Dávate prednosť v jazde? Môžete aj zrýchliť

Rozhodujte sa podľa toho, čo je bezpečnejšie a plynulejšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

V našich dopravných hádankách a ďalších článkoch o doprave sa často venujeme otázke prednosti v jazde. V odpovediach sa často dopúšťame jedného zovšeobecnenia - "dať prednosť" automaticky vykladáme ako "spomaliť alebo zastaviť".

Samozrejme, ide o všeobecne najbezpečnejšie a najlepšie predvídateľné riešenie. Zákon ho však nepredpisuje. "Dať prednosť v jazde" je v zákone o cestnej premávke definované ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

V skutočnosti tak v niektorých prípadoch môže ten, kto má dať prednosť, aj zrýchliť. Musí to však urobiť tak, aby na ceste nevytváral zbytočné kritické situácie.

Keď pridáte, môžete problémom ujsť

Vezmime si ako príklad typické zbiehanie dvoch pruhov do jedného, označené dopravnou značkou C 22b Zníženie počtu jazdných pruhov.

V tomto prípade má podľa zákona prednosť auto, ktoré ide v priebežnom pruhu. Kto ide v pripájacom pruhu, musí sa podľa zákona zachovať tak, aby - pre zopakovanie - "ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy".

Správnym "autoškolovým" riešením je, že auto v pripájacom pruhu musí spomaliť a pustiť všetky autá v priebežnom pruhu. Ak to situácia umožňuje, auto v pripájacom pruhu môže aj pridať, aby sa zaradilo medzi autá idúce v priebežnom pruhu. Musia však byť splnené dve podmienky:

  • Pripájajúce sa auto si počína tak, aby auto (autá) idúce v priebežnom pruhu, nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
  • pripájajúce sa auto dodrží všetky pravidlá cestnej premávky vrátane maximálnej povolenej rýchlosti.

Podľa nás je tá druhá dôležitejšia ako prvá. Policajti však nemusia zákon vykladať rovnako a hrozí, že vám dajú pokutu za prekročenie rýchlosti (tá vám nehrozí, ak by ste spomalili).

Dajte o sebe vedieť

Podmienkou na takýto manéver je bezchybný odhad vzdialenosti a rýchlosti prichádzajúceho auta. Ak si nie ste istí, neriskujte a spomaľte. Ak máte dať prednosť v jazde a rozhodnete sa miesto spomalenia pridať, dodržte tieto rady:

  • Buďte presvedčení o tom, čo robíte. Nesmiete váhať, musíte rozhodne pridať a zaradiť sa.
  • Oznámte ostatným, čo chcete robiť. Autá, ktoré majú prednosť v jazde, musia vedieť, čo máte za lubom. Dajte preto znamenie o zmene smeru jazdy a začnite pridávať čo najskôr.
  • Zrýchlite poriadne. Ak ste sa už rozhodli, že "dáte prednosť" tým, že pridáte, tak pridajte poriadne. Auto, ktorému dávate prednosť, by nemalo kvôli vám (náhle) brzdiť či uhýbať - radšej preto podraďte rýchlosť a zatlačte plyn až na podlahu.
  • Nie je hanba si tento manéver rozmyslieť. Ak zistíte, že ste zle odhadli vzdialenosť či výkon vášho auta, radšej znovu spomaľte a autá, ktoré majú prednosť, nechajte prejsť. V prvom rade je dôležité predchádzať kolíznym situáciám a zbytočne ich nevytvárať.

Naopak, ak máte prednosť a pred sebou vidíte auto, ktoré pridáva, aby sa pred vás mohlo zaradiť, zvoľnite a nechajte mu dosť miesta pred sebou. Pridávanie a trúbenie je hulvátske a môže byť dokonca nebezpečné. Ak idete po viacprúdovej ceste, môžete sa preradiť do susedného pruhu, aby ste vytvorili priestor pre pripájajúce sa autá.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 425
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 194
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 828
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 527
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 428
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 370
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop