Rekonštrukcia tranzitného ťahu na Poľsko je ukončená

Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Ilustračné foto. (Zdroj: SKANSKA)

SVIDNÍK, BRATISLAVA. Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Investorom rekonštrukcie bola Slovenská správa ciest (SSC), ktorá projekt financovala cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu. SSC v auguste vo vestníku verejného obstarávania informovala, že náklady na rekonštrukciu cesty oproti pôvodnej zmluvnej cene 15,49 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (18,59 mil. eur s daňou) vzrástli o vyše milión eur na 16,51 mil. eur bez DPH (19,82 mil. eur vrátane dane).

SSC zdôvodnila dodatočné zvýšenie ceny zmenou technického riešenia stavby. Predpokladaná cena prác predstavovala 15,93 mil. eur bez dane (19,12 mil. eur s daňou). Cestári uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou Skanska SK, a. s. v marci minulého roka. Samotná výstavba sa realizovala od apríla 2015 a z pôvodných 14 mesiacov sa predĺžila na 18 mesiacov.

Cesta má medzinárodný význam

Cesta štátnej ceste I. triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce má strategickým význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh krajiny a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom cez hraničný prechod Vyšný Komárnik. Zaradená je do medzinárodného cestného ťahu E 371 a do siete transeurópskych magistrál.

Kvôli nárastu ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty I. triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku. Predmetom rekonštrukcie preto boli stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti a oprava nevyhovujúceho stavu vozovky.

Ako spresnil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš, v miestach nevyhovujúceho stavebno - technického stavu vozovky prišlo k jej zosilneniu, ako i kompletnej rekonštrukcii vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov.

Čiastočne sa upravilo aj smerové a výškové vedenie trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia.

„Opravy sa týkali aj jedenástich mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach. Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla,“ dodal Gajdoš.

Našla sa aj nevybuchnutá munícia 

Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí od Šarišského Štiavnika po Vyšný Komárnik. Ako uviedol hlavný stavbyvedúci Ľubomír Slimák zo spoločnosti Skanska, na stavbe sa pracovalo nepretržite sedem dní v týždni.

„Položili sme približne 100 000 ton asfaltových zmesí a využili 14 000 metrov kubických spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých sme dvakrát narazili na nevybuchnutú muníciu z čias 2. svetovej vojny,“ dodal.

Stavba bola špecifická aj svojím umiestnením, z ktorého pramenilo najväčšie riziko - hustá medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom zhruba dvetisíc kamiónov. Niektoré úseky sa realizovali za plnej premávky systémom čiastočných uzávierok.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 404
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 987
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 088
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 326
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 507
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 080
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 060
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 755
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 689
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 264

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.