Robíte všetko pre to, aby ste mali na semafore zelenú?

Semafory na niektorých križovatkách čakajú na váš pokyn.

Zdá sa vám, že stojíte na červenej na každej jednej križovatke a čakaním na semafory strávite celé hodiny? Možno sa len málo snažíte.

V novom videu YouTube kanála SciShow vyscetľuje Hank Green rozdiely medzi rôznymi druhmi križovatiek a spôsobe riadenia ich semaforov. Na rôznych križovatkách tak pre motoristov platia rôzne pravidlá.

Časovač

Mnohé križovatky majú prednastavenú sekvenciu, ako dlho z ktorej strany svieti na semafore zelená. Jednotlivé intervaly sa môžu počas dňa meniť, no stále ostávajú pevne nastavené.

Semafory sú niekedy doplnené tlačidlami pri priechodoch pre chodcov, ktorými si chodci môžu "objednať" zelenú.

Psychológovia hovoria, že ľudia znášajú čakanie príjemnejšie, keď vedia, ako dlho presne budú čakať. Netrpezlivým šoférom jazdiacim po našom hlavnom meste odporúčame aplikáciu Semafory (zadarmo pre Android), ktorá vám na vybraných časovaných križovatkách zobrazí odpočet toho, ako dlho budete ešte stáť na červenej.

Podobnú funkciu tiež spúšťa Audi vo vybraných mestách v USA.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená

Zelená vlna

Tieto časované semafory navyše bývajú vzájomne poprepájané tak, aby autá idúce v jednom smere vedeli prejsť na "zelenú vlnu".

K nej treba hlavne podotknúť, že v Bratislave ešte stále existujú úseky, kde je zelená vlna načasovaná na rýchlosť auta 60 kilometrov za hodinu, nie na modernú päťdesiatku. To potom vodičov môže motivovať, aby prekračovali maximálnu povolenú rýchlosť.

Kamerový detektor

Ďalší typ semaforov, ktoré sa vo videu spomínajú, sú tie s kamerou, ktorá rozpoznáva, či na križovatke čakajú z jednotlivých smerov autá. Kamery ich potom púšťajú podľa aktuálnych požiadaviek.

Dôležité je, aby vás kamera naozaj zaregistrovala. Zastavte až na čiare križovatky a posledné metre prejdite radšej pomalšie.

Nemáme vedomosť, že by sa niekde na Slovensku používali na riadenie semaforov kamery. Spoločnosť Siemens, ktorá prevádzkuje celú sieť semaforov v Bratislave, využíva ďalší spôsob - indukčné slučky.

Indukčná slučka

Indukčné slučky sú vlastne cievky zabudované v zemi. Cez cievku prechádza elektrina, čím sa vytvára magnetické pole; na základe zmien v tomto magnetickom poli potom senzory spoznajú, že nad nimi sa nachádza masa vodivého kovu.

Indukčnú slučku spoznáte podľa zárezov na vozovke. Autom by ste mali prejsť cez ňu - nestojte preto ďaleko pred semaforom, ale zastavte vždy až na hraničnej čiare.

Motorkárom video odporúča nad indukčnou slučkou sklopiť stojan motorky, aby sa zvýšila šanca na detekovanie vozidla. Cyklisti však majú smolu.

Bicyklom - a najmä nie tým s hliníkovým či karbónovým rámom - totiž nie je možné indukčnú slučku aktivovať, pretože je na ňom príliš málo vodivého kovu. Nie je to však výhovorka na prejdenie na červenú - radšej z bicykla zosadnite a prejdite cez križovatku po priechode pre chodcov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chceme, aby cyklisti dodržiavali dopravné predpisy. Semafory ich nepustia

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.