Takto predídu autonómne autá zápcham, pozrite si vo videu

Stačí sa riadiť jednoduchými pravidlami. Šoféri to nezvládnu.

(Zdroj: Youtube)

Dopravné zápchy vznikajú z rôznych dôvodov. Často je za nimi nehoda, či údržba a oprava ciest. Nie vždy je tomu tak. Snáď všetci motoristi už zažili prípad, keď museli na diaľnici zastaviť, niekoľko sto metrov prešli krokom, aby sa následne znovu rozbehli.

Príčina zdržania pritom nebola jasná. Ani obmedzenie, ani nehoda, len zhustená premávka, ktorá vyústila do zápchy. Na diaľnici s hustou premávkou stačí, aby jedno auto pribrzdilo a kolóna môže byť veľmi rýchlo na svete.

Problémom sú neskoré reakcie

Neskorú reakciu šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť výraznejšie, nasleduje ďalšia neskorá reakcia ďalšieho šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť ešte výraznejšie a takto sa šíri vlna smerom dozadu, až sa príde na miesto, kde musia vodiči celkom zastať.

Druhú situáciu poznáme skôr z mesta. Stojíme v rade pred semaforom a pre jedného nepozorného vodiča stihnú prejsť na zelenú o dve tri autá menej. Oba prípady spája jedno, neschopnosť ľudí okamžite reagovať.

Práve rýchlosť reakcie je jednou z tých vecí, ktorá odlišuje ľudí od strojov. Ideálnym scenárom pri pohnutí na zelenú je, aby sa všetky autá pohli v jeden moment a rovnako zrýchľovali. Pri ľuďoch za volantom ide o nereálnu predstavu.

Autonómne autá majú podľa plánov komunikovať s riadiacim centrom. Môžu tak teoreticky jazdiť aj 20 cm za sebou a reagovať okamžite. Vyrobiť autá, schopné zvládať takúto jazdu, nie je pre automobilky až taký problém.

Vieme si predstaviť, že kolóna piatich, alebo aj sto áut by v laboratórnych podmienkach jazdila bez nehody, plynulo a rýchlo. V realite je jedným z problémov infraštruktúra a zabezpečenie výmeny obrovského množstva dát medzi autami.

Pri nehode spomaľte a dobre si ju obzrite

Ďalších prekážok je samozrejme obrovské množstvo. Od zvierat na cestách, nedisciplinovaných chodcov, poškodeného povrchu ciest a takto by sme mohli pokračovať. Zatiaľ sa teda musíme spoliehať stále na šoférov a nie autonómne systémy.

V premávke stále platia tie isté pravidlá. Treba predvídať, rýchlo reagovať a pokiaľ je to aspoň trochu možné, dodržiavať dostatočný odstup. Samozrejme, nepomáha ani spomalenie zo zvedavosti pri obchádzaní nehody. Akoby to mohlo vyzerať pri bezchybnom fungovaní autonómnych áut, ukazuje nasledujúce video.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 266
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 461
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 083
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 524
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 402
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 395
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 375
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 007

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.