SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut

Podľa Obamu zachránia autá bez šoférov desaťtisíce ľudských životov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR / AP)

DETROIT, BRATISLAVA. Federálna vláda USA dnes predstaví rámcové pravidlá pre autonómne autá. Vďaka nim sa zjednotí legislatíva naprieč jednotlivými štátmi, čo umožní rýchly nástup áut bez šoférov.

Doteraz sa pravidlá prevádzky autonómnych áut líšili štát od štátu - niektoré umožňovali testovanie autonómnych áut s podmienkou, že na auto bude celý čas dozerať oprávnený vodič. Iné neumožňovali prevádzku takýchto áut vôbec.

Rámcové pravidlá budú platiť pre všetky automobilky rovnako a budú regulovať výrobu a predaj autonómnych áut, píše The Verge.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Americká vláda rozhodla etické otázky

Najvýznamnejšou časťou nových rámcových pravidiel je 15-bodový manuál na riešenie konfliktných situácií. Ten by mal definitívne rozhodnúť všetky etické spory o tom, či autonómne auto uprednostní ochranu chodcov alebo posádky.

Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije Čítajte 

Americká vláda sa totiž zaujíma o základné princípy fungovania šoféra-robota. Chce vedieť, ako autonómne autá fungujú, zbierajú a zaznamenávajú dáta, čo sa s nimi deje pri náraze, ako su chránené proti hackerom, ale hlavne - ako sú naprogramované na riešenie konfliktov na ceste. Vláda chce informovať o analyzovaných dátach v každoročnej správe.

Súbor pravidiel pre autá bez šoférov avizoval federálny minister dopravy Anthony Foxx už dávnejšie. Pravidlá predstavuje minister Foxx na konci funkčného obdobia prezidenta Obamu, ktorý ho do funkcie nominoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodom na predstavenie pravidiel však môže byť aj výrazné zrýchlenie pokroku v oblasti automatizácie cestnej dopravy. Viaceré automobilky začali tento rok v nejakej forme testovať autá bez šoférov, federálny Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) vyšetruje prvú smrteľnú autonehodu Tesly, pri ktorej bol aktivovaný poloautonómny asistenčný systém Autopilot.

Bez volantu chce jazdiť aj prezident Obama

Spoločné pravidlá pre všetky automobilky podporuje aj prezident Obama. Podľa neho by vďaka nim bola doprava bezpečnejšia, dostupnejšia, ekologickejšia a plynulejšia.

"Na našich cestách zomiera príliš veľa ľudí - 35 200 len za minulý rok. Chyba šoféra je príčinou nehody v 94 percentách úmrtí," vyjadril sa Obama v rozhovore pre Pittsburgh Post-Gazette. Podľa neho zachránia autá bez šoférov desiatky tisícov ľudských životov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Predstavujeme si budúcnosť, v ktorej môžete dať ruky dolu z volantu či dokonca volant celkom vybrať z auta. Vaše dochádzanie do práce bude zrazu užitočné či oddychové, miesto toho aby bolo frustrujúce a vyčerpávajúce," povedal riaditeľ Národnej ekonomickej rady Jeff Zients.

Prečítajte si tiež: Autonómnym autám volant možno ostane Čítajte 

Výrobcom sa nepáči, že podľa nových pravidiel budú musieť úradom odovzdávať výrazne viac informácií z premávky ako dnes. Hovorca federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky uviedol, že rámcové pravidlá sa premietnu do zákonov, ktoré budú musieť výrobcovia povinne dodržiavať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 942
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 626
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 723
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 123
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 863
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 606
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 814
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 205
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 179
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Sagan si vybral novú výzvu, no musel niečo obetovať

Aká bola sezóna slovenského cyklistu?

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.