Prvá jazda: Mercedes-Benz E kombi je priestrannou ukážkou techniky

Manuálne radenie na deväťstupňovej prevodovke nemá zmysel, radšej sa spoľahnite na softvér prevodovky.

(Zdroj: Mercedes)

Po predstavení sedanu najnovšej generácie triedy E prišiel Mercedes-Benz aj s praktickejšou verziou - kombi. Pri pohľade zvonku ho charakterizujú oblé tvary a skôr elegantný ako agresívny dizajn. Do istej miery za to môžu veľké hladké plochy a prelisy, ktoré síce na aute sú, ale nie sú až tak výrazné. Všimnúť si ich môžeme napríklad na kapote, či boku auta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Techniku zdedil po sedane

Interiér prešiel oproti predchodcovi pomerne výraznou zmenou a podľa nás k lepšiemu. Na palubnej doske už nenájdeme pre Mercedes typický “tablet“.

Automobilka spojila displej pred vodičom so stredovým displejom do jedného celku. Veľká zobrazovacia plocha pôsobí možno až trochu futuristicky. Všetko to už ale poznáme zo sedanu.

Kombík má vynikať vnútorným priestorom a kufrom. Tento cieľ sa Mercedesu v tomto prípade podarilo naplniť. Dobrý pocit z dostatku miesta vzadu trochu kazil nízko položený sedák. Aj nižšie postavy sa cítia, akoby sedeli v o číslo nižšom kresle.

Čo sa týka šírky v druhom rade sedadiel, je na tom nové Éčko veľmi dobre, takže aj traja pasažieri sa tu zmestia vcelku komfortne. Automobilka však pri návrhu auta zjavne nepočítala s jeho plným obsadením.

Miesto vzadu totiž v takom prípade dosť obmedzuje vysoký a široký stredový tunel. Pri pohľade na batožinový priestor je okamžite jasné, že Mercedesu na jeho veľkosti a využiteľnosti záležalo.

Základný objem 640 l sa dá navýšiť zmenou sklonu operadiel o ďalších 30 litrov. Po ich úplnom sklopení teoreticky zmestíte do kufra náklad s objemom 1820 litrov. Sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a nechýbajú ani ďalšie praktické riešenia. Nás skôr zaujal takmer ideálny tvar batožinového priestoru.

Deväť stupňov je pre vodiča veľa

Počas prvej jazdy sme odskúšali niekoľko motorizácií na nemeckých cestách a nevyhli sme sa ani diaľniciam s neobmedzenou maximálnou rýchlosťou.

Podľa očakávania vyniká nové kombi práve vo vysokých rýchlostiach. Komfort sa s narastajúcou rýchlosťou prakticky nemení a je jedno, či idete 130 alebo 220 km/h. Jediné, čo vystupuje do popredia po položení “tehly“ na pedál, je aerodynamický hluk.

V režime komfort cítiť plavnosť a jemné pohupávanie podvozku, ale na ovládateľnosti sa to na diaľnici nijako citeľne neprejavovalo.

Jednou z najlepších častí auta bola pre nás určite automatická prevodovka 9G Tronic. Ťažko na nej hľadať chybu, alebo niečo, čo by sme chceli vylepšiť.

Pri bežnej jazde o nej šofér prakticky ani nevie. A to pri deviatich prevodových stupňoch radí často. Preradenia cítiť akurát pri pre kombi netypickej športovej jazde, to je však úplne logické.

Možnosť radenia páčkami pod volantom je v podstate úplne zbytočná. Šoféra to priveľmi zamestnáva (až v tomto prípade vidno, ako často treba radiť). Najviac sa to prejavuje pri predbiehaní.

Kým štyrikrát kliknete páčkou, aby prevodovka podradila z deviateho stupňa na piaty, tak prejdú svetelné roky. Jedno poriadne dupnutie na plyn a prevodovka spraví tú istú prácu za vás, ale v oveľa kratšom čase. Nejaký význam radenia na volante možno nájsť akurát pri športovej verzii AMG E 43.

Mercedes vylepšil asistenčné systémy

Písaniu o rôznych asistentoch a pomocníkoch sa pri väčšine áut v redakcii vyhýbame. Väčšinou majú množstvo nedostatkov a fungujú za ideálnych podmienok. Mercedes-Benz radíme v tejto oblasti medzi lídrov a trieda E ukazuje v tomto smere ďalší pokrok.

Asistenti sa v mnohých situáciách svojimi reakciami približujú človeku. Pekným príkladom je adaptívny tempomat. Prvok, ktorý si dnes možno objednať vo veľkom množstve áut na trhu, nie vždy však pracuje podľa predstáv. Svoje muchy mal v minulosti aj v automobiloch značky Mercedes-Benz.

Stačilo, aby na diaľnici niekto rezal zákrutu a jedným kolesom vyšiel na stredovú čiaru. Mercedes, jazdiaci v rýchlom pruhu, to vyhodnotil ako prekážku a prudko zabrzdil. Na kľukatej rýchlostnej ceste R1 sa tak stalo párkrát v priebehu krátkej doby a celá posádka si vydýchla po vypnutí tohto “pomocníka“.

Dnes už adaptívny tempomat Mercedesu nie je z pohľadu vodiča taký úzkostlivý a rozoznáva, kedy sa zjaví na ceste reálna prekážka. Navyše sa zmenili aj jeho reakcie.

V prípade potreby spomaľuje vozidlo včas a jemne ako predvídavý šofér. Tak sme mu trochu situáciu sťažili. V čase, keď chcel spomaľovať, sme ho “prebili“ stlačením plynového pedálu a výraznejšie sa priblížili k pomalšiemu autu vpredu.

Po uvoľnení plynu začal systém okamžite pracovať. Auto nám znovu predviedlo plynulé, aj keď logicky intenzívnejšie brzdenie. Navyše úvodný nástup brzdného účinku bol pozvoľný a posádku nevyhadzovalo zo sedadiel.

K dokonalosti ešte niečo chýba

Okrem adaptívneho tempomatu sme na diaľnici odskúšali aj schopnosť Mercedesu jazdiť autonómne. Ani zďaleka nemôžeme hovoriť o plneautonómnom režime. Auto síce zvláda prejazd zákrut aj bez zásahu vodiča, systém má však viacero limitov.

Ak šofér dlhšie nereaguje a nemá ruky na volante, tak vozidlo na to upozorní zvukovým aj grafickým znamením. V prípade dlhšieho nereagovania zapne výstražné svetlá a zastane. Aj túto funkciu možno nájsť vo výbave viacerých áut.

Najzásadnejším problémom tohto asistenta je sledovanie čiar. Keď sú zle viditeľné, tak prestane pomáhať šoférovi zásahmi do riadenia. Pri viditeľných čiarach však Mercedes zvláda prejazd diaľničných zákrut bez zásahu vodiča lepšie, ako tomu bolo v minulosti.

Už nemá tak výraznú tendenciu pohybovať sa v pruhu od čiary k čiare, ale si pekne drží stopu niekde v strede. V praxi môže tento systém pomôcť najmä menej skúseným vodičom nielen pri prejazde zákrut, ale aj v triafaní sa do zúžených pruhov pri oprave ciest.

Nové Éčko kombi nás v zásade ničím neprekvapilo, veď z pohľadu techniky sa kombi verzia ničím nelíši od sedanu. Jazdné vlastnosti zodpovedajú značke Mercedes-Benz. Najviac nás potešila prevodovka a najväčší pokrok zaznamenali  asistenčné systémy. Tie už nie sú iba pomocníkmi v úvodzovkách, ktoré pri prvej príležitosti vypnete, aj keď im k dokonalosti ešte niečo chýba.

Cenník Mercedes-Benz E kombi

Verzia

Motor

Prevodovka

Výkon (kW)

Krútiaci moment (Nm)

Cena od (eur)

E 220d

naftový štvorvalec

9G-Tronic

143

400/1600-2800

50 910

E 200

benzínový štvorvalec

9G-Tronic

135

300/1200-4000

49 560

E 250

benzínový štvorvalec

9G-Tronic

155

350/1200-4000

51 900

Počas prvej jazdy sme vystriedali niekoľko motorizácií. Podrobnejšie sa im budeme venovať v budúcich testoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 623
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 330
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 302
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 066
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 621
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 741
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 205
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 090
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 030
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 480

Téma: Mercedes-Benz


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Dali sa odhaliť na internete. SIS sa zbavila prvej budovy

Ministerstvo vnútra tam chcelo byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

DOMOV

Dobré ráno: Stačilo by Slovákom 200 eur, aby boli šťastní?

Fínsko experimentovalo so základným príjmom.

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače na Slovensku sa výrazne zmenil

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

Neprehliadnite tiež

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.