Robíte všetko pre to, aby ste mali na semafore zelenú?

Semafory na niektorých križovatkách čakajú na váš pokyn.

Zdá sa vám, že stojíte na červenej na každej jednej križovatke a čakaním na semafory strávite celé hodiny? Možno sa len málo snažíte.

V novom videu YouTube kanála SciShow vyscetľuje Hank Green rozdiely medzi rôznymi druhmi križovatiek a spôsobe riadenia ich semaforov. Na rôznych križovatkách tak pre motoristov platia rôzne pravidlá.

Časovač

Mnohé križovatky majú prednastavenú sekvenciu, ako dlho z ktorej strany svieti na semafore zelená. Jednotlivé intervaly sa môžu počas dňa meniť, no stále ostávajú pevne nastavené.

Semafory sú niekedy doplnené tlačidlami pri priechodoch pre chodcov, ktorými si chodci môžu "objednať" zelenú.

Psychológovia hovoria, že ľudia znášajú čakanie príjemnejšie, keď vedia, ako dlho presne budú čakať. Netrpezlivým šoférom jazdiacim po našom hlavnom meste odporúčame aplikáciu Semafory (zadarmo pre Android), ktorá vám na vybraných časovaných križovatkách zobrazí odpočet toho, ako dlho budete ešte stáť na červenej.

Podobnú funkciu tiež spúšťa Audi vo vybraných mestách v USA.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená

Zelená vlna

Tieto časované semafory navyše bývajú vzájomne poprepájané tak, aby autá idúce v jednom smere vedeli prejsť na "zelenú vlnu".

K nej treba hlavne podotknúť, že v Bratislave ešte stále existujú úseky, kde je zelená vlna načasovaná na rýchlosť auta 60 kilometrov za hodinu, nie na modernú päťdesiatku. To potom vodičov môže motivovať, aby prekračovali maximálnu povolenú rýchlosť.

Kamerový detektor

Ďalší typ semaforov, ktoré sa vo videu spomínajú, sú tie s kamerou, ktorá rozpoznáva, či na križovatke čakajú z jednotlivých smerov autá. Kamery ich potom púšťajú podľa aktuálnych požiadaviek.

Dôležité je, aby vás kamera naozaj zaregistrovala. Zastavte až na čiare križovatky a posledné metre prejdite radšej pomalšie.

Nemáme vedomosť, že by sa niekde na Slovensku používali na riadenie semaforov kamery. Spoločnosť Siemens, ktorá prevádzkuje celú sieť semaforov v Bratislave, využíva ďalší spôsob - indukčné slučky.

Indukčná slučka

Indukčné slučky sú vlastne cievky zabudované v zemi. Cez cievku prechádza elektrina, čím sa vytvára magnetické pole; na základe zmien v tomto magnetickom poli potom senzory spoznajú, že nad nimi sa nachádza masa vodivého kovu.

Indukčnú slučku spoznáte podľa zárezov na vozovke. Autom by ste mali prejsť cez ňu - nestojte preto ďaleko pred semaforom, ale zastavte vždy až na hraničnej čiare.

Motorkárom video odporúča nad indukčnou slučkou sklopiť stojan motorky, aby sa zvýšila šanca na detekovanie vozidla. Cyklisti však majú smolu.

Bicyklom - a najmä nie tým s hliníkovým či karbónovým rámom - totiž nie je možné indukčnú slučku aktivovať, pretože je na ňom príliš málo vodivého kovu. Nie je to však výhovorka na prejdenie na červenú - radšej z bicykla zosadnite a prejdite cez križovatku po priechode pre chodcov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chceme, aby cyklisti dodržiavali dopravné predpisy. Semafory ich nepustia

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 633
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 422
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 967
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 241
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 712
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 930
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 327
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 014
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 614
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop