SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut

Podľa Obamu zachránia autá bez šoférov desaťtisíce ľudských životov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR / AP)

DETROIT, BRATISLAVA. Federálna vláda USA dnes predstaví rámcové pravidlá pre autonómne autá. Vďaka nim sa zjednotí legislatíva naprieč jednotlivými štátmi, čo umožní rýchly nástup áut bez šoférov.

Doteraz sa pravidlá prevádzky autonómnych áut líšili štát od štátu - niektoré umožňovali testovanie autonómnych áut s podmienkou, že na auto bude celý čas dozerať oprávnený vodič. Iné neumožňovali prevádzku takýchto áut vôbec.

Rámcové pravidlá budú platiť pre všetky automobilky rovnako a budú regulovať výrobu a predaj autonómnych áut, píše The Verge.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Americká vláda rozhodla etické otázky

Najvýznamnejšou časťou nových rámcových pravidiel je 15-bodový manuál na riešenie konfliktných situácií. Ten by mal definitívne rozhodnúť všetky etické spory o tom, či autonómne auto uprednostní ochranu chodcov alebo posádky.

Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije Čítajte 

Americká vláda sa totiž zaujíma o základné princípy fungovania šoféra-robota. Chce vedieť, ako autonómne autá fungujú, zbierajú a zaznamenávajú dáta, čo sa s nimi deje pri náraze, ako su chránené proti hackerom, ale hlavne - ako sú naprogramované na riešenie konfliktov na ceste. Vláda chce informovať o analyzovaných dátach v každoročnej správe.

Súbor pravidiel pre autá bez šoférov avizoval federálny minister dopravy Anthony Foxx už dávnejšie. Pravidlá predstavuje minister Foxx na konci funkčného obdobia prezidenta Obamu, ktorý ho do funkcie nominoval.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom na predstavenie pravidiel však môže byť aj výrazné zrýchlenie pokroku v oblasti automatizácie cestnej dopravy. Viaceré automobilky začali tento rok v nejakej forme testovať autá bez šoférov, federálny Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) vyšetruje prvú smrteľnú autonehodu Tesly, pri ktorej bol aktivovaný poloautonómny asistenčný systém Autopilot.

Bez volantu chce jazdiť aj prezident Obama

Spoločné pravidlá pre všetky automobilky podporuje aj prezident Obama. Podľa neho by vďaka nim bola doprava bezpečnejšia, dostupnejšia, ekologickejšia a plynulejšia.

"Na našich cestách zomiera príliš veľa ľudí - 35 200 len za minulý rok. Chyba šoféra je príčinou nehody v 94 percentách úmrtí," vyjadril sa Obama v rozhovore pre Pittsburgh Post-Gazette. Podľa neho zachránia autá bez šoférov desiatky tisícov ľudských životov.

SkryťVypnúť reklamu

"Predstavujeme si budúcnosť, v ktorej môžete dať ruky dolu z volantu či dokonca volant celkom vybrať z auta. Vaše dochádzanie do práce bude zrazu užitočné či oddychové, miesto toho aby bolo frustrujúce a vyčerpávajúce," povedal riaditeľ Národnej ekonomickej rady Jeff Zients.

Prečítajte si tiež: Autonómnym autám volant možno ostane Čítajte 

Výrobcom sa nepáči, že podľa nových pravidiel budú musieť úradom odovzdávať výrazne viac informácií z premávky ako dnes. Hovorca federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky uviedol, že rámcové pravidlá sa premietnu do zákonov, ktoré budú musieť výrobcovia povinne dodržiavať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 30 842
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 043
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 625
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 8 268
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 352
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 868
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 312
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 480
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alec Baldwin

FBI vie, ako kameramanka zomrela, pre SME o tom hovorí Petr Jákl.


3 h
Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.


19 h
Peter Schutz.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.


16. aug
Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  2. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  3. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  4. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  6. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  7. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  8. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 970
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 191
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 367
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 994
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 830
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 702
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 628
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 509
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu