SOUL, BRATISLAVA. Kia predstavila svoju druhú 8-stupňovú automatickú prevodovku. Na rozdiel od prvej, ktorá je uložená pozdĺžne a prenáša silu na zadnú nápravu, je táto určená pre modely s pohonom predných kolies a musela si teda nájsť miesto pod kapotou vedľa motora a ďalších komponentov.
O to bol jej vývoj náročnejší. Trval napokon štyri roky a v rámci neho si kórejská značka patentovala 143 nových technických riešení.
Nová prevodovka Kia 8AT sa podľa automobilky svojimi kompaktnými rozmermi vyrovnáva konvenčnému 6-stupňovému automatu (6AT), ktorý poslúžil ako predloha. Navyše je v porovnaní s ním o 3,5 kg ľahšia.
Podľa dostupných informácií využíva tri planétové súkolesia z prevodovky 6AT, no má lamelovú spojku navyše. Rozsah medzi najvyšším a najnižším prevodovým stupňom je o 34 percent väčší ako v prípade 6-stupňovej prevodovky. To prináša viacero pozitív, vrátane o 7,3 percenta nižšej spotreby paliva, menších vibrácií a lepšej akcelerácie pri zaradených nižších prevodových stupňoch.
K hospodárnejšej prevádzke prispieva aj výrazne menšie olejové čerpadlo, ktoré je podľa Kie hlavnou príčinou energetických strát v samočinnej prevodovke.

Inžinierom značky sa tiež podarilo znížiť počet riadiacich ventilov z 20 na 12. Tým, že ventilový systém zahrnuli do konštrukcie samotnej prevodovky, dosiahli tzv. priame elektromagnetické ovládanie spojky bez nutnosti využitia niekoľkých riadiacich ventilov. Výsledkom týchto úprav má byť priamejšie mechanické spojenie s motorom a teda rýchlejšie radenie a kompaktnejšia konštrukcia.
Prvým modelom, v ktorom sa nová prevodovka ocitne, bude Kia Cadenza pre modelový rok 2017. Následne nájde uplatnenie aj v ostatných stredne veľkých a väčších modeloch značiek Kia a Hyundai s pohonom predných kolies.