Dopravné zápchy vznikajú z rôznych dôvodov. Často je za nimi nehoda, či údržba a oprava ciest. Nie vždy je tomu tak. Snáď všetci motoristi už zažili prípad, keď museli na diaľnici zastaviť, niekoľko sto metrov prešli krokom, aby sa následne znovu rozbehli.
Príčina zdržania pritom nebola jasná. Ani obmedzenie, ani nehoda, len zhustená premávka, ktorá vyústila do zápchy. Na diaľnici s hustou premávkou stačí, aby jedno auto pribrzdilo a kolóna môže byť veľmi rýchlo na svete.
Problémom sú neskoré reakcie
Neskorú reakciu šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť výraznejšie, nasleduje ďalšia neskorá reakcia ďalšieho šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť ešte výraznejšie a takto sa šíri vlna smerom dozadu, až sa príde na miesto, kde musia vodiči celkom zastať.
Druhú situáciu poznáme skôr z mesta. Stojíme v rade pred semaforom a pre jedného nepozorného vodiča stihnú prejsť na zelenú o dve tri autá menej. Oba prípady spája jedno, neschopnosť ľudí okamžite reagovať.
Práve rýchlosť reakcie je jednou z tých vecí, ktorá odlišuje ľudí od strojov. Ideálnym scenárom pri pohnutí na zelenú je, aby sa všetky autá pohli v jeden moment a rovnako zrýchľovali. Pri ľuďoch za volantom ide o nereálnu predstavu.
Autonómne autá majú podľa plánov komunikovať s riadiacim centrom. Môžu tak teoreticky jazdiť aj 20 cm za sebou a reagovať okamžite. Vyrobiť autá, schopné zvládať takúto jazdu, nie je pre automobilky až taký problém.
Vieme si predstaviť, že kolóna piatich, alebo aj sto áut by v laboratórnych podmienkach jazdila bez nehody, plynulo a rýchlo. V realite je jedným z problémov infraštruktúra a zabezpečenie výmeny obrovského množstva dát medzi autami.
Pri nehode spomaľte a dobre si ju obzrite
Ďalších prekážok je samozrejme obrovské množstvo. Od zvierat na cestách, nedisciplinovaných chodcov, poškodeného povrchu ciest a takto by sme mohli pokračovať. Zatiaľ sa teda musíme spoliehať stále na šoférov a nie autonómne systémy.
V premávke stále platia tie isté pravidlá. Treba predvídať, rýchlo reagovať a pokiaľ je to aspoň trochu možné, dodržiavať dostatočný odstup. Samozrejme, nepomáha ani spomalenie zo zvedavosti pri obchádzaní nehody. Akoby to mohlo vyzerať pri bezchybnom fungovaní autonómnych áut, ukazuje nasledujúce video.