eur) je funkčný prototyp nazvaný OX, v preklade "vôl".

SkryťVypnúť reklamu

Keďže vozidlo má v sériovej podobe nájsť svoje uplatnenie v krajinách s nerozvinutou infraštruktúrou, musí si poradiť s výzvou v podobe náročných terénov a nespevnených ciest.

Bude sa pritom musieť zaobísť bez pohonu všetkých kolies, ktorý by podľa výrobcu neúmerne zdvihol hmotnosť aj cenu modelu, zvýšil spotrebu paliva a opotrebenie pneumatík.

Načítavam video...

Použitý 2,2-litrový turbodiesel Fordu, s výkonom 74 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným pri 2100 ot./min, tak cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku roztáča výlučne kolesá prednej nápravy.

Základ automobilu tvorí oceľový rám s nezávislým zavesením kolies. Model je dlhý 4229 mm, široký 2070 mm, vysoký 2302 mm a má rázvor náprav 2560 mm. Pri pohotovostnej hmotnosti 1600 kg odvezie náklad ťažký 1900 kg. Teda takmer dvojnásobok v porovnaní s pick-upmi.

SkryťVypnúť reklamu

Na korbu sa zmestia tri palety alebo desať ľudí. Ďalších troch pojme kabína, pričom miesto pre vodiča je z praktických dôvodov v strede. Výrobca takto prispôsobil vozidlo na premávku v krajinách, kde sa jazdí vpravo i vľavo.

OX má 16-palcové kolesá a pýši sa svetlou výškou 25 cm či schopnosťou zvládnuť aj 1,3 m hlboké vodné prekážky.

Najzaujímavejším faktom na vozidle je však spôsob, akým sa dostane na miesto určenia. Dodávať sa totiž bude rozložené v prepravných debnách, vďaka čomu sa do jedného kontajnera zmestí až šesť exemplárov.

To prepravu urobí až trikrát efektívnejšiu, keďže normálne sa do kontajnera štandardných rozmerov zmestia dva automobily. Poskladanie modelu potom trojici "zručnejších" ľudí zaberie približne 12 hodín času.

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 813
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 487
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 518
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 445
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 414
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 403
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 268
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 006
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 184
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 155
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 250
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 808
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 265
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 857
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu