SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Zimné pneumatiky: čo sú mýty a čo pravda?

Čas prezúvania sa blíži.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

Pneumatiky sú z hľadiska bezpečnosti jazdy najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť smartfónu. Zbytočne má auto výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokáže preniesť na cestu pre nedostatočnú mechanickú priľnavosť nekvalitnej pneumatiky.

S príchodom nízkych teplôt sa tak vynárajú otázky súvisiace s prezúvaním áut na zimné pneumatiky. Ide skutočne o dôležité bezpečnostné opatrenie alebo o premyslenú lobby pneuservisov a gumárov? Pripravili sme si prehľad najčastejších mýtov o zimných pneumatikách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Treba prezúvať, keď vonkajšia teplota klesne pod sedem stupňov."

Čiastočne pravda. Všeobecne uznávaným pravidlom je, že letné pneumatiky sa prezúvajú na zimné v momente, keď priemerná denná teplota klesne pod sedem stupňov. Pod touto teplotou majú zimné pneumatiky lepšiu priľnavosť ako letné.

Letné pneumatiky sú lepšie uspôsobené na odvádzanie vody ako zimné, s klesajúcou teplotou ich zmes rýchlo tuhne a stráca grip. Na snehu a ľade si nedokážu poradiť vôbec. Vyplýva to z tvaru dezénu - letné pneumatiky majú zárezy skôr pozdĺžne, aby lepšie odvádzali vodu; priečne zárezy na zimných gumách sa lepšie zahryznú na snehu alebo ľadu.

Prečítajte si tiež: Kde v zahraničí potrebujete zimné pneumatiky Čítajte 

Teoreticky sú v daždi a na mokrej vozovke letné pneumatiky lepšie ako zimné - riziko akvaplaningu je nižšie. Rozhodne sa však s prezúvaním neoplatí čakať, kým prestane pršať a začne snežiť.

SkryťVypnúť reklamu

Motoristi by mali pneumatiky prezúvať radšej skôr, aby boli pripravení na nečakane skorý príchod zimy a najmä ranné mrazy. Tiež sa tým vyhnú najväčšiemu návalu v pneuservisoch na prelome októbra a novembra.

"Keď prezujem teraz, do apríla si tie pneumatiky úplne zjazdím."

Neriaďte sa tým. Je pravda, že v teplom počasí sa zimné pneumatiky opotrebúvajú rýchlejšie ako letné. Ak však budete prezúvanie odkladať, riskujete, že vás zima prekvapí nepripraveného.

Pneumatiky sú spotrebný materiál, neoplatí sa šetriť ich ani šetriť na nich. Ani tie najlepšie zimné pneumatiky nevydržia večne a jazdiť na letných za to riziko nestojí.

"S prezúvaním sa ponáhľať nemusím, veď mám štyri krát štyri."

Nepravda. Pohon všetkých kolies je jedným z úžasných marketingových podvodov, ktoré automobilky spotrebiteľom za posledných pár rokov predali. Kedysi sa bežne jazdilo na predokolkách a zadokolkách v akomkoľvek počasí, dnes sa z pohonu všetkých kolies robí modla, bez ktorej v snehu určite zapadnete, zamrznete a skončíte ako pochúťka vlkov.

SkryťVypnúť reklamu

Pravda je taká, že pohon všetkých kolies vám pomôže pri rozbiehaní a akcelerácií, keď je dvojnásobný počet kolies v zábere užitočný. Pri brzdení a v zákrutách vám však ani ten nemusí pomôcť. Navyše - kvalitné zimné pneumatiky sú pre trakciu dôležitejšie ako pohon všetkých kolies.

Môžete sa o tom presvedčiť na nasledujúcom videu. Výkonné BMW M3 z pohonom len zadných kolies má zimné pneumatiky, Subaru Forester má síce iba letné, no s pohonom všetkých kolies by sa mal na snehu vedieť pohnúť výrazne jednoduchšie. Video však ukazuje niečo iné.

Načítavam video...

"Pneumatiky mám na diskoch, môžem si ich preto prezuť aj sám doma."

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 7 577
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 258
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 130
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 933
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 837
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 836
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 393
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


28m
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 172
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 930
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 670
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 826
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 989
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 723
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 400
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu