OX je ťažným volom a skladačkou v jednom, mieri do rozvojových krajín

Ľahké úžitkové vozidlo dostane nový majiteľ rozložené v debni. Jeho poskladanie zaberie 12 hodín.

OX(Zdroj: Global Vehicle Trust)

Sir Torquil Norman začal v roku 2011 pracovať na projekte, ktorý má zlepšiť mobilitu v rozvojových krajinách sveta. S týmto cieľom založil spoločnosť Global Vehicle Trust a angažoval Gordona Murraya.

Tak trochu prekvapujúci ťah vzhľadom k tomu, že Murray je bývalý technický riaditeľ McLarenu v F1 a jeho meno sa spája najmä so športiakmi McLaren F1 a Mercedes-Benz SLR McLaren.

Úlohou renomovaného odborníka bolo navrhnúť jednoduchý a lacný nákladný automobil, ktorý by zároveň prinášal vysokú úžitkovú hodnotu. Výsledkom niekoľkoročného snaženia a investovaných troch miliónov libier (cca 3,5 mil. eur) je funkčný prototyp nazvaný OX, v preklade "vôl".

Keďže vozidlo má v sériovej podobe nájsť svoje uplatnenie v krajinách s nerozvinutou infraštruktúrou, musí si poradiť s výzvou v podobe náročných terénov a nespevnených ciest.

Bude sa pritom musieť zaobísť bez pohonu všetkých kolies, ktorý by podľa výrobcu neúmerne zdvihol hmotnosť aj cenu modelu, zvýšil spotrebu paliva a opotrebenie pneumatík.

Použitý 2,2-litrový turbodiesel Fordu, s výkonom 74 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným pri 2100 ot./min, tak cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku roztáča výlučne kolesá prednej nápravy.

Základ automobilu tvorí oceľový rám s nezávislým zavesením kolies. Model je dlhý 4229 mm, široký 2070 mm, vysoký 2302 mm a má rázvor náprav 2560 mm. Pri pohotovostnej hmotnosti 1600 kg odvezie náklad ťažký 1900 kg. Teda takmer dvojnásobok v porovnaní s pick-upmi.

Na korbu sa zmestia tri palety alebo desať ľudí. Ďalších troch pojme kabína, pričom miesto pre vodiča je z praktických dôvodov v strede. Výrobca takto prispôsobil vozidlo na premávku v krajinách, kde sa jazdí vpravo i vľavo.

OX má 16-palcové kolesá a pýši sa svetlou výškou 25 cm či schopnosťou zvládnuť aj 1,3 m hlboké vodné prekážky.

Najzaujímavejším faktom na vozidle je však spôsob, akým sa dostane na miesto určenia. Dodávať sa totiž bude rozložené v prepravných debnách, vďaka čomu sa do jedného kontajnera zmestí až šesť exemplárov.

To prepravu urobí až trikrát efektívnejšiu, keďže normálne sa do kontajnera štandardných rozmerov zmestia dva automobily. Poskladanie modelu potom trojici "zručnejších" ľudí zaberie približne 12 hodín času.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 811
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 795
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 780
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 003
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 942
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 666
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 079
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 938
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 692
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop