Kto bude ovládať autá bez šoférov? Telekomunikační operátori

Na komunikáciu medzi autonómnymi autami bude potrebná špeciálna infraštruktúra. Operátori ju vedia ponúknuť už dnes.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Na to, aby autá bez šoférov mohli jazdiť po svete, budú musieť spolu veľmi dobre komunikovať. Preto nie je označenie "autonómne" čiže samostatné auto celkom správne - je samostatné od človeka, no odkázané na spoluprácu s ostatnými autami.

Do popredia sa dostane odbor takzvanej telematiky, niekedy označovaný aj ako komunikácia V2I čiže Vehicle to Infrastructure. Ide o kombináciu telekomunikácií, spracúvania dát v reálnom čase a počítačového riadenia áut. 

Lídrom v telematike sa chce stať americký telekomunikačný operátor Verizon, píše web Detroit News. Verizon v posledných mesiacoch kúpil už dve spoločnosti, ktoré sa telematike venujú -  Fleetmatics Group a Telogis. Za prvú zaplatil 2,4 miliardy dolárov, druhú kúpil za nezverejnenú čiastku.

Vstupná brána do sveta budúcnosti

Obe spoločnosti sa venujú manažmentu vozového parku. Írska spoločnosť Fleetmatics má 37 000 zákazníkov, pre ktorých spravuje flotily úžitkových vozidiel a monitoruje ich polohu, rýchlosť, spotrebu paliva a ďalšie parametre.

V súčasnosti je na svete asi 8 miliónov GPS monitorovacích zariadení na vozidlá, do roku 2019 by mal ich počet vzrásť na 14 miliónov. Práve monitorovanie a manažment vozidiel by mal byť akousi vstupnou bránou do sveta komunikujúcich autonómnych áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená

Verizon by sa tak mohol pretransformovať z telekomunikačného operátora na dodávateľa služieb pripojenia a automobilového softvéru priamo pre automobilky. Podľa analytickej spoločnosti C.J. Driscoll & Associates, ktorá sa venuje oblasti telematiky, by mohol Verizon po uzavretí oboch zmlúv ovládať asi štvrtinu trhu s telematikou.

Kľúčom k sieti autonómnych áut je komunikačná infraštruktúra - a práve telekomunikační operátori ako Verizon takú vedia ponúknuť už dnes, prakticky bez ďalších investícií.

Pripojenie na internet je nevyhnutné

"Nemôžeme mať autá bez šoférov, ktoré nebudú pripojené na internet - a naša sieť im to umožní. Spoľahlivosť, stabilita a bezpečnosť siete bude čím ďalej tým dôležtejšia," vysvetľuje riaditeľ Verizonu Andres Irlando.

Detroit News len dodáva, že prerušený hovor nie je taký závažný, ako prerušené spojenie s autom v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu.

"Budúcnosť autonómnych áut a automobilového priemyslu je zatiaľ nejasná," vysvetľuje Andres Irlando, a dodáva: "ale aktíva, ktoré máme a zhromažďujeme, z nás spravia silného hráča."

Podľa Driscollu bude Verizon najväčším hráčom na svete. Za svoje prenosové a riadiace služby si môže Verizon nechať vyplácať veľký mesačný poplatok.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 584
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 574
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 641
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 655
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 976
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 166
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 966
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 797
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 715
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 541

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

DOMOV

Pavol Rusko s náramkom ďaleko nezájde

Je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Neprehliadnite tiež

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.