Po predstavení sedanu najnovšej generácie triedy E prišiel Mercedes-Benz aj s praktickejšou verziou - kombi. Pri pohľade zvonku ho charakterizujú oblé tvary a skôr elegantný ako agresívny dizajn. Do istej miery za to môžu veľké hladké plochy a prelisy, ktoré síce na aute sú, ale nie sú až tak výrazné. Všimnúť si ich môžeme napríklad na kapote, či boku auta.
Techniku zdedil po sedane
Interiér prešiel oproti predchodcovi pomerne výraznou zmenou a podľa nás k lepšiemu. Na palubnej doske už nenájdeme pre Mercedes typický “tablet“.
Automobilka spojila displej pred vodičom so stredovým displejom do jedného celku. Veľká zobrazovacia plocha pôsobí možno až trochu futuristicky. Všetko to už ale poznáme zo sedanu.

Kombík má vynikať vnútorným priestorom a kufrom. Tento cieľ sa Mercedesu v tomto prípade podarilo naplniť. Dobrý pocit z dostatku miesta vzadu trochu kazil nízko položený sedák. Aj nižšie postavy sa cítia, akoby sedeli v o číslo nižšom kresle.
Čo sa týka šírky v druhom rade sedadiel, je na tom nové Éčko veľmi dobre, takže aj traja pasažieri sa tu zmestia vcelku komfortne. Automobilka však pri návrhu auta zjavne nepočítala s jeho plným obsadením.
Miesto vzadu totiž v takom prípade dosť obmedzuje vysoký a široký stredový tunel. Pri pohľade na batožinový priestor je okamžite jasné, že Mercedesu na jeho veľkosti a využiteľnosti záležalo.
Základný objem 640 l sa dá navýšiť zmenou sklonu operadiel o ďalších 30 litrov. Po ich úplnom sklopení teoreticky zmestíte do kufra náklad s objemom 1820 litrov. Sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a nechýbajú ani ďalšie praktické riešenia. Nás skôr zaujal takmer ideálny tvar batožinového priestoru.

Deväť stupňov je pre vodiča veľa
Počas prvej jazdy sme odskúšali niekoľko motorizácií na nemeckých cestách a nevyhli sme sa ani diaľniciam s neobmedzenou maximálnou rýchlosťou.
Podľa očakávania vyniká nové kombi práve vo vysokých rýchlostiach. Komfort sa s narastajúcou rýchlosťou prakticky nemení a je jedno, či idete 130 alebo 220 km/h. Jediné, čo vystupuje do popredia po položení “tehly“ na pedál, je aerodynamický hluk.
V režime komfort cítiť plavnosť a jemné pohupávanie podvozku, ale na ovládateľnosti sa to na diaľnici nijako citeľne neprejavovalo.

Jednou z najlepších častí auta bola pre nás určite automatická prevodovka 9G Tronic. Ťažko na nej hľadať chybu, alebo niečo, čo by sme chceli vylepšiť.
Pri bežnej jazde o nej šofér prakticky ani nevie. A to pri deviatich prevodových stupňoch radí často. Preradenia cítiť akurát pri pre kombi netypickej športovej jazde, to je však úplne logické.
Možnosť radenia páčkami pod volantom je v podstate úplne zbytočná. Šoféra to priveľmi zamestnáva (až v tomto prípade vidno, ako často treba radiť). Najviac sa to prejavuje pri predbiehaní.
Kým štyrikrát kliknete páčkou, aby prevodovka podradila z deviateho stupňa na piaty, tak prejdú svetelné roky. Jedno poriadne dupnutie na plyn a prevodovka spraví tú istú prácu za vás, ale v oveľa kratšom čase. Nejaký význam radenia na volante možno nájsť akurát pri športovej verzii AMG E 43.

Mercedes vylepšil asistenčné systémy
Písaniu o rôznych asistentoch a pomocníkoch sa pri väčšine áut v redakcii vyhýbame. Väčšinou majú množstvo nedostatkov a fungujú za ideálnych podmienok. Mercedes-Benz radíme v tejto oblasti medzi lídrov a trieda E ukazuje v tomto smere ďalší pokrok.
Asistenti sa v mnohých situáciách svojimi reakciami približujú človeku. Pekným príkladom je adaptívny tempomat. Prvok, ktorý si dnes možno objednať vo veľkom množstve áut na trhu, nie vždy však pracuje podľa predstáv. Svoje muchy mal v minulosti aj v automobiloch značky Mercedes-Benz.
Stačilo, aby na diaľnici niekto rezal zákrutu a jedným kolesom vyšiel na stredovú čiaru. Mercedes, jazdiaci v rýchlom pruhu, to vyhodnotil ako prekážku a prudko zabrzdil. Na kľukatej rýchlostnej ceste R1 sa tak stalo párkrát v priebehu krátkej doby a celá posádka si vydýchla po vypnutí tohto “pomocníka“.
Dnes už adaptívny tempomat Mercedesu nie je z pohľadu vodiča taký úzkostlivý a rozoznáva, kedy sa zjaví na ceste reálna prekážka. Navyše sa zmenili aj jeho reakcie.
V prípade potreby spomaľuje vozidlo včas a jemne ako predvídavý šofér. Tak sme mu trochu situáciu sťažili. V čase, keď chcel spomaľovať, sme ho “prebili“ stlačením plynového pedálu a výraznejšie sa priblížili k pomalšiemu autu vpredu.
Po uvoľnení plynu začal systém okamžite pracovať. Auto nám znovu predviedlo plynulé, aj keď logicky intenzívnejšie brzdenie. Navyše úvodný nástup brzdného účinku bol pozvoľný a posádku nevyhadzovalo zo sedadiel.

K dokonalosti ešte niečo chýba
Okrem adaptívneho tempomatu sme na diaľnici odskúšali aj schopnosť Mercedesu jazdiť autonómne. Ani zďaleka nemôžeme hovoriť o plneautonómnom režime. Auto síce zvláda prejazd zákrut aj bez zásahu vodiča, systém má však viacero limitov.
Ak šofér dlhšie nereaguje a nemá ruky na volante, tak vozidlo na to upozorní zvukovým aj grafickým znamením. V prípade dlhšieho nereagovania zapne výstražné svetlá a zastane. Aj túto funkciu možno nájsť vo výbave viacerých áut.
Najzásadnejším problémom tohto asistenta je sledovanie čiar. Keď sú zle viditeľné, tak prestane pomáhať šoférovi zásahmi do riadenia. Pri viditeľných čiarach však Mercedes zvláda prejazd diaľničných zákrut bez zásahu vodiča lepšie, ako tomu bolo v minulosti.
Už nemá tak výraznú tendenciu pohybovať sa v pruhu od čiary k čiare, ale si pekne drží stopu niekde v strede. V praxi môže tento systém pomôcť najmä menej skúseným vodičom nielen pri prejazde zákrut, ale aj v triafaní sa do zúžených pruhov pri oprave ciest.
Nové Éčko kombi nás v zásade ničím neprekvapilo, veď z pohľadu techniky sa kombi verzia ničím nelíši od sedanu. Jazdné vlastnosti zodpovedajú značke Mercedes-Benz. Najviac nás potešila prevodovka a najväčší pokrok zaznamenali asistenčné systémy. Tie už nie sú iba pomocníkmi v úvodzovkách, ktoré pri prvej príležitosti vypnete, aj keď im k dokonalosti ešte niečo chýba.
Cenník Mercedes-Benz E kombi
Verzia | Motor | Prevodovka | Výkon (kW) | Krútiaci moment (Nm) | Cena od (eur) |
E 220d | naftový štvorvalec | 9G-Tronic | 143 | 400/1600-2800 | 50 910 |
E 200 | benzínový štvorvalec | 9G-Tronic | 135 | 300/1200-4000 | 49 560 |
E 250 | benzínový štvorvalec | 9G-Tronic | 155 | 350/1200-4000 | 51 900 |
Počas prvej jazdy sme vystriedali niekoľko motorizácií. Podrobnejšie sa im budeme venovať v budúcich testoch.