SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Robíte všetko pre to, aby ste mali na semafore zelenú?

Semafory na niektorých križovatkách čakajú na váš pokyn.

Načítavám video...

Zdá sa vám, že stojíte na červenej na každej jednej križovatke a čakaním na semafory strávite celé hodiny? Možno sa len málo snažíte.

V novom videu YouTube kanála SciShow vyscetľuje Hank Green rozdiely medzi rôznymi druhmi križovatiek a spôsobe riadenia ich semaforov. Na rôznych križovatkách tak pre motoristov platia rôzne pravidlá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Časovač

Mnohé križovatky majú prednastavenú sekvenciu, ako dlho z ktorej strany svieti na semafore zelená. Jednotlivé intervaly sa môžu počas dňa meniť, no stále ostávajú pevne nastavené.

Semafory sú niekedy doplnené tlačidlami pri priechodoch pre chodcov, ktorými si chodci môžu "objednať" zelenú.

Psychológovia hovoria, že ľudia znášajú čakanie príjemnejšie, keď vedia, ako dlho presne budú čakať. Netrpezlivým šoférom jazdiacim po našom hlavnom meste odporúčame aplikáciu Semafory (zadarmo pre Android), ktorá vám na vybraných časovaných križovatkách zobrazí odpočet toho, ako dlho budete ešte stáť na červenej.

Podobnú funkciu tiež spúšťa Audi vo vybraných mestách v USA.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 

Zelená vlna

Tieto časované semafory navyše bývajú vzájomne poprepájané tak, aby autá idúce v jednom smere vedeli prejsť na "zelenú vlnu".

K nej treba hlavne podotknúť, že v Bratislave ešte stále existujú úseky, kde je zelená vlna načasovaná na rýchlosť auta 60 kilometrov za hodinu, nie na modernú päťdesiatku. To potom vodičov môže motivovať, aby prekračovali maximálnu povolenú rýchlosť.

Kamerový detektor

Ďalší typ semaforov, ktoré sa vo videu spomínajú, sú tie s kamerou, ktorá rozpoznáva, či na križovatke čakajú z jednotlivých smerov autá. Kamery ich potom púšťajú podľa aktuálnych požiadaviek.

Dôležité je, aby vás kamera naozaj zaregistrovala. Zastavte až na čiare križovatky a posledné metre prejdite radšej pomalšie.

Nemáme vedomosť, že by sa niekde na Slovensku používali na riadenie semaforov kamery. Spoločnosť Siemens, ktorá prevádzkuje celú sieť semaforov v Bratislave, využíva ďalší spôsob - indukčné slučky.

Indukčná slučka

Indukčné slučky sú vlastne cievky zabudované v zemi. Cez cievku prechádza elektrina, čím sa vytvára magnetické pole; na základe zmien v tomto magnetickom poli potom senzory spoznajú, že nad nimi sa nachádza masa vodivého kovu.

Indukčnú slučku spoznáte podľa zárezov na vozovke. Autom by ste mali prejsť cez ňu - nestojte preto ďaleko pred semaforom, ale zastavte vždy až na hraničnej čiare.

Motorkárom video odporúča nad indukčnou slučkou sklopiť stojan motorky, aby sa zvýšila šanca na detekovanie vozidla. Cyklisti však majú smolu.

Bicyklom - a najmä nie tým s hliníkovým či karbónovým rámom - totiž nie je možné indukčnú slučku aktivovať, pretože je na ňom príliš málo vodivého kovu. Nie je to však výhovorka na prejdenie na červenú - radšej z bicykla zosadnite a prejdite cez križovatku po priechode pre chodcov.

Prečítajte si tiež: Chceme, aby cyklisti dodržiavali dopravné predpisy. Semafory ich nepustia Čítajte 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR