Rekonštrukcia tranzitného ťahu na Poľsko je ukončená

Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Ilustračné foto. (Zdroj: SKANSKA)

SVIDNÍK, BRATISLAVA. Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko.

Investorom rekonštrukcie bola Slovenská správa ciest (SSC), ktorá projekt financovala cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu. SSC v auguste vo vestníku verejného obstarávania informovala, že náklady na rekonštrukciu cesty oproti pôvodnej zmluvnej cene 15,49 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (18,59 mil. eur s daňou) vzrástli o vyše milión eur na 16,51 mil. eur bez DPH (19,82 mil. eur vrátane dane).

Článok pokračuje pod video reklamou

SSC zdôvodnila dodatočné zvýšenie ceny zmenou technického riešenia stavby. Predpokladaná cena prác predstavovala 15,93 mil. eur bez dane (19,12 mil. eur s daňou). Cestári uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou Skanska SK, a. s. v marci minulého roka. Samotná výstavba sa realizovala od apríla 2015 a z pôvodných 14 mesiacov sa predĺžila na 18 mesiacov.

Cesta má medzinárodný význam

Cesta štátnej ceste I. triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce má strategickým význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh krajiny a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom cez hraničný prechod Vyšný Komárnik. Zaradená je do medzinárodného cestného ťahu E 371 a do siete transeurópskych magistrál.

Kvôli nárastu ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty I. triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku. Predmetom rekonštrukcie preto boli stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti a oprava nevyhovujúceho stavu vozovky.

Ako spresnil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš, v miestach nevyhovujúceho stavebno - technického stavu vozovky prišlo k jej zosilneniu, ako i kompletnej rekonštrukcii vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov.

Čiastočne sa upravilo aj smerové a výškové vedenie trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia.

„Opravy sa týkali aj jedenástich mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach. Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla,“ dodal Gajdoš.

Našla sa aj nevybuchnutá munícia 

Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí od Šarišského Štiavnika po Vyšný Komárnik. Ako uviedol hlavný stavbyvedúci Ľubomír Slimák zo spoločnosti Skanska, na stavbe sa pracovalo nepretržite sedem dní v týždni.

„Položili sme približne 100 000 ton asfaltových zmesí a využili 14 000 metrov kubických spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých sme dvakrát narazili na nevybuchnutú muníciu z čias 2. svetovej vojny,“ dodal.

Stavba bola špecifická aj svojím umiestnením, z ktorého pramenilo najväčšie riziko - hustá medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom zhruba dvetisíc kamiónov. Niektoré úseky sa realizovali za plnej premávky systémom čiastočných uzávierok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 931
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 221
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 752
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 945
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 840
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 344
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 110
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 520
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 777
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 685

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.