Francúzska automobilka Renault sa už roky snaží, čo najviac podobať veľkému nemeckému koncernu a treba uznať, jej snaha prináša zrelé ovocie. Po stránke technickej, či mechanickej nemožno čokoľvek zásadné Renaultu vyčítať. Dizajn vozidla je emotívnejší a nebojí sa vystúpiť z radu.
Strávili sme štyri dni na krátkej služobnej ceste, kedy sme s novým Renaultom Talisman Grandtour prekonali vzdialenosť medzi Banskou Bystricou a Makarskou v Chorvátsku, bez diaľnic a najkratšou možnou cestou. Talisman nás šoférsky i dizajnom pohltil, no keď sa chce zoči voči postaviť Passatu, nesmie ladiť detaily za pochodu.
Malý a úsporný nemusí byť len diesel
Trvali sme na tom, aby pod kapotou testovacieho Talismanu pracoval malý úsporný motor, v našich predstavách naftový agregát s objemom 1,6 litra. Po večernom prevzatí vozidla sme s „hrôzou“ zistili, že nás čaká 2.000 km, v nádrži benzín a v papieroch výkon 200 konských síl.
Našu snahu vymeniť vozidlo za rovnaké s dieselovým motorom zmarila cesta po diaľnici hraničnou rýchlosťou, počas ktorej si vozidlo strednej triedy vypýtalo v priemere 6,7 litra benzínu na 100 km jazdy. Tichá jazda s mimoriadne ochotným motorom zbúrala mýty o rádovo úspornejších diesloch.

Vezmeme to odzadu a prezradíme, že automobil sa počas testu na 2.600 km dlhej trase uspokojil v priemere s 6,3 litrami benzínu. Vyskúšali sme cesty Slovenska, Maďarska, Bosny a Hercegoviny i Chorvátska. Za nedostatok považujeme objem palivovej nádrže, ktorý dosahuje v závislosti na verzii modelu od 47 do 52 litrov. Konkurencia je na tom o niečo lepšie:
Vozidlo | Objem nádrže |
---|---|
Renault Talisman Grandtour | 47 - 52 litrov |
Volkswagen Passat Variant | 59 - 66 litrov |
Mazda 6 Wagon | 62 litrov |
Peugeot 508 SW | 72 litrov |
Toyota Avensis Touring Sports | 60 litrov |
Sedem stupňov a dve spojky
K úspornosti malej výkonnej pohonnej jednotky prispela aj sedemstupňová dvojspojková prevodovka EDC, ktorá radila prevodové stupne bez váhania a mimoriadne rýchlo. Kombinácia dostupného výkonu a ochota prevodovky umožňovala krájať dlhé vzdialenosti s radosťou.
Predbiehacie manévre boli bezpečné a príprava na ne spočívala len v nárazovom zošliapnutí plynu, kedy prevodovka podradila a chvíľu držala motor v otáčkach. Ak sme si to do pár sekúnd rozmysleli, došlo k preradeniu na vyšší stupeň. Ak nie, stačilo smelo držať plyn a motor nám vždy doprial prekvapenie zo zrýchlenia veľkého kombi.
Azda jediným slabým miestom prevodovky, zrejme ako väčšiny dvojspojkových skríň je pomalý pohyb dopredu a dozadu na parkovisku. Opatrní sme museli byť okolo prekážok a najmä pri cúvaní do mierneho kopca. K priamemu zopnutiu spojky dochádza v krátkom čase, čo spôsobuje slabé šklbanie. Klasické automaty týmto neduhom netrpia, no nedokážu dopriať vodičovi tak rýchle reakcie.

Obávanej Bosny sa zatiaľ báť nemusíte
O skratke do Chorvátska cez mnohokrát kontroverzné územie Bosny a Hercegoviny je informácií dostatok. Naša skúsenosť bola výsostne pozitívna. Od slovensko-maďarských hraníc po chorvátske pobrežie na úrovni Makarskej sme cestovali čistý čas asi 12 hodín, ušetrili na prekonaných kilometroch, tankovali benzín približne za 0,80 eura za liter a pili výborné espresso po 50 centov.
Bosnu a Hercegovinu môžete na ceste do Chorvátska prekonať v zásade dvoma cestami, obe vás vyvedú pri jazere Buško na hraniciach s Chorvátskom. Východnejšia cesta vhodnejšia pre ľudí žijúcich od stredného Slovenska na východ, začína hraničným priechodom pri obci Šamac a prechádza krajinou cez mestá Doboj, Zenica a Bugojno.
Charakterizujú ju nekonečné obce s nešpecificky určenými rýchlostnými limitmi, lemované množstvom minaretov – štíhlych veží určených na zvolávanie moslimov k modlitbe a rovnakým počtom malých benzínových čerpadiel. Tankovanie pohonných hmôt je bezproblémové a zväčša jeden jediný zamestnanec pumpy trvá na tom, že vám vozidlo aj natankuje. Platba platobnou kartou je samozrejmosťou.
Západnejšia cesta míňa známe mesto Banja Luka, prechádza nádhernými horami s najvyšším bodom cesty 1.340 m.n.m. a pre nás netypickou náhornou plošinou vo výške asi 800 m.n.m.
Zaujímavý je úsek cesty prechádzajúci asi 1,5 km dlhou pristávacou plochou letiska. Na ceste bolo v polovici septembra len minimum automobilov a stretnúť vozidlo v noci je skôr rarita ako pravidlo.
Už samotná cesta Bosnou a Hercegovinou môže byť pre jej zaujímavosť cieľ, na ktorú vám stačí občiansky preukaz, platné doklady od vozidla a zelená karta. Obavy z potreby splnomocnenia na používanie požičaného (napr. firemného) motorového vozidla ostali nenaplnené.
Prechod cez hraničné priechody urýchlia spustené okná aj na zadných dverách a poriadok v kufri. Povrch vozoviek je v oboch prípadoch lepší ako na okresných cestách Slovenska, či Maďarska.

Dlhý Talisman zatáča ako malé Clio
O funkcii natáčania zadných kolies 4Control sme už písali neraz. Renault nie je jediná automobilka, ktorá podobný systém používa, no v strednej i nižšej strednej triede vozidiel je systém natáčania zadných kolies stále raritou. Najmä keď funguje dokonale.
Natočenie zadných kolies výrazne zmenší polomer otočenia, ktorý je potrebný na zmenu smeru vozidla. Automobil zatáča s neuveriteľným pokojom a my sme často museli zmierniť natočenie volantu. Úžasné reakcie riadenia snáď nemajú konca a ani mimoriadne prudké zákruty v horských serpentínach nepredstavujú pre vozidlo dlhé 4.865 mm žiadny problém.
Jediným problémom tak ostane fakt, že v zákrutách poleziete ostatným do kufra i bez trpiaceho prejavu pneumatík.
Renault uvádza, že Talisman bez systému 4Control na jedno otočenie volantu opíše kružnicu s priemerom 17 metrov. Systém natáčania zadných kolies zmenší spomenutý priemer otočenia na 13 metrov a ubudne i počet otáčok volantu zo stredovej do krajnej polohy (2,8 vs. 2,4).
Tma je len nedostatok svetla
Čiastočne nočné cestovanie umožnilo prejaviť sa aj stretávacím a diaľkovým svetlám LED Pure Vision so systémom automatického prepínania.

Automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami je uspokojivé, nijak nevytŕča z radu v negatívnom ani pozitívnom zmysle.
Čo však rozhodne vytŕča je svetelný účinok svetlometov LED Pure Vision.
Produkovaný lúč je nádherne homogénny, osvetlí obrovskú časť vozovky bez potreby agresívneho natáčania svetlometov.
Účinok diaľkových svetiel môžeme popísať ako maximálne dostatočný. V podstate sme v noci jazdili bez svetelného obmedzenia a ani niekoľkohodinová nočná jazda neunavuje zrak. Veľká pochvala Renaultu.
V rade áut si všimnete práve Talisman
Myslíme si, že dizajn je po jazdeckých kvalitách Talismanu druhým výrazne oceniteľným prvkom vozidla. Automobil netrpí disproporciami, či inými umeleckými excesmi. Určite sa nemusí páčiť každému, no nám sa Talisman v tmavomodrej metalíze mimoriadne páčil.
Renault Talisman môže rovnako dôstojne plniť služby v štátnom sektore ako aj uspokojiť potreby náročnej rodiny. Ponuka priestoru na zadných sedadlách je mimoriadne štedrá a do kufra so základným objemom 572 dm3 (VDA) sa zbalíte aj na skutočne dlhú dovolenku.
Za vzhľadom exteriéru nezaostáva ani vyhotovenie interiéru s pohodlnými sedadlami so slušným bočným vedením. Keby sa automobilke podarilo popracovať na povrchu displeja a jeho okolia tak, aby neukladal každý jeden odtlačok prsta, bolo by to snáď dokonalé.
Zbytočné nedokonalosti zamrzia
Testovali sme automobil v najvyššej výbave Initiale Paris, ktorého cenovka atakuje hranicu 40-tisíc eur. S ohľadom na triedu, v ktorej sa Renault snaží loviť svojich zákazníkov, musíme byť prísni aj na celkové vyhotovenie automobilu.
Dovolíme si tvrdiť, že šoférovanie Talismanu so systémom natáčania zadných kolies, s výborným benzínovým motorom i ochotnou prevodovkou pohltí snáď každého. Po niekoľkých dňoch však narazíte na prepadnuté tlačidlo „späť“ v oblasti otočného ovládača, vyskakujúci kryt bezpečnostného pásu na stredovom stĺpiku, nadšenie z kože vystriedajú rozpaky z vŕzgania stredovej opierky a objavíte vypadané gombíky (plastové nity) držiace plasty na karosérii. Fakt, že lak na poslednom stĺpiku karosérie je odieraný ozdobným plastom piatych dverí vám náladu nezlepší.
Ak sa k tomu pridá skutočnosť, že na zavretie okien nestačí spustené zapaľovanie, ale je nutné naštartovať motor (ani podržanie zavretia dverí na diaľkovom ovládači nepomôže), tak drobnosti zamrzia. Povesť inak šoférsky dokonalého vozidla strednej triedy úplne zbytočne šramotia detaily, na ktoré si dáva pozor aj sesterská Dacia. Veríme, že s pribúdajúcimi výrobnými sériami Talismanu práve tieto detaily celkom zmiznú a ostane len úžasný pocit zo šoférovania.
Značka a model | Renault Talisman Grandtour |
---|---|
Verzia | Energy TCe 200 EDC |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 24 490/ 37 490 |
Motor | Turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec, 1 618 cm3 |
Typ prevodovky | sedemstupňová automatická dvojspojková |
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min) | 147 (200) / 6 000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 260 / 2500 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 7,9 |
Spotreba - výrobca / test (l/100km) | 5,8/ 6,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg) | 1 565/ 575 |
Objem batožinového priestoru VDA (dm3) | 572/1681 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka bez sp.zrk.; výška (mm) | 2 809; 4 865; 1868; 1 465 |