Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut

Podľa Obamu zachránia autá bez šoférov desaťtisíce ľudských životov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR / AP)

DETROIT, BRATISLAVA. Federálna vláda USA dnes predstaví rámcové pravidlá pre autonómne autá. Vďaka nim sa zjednotí legislatíva naprieč jednotlivými štátmi, čo umožní rýchly nástup áut bez šoférov.

Doteraz sa pravidlá prevádzky autonómnych áut líšili štát od štátu - niektoré umožňovali testovanie autonómnych áut s podmienkou, že na auto bude celý čas dozerať oprávnený vodič. Iné neumožňovali prevádzku takýchto áut vôbec.

Rámcové pravidlá budú platiť pre všetky automobilky rovnako a budú regulovať výrobu a predaj autonómnych áut, píše The Verge.

Článok pokračuje pod video reklamou

Americká vláda rozhodla etické otázky

Najvýznamnejšou časťou nových rámcových pravidiel je 15-bodový manuál na riešenie konfliktných situácií. Ten by mal definitívne rozhodnúť všetky etické spory o tom, či autonómne auto uprednostní ochranu chodcov alebo posádky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije

Americká vláda sa totiž zaujíma o základné princípy fungovania šoféra-robota. Chce vedieť, ako autonómne autá fungujú, zbierajú a zaznamenávajú dáta, čo sa s nimi deje pri náraze, ako su chránené proti hackerom, ale hlavne - ako sú naprogramované na riešenie konfliktov na ceste. Vláda chce informovať o analyzovaných dátach v každoročnej správe.

Súbor pravidiel pre autá bez šoférov avizoval federálny minister dopravy Anthony Foxx už dávnejšie. Pravidlá predstavuje minister Foxx na konci funkčného obdobia prezidenta Obamu, ktorý ho do funkcie nominoval.

Dôvodom na predstavenie pravidiel však môže byť aj výrazné zrýchlenie pokroku v oblasti automatizácie cestnej dopravy. Viaceré automobilky začali tento rok v nejakej forme testovať autá bez šoférov, federálny Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) vyšetruje prvú smrteľnú autonehodu Tesly, pri ktorej bol aktivovaný poloautonómny asistenčný systém Autopilot.

Bez volantu chce jazdiť aj prezident Obama

Spoločné pravidlá pre všetky automobilky podporuje aj prezident Obama. Podľa neho by vďaka nim bola doprava bezpečnejšia, dostupnejšia, ekologickejšia a plynulejšia.

"Na našich cestách zomiera príliš veľa ľudí - 35 200 len za minulý rok. Chyba šoféra je príčinou nehody v 94 percentách úmrtí," vyjadril sa Obama v rozhovore pre Pittsburgh Post-Gazette. Podľa neho zachránia autá bez šoférov desiatky tisícov ľudských životov.

"Predstavujeme si budúcnosť, v ktorej môžete dať ruky dolu z volantu či dokonca volant celkom vybrať z auta. Vaše dochádzanie do práce bude zrazu užitočné či oddychové, miesto toho aby bolo frustrujúce a vyčerpávajúce," povedal riaditeľ Národnej ekonomickej rady Jeff Zients.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autonómnym autám volant možno ostane

Výrobcom sa nepáči, že podľa nových pravidiel budú musieť úradom odovzdávať výrazne viac informácií z premávky ako dnes. Hovorca federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky uviedol, že rámcové pravidlá sa premietnu do zákonov, ktoré budú musieť výrobcovia povinne dodržiavať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 871
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 398
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 672
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 474
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 761
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 194
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 517
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494
  10. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 483

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.