OX je ťažným volom a skladačkou v jednom, mieri do rozvojových krajín

Ľahké úžitkové vozidlo dostane nový majiteľ rozložené v debni. Jeho poskladanie zaberie 12 hodín.

OX(Zdroj: Global Vehicle Trust)

Sir Torquil Norman začal v roku 2011 pracovať na projekte, ktorý má zlepšiť mobilitu v rozvojových krajinách sveta. S týmto cieľom založil spoločnosť Global Vehicle Trust a angažoval Gordona Murraya.

Tak trochu prekvapujúci ťah vzhľadom k tomu, že Murray je bývalý technický riaditeľ McLarenu v F1 a jeho meno sa spája najmä so športiakmi McLaren F1 a Mercedes-Benz SLR McLaren.

Úlohou renomovaného odborníka bolo navrhnúť jednoduchý a lacný nákladný automobil, ktorý by zároveň prinášal vysokú úžitkovú hodnotu. Výsledkom niekoľkoročného snaženia a investovaných troch miliónov libier (cca 3,5 mil. eur) je funkčný prototyp nazvaný OX, v preklade "vôl".

Keďže vozidlo má v sériovej podobe nájsť svoje uplatnenie v krajinách s nerozvinutou infraštruktúrou, musí si poradiť s výzvou v podobe náročných terénov a nespevnených ciest.

Bude sa pritom musieť zaobísť bez pohonu všetkých kolies, ktorý by podľa výrobcu neúmerne zdvihol hmotnosť aj cenu modelu, zvýšil spotrebu paliva a opotrebenie pneumatík.

Použitý 2,2-litrový turbodiesel Fordu, s výkonom 74 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným pri 2100 ot./min, tak cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku roztáča výlučne kolesá prednej nápravy.

Základ automobilu tvorí oceľový rám s nezávislým zavesením kolies. Model je dlhý 4229 mm, široký 2070 mm, vysoký 2302 mm a má rázvor náprav 2560 mm. Pri pohotovostnej hmotnosti 1600 kg odvezie náklad ťažký 1900 kg. Teda takmer dvojnásobok v porovnaní s pick-upmi.

Na korbu sa zmestia tri palety alebo desať ľudí. Ďalších troch pojme kabína, pričom miesto pre vodiča je z praktických dôvodov v strede. Výrobca takto prispôsobil vozidlo na premávku v krajinách, kde sa jazdí vpravo i vľavo.

OX má 16-palcové kolesá a pýši sa svetlou výškou 25 cm či schopnosťou zvládnuť aj 1,3 m hlboké vodné prekážky.

Najzaujímavejším faktom na vozidle je však spôsob, akým sa dostane na miesto určenia. Dodávať sa totiž bude rozložené v prepravných debnách, vďaka čomu sa do jedného kontajnera zmestí až šesť exemplárov.

To prepravu urobí až trikrát efektívnejšiu, keďže normálne sa do kontajnera štandardných rozmerov zmestia dva automobily. Poskladanie modelu potom trojici "zručnejších" ľudí zaberie približne 12 hodín času.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 553
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 453
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 052
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 390
  5. Moskva alebo Petrohrad? 2 831
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 626
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 336
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 320
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 815
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 733

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.