Kto by si zaslúžil Nobelovu cenu za dopravu?

K čistejšej a bezpečnejšej budúcnosti prispeli za posledný rok mnohí.

Minister dopravy USA Anthony Foxx (vľavo) a Mark Rosekind z federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.(Zdroj: TASR / AP)

Tento týždeň vyhlasuje Švédska kráľovská akadémia laureátov Nobelových cien. Nobelovku za chémiu napríklad získala trojica vedcov za dizajn a syntézu molekulárnych strojov - molekúl, ktorých pohyb vieme ovládať.

V tej súvislosti nás napadlo - prečo sa neudeľuje Nobelova cena aj za autá? Tie sú predsa tiež stroje a ich pohyb tiež vieme ovládať. Na rozdiel od tých molekulárnych ich môžeme pozorovať voľným okom, ba dokonca na nich jazdiť do práce alebo za rekreáciou.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nobelovou cenou za chémiu ocenili najmenšie stroje na svete

Samozrejme, že autá by nevznikli bez využitia poznatkov z fyziky a chémie, za ktorú sa ceny skutočne udeľujú. Napriek tomu je pokrok v samotnej oblasti motorizmu pre spoločnosť mimoriadne dôležitý - napríklad z hľadiska bezpečnosti a ekológie.

Americký vedecký časopis Improbable, ktorý udeľuje satirické ocenenie Ig Nobelova cena, už tento rok autá ocenil. "Anti-nobelovku" za chémiu dostal koncern Volkswagen za ich podvodnú riadiacu jednotku motora, ktorá znižuje emisie počas laboratórnych testov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kozí muž a výsmech Volkswagenu. Udeľovali Ig Nobelove ceny

My sme pripravili zoznam piatich nominantov, ktorí by si za minulý rok ozajstnú Nobelovu cenu za dopravu zaslúžili.

Anthony Foxx

Hoci sa Obamove funkčné obdobie chýli ku koncu, jeho vláda sa ešte stále snaží prijímať reformy. Významným krokom v oblasti dopravy je prijatie rámcových pravidiel pre výrobcov autonómnych áut - a tvárou tohto projektu sa stal federálny minister dopravy Anthony Foxx.

Anthony Foxx a ministerstvo dopravy síce možno len dobiehalo technologický pokrok, no práve jednotné pravidlá pre všetky automobilky a všetky štáty umožnia, že jedného dňa sa budeme môcť z hostiny nadránom odviezť domov bez toho, aby nás opitých chytili za volantom policajti.

Rámcové pravidlá majú zjednotiť legislatívu testovania a prevádzky áut bez šoférov naprieč americkými štátmi. Na to, aby bolo takéto auto schválené do premávky, bude musieť jeho rozhodovací softvér spĺňať pätnásťbodový "bezpečnostný test" - etické problémy v kritických situáciách budú všetky autá riešiť rovnako.

Automobilkám sa nepáči, že v týchto pravidlách sa zároveň zavádza povinnosť hlásiť americkej vláde veľké množstvo dát o premávke. Vláda môže z týchto údajov spätne zisťovať, ako automobilky programujú svoje autá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut

Environmental Protection Agency

Americký Úrad na ochranu životného prostredia pred rokom ako prvý upozornil na to, že niektoré Volkswageny s naftovým motorom majú v realite výrazne vyššie emisie oxidov dusíka, než aké udáva výrobca. Dôvodom bol podvodný softvér riadiacej jednotky motora a škandál si vyslúžil názov Dieselgate.

Dieselgate je však len špičkou celého problému s emisiami - v kauze za posledný rok vystupovali aj automobilky Renault, Nissan, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Fiat či Opel. Sprísnené limity a prepracovaná metodika merania emisií, ktoré boli prijaté v súvislosti so škandálom Dieselgate, môže nadobro vyradiť naftu z osobných áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autosalón Paríž: Toyota končí s dieselovými motormi, Mercedes sa ich nevzdá

Elon Musk

Hovoriť o prínose Elona Muska pre svet automobilizmu je ako liať vodu do Dunaja. Tento rok predstavila jeho automobilka svoj štvrtý elektromobil - Tesla Model 3, ktorým chce Musk dobyť svet a priniesť masám lacný elektromobil.

Ako tento rok oznámil, v ďalšej fáze sa chce venovať plneautonómnym autám a predstaviť aj autonómny elektrický autobus a dodávku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov

Mary Barra

Riaditeľka amerického koncernu General Motors je asi najdôležitejšou ženou v automobilovom priemysle. Do vedenia jednej z troch veľkých amerických automobiliek nastúpila v roku 2013 - len štyri roky po tom, ako General Motors podstúpilo štátom riadený bankrot a reštrukturalizáciu. 

Za jej éry však koncern General Motors prekvitá. Napríklad Chevrolet aj Cadillac predstavili v posledných rokoch mnohé nové - a konkurencieschopné - modely, púšťajú sa aj do úzkoprofilových projektov ako nová generácia športového auta Corvette či nový dostupný elektromobil Bolt (v Európe Opel Ampera).

General Motors tiež boduje svojím programom OnStar, vďaka ktorej sa šofér môže kedykoľvek spojiť s operátorom miestneho call-centra a využiť niektorú z ponuky služieb. Európska značka Opel získala - aj vďaka službe OnStar - tento rok s modelom Astra ocenenie Európske auto roka.

Amazon

O pokrok v oblasti automobilizmu sa zaslúžil aj americký internetový obchodný gigant - a to hneď dva razy.

V prvom rade predstavil platformu Amazon Vehicles - zatiaľ slúži len na zadávanie užívateľských recenzií, ktoré majú pomôcť potenciálnym kupujúcim pri rozhodovaní. Predpokladáme však, že v budúcnosti sa bude táto služba používať na sprostredkovanie predaja auta, či dokonca jeho priamy predaj.

Ak si autá budeme jedného dňa kupovať cez e-shopy, bude to práve vďaka Amazon Vehicles.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Amazon poradí ľuďom pri nákupe áut. Ktorú značku zatiaľ hodnotí najlepšie?

Len tento týždeň tiež Amazon oznámil, že jeho "umelá inteligencia" Alexa (alternatíva k Siri od Apple či Cortany od Microsoftu) bude dostupná aj v autách. S Alexou sa budete môcť rozprávať v autách Fordu už čoskoro.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 839
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 716
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 521
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 345
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 208
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 102
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 644
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 464
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 175
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 826

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.