Jeden z najvýraznejších automobilov z histórie automobilky Škoda si pripomína 80. výročie od svojej medzinárodnej výstavné premiéry. Škoda Popular Sport Monte Carlo bola predstavená návštevníkom 20. autosalónu v Paríži 1. októbra 1936.

V januári 1936 si značka Škoda pripísala mimoriadny športový úspech: roadster Škoda Popular s posádkou Z. Pohl - J. Hausman obsadila na Rallye Monte Carlo druhé miesto v triede do 1500 cm3.
Tento skvelý výkon sa mladoboleslavská automobilka rozhodla preniesť čo najbližšie k zákazníkom v podobe limitovanej série športovo ladených vozidiel s výrazne tvarovanými karosériami.
Škoda Popular Sport Monte Carlo mala svoju výstavnú premiéru práve pred 80 rokmi na medzinárodnom autosalóne v Paríži.
Podobne ako súťažné špeciály aj vozidlá pre zákazníkov mali výkonnejší štvorvalcový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW z modelu Rapid. Trojstupňová prevodovka bola zlúčená do jedného bloku s rozvodovkou a diferenciálom zadnej poháňanej nápravy (systém transaxle).
Maximálnu rýchlosť Škody Popular Sport Monte Carlo - asi 110 km/h krotili hydraulické brzdy. V roku 1936 musel zákazník za základnú verziu Popular Sport Monte Carlo zaplatiť 28 500 korún. Štandardné vyhotovenie roadstera Popular s litrovým motorom a výkonom 16 kW bolo dostupné za 18 700 korún.
Prvé dve vozidlá Popular Sport Monte Carlo z limitovanej edície vznikli v priebehu júla 1936. Posledný exemplár - kupé s tmavosivým metalickým lakom - bol expedovaný 13. januára 1939.
Zvlášť luxusne vybavené boli dva roadstery, ktoré československá vláda v roku 1938 venovala hlave spojeneckého juhoslovanského štátu, vtedy ešte len štrnásťročnému kráľovi Petare II. Karadjordjevičovi. Dvojmiestne kupé Popular Sport Monte Carlo s rozmermi 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 korún.

Od októbra 1937 bol ponúkaný faceliftovaný model s prednými svetlometmi čiastočne zapustenými do blatníkov, upraveným zavesením aj odpružením kolies a predĺženým rázvorom náprav.
Približne tucet zachovaných automobilov Škoda Popular Sport Monte Carlo patrí k veľmi vyhľadávaným historickým vozidlám. Už od roku 1968 je súčasťou zbierok Škoda Múzea čierne kupé (1937), ktoré bolo zakúpené v kompletnom stave a na začiatku tisícročia prešlo starostlivým reštaurovaním. Ďalšie vozidlo z limitovanej série Popular Sport Monte Carlo prechádza v dielňach Škoda Múzea renováciou.
Autor: zdroj: Škoda