Zimné pneumatiky: čo sú mýty a čo pravda?

Čas prezúvania sa blíži.

Ilustračné foto.(Zdroj: Ján Krošlák)

Pneumatiky sú z hľadiska bezpečnosti jazdy najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť smartfónu. Zbytočne má auto výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokáže preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.

S príchodom prvého snehu sa tak vynárajú otázky súvisiace s prezúvaním áut na zimné pneumatiky. Ide skutočne o dôležité bezpečnostné opatrenie, alebo o premyslenú lobby pneuservisov a gumárov? Pripravili sme si prehľad najčastejších mýtov o zimných pneumatikách.

"Treba prezúvať, keď vonkajšia teplota klesne pod sedem stupňov."

Čiastočne pravda. Všeobecne uznávaným pravidlom je, že letné pneumatiky sa prezúvajú na zimné v momente, keď priemerná denná teplota klesne pod sedem stupňov. Pod touto teplotou majú zimné pneumatiky lepšiu priľnavosť ako letné.

Hoci sú letné pneumatiky sú lepšie uspôsobené na odvádzanie vody ako zimné, s klesajúcou teplotou ich zmes rýchlo tuhne a stráca grip. Na snehu a ľade si nedokážu poradiť vôbec. (Vyplýva to z tvaru dezénu - letné pneumatiky majú zárezy skôr pozdĺžne, zimné, naopak, majú výraznejšie priečne zárezy.

Rozhodne sa však s prezúvaním neoplatí čakať, kým prestane pršať a začne snežiť. Motoristi by mali pneumatiky prezúvať radšej skôr, aby boli pripravení na nečakane skorý príchod zimy. Tiež sa tým vyhnú najväčšiemu návalu v pneuservisoch na prelome októbra a novembra.

"Keď prezujem teraz, do apríla si tie pneumatiky úplne zjazdím."

Neriaďte sa tým. Je pravda, že v teplom počasí sa zimné pneumatiky opotrebúvajú výrazne rýchlejšie ako letné. Ak však budete prezúvanie odkladať, riskujete, že vás zima prekvapí nepripraveného.

Pneumatiky sú spotrebný materiál, neoplatí sa ich šetriť ani na nich šetriť. Ani sebelepšie zimné pneumatiky nevydržia večne a jazdiť na letných za to riziko nestojí. 

"S prezúvaním sa ponáhľať nemusím, veď mám štyri krát štyri."

Nepravda. Pohon všetkých kolies je jedným z úžasných marketingových podvodov, ktoré automobilky spotrebiteľom za posledných pár rokov predali. Kedysi sa bežne jazdilo na predokolkách a zadokolkách v akomkoľvek počasí, dnes sa z pohonu všetkých kolies robí modla, bez ktorej v snehu určite zapadnete, zamrznete, a skončíte ako pochúťka pre vlky.

Pravda je taká, že pohon všetkých kolies vám pomôže pri rozbiehaní a akcelerácií, kedy je dvojnásobný počet kolies v zábere užitočný. Pri brzdení a v zákrutách vám však ani ten nemusí pomôcť. Navyše - kvalitné zimné pneumatiky sú pre trakciu dôležitejšie ako pohon všetkých kolies.

Môžete sa o tom presvedčiť na nasledujúcom videu. Výkonné BMW M3 z pohonom len zadných kolies má zimné pneumatiky, Subaru Forester má síce iba letné, no s pohonom všetkých kolies by sa mal na snehu vedieť pohnúť výrazne jednoduchšie. Video však ukazuje niečo iné.

"Pneumatiky mám na diskoch, môžem si ich preto prezuť aj sám doma."

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 403
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 646
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 296
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 125
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 278
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 115
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 065
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 303
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 297

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.