SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Rekonštrukcia tranzitného ťahu na Poľsko je ukončená

Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: SKANSKA)

SVIDNÍK, BRATISLAVA. Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Investorom rekonštrukcie bola Slovenská správa ciest (SSC), ktorá projekt financovala cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu. SSC v auguste vo vestníku verejného obstarávania informovala, že náklady na rekonštrukciu cesty oproti pôvodnej zmluvnej cene 15,49 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (18,59 mil. eur s daňou) vzrástli o vyše milión eur na 16,51 mil. eur bez DPH (19,82 mil. eur vrátane dane).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

SSC zdôvodnila dodatočné zvýšenie ceny zmenou technického riešenia stavby. Predpokladaná cena prác predstavovala 15,93 mil. eur bez dane (19,12 mil. eur s daňou). Cestári uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou Skanska SK, a. s. v marci minulého roka. Samotná výstavba sa realizovala od apríla 2015 a z pôvodných 14 mesiacov sa predĺžila na 18 mesiacov.

Cesta má medzinárodný význam

Cesta štátnej ceste I. triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce má strategickým význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh krajiny a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom cez hraničný prechod Vyšný Komárnik. Zaradená je do medzinárodného cestného ťahu E 371 a do siete transeurópskych magistrál.

Kvôli nárastu ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty I. triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku. Predmetom rekonštrukcie preto boli stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti a oprava nevyhovujúceho stavu vozovky.

SkryťVypnúť reklamu

Ako spresnil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš, v miestach nevyhovujúceho stavebno - technického stavu vozovky prišlo k jej zosilneniu, ako i kompletnej rekonštrukcii vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov.

Čiastočne sa upravilo aj smerové a výškové vedenie trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia.

„Opravy sa týkali aj jedenástich mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach. Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla,“ dodal Gajdoš.

Našla sa aj nevybuchnutá munícia 

Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí od Šarišského Štiavnika po Vyšný Komárnik. Ako uviedol hlavný stavbyvedúci Ľubomír Slimák zo spoločnosti Skanska, na stavbe sa pracovalo nepretržite sedem dní v týždni.

SkryťVypnúť reklamu

„Položili sme približne 100 000 ton asfaltových zmesí a využili 14 000 metrov kubických spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých sme dvakrát narazili na nevybuchnutú muníciu z čias 2. svetovej vojny,“ dodal.

Stavba bola špecifická aj svojím umiestnením, z ktorého pramenilo najväčšie riziko - hustá medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom zhruba dvetisíc kamiónov. Niektoré úseky sa realizovali za plnej premávky systémom čiastočných uzávierok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  3. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  4. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  7. Realitný maklér v Poprade
  8. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  3. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  4. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  8. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 397
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 870
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 819
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 420
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 770
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 715
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 179
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 766
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  2. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  3. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  4. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  5. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  6. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  7. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  8. Karol Bujaček: Nepokoje v Dagestane
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 689
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 053
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 269
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 106
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 097
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 600
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu