Riaditeľka Shell Slovakia: Nie sme len totemy pri cestách

Otázne ostáva, či bude o 25 rokov názov čerpacia stanica vôbec ešte adekvátny.

Jarmila Gurská je riaditeľkou spoločnosti Shell Slovakia od roku 2014. V spoločnosti Shell pôsobí od roku 1994, začínala na funkcii finančnej analytičky a neskôr zastávala rôzne manažérske pozície. Vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave, titul MBA získala na University of Bristol. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Shell oslavuje na Slovensku 25. narodeniny. Ako sa za 25 rokov vyvinula čerpacia stanica?

Rozšírila sa ponuka palív, postupne sa vyvíjajú, ale najväčšou zmenou je pridaná hodnota. Na čerpaciu stanicu sa kedysi chodilo výhradne tankovať, dnes ponúka aj rôzne tovary a služby. Na slovenskom trhu sme sa za tých 25 rokov najviac snažili zlepšiť soft skills – nejde len o ponuku čerpacej stanice, ale aj o správanie personálu k zákazníkom. Starostlivosť o zákazníka je pre nás stredobodom – chceme, aby sa na pumpe cítil príjemne a rád sa tam vracal.

Ani na Slovensku však nie sme len čerpacie stanice, totemy popri cestách. Shell je v prvom rade globálna energetická spoločnosť. Bratislavské letisko je jedným z dvesto v Európe, ktorému Shell Aviation dodáva pohonné látky pre lietadlá. Takisto v rámci divízie Shell Energy Europe dodávame plyn, nepriamo aj predávame oleje a mazivá.

Akú budúcnosť očakávajú čerpacie stanice – o ďalších 25 rokov?

Myslím si, že o ďalších 25 rokov sa budú poskytovať služby, ktoré dnes ani neexistujú. Otázne ostáva, či názov čerpacia stanica vôbec bude ešte adekvátny. Podobne ako sme kedysi „vytáčali“ telefónne čísla, no dnes ich v skutočnosti vyťukávame.

Na budúcnosť sa pozeráme v širšom kontexte a rozmýšľame, aký dosah na nás budú mať alternatívne palivá a klimatické zmeny. Globálne energetické scenáre si Shell pravidelne vypracúva už viac ako 40 rokov. V iných krajinách už začíname s komerčnými zámermi v alternatívnych palivách. V Nemecku sme napríklad súčasťou joint venture, ktorá stavia vodíkové čerpacie stanice – momentálne ich je osem, do roku 2023 sa plánuje rozšírenie na štyristo. Plány máme aj v Británii a Kalifornii.

Shell je najväčším maloobchodným reťazcom pôsobiacim pod jednou značkou – máme takmer 43 000 čerpacích staníc, kde zamestnávame pol milióna ľudí. Rozvoj tohto biznisu je preto mimoriadne dôležitý – aktívne vstupujeme do tvorenia toho, ako bude v budúcnosti vyzerať. Páči sa mi citát: Predpovedať je ťažké, a to obzvlášť, ak ide o budúcnosť.

Benzín E10 naozaj môže znamenať problém pre staršie typy motorov. Myslím, že na Slovensku nás ešte bude čakať diskusia.

Veľkou témou blízkej budúcnosti je palivo E10, na ktoré nie sú staršie motory prispôsobené. Príde E10 aj na Slovensko?

Štáty EÚ majú do roku 2020 splniť povinnosť, aby z celkovej spotrebovanej energie v doprave predstavovala 10 % energia z obnoviteľných zdrojov. Zároveň majú distribútori palív splniť záväzok znížiť emisie skleníkových plynov o šesť percent do roku 2020. Niektoré štáty siahajú po palive E10, iné zvyšujú podporu elektromobility, CNG či iných alternatívnych palív.

Benzín E10 (s 10 percentami biozložky) naozaj môže znamenať problém pre staršie typy motorov. Je to celoeurópska téma, ktorá vyplýva z legislatívy o obnoviteľných zdrojoch. O tomto kroku nerozhoduje petrolejársky priemysel, rafinérie ani predajcovia palív. Požiadavky ekológie, výrobcov automobilov a spotrebiteľov by sa mali zladiť. Myslím, že na Slovensku nás ešte bude čakať dialóg medzi zákonodarcami, výrobcami automobilov, petrolejármi aj výrobcami biozložiek.

Pred rokom sa začala „kauza výfukových emisií“. Ako sa pozerá na tento problém výrobca palív? Auto predsa vypustí toľko škodlivých plynov, koľko paliva spáli.

Veľkí výrobcovia sa snažia palivá skvalitniť – palivo s aditívami či vyšším podielom biozložiek znižuje emisie auta, môže znižovať aj spotrebu – a keď sa zníži spotreba, znížia sa emisie. Naši zákazníci k nám možno budú chodiť menej často, no áut bude pribúdať. Ľudia chcú navyše s autami jazdiť čoraz viac. Štatistiky nám ukazujú, že spotreba palív naďalej rastie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Q58 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Q58 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.