Koľko stojí jeden kilogram auta?

Jednotková cena nám dáva iný pohľad na veci, ktoré si kupujeme.

Ilustračné foto.(Zdroj: Škoda / Pixabay CC)

Od 1. júla 2007 majú maloobchodné prevádzky na Slovensku povinnosť uvádzať pri potravinách a nápojoch (a ďalších výrobkoch, ktoré možno rozdeliť na časti bez zmeny kvality alebo vlastností) takzvanú jednotkovú cenu. Tá pomáha spotrebiteľovi jednoduchšie porovnať dva výrobky rôznych veľkostí, gramáže či objemu.

Jednotkovú cenu nám nadiktovala Európska únia ako súčasť balíka opatrení na ochranu spotrebiteľa. Aj pri nepotravinovom tovare nám však môže dať zaujímavú predstavu o tom, koľko stoja veci, ktoré si kupujeme.

Skúšali ste si kúpiť kilo Samsungu?

Vezmime si napríklad spotrebnú elektroniku, ktorá má na rozdiel od áut má tú výhodu, že jej konštrukciu zväzuje ďaleko menej technických predpisov. Marže výrobcov tak môžu byť ďaleko vyššie - výrobné náklady iPhonu tvoria len asi tretinu z jeho koncovej sumy. 

Z jednotkovej ceny nedávno predstaveného Apple iPhone 7 a 7 Plus sa nám zakrúti hlava - kilogram iPhonov 7 stojí 5 500 eur, kilo iPhonov 7 Plus len 4 782 eur (počítame s nemeckými cenami a základnou 32 GB pamäťou.) Pre porovnanie - Samsung Galaxy S7 32 GB má jednotkovú cenu 4 599 eur/kg, Galaxy Note 7 64 GB až 5 024 eur/kg.

Telo základnej zrkadlovky Canon EOS 100D má jednotkovú cenu niečo vyše 800 eur/kg, Nikon D3300 menej ako 720 eur/kg.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Prečo kubík pitnej vody stojí rovnako ako jedna červená ruža

Pri autách je jednotková cena snáď ešte zaujímavejšia. Vybrali sme niekoľko modelov (od slovenských favoritov až po tie drahšie) a skúsili sme sa pozrieť na to, koľko platíme za jeden kilogram auta pri rôznych značkách.

Keďže technické údaje uvádzajú jednu hmotnosť bez ohľadu na množstvo zvolenej výbavy, pri výpočtoch sme vychádzali z cenníkovej ceny základnej výbavy. Marža výrobcu na príplatkoch je oveľa vyššia než na základnej cene auta, čiže príplatková výbava môže jednotkovú cenu výrazne zvýšiť.

Čím drahšie auto, tým nižší výnos

Základné poznatky asi nikoho neprekvapia - lacné autá sú lacné a drahé sú drahé aj po prepočte ceny za jeden kilogram.

Môžeme argumentovať tým, že v prípade drahých značiek bude ten jeden kilogram z kvalitnejších materiálov (koža, hliník, karbónové vlákna namiesto ocele a plastov) a vyrobený kvalitnejšie. Treba však tiež povedať, že od istej úrovne v podstate priplácame len za to, akej značky je ten kilogram auta.

V ekonomickej teórii sa tento jav označuje ako zákon klesajúceho výnosu (law of diminishing returns). Ľudovo povedané, s rastúcou cenou rastie výnos (v tomto prípade úžitok z auta) stále pomalšie a pomalšie.

Inými slovami - rozdiel v úžitku medzi autom za 7 000 a 12 000 eur bude väčší, ako rozdiel medzi autom za 55 000 a 60 000 - hoci v oboch prípadoch kupujúci zaplatili o rovnakých päťtisíc eur viac. Podobne iPhone za 800 eur nespraví dva razy takú dobrú prácu ako telefón za 400 eur.

Optimum je podľa nás na úrovni 15-20 eur za kilogram auta. Nad touto sumou už začína pridaná hodnota auta rásť len veľmi pomaly.

Dacia Sandero 1,2 16V Access - 6,144 € / kg

Volkswagen Polo 1,2 TSI 90k trendline - 10,769 € / kg

Dacia Duster 1,5 dCi 110k 4x4 - 11,962 € / kg.

Kia Cee'd 1,6 CRDi - 12,226 € / kg

Pre porovnanie - jednotková cena Volkswagenu Golf 1,6 TDI je 13,087 € / kg

Suzuki Vitara 1,6 VVT 2WD - 12,348 € / kg

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 054
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 871
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 584
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 579
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 062
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 286
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 083
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 612
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 430
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 496

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Andrej Kiska: Vláde sa zatiaľ nedarí byť hrádzou proti extrémizmu

Prezident hovorí, že ak je politik presvedčený, že korupcia neexistuje, nemá čo robiť na svojom mieste.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

ŠPORT

Macedónsko udržalo šance Slovákov, Portugalci nepostúpia

Portugalci potrebovali vyhrať o tri góly.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.