SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Takto predídu autonómne autá zápcham, pozrite si vo videu

Stačí sa riadiť jednoduchými pravidlami. Šoféri to nezvládnu.

(Zdroj: Youtube)

Dopravné zápchy vznikajú z rôznych dôvodov. Často je za nimi nehoda, či údržba a oprava ciest. Nie vždy je tomu tak. Snáď všetci motoristi už zažili prípad, keď museli na diaľnici zastaviť, niekoľko sto metrov prešli krokom, aby sa následne znovu rozbehli.

Príčina zdržania pritom nebola jasná. Ani obmedzenie, ani nehoda, len zhustená premávka, ktorá vyústila do zápchy. Na diaľnici s hustou premávkou stačí, aby jedno auto pribrzdilo a kolóna môže byť veľmi rýchlo na svete.

Problémom sú neskoré reakcie

Neskorú reakciu šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť výraznejšie, nasleduje ďalšia neskorá reakcia ďalšieho šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť ešte výraznejšie a takto sa šíri vlna smerom dozadu, až sa príde na miesto, kde musia vodiči celkom zastať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Druhú situáciu poznáme skôr z mesta. Stojíme v rade pred semaforom a pre jedného nepozorného vodiča stihnú prejsť na zelenú o dve tri autá menej. Oba prípady spája jedno, neschopnosť ľudí okamžite reagovať.

Práve rýchlosť reakcie je jednou z tých vecí, ktorá odlišuje ľudí od strojov. Ideálnym scenárom pri pohnutí na zelenú je, aby sa všetky autá pohli v jeden moment a rovnako zrýchľovali. Pri ľuďoch za volantom ide o nereálnu predstavu.

Autonómne autá majú podľa plánov komunikovať s riadiacim centrom. Môžu tak teoreticky jazdiť aj 20 cm za sebou a reagovať okamžite. Vyrobiť autá, schopné zvládať takúto jazdu, nie je pre automobilky až taký problém.

Vieme si predstaviť, že kolóna piatich, alebo aj sto áut by v laboratórnych podmienkach jazdila bez nehody, plynulo a rýchlo. V realite je jedným z problémov infraštruktúra a zabezpečenie výmeny obrovského množstva dát medzi autami.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri nehode spomaľte a dobre si ju obzrite

Ďalších prekážok je samozrejme obrovské množstvo. Od zvierat na cestách, nedisciplinovaných chodcov, poškodeného povrchu ciest a takto by sme mohli pokračovať. Zatiaľ sa teda musíme spoliehať stále na šoférov a nie autonómne systémy.

V premávke stále platia tie isté pravidlá. Treba predvídať, rýchlo reagovať a pokiaľ je to aspoň trochu možné, dodržiavať dostatočný odstup. Samozrejme, nepomáha ani spomalenie zo zvedavosti pri obchádzaní nehody. Akoby to mohlo vyzerať pri bezchybnom fungovaní autonómnych áut, ukazuje nasledujúce video.

Načítavam video...

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.