Od 1. júla 2007 majú maloobchodné prevádzky na Slovensku povinnosť uvádzať pri potravinách a nápojoch (a ďalších výrobkoch, ktoré možno rozdeliť na časti bez zmeny kvality alebo vlastností) takzvanú jednotkovú cenu. Tá pomáha spotrebiteľovi jednoduchšie porovnať dva výrobky rôznych veľkostí, gramáže či objemu.
Jednotkovú cenu nám nadiktovala Európska únia ako súčasť balíka opatrení na ochranu spotrebiteľa. Aj pri nepotravinovom tovare nám však môže dať zaujímavú predstavu o tom, koľko stoja veci, ktoré si kupujeme.
Skúšali ste si kúpiť kilo Samsungu?
Vezmime si napríklad spotrebnú elektroniku, ktorá má na rozdiel od áut má tú výhodu, že jej konštrukciu zväzuje ďaleko menej technických predpisov. Marže výrobcov tak môžu byť ďaleko vyššie - výrobné náklady iPhonu tvoria len asi tretinu z jeho koncovej sumy.
Z jednotkovej ceny nedávno predstaveného Apple iPhone 7 a 7 Plus sa nám zakrúti hlava - kilogram iPhonov 7 stojí 5 500 eur, kilo iPhonov 7 Plus len 4 782 eur (počítame s nemeckými cenami a základnou 32 GB pamäťou.) Pre porovnanie - Samsung Galaxy S7 32 GB má jednotkovú cenu 4 599 eur/kg, Galaxy Note 7 64 GB až 5 024 eur/kg.
Telo základnej zrkadlovky Canon EOS 100D má jednotkovú cenu niečo vyše 800 eur/kg, Nikon D3300 menej ako 720 eur/kg.

Pri autách je jednotková cena snáď ešte zaujímavejšia. Vybrali sme niekoľko modelov (od slovenských favoritov až po tie drahšie) a skúsili sme sa pozrieť na to, koľko platíme za jeden kilogram auta pri rôznych značkách.
Keďže technické údaje uvádzajú jednu hmotnosť bez ohľadu na množstvo zvolenej výbavy, pri výpočtoch sme vychádzali z cenníkovej ceny základnej výbavy. Marža výrobcu na príplatkoch je oveľa vyššia než na základnej cene auta, čiže príplatková výbava môže jednotkovú cenu výrazne zvýšiť.
Čím drahšie auto, tým nižší výnos
Základné poznatky asi nikoho neprekvapia - lacné autá sú lacné a drahé sú drahé aj po prepočte ceny za jeden kilogram.
Môžeme argumentovať tým, že v prípade drahých značiek bude ten jeden kilogram z kvalitnejších materiálov (koža, hliník, karbónové vlákna namiesto ocele a plastov) a vyrobený kvalitnejšie. Treba však tiež povedať, že od istej úrovne v podstate priplácame len za to, akej značky je ten kilogram auta.
V ekonomickej teórii sa tento jav označuje ako zákon klesajúceho výnosu (law of diminishing returns). Ľudovo povedané, s rastúcou cenou rastie výnos (v tomto prípade úžitok z auta) stále pomalšie a pomalšie.
Inými slovami - rozdiel v úžitku medzi autom za 7 000 a 12 000 eur bude väčší, ako rozdiel medzi autom za 55 000 a 60 000 - hoci v oboch prípadoch kupujúci zaplatili o rovnakých päťtisíc eur viac. Podobne iPhone za 800 eur nespraví dva razy takú dobrú prácu ako telefón za 400 eur.
Optimum je podľa nás na úrovni 15-20 eur za kilogram auta. Nad touto sumou už začína pridaná hodnota auta rásť len veľmi pomaly.
Dacia Sandero 1,2 16V Access - 6,144 € / kg

Volkswagen Polo 1,2 TSI 90k trendline - 10,769 € / kg

Dacia Duster 1,5 dCi 110k 4x4 - 11,962 € / kg.

Kia Cee'd 1,6 CRDi - 12,226 € / kg

Pre porovnanie - jednotková cena Volkswagenu Golf 1,6 TDI je 13,087 € / kg
Suzuki Vitara 1,6 VVT 2WD - 12,348 € / kg
