SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Dávate prednosť v jazde? Môžete aj zrýchliť

Rozhodujte sa podľa toho, čo je bezpečnejšie a plynulejšie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV - Gabriel Kuchta)

V našich dopravných hádankách a ďalších článkoch o doprave sa často venujeme otázke prednosti v jazde. V odpovediach sa často dopúšťame jedného zovšeobecnenia - "dať prednosť" automaticky vykladáme ako "spomaliť alebo zastaviť".

Samozrejme, ide o všeobecne najbezpečnejšie a najlepšie predvídateľné riešenie. Zákon ho však nepredpisuje. "Dať prednosť v jazde" je v zákone o cestnej premávke definované ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V skutočnosti tak v niektorých prípadoch môže ten, kto má dať prednosť, aj zrýchliť. Musí to však urobiť tak, aby na ceste nevytváral zbytočné kritické situácie.

Keď pridáte, môžete problémom ujsť

Vezmime si ako príklad typické zbiehanie dvoch pruhov do jedného, označené dopravnou značkou C 22b Zníženie počtu jazdných pruhov.

V tomto prípade má podľa zákona prednosť auto, ktoré ide v priebežnom pruhu. Kto ide v pripájacom pruhu, musí sa podľa zákona zachovať tak, aby - pre zopakovanie - "ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Správnym "autoškolovým" riešením je, že auto v pripájacom pruhu musí spomaliť a pustiť všetky autá v priebežnom pruhu. Ak to situácia umožňuje, auto v pripájacom pruhu môže aj pridať, aby sa zaradilo medzi autá idúce v priebežnom pruhu. Musia však byť splnené dve podmienky:

Skryť Vypnúť reklamu
  • Pripájajúce sa auto si počína tak, aby auto (autá) idúce v priebežnom pruhu, nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
  • pripájajúce sa auto dodrží všetky pravidlá cestnej premávky vrátane maximálnej povolenej rýchlosti.

Podľa nás je tá druhá dôležitejšia ako prvá. Policajti však nemusia zákon vykladať rovnako a hrozí, že vám dajú pokutu za prekročenie rýchlosti (tá vám nehrozí, ak by ste spomalili).

Dajte o sebe vedieť

Podmienkou na takýto manéver je bezchybný odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho auta. Ak si nie ste istí, neriskujte a spomaľte. Ak máte dať prednosť v jazde a rozhodnete sa miesto spomalenia pridať, dodržte tieto rady:

  • Buďte presvedčení o tom, čo robíte. Nesmiete váhať, musíte rozhodne pridať a zaradiť sa.
  • Oznámte ostatným, čo chcete robiť. Autá, ktoré majú prednosť v jazde, musia vedieť, čo máte za lubom. Dajte preto znamenie o zmene smeru jazdy a začnite pridávať čo najskôr.
  • Zrýchlite poriadne. Ak ste sa už rozhodli, že "dáte prednosť" tým, že pridáte, tak pridajte poriadne. Auto, ktorému dávate prednosť, by nemalo kvôli vám (náhle) brzdiť či uhýbať - radšej preto podraďte rýchlosť a zatlačte plyn až na podlahu.
  • Nie je hanba si tento manéver rozmyslieť. Ak zistíte, že ste zle odhadli vzdialenosť či výkon vášho auta, radšej znovu spomaľte a autá, ktoré majú prednosť, nechajte prejsť. V prvom rade je dôležité predchádzať kolíznym situáciám a zbytočne ich nevytvárať.

Naopak, ak máte prednosť a pred sebou vidíte auto, ktoré pridáva, aby sa pred vás mohlo zaradiť, zvoľnite a nechajte mu dosť miesta pred sebou. Pridávanie a trúbenie je hulvátske a môže byť dokonca nebezpečné. Ak idete po viacprúdovej ceste, môžete sa preradiť do susedného pruhu, aby ste vytvorili priestor pre pripájajúce sa autá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 359
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 520
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 492
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 026
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 692
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 481
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 206
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Píše Martin Kugla

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania

Akcia má význam v najviac zasiahnutých regiónoch.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
CYNICKÁ OBLUDA

Čistá dobrovoľnosť

Najnovším premiérovým sebaklamom je tvrdenie, že obyvatelia chudobnej Oravy prišli na testovanie dobrovoľne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.