Prvá jazda: Mercedes-Benz E kombi je priestrannou ukážkou techniky

Manuálne radenie na deväťstupňovej prevodovke nemá zmysel, radšej sa spoľahnite na softvér prevodovky.

(Zdroj: Mercedes)

Po predstavení sedanu najnovšej generácie triedy E prišiel Mercedes-Benz aj s praktickejšou verziou - kombi. Pri pohľade zvonku ho charakterizujú oblé tvary a skôr elegantný ako agresívny dizajn. Do istej miery za to môžu veľké hladké plochy a prelisy, ktoré síce na aute sú, ale nie sú až tak výrazné. Všimnúť si ich môžeme napríklad na kapote, či boku auta.

Techniku zdedil po sedane

Interiér prešiel oproti predchodcovi pomerne výraznou zmenou a podľa nás k lepšiemu. Na palubnej doske už nenájdeme pre Mercedes typický “tablet“.

Automobilka spojila displej pred vodičom so stredovým displejom do jedného celku. Veľká zobrazovacia plocha pôsobí možno až trochu futuristicky. Všetko to už ale poznáme zo sedanu.

Kombík má vynikať vnútorným priestorom a kufrom. Tento cieľ sa Mercedesu v tomto prípade podarilo naplniť. Dobrý pocit z dostatku miesta vzadu trochu kazil nízko položený sedák. Aj nižšie postavy sa cítia, akoby sedeli v o číslo nižšom kresle.

Čo sa týka šírky v druhom rade sedadiel, je na tom nové Éčko veľmi dobre, takže aj traja pasažieri sa tu zmestia vcelku komfortne. Automobilka však pri návrhu auta zjavne nepočítala s jeho plným obsadením.

Miesto vzadu totiž v takom prípade dosť obmedzuje vysoký a široký stredový tunel. Pri pohľade na batožinový priestor je okamžite jasné, že Mercedesu na jeho veľkosti a využiteľnosti záležalo.

Základný objem 640 l sa dá navýšiť zmenou sklonu operadiel o ďalších 30 litrov. Po ich úplnom sklopení teoreticky zmestíte do kufra náklad s objemom 1820 litrov. Sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a nechýbajú ani ďalšie praktické riešenia. Nás skôr zaujal takmer ideálny tvar batožinového priestoru.

Deväť stupňov je pre vodiča veľa

Počas prvej jazdy sme odskúšali niekoľko motorizácií na nemeckých cestách a nevyhli sme sa ani diaľniciam s neobmedzenou maximálnou rýchlosťou.

Podľa očakávania vyniká nové kombi práve vo vysokých rýchlostiach. Komfort sa s narastajúcou rýchlosťou prakticky nemení a je jedno, či idete 130 alebo 220 km/h. Jediné, čo vystupuje do popredia po položení “tehly“ na pedál, je aerodynamický hluk.

V režime komfort cítiť plavnosť a jemné pohupávanie podvozku, ale na ovládateľnosti sa to na diaľnici nijako citeľne neprejavovalo.

Jednou z najlepších častí auta bola pre nás určite automatická prevodovka 9G Tronic. Ťažko na nej hľadať chybu, alebo niečo, čo by sme chceli vylepšiť.

Pri bežnej jazde o nej šofér prakticky ani nevie. A to pri deviatich prevodových stupňoch radí často. Preradenia cítiť akurát pri pre kombi netypickej športovej jazde, to je však úplne logické.

Možnosť radenia páčkami pod volantom je v podstate úplne zbytočná. Šoféra to priveľmi zamestnáva (až v tomto prípade vidno, ako často treba radiť). Najviac sa to prejavuje pri predbiehaní.

Kým štyrikrát kliknete páčkou, aby prevodovka podradila z deviateho stupňa na piaty, tak prejdú svetelné roky. Jedno poriadne dupnutie na plyn a prevodovka spraví tú istú prácu za vás, ale v oveľa kratšom čase. Nejaký význam radenia na volante možno nájsť akurát pri športovej verzii AMG E 43.

Mercedes vylepšil asistenčné systémy

Písaniu o rôznych asistentoch a pomocníkoch sa pri väčšine áut v redakcii vyhýbame. Väčšinou majú množstvo nedostatkov a fungujú za ideálnych podmienok. Mercedes-Benz radíme v tejto oblasti medzi lídrov a trieda E ukazuje v tomto smere ďalší pokrok.

Asistenti sa v mnohých situáciách svojimi reakciami približujú človeku. Pekným príkladom je adaptívny tempomat. Prvok, ktorý si dnes možno objednať vo veľkom množstve áut na trhu, nie vždy však pracuje podľa predstáv. Svoje muchy mal v minulosti aj v automobiloch značky Mercedes-Benz.

Stačilo, aby na diaľnici niekto rezal zákrutu a jedným kolesom vyšiel na stredovú čiaru. Mercedes, jazdiaci v rýchlom pruhu, to vyhodnotil ako prekážku a prudko zabrzdil. Na kľukatej rýchlostnej ceste R1 sa tak stalo párkrát v priebehu krátkej doby a celá posádka si vydýchla po vypnutí tohto “pomocníka“.

Dnes už adaptívny tempomat Mercedesu nie je z pohľadu vodiča taký úzkostlivý a rozoznáva, kedy sa zjaví na ceste reálna prekážka. Navyše sa zmenili aj jeho reakcie.

V prípade potreby spomaľuje vozidlo včas a jemne ako predvídavý šofér. Tak sme mu trochu situáciu sťažili. V čase, keď chcel spomaľovať, sme ho “prebili“ stlačením plynového pedálu a výraznejšie sa priblížili k pomalšiemu autu vpredu.

Po uvoľnení plynu začal systém okamžite pracovať. Auto nám znovu predviedlo plynulé, aj keď logicky intenzívnejšie brzdenie. Navyše úvodný nástup brzdného účinku bol pozvoľný a posádku nevyhadzovalo zo sedadiel.

K dokonalosti ešte niečo chýba

Okrem adaptívneho tempomatu sme na diaľnici odskúšali aj schopnosť Mercedesu jazdiť autonómne. Ani zďaleka nemôžeme hovoriť o plneautonómnom režime. Auto síce zvláda prejazd zákrut aj bez zásahu vodiča, systém má však viacero limitov.

Ak šofér dlhšie nereaguje a nemá ruky na volante, tak vozidlo na to upozorní zvukovým aj grafickým znamením. V prípade dlhšieho nereagovania zapne výstražné svetlá a zastane. Aj túto funkciu možno nájsť vo výbave viacerých áut.

Najzásadnejším problémom tohto asistenta je sledovanie čiar. Keď sú zle viditeľné, tak prestane pomáhať šoférovi zásahmi do riadenia. Pri viditeľných čiarach však Mercedes zvláda prejazd diaľničných zákrut bez zásahu vodiča lepšie, ako tomu bolo v minulosti.

Už nemá tak výraznú tendenciu pohybovať sa v pruhu od čiary k čiare, ale si pekne drží stopu niekde v strede. V praxi môže tento systém pomôcť najmä menej skúseným vodičom nielen pri prejazde zákrut, ale aj v triafaní sa do zúžených pruhov pri oprave ciest.

Nové Éčko kombi nás v zásade ničím neprekvapilo, veď z pohľadu techniky sa kombi verzia ničím nelíši od sedanu. Jazdné vlastnosti zodpovedajú značke Mercedes-Benz. Najviac nás potešila prevodovka a najväčší pokrok zaznamenali  asistenčné systémy. Tie už nie sú iba pomocníkmi v úvodzovkách, ktoré pri prvej príležitosti vypnete, aj keď im k dokonalosti ešte niečo chýba.

Cenník Mercedes-Benz E kombi

Verzia

Motor

Prevodovka

Výkon (kW)

Krútiaci moment (Nm)

Cena od (eur)

E 220d

naftový štvorvalec

9G-Tronic

143

400/1600-2800

50 910

E 200

benzínový štvorvalec

9G-Tronic

135

300/1200-4000

49 560

E 250

benzínový štvorvalec

9G-Tronic

155

350/1200-4000

51 900

Počas prvej jazdy sme vystriedali niekoľko motorizácií. Podrobnejšie sa im budeme venovať v budúcich testoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 936
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 641
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 096
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 407
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 013
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 579
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 080
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.