SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Takto predídu autonómne autá zápcham, pozrite si vo videu

Stačí sa riadiť jednoduchými pravidlami. Šoféri to nezvládnu.

(Zdroj: Youtube)

Dopravné zápchy vznikajú z rôznych dôvodov. Často je za nimi nehoda, či údržba a oprava ciest. Nie vždy je tomu tak. Snáď všetci motoristi už zažili prípad, keď museli na diaľnici zastaviť, niekoľko sto metrov prešli krokom, aby sa následne znovu rozbehli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príčina zdržania pritom nebola jasná. Ani obmedzenie, ani nehoda, len zhustená premávka, ktorá vyústila do zápchy. Na diaľnici s hustou premávkou stačí, aby jedno auto pribrzdilo a kolóna môže byť veľmi rýchlo na svete.

Problémom sú neskoré reakcie

Neskorú reakciu šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť výraznejšie, nasleduje ďalšia neskorá reakcia ďalšieho šoféra vzadu, ktorý musí pribrzdiť ešte výraznejšie a takto sa šíri vlna smerom dozadu, až sa príde na miesto, kde musia vodiči celkom zastať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Druhú situáciu poznáme skôr z mesta. Stojíme v rade pred semaforom a pre jedného nepozorného vodiča stihnú prejsť na zelenú o dve tri autá menej. Oba prípady spája jedno, neschopnosť ľudí okamžite reagovať.

Práve rýchlosť reakcie je jednou z tých vecí, ktorá odlišuje ľudí od strojov. Ideálnym scenárom pri pohnutí na zelenú je, aby sa všetky autá pohli v jeden moment a rovnako zrýchľovali. Pri ľuďoch za volantom ide o nereálnu predstavu.

Autonómne autá majú podľa plánov komunikovať s riadiacim centrom. Môžu tak teoreticky jazdiť aj 20 cm za sebou a reagovať okamžite. Vyrobiť autá, schopné zvládať takúto jazdu, nie je pre automobilky až taký problém.

Vieme si predstaviť, že kolóna piatich, alebo aj sto áut by v laboratórnych podmienkach jazdila bez nehody, plynulo a rýchlo. V realite je jedným z problémov infraštruktúra a zabezpečenie výmeny obrovského množstva dát medzi autami.

SkryťVypnúť reklamu

Pri nehode spomaľte a dobre si ju obzrite

Ďalších prekážok je samozrejme obrovské množstvo. Od zvierat na cestách, nedisciplinovaných chodcov, poškodeného povrchu ciest a takto by sme mohli pokračovať. Zatiaľ sa teda musíme spoliehať stále na šoférov a nie autonómne systémy.

V premávke stále platia tie isté pravidlá. Treba predvídať, rýchlo reagovať a pokiaľ je to aspoň trochu možné, dodržiavať dostatočný odstup. Samozrejme, nepomáha ani spomalenie zo zvedavosti pri obchádzaní nehody. Akoby to mohlo vyzerať pri bezchybnom fungovaní autonómnych áut, ukazuje nasledujúce video.

Načítavam video...

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  2. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  6. Zimná ríša divov Maďarska
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 917
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 126
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 724
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 353
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 880
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 966
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 816
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


14 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


15 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  3. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  6. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 095
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 491
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 662
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 545
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 281
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 557
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 203
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 085
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu