SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Kto bude ovládať autá bez šoférov? Telekomunikační operátori

Na komunikáciu medzi autonómnymi autami bude potrebná špeciálna infraštruktúra. Operátori ju vedia ponúknuť už dnes.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Na to, aby autá bez šoférov mohli jazdiť po svete, budú musieť spolu veľmi dobre komunikovať. Preto nie je označenie "autonómne" čiže samostatné auto celkom správne - je samostatné od človeka, no odkázané na spoluprácu s ostatnými autami.

Do popredia sa dostane odbor takzvanej telematiky, niekedy označovaný aj ako komunikácia V2I čiže Vehicle to Infrastructure. Ide o kombináciu telekomunikácií, spracúvania dát v reálnom čase a počítačového riadenia áut. 

Lídrom v telematike sa chce stať americký telekomunikačný operátor Verizon, píše web Detroit News. Verizon v posledných mesiacoch kúpil už dve spoločnosti, ktoré sa telematike venujú -  Fleetmatics Group a Telogis. Za prvú zaplatil 2,4 miliardy dolárov, druhú kúpil za nezverejnenú čiastku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vstupná brána do sveta budúcnosti

Obe spoločnosti sa venujú manažmentu vozového parku. Írska spoločnosť Fleetmatics má 37 000 zákazníkov, pre ktorých spravuje flotily úžitkových vozidiel a monitoruje ich polohu, rýchlosť, spotrebu paliva a ďalšie parametre.

V súčasnosti je na svete asi 8 miliónov GPS monitorovacích zariadení na vozidlá, do roku 2019 by mal ich počet vzrásť na 14 miliónov. Práve monitorovanie a manažment vozidiel by mal byť akousi vstupnou bránou do sveta komunikujúcich autonómnych áut.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 

Verizon by sa tak mohol pretransformovať z telekomunikačného operátora na dodávateľa služieb pripojenia a automobilového softvéru priamo pre automobilky. Podľa analytickej spoločnosti C.J. Driscoll & Associates, ktorá sa venuje oblasti telematiky, by mohol Verizon po uzavretí oboch zmlúv ovládať asi štvrtinu trhu s telematikou.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčom k sieti autonómnych áut je komunikačná infraštruktúra - a práve telekomunikační operátori ako Verizon takú vedia ponúknuť už dnes, prakticky bez ďalších investícií.

Pripojenie na internet je nevyhnutné

"Nemôžeme mať autá bez šoférov, ktoré nebudú pripojené na internet - a naša sieť im to umožní. Spoľahlivosť, stabilita a bezpečnosť siete bude čím ďalej tým dôležtejšia," vysvetľuje riaditeľ Verizonu Andres Irlando.

Detroit News len dodáva, že prerušený hovor nie je taký závažný, ako prerušené spojenie s autom v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu.

"Budúcnosť autonómnych áut a automobilového priemyslu je zatiaľ nejasná," vysvetľuje Andres Irlando, a dodáva: "ale aktíva, ktoré máme a zhromažďujeme, z nás spravia silného hráča."

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Driscollu bude Verizon najväčším hráčom na svete. Za svoje prenosové a riadiace služby si môže Verizon nechať vyplácať veľký mesačný poplatok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 182
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 739
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 838
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 657
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 872
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 802
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 720
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 448
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Experti nesúhlasia s Krajčího vyjadreniami o AstraZenece a posune očkovania

Tento týždeň príde o takmer päťtisíc dávok vakcíny od Pfizeru menej.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám ostáva, keď Fico slintá po moci a vláda sa háda?

Čoraz ťažšie sa rozlišuje, ktoré rozhodnutie smeruje k ochrane životov a ktoré je len zneužívaním dôvery občanov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.