Chcete sa vyhnúť autonehode? Správajte sa predvídateľne

Vodiči áut by mali medzi sebou viac komunikovať.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

S príchodom autonómnych áut môžeme konečne začať nahlas hovoriť o tom, že človek skutočne nie je tvor vhodný na zvládnutie motorového vozidla.

Máme síce štyri končatiny, ktoré vhodne pasujú k volantu a pedálom, no málokto ich vie používať všetky naraz (bubeníci by vedeli rozprávať) a navyše ešte sledovať premávku pred sebou a - čo je skoro rovnako dôležité - za sebou.

Dean Burnett z univerzity v Cardiffe dokonca vo svojej knihe Idiot Brain (Mozog-idiot) prirovnáva cestovanie autom k stavu otravy. Ľudský mozog totiž interpretuje informácie z viacerých zmyslov naraz.

V aute oči vidia, že sa človek hýbe, vnútorné ucho cíti, že sa človek hýbe (pôsobí naňho preťaženie), no svaly zároveň žiadnu aktivitu nevyvíjajú.

Kombinácia vnemov, akú odstáva mozog pri jazde autom, nie je prirodzená a mozog inak podobné stavy zažíva pri otrave neurotoxínmi. To je zároveň vysvetlenie, prečo niektorým ľuďom býva v aute zle, napríklad keď počas jazdy čítajú knižku alebo pozerajú film.

Mozog je limitujúci faktor

Okrem pocitov nevoľnosti je ďalším problémom aj schopnosť mozgu spracovať vnemy dostatočne rýchlo.

Preto sú autonómne autá o toľko spoľahlivejšie oproti tým, ktoré šoférujú ľudia - ich senzory vedia získavať naraz viac informácií a vyhodnocovať ich rýchlejšie. Navyše budú vedieť komunikovať medzi sebou a tak sa o prípadnom nebezpečenstve na ceste dozvedia ešte skôr, než sa dostanú do bezprostrednej blízkosti.

To, čo môžu ľudia spraviť pre bezpečnejšie cesty je, že sa začnú správať tak, aby dali okolitým vodičom dosť času na to, aby mali šancu spracovať informáciu o tom, čo sa bude diať. Nejde, samozrejme, o revolučnú myšlienku, praxi sa s ňou stretávame len zriedkavo.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AJJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AJJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 968
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 086
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 935
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 075
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 252
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 853
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 739
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 515
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 379
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 259

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.