Na tieto otázky existuje mnoho odpovedí. Polícia však neskrýva spokojnosť, pretože počas akcie Jastrab zistili policajti 29 766 dopravných priestupkov a na pokutách vyzbierali 20 miliónov korún. Stáli však policajné hliadky vždy na správnom mieste?
Bratislava 2. mája (TASR) - Počas dopravno-bezpečnostnej akcie uplynulý týždeň zistili policajti 29 766 dopravných priestupkov a na pokutách vyzbierali 20 miliónov korún. Dohováraním policajti vyriešili 3678 priestupkov a viac než tisíc oznámili na dopravné inšpektoráty. Najviac priestupkov, až 11 911 vodiči spáchali prekročením stanovenej rýchlosti a 4763 vodičov nepoužívalo bezpečnostné pásy. Pred jazdou motorovým vozidlom požilo alkohol až 404 vodičov. Porušenia pravidiel cestnej premávky sa dopustilo aj 528 cyklistov a chodcov. Do akcie bolo nasadených 7137 policajtov a 464 príslušníkov iných bezpečnostných zložiek. Odhalili aj 39 trestných činov a vypátrali 21 hľadaných osôb a dvoch nelegálnych migrantov. Polícia plánuje uskutočňovať dopravno-bezpečnostné akcie typu Jastrab každé dva mesiace a začiatkom júna sa pripravuje spoločná preventívna akcia v šiestich krajinách strednej Európy - Česku, Poľsku, Maďarsku, Rakúsku, Slovinsku a Slovensku. V nedeľu skončená akcia Jastrab mala podľa zástupcu riaditeľa dopravnej polície Bohuša Chochlíka význam pre účastníkov cestnej premávky. Napriek tomu, že štatistiky nehodovosti sa výrazne nezmenili, akcia upozornila na potrebu dodržiavania predpisov. Vylúčil, že cieľom akcie bolo umelé napĺňanie štátneho rozpočtu.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Pozn. redakcie: Kritika policajných akcií Jastrab zo strany vodičov sa stala národným folklórom, hoci dianie na našich cestách a takmer 30 000 dopravných priestupkov zistených za jeden týždeň potvrdzuje opodstatnenosť akcií tohto druhu. Polícia by však pri nadšení z vyzbieranej sumy na pokutách mala načúvať aj hlasu bežného motoristu. V mnohých prípadoch totiž Jastrab sliedi tam, kde sa dá najľahšie zarobiť na pokutách a nie tam, kde si to bezpečnosť najviac vyžaduje. Vhodné miesto pre meranie rýchlosti by si mohla polícia stanoviť podľa zoznamu kritických nehodových lokalít (KNL), ktorým disponuje Slovenská správa ciest (SSC). Napokon SSC pripravuje zoznam opakujúcich sa KNL na základe policajných štatistík s presným popisom príčin nehôd v danej lokalite. Spôsob a miesto kontroly vodičov totiž niekedy komplikuje situáciu v doprave. Stalo sa tak aj v minulom týždni, kedy Polícia kontrolovala vozidlá na križovatke Zvolenskej cesty v Banskej Bystrici s príjazdovou cestou k priemyselnej zóne. V čase kontroly 27.4.2005 o 15 h 11 min z priestorov firiem vychádzalo niekoľko vozidiel, ktorým v križovatke vyslovene prekážalo policajné i odstavené vozidlo. Vodiči vychádzajúcich automobilov mali zakrytý výhľad policajným vozidlom a vychádzanie na cestu sa tak zmenilo na komplikované a nebezpečné. Príslušníci polície si rozložili stánok presne tam, kde je to najmenej v vhodné a kde sa zbytočne stáť nemá - v križovatke. Dopravno-bezpečnostné akcie rozhodne majú zmysel, nezaškodí sa však zamyslieť nad vhodným spôsobom.Autor: rch