Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut

Podľa Obamu zachránia autá bez šoférov desaťtisíce ľudských životov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR / AP)

DETROIT, BRATISLAVA. Federálna vláda USA dnes predstaví rámcové pravidlá pre autonómne autá. Vďaka nim sa zjednotí legislatíva naprieč jednotlivými štátmi, čo umožní rýchly nástup áut bez šoférov.

Doteraz sa pravidlá prevádzky autonómnych áut líšili štát od štátu - niektoré umožňovali testovanie autonómnych áut s podmienkou, že na auto bude celý čas dozerať oprávnený vodič. Iné neumožňovali prevádzku takýchto áut vôbec.

Rámcové pravidlá budú platiť pre všetky automobilky rovnako a budú regulovať výrobu a predaj autonómnych áut, píše The Verge.

Americká vláda rozhodla etické otázky

Najvýznamnejšou časťou nových rámcových pravidiel je 15-bodový manuál na riešenie konfliktných situácií. Ten by mal definitívne rozhodnúť všetky etické spory o tom, či autonómne auto uprednostní ochranu chodcov alebo posádky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije

Americká vláda sa totiž zaujíma o základné princípy fungovania šoféra-robota. Chce vedieť, ako autonómne autá fungujú, zbierajú a zaznamenávajú dáta, čo sa s nimi deje pri náraze, ako su chránené proti hackerom, ale hlavne - ako sú naprogramované na riešenie konfliktov na ceste. Vláda chce informovať o analyzovaných dátach v každoročnej správe.

Súbor pravidiel pre autá bez šoférov avizoval federálny minister dopravy Anthony Foxx už dávnejšie. Pravidlá predstavuje minister Foxx na konci funkčného obdobia prezidenta Obamu, ktorý ho do funkcie nominoval.

Dôvodom na predstavenie pravidiel však môže byť aj výrazné zrýchlenie pokroku v oblasti automatizácie cestnej dopravy. Viaceré automobilky začali tento rok v nejakej forme testovať autá bez šoférov, federálny Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) vyšetruje prvú smrteľnú autonehodu Tesly, pri ktorej bol aktivovaný poloautonómny asistenčný systém Autopilot.

Bez volantu chce jazdiť aj prezident Obama

Spoločné pravidlá pre všetky automobilky podporuje aj prezident Obama. Podľa neho by vďaka nim bola doprava bezpečnejšia, dostupnejšia, ekologickejšia a plynulejšia.

"Na našich cestách zomiera príliš veľa ľudí - 35 200 len za minulý rok. Chyba šoféra je príčinou nehody v 94 percentách úmrtí," vyjadril sa Obama v rozhovore pre Pittsburgh Post-Gazette. Podľa neho zachránia autá bez šoférov desiatky tisícov ľudských životov.

"Predstavujeme si budúcnosť, v ktorej môžete dať ruky dolu z volantu či dokonca volant celkom vybrať z auta. Vaše dochádzanie do práce bude zrazu užitočné či oddychové, miesto toho aby bolo frustrujúce a vyčerpávajúce," povedal riaditeľ Národnej ekonomickej rady Jeff Zients.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autonómnym autám volant možno ostane

Výrobcom sa nepáči, že podľa nových pravidiel budú musieť úradom odovzdávať výrazne viac informácií z premávky ako dnes. Hovorca federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky uviedol, že rámcové pravidlá sa premietnu do zákonov, ktoré budú musieť výrobcovia povinne dodržiavať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 664
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 551
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 630
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 457
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 433
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 966
  7. Kam do tepla v januári? 2 119
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 905
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 735
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 041

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.