SME
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Takto predídu autonómne autá zápcham, pozrite si vo videu

Stačí sa riadiť jednoduchými pravidlami. Šoféri to nezvládnu.

(Zdroj: Youtube)

Dopravné zápchy vznikajú z rôznych dôvodov. Často je za nimi nehoda, či údržba a oprava ciest. Nie vždy je tomu tak. Snáď všetci motoristi už zažili prípad, keď museli na diaľnici zastaviť, niekoľko sto metrov prešli krokom, aby sa následne znovu rozbehli.

Príčina zdržania pritom nebola jasná. Ani obmedzenie, ani nehoda, len zhustená premávka, ktorá vyústila do zápchy. Na diaľnici s hustou premávkou stačí, aby jedno auto pribrzdilo a kolóna môže byť veľmi rýchlo na svete.

Problémom sú neskoré reakcie

Neskorú reakciu šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť výraznejšie, nasleduje ďalšia neskorá reakcia ďalšieho šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť ešte výraznejšie a takto sa šíri vlna smerom dozadu, až sa príde na miesto, kde musia vodiči celkom zastať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Druhú situáciu poznáme skôr z mesta. Stojíme v rade pred semaforom a pre jedného nepozorného vodiča stihnú prejsť na zelenú o dve tri autá menej. Oba prípady spája jedno, neschopnosť ľudí okamžite reagovať.

Práve rýchlosť reakcie je jednou z tých vecí, ktorá odlišuje ľudí od strojov. Ideálnym scenárom pri pohnutí na zelenú je, aby sa všetky autá pohli v jeden moment a rovnako zrýchľovali. Pri ľuďoch za volantom ide o nereálnu predstavu.

Autonómne autá majú podľa plánov komunikovať s riadiacim centrom. Môžu tak teoreticky jazdiť aj 20 cm za sebou a reagovať okamžite. Vyrobiť autá, schopné zvládať takúto jazdu, nie je pre automobilky až taký problém.

Vieme si predstaviť, že kolóna piatich, alebo aj sto áut by v laboratórnych podmienkach jazdila bez nehody, plynulo a rýchlo. V realite je jedným z problémov infraštruktúra a zabezpečenie výmeny obrovského množstva dát medzi autami.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri nehode spomaľte a dobre si ju obzrite

Ďalších prekážok je samozrejme obrovské množstvo. Od zvierat na cestách, nedisciplinovaných chodcov, poškodeného povrchu ciest a takto by sme mohli pokračovať. Zatiaľ sa teda musíme spoliehať stále na šoférov a nie autonómne systémy.

V premávke stále platia tie isté pravidlá. Treba predvídať, rýchlo reagovať a pokiaľ je to aspoň trochu možné, dodržiavať dostatočný odstup. Samozrejme, nepomáha ani spomalenie zo zvedavosti pri obchádzaní nehody. Akoby to mohlo vyzerať pri bezchybnom fungovaní autonómnych áut, ukazuje nasledujúce video.

Načítavam video...

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 097
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 954
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 355
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 815
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 569
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 701
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 616
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 408
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 149
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 077
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

4m
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

3 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

17 h

Neprehliadnite tiež

Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

12 h
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj
Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

5. máj
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj