Kto bude ovládať autá bez šoférov? Telekomunikační operátori

Na komunikáciu medzi autonómnymi autami bude potrebná špeciálna infraštruktúra. Operátori ju vedia ponúknuť už dnes.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Na to, aby autá bez šoférov mohli jazdiť po svete, budú musieť spolu veľmi dobre komunikovať. Preto nie je označenie "autonómne" čiže samostatné auto celkom správne - je samostatné od človeka, no odkázané na spoluprácu s ostatnými autami.

Do popredia sa dostane odbor takzvanej telematiky, niekedy označovaný aj ako komunikácia V2I čiže Vehicle to Infrastructure. Ide o kombináciu telekomunikácií, spracúvania dát v reálnom čase a počítačového riadenia áut. 

Lídrom v telematike sa chce stať americký telekomunikačný operátor Verizon, píše web Detroit News. Verizon v posledných mesiacoch kúpil už dve spoločnosti, ktoré sa telematike venujú -  Fleetmatics Group a Telogis. Za prvú zaplatil 2,4 miliardy dolárov, druhú kúpil za nezverejnenú čiastku.

Vstupná brána do sveta budúcnosti

Obe spoločnosti sa venujú manažmentu vozového parku. Írska spoločnosť Fleetmatics má 37 000 zákazníkov, pre ktorých spravuje flotily úžitkových vozidiel a monitoruje ich polohu, rýchlosť, spotrebu paliva a ďalšie parametre.

V súčasnosti je na svete asi 8 miliónov GPS monitorovacích zariadení na vozidlá, do roku 2019 by mal ich počet vzrásť na 14 miliónov. Práve monitorovanie a manažment vozidiel by mal byť akousi vstupnou bránou do sveta komunikujúcich autonómnych áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená

Verizon by sa tak mohol pretransformovať z telekomunikačného operátora na dodávateľa služieb pripojenia a automobilového softvéru priamo pre automobilky. Podľa analytickej spoločnosti C.J. Driscoll & Associates, ktorá sa venuje oblasti telematiky, by mohol Verizon po uzavretí oboch zmlúv ovládať asi štvrtinu trhu s telematikou.

Kľúčom k sieti autonómnych áut je komunikačná infraštruktúra - a práve telekomunikační operátori ako Verizon takú vedia ponúknuť už dnes, prakticky bez ďalších investícií.

Pripojenie na internet je nevyhnutné

"Nemôžeme mať autá bez šoférov, ktoré nebudú pripojené na internet - a naša sieť im to umožní. Spoľahlivosť, stabilita a bezpečnosť siete bude čím ďalej tým dôležtejšia," vysvetľuje riaditeľ Verizonu Andres Irlando.

Detroit News len dodáva, že prerušený hovor nie je taký závažný, ako prerušené spojenie s autom v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu.

"Budúcnosť autonómnych áut a automobilového priemyslu je zatiaľ nejasná," vysvetľuje Andres Irlando, a dodáva: "ale aktíva, ktoré máme a zhromažďujeme, z nás spravia silného hráča."

Podľa Driscollu bude Verizon najväčším hráčom na svete. Za svoje prenosové a riadiace služby si môže Verizon nechať vyplácať veľký mesačný poplatok.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 263
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 133
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 3 265
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 140
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 181
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 137
  7. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 601
  8. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 560
  9. Kam do tepla v januári? 1 507
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 488

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Severná Kórea už na olympiádu útočila. Môže to zopakovať?

Soul chcel v roku 1988 letnou olympiádou zažiariť. Viedla k tomu krvavá cesta aj ústupky severnému susedovi.

KOMENTÁRE

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním.

PLUS

Je z trinástich detí a nikto mu neveril. Dnes láme rekordy

Hovoria o ňom ako o novom Matejovi Tóthovi.

ŠPORT

Vlhová spravila chybu, v obrovskom slalome o pódium nebojovala

Víťazkou obrovského slalomu sa stala Nemka Viktoria Rebensburgová.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.