Dávate prednosť v jazde? Môžete aj zrýchliť

Rozhodujte sa podľa toho, čo je bezpečnejšie a plynulejšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

V našich dopravných hádankách a ďalších článkoch o doprave sa často venujeme otázke prednosti v jazde. V odpovediach sa často dopúšťame jedného zovšeobecnenia - "dať prednosť" automaticky vykladáme ako "spomaliť alebo zastaviť".

Samozrejme, ide o všeobecne najbezpečnejšie a najlepšie predvídateľné riešenie. Zákon ho však nepredpisuje. "Dať prednosť v jazde" je v zákone o cestnej premávke definované ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

V skutočnosti tak v niektorých prípadoch môže ten, kto má dať prednosť, aj zrýchliť. Musí to však urobiť tak, aby na ceste nevytváral zbytočné kritické situácie.

Keď pridáte, môžete problémom ujsť

Vezmime si ako príklad typické zbiehanie dvoch pruhov do jedného, označené dopravnou značkou C 22b Zníženie počtu jazdných pruhov.

V tomto prípade má podľa zákona prednosť auto, ktoré ide v priebežnom pruhu. Kto ide v pripájacom pruhu, musí sa podľa zákona zachovať tak, aby - pre zopakovanie - "ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Správnym "autoškolovým" riešením je, že auto v pripájacom pruhu musí spomaliť a pustiť všetky autá v priebežnom pruhu. Ak to situácia umožňuje, auto v pripájacom pruhu môže aj pridať, aby sa zaradilo medzi autá idúce v priebežnom pruhu. Musia však byť splnené dve podmienky:

  • Pripájajúce sa auto si počína tak, aby auto (autá) idúce v priebežnom pruhu, nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
  • pripájajúce sa auto dodrží všetky pravidlá cestnej premávky vrátane maximálnej povolenej rýchlosti.

Podľa nás je tá druhá dôležitejšia ako prvá. Policajti však nemusia zákon vykladať rovnako a hrozí, že vám dajú pokutu za prekročenie rýchlosti (tá vám nehrozí, ak by ste spomalili).

Dajte o sebe vedieť

Podmienkou na takýto manéver je bezchybný odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho auta. Ak si nie ste istí, neriskujte a spomaľte. Ak máte dať prednosť v jazde a rozhodnete sa miesto spomalenia pridať, dodržte tieto rady:

  • Buďte presvedčení o tom, čo robíte. Nesmiete váhať, musíte rozhodne pridať a zaradiť sa.
  • Oznámte ostatným, čo chcete robiť. Autá, ktoré majú prednosť v jazde, musia vedieť, čo máte za lubom. Dajte preto znamenie o zmene smeru jazdy a začnite pridávať čo najskôr.
  • Zrýchlite poriadne. Ak ste sa už rozhodli, že "dáte prednosť" tým, že pridáte, tak pridajte poriadne. Auto, ktorému dávate prednosť, by nemalo kvôli vám (náhle) brzdiť či uhýbať - radšej preto podraďte rýchlosť a zatlačte plyn až na podlahu.
  • Nie je hanba si tento manéver rozmyslieť. Ak zistíte, že ste zle odhadli vzdialenosť či výkon vášho auta, radšej znovu spomaľte a autá, ktoré majú prednosť, nechajte prejsť. V prvom rade je dôležité predchádzať kolíznym situáciám a zbytočne ich nevytvárať.

Naopak, ak máte prednosť a pred sebou vidíte auto, ktoré pridáva, aby sa pred vás mohlo zaradiť, zvoľnite a nechajte mu dosť miesta pred sebou. Pridávanie a trúbenie je hulvátske a môže byť dokonca nebezpečné. Ak idete po viacprúdovej ceste, môžete sa preradiť do susedného pruhu, aby ste vytvorili priestor pre pripájajúce sa autá.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 454
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 321
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 957
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 555
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 451
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 360
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 243
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 092
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.