SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Dávate prednosť v jazde? Môžete aj zrýchliť

Rozhodujte sa podľa toho, čo je bezpečnejšie a plynulejšie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV - Gabriel Kuchta)

V našich dopravných hádankách a ďalších článkoch o doprave sa často venujeme otázke prednosti v jazde. V odpovediach sa často dopúšťame jedného zovšeobecnenia - "dať prednosť" automaticky vykladáme ako "spomaliť alebo zastaviť".

Samozrejme, ide o všeobecne najbezpečnejšie a najlepšie predvídateľné riešenie. Zákon ho však nepredpisuje. "Dať prednosť v jazde" je v zákone o cestnej premávke definované ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Článok pokračuje pod video reklamou

V skutočnosti tak v niektorých prípadoch môže ten, kto má dať prednosť, aj zrýchliť. Musí to však urobiť tak, aby na ceste nevytváral zbytočné kritické situácie.

Keď pridáte, môžete problémom ujsť

Vezmime si ako príklad typické zbiehanie dvoch pruhov do jedného, označené dopravnou značkou C 22b Zníženie počtu jazdných pruhov.

V tomto prípade má podľa zákona prednosť auto, ktoré ide v priebežnom pruhu. Kto ide v pripájacom pruhu, musí sa podľa zákona zachovať tak, aby - pre zopakovanie - "ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Správnym "autoškolovým" riešením je, že auto v pripájacom pruhu musí spomaliť a pustiť všetky autá v priebežnom pruhu. Ak to situácia umožňuje, auto v pripájacom pruhu môže aj pridať, aby sa zaradilo medzi autá idúce v priebežnom pruhu. Musia však byť splnené dve podmienky:

  • Pripájajúce sa auto si počína tak, aby auto (autá) idúce v priebežnom pruhu, nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
  • pripájajúce sa auto dodrží všetky pravidlá cestnej premávky vrátane maximálnej povolenej rýchlosti.

Podľa nás je tá druhá dôležitejšia ako prvá. Policajti však nemusia zákon vykladať rovnako a hrozí, že vám dajú pokutu za prekročenie rýchlosti (tá vám nehrozí, ak by ste spomalili).

Dajte o sebe vedieť

Podmienkou na takýto manéver je bezchybný odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho auta. Ak si nie ste istí, neriskujte a spomaľte. Ak máte dať prednosť v jazde a rozhodnete sa miesto spomalenia pridať, dodržte tieto rady:

  • Buďte presvedčení o tom, čo robíte. Nesmiete váhať, musíte rozhodne pridať a zaradiť sa.
  • Oznámte ostatným, čo chcete robiť. Autá, ktoré majú prednosť v jazde, musia vedieť, čo máte za lubom. Dajte preto znamenie o zmene smeru jazdy a začnite pridávať čo najskôr.
  • Zrýchlite poriadne. Ak ste sa už rozhodli, že "dáte prednosť" tým, že pridáte, tak pridajte poriadne. Auto, ktorému dávate prednosť, by nemalo kvôli vám (náhle) brzdiť či uhýbať - radšej preto podraďte rýchlosť a zatlačte plyn až na podlahu.
  • Nie je hanba si tento manéver rozmyslieť. Ak zistíte, že ste zle odhadli vzdialenosť či výkon vášho auta, radšej znovu spomaľte a autá, ktoré majú prednosť, nechajte prejsť. V prvom rade je dôležité predchádzať kolíznym situáciám a zbytočne ich nevytvárať.

Naopak, ak máte prednosť a pred sebou vidíte auto, ktoré pridáva, aby sa pred vás mohlo zaradiť, zvoľnite a nechajte mu dosť miesta pred sebou. Pridávanie a trúbenie je hulvátske a môže byť dokonca nebezpečné. Ak idete po viacprúdovej ceste, môžete sa preradiť do susedného pruhu, aby ste vytvorili priestor pre pripájajúce sa autá.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves
  4. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 741
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 567
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 749
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 575
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 787
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 788
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 622
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 490
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 311
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 192

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line