SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Kto by si zaslúžil Nobelovu cenu za dopravu?

K čistejšej a bezpečnejšej budúcnosti prispeli za posledný rok mnohí.

Minister dopravy USA Anthony Foxx (vľavo) a Mark Rosekind z federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.Minister dopravy USA Anthony Foxx (vľavo) a Mark Rosekind z federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. (Zdroj: TASR / AP)

Tento týždeň vyhlasuje Švédska kráľovská akadémia laureátov Nobelových cien. Nobelovku za chémiu napríklad získala trojica vedcov za dizajn a syntézu molekulárnych strojov - molekúl, ktorých pohyb vieme ovládať.

V tej súvislosti nás napadlo - prečo sa neudeľuje Nobelova cena aj za autá? Tie sú predsa tiež stroje a ich pohyb tiež vieme ovládať. Na rozdiel od tých molekulárnych ich môžeme pozorovať voľným okom, ba dokonca na nich jazdiť do práce alebo za rekreáciou.

Prečítajte si tiež: Nobelovou cenou za chémiu ocenili najmenšie stroje na svete Čítajte 

Samozrejme, že autá by nevznikli bez využitia poznatkov z fyziky a chémie, za ktorú sa ceny skutočne udeľujú. Napriek tomu je pokrok v samotnej oblasti motorizmu pre spoločnosť mimoriadne dôležitý - napríklad z hľadiska bezpečnosti a ekológie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Americký vedecký časopis Improbable, ktorý udeľuje satirické ocenenie Ig Nobelova cena, už tento rok autá ocenil. "Anti-nobelovku" za chémiu dostal koncern Volkswagen za ich podvodnú riadiacu jednotku motora, ktorá znižuje emisie počas laboratórnych testov.

Prečítajte si tiež: Kozí muž a výsmech Volkswagenu. Udeľovali Ig Nobelove ceny Čítajte 

My sme pripravili zoznam piatich nominantov, ktorí by si za minulý rok ozajstnú Nobelovu cenu za dopravu zaslúžili.

Anthony Foxx

Hoci sa Obamove funkčné obdobie chýli ku koncu, jeho vláda sa ešte stále snaží prijímať reformy. Významným krokom v oblasti dopravy je prijatie rámcových pravidiel pre výrobcov autonómnych áut - a tvárou tohto projektu sa stal federálny minister dopravy Anthony Foxx.

Anthony Foxx a ministerstvo dopravy síce možno len dobiehalo technologický pokrok, no práve jednotné pravidlá pre všetky automobilky a všetky štáty umožnia, že jedného dňa sa budeme môcť z hostiny nadránom odviezť domov bez toho, aby nás opitých chytili za volantom policajti.

SkryťVypnúť reklamu

Rámcové pravidlá majú zjednotiť legislatívu testovania a prevádzky áut bez šoférov naprieč americkými štátmi. Na to, aby bolo takéto auto schválené do premávky, bude musieť jeho rozhodovací softvér spĺňať pätnásťbodový "bezpečnostný test" - etické problémy v kritických situáciách budú všetky autá riešiť rovnako.

Automobilkám sa nepáči, že v týchto pravidlách sa zároveň zavádza povinnosť hlásiť americkej vláde veľké množstvo dát o premávke. Vláda môže z týchto údajov spätne zisťovať, ako automobilky programujú svoje autá.

Prečítajte si tiež: Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut Čítajte 

Environmental Protection Agency

Americký Úrad na ochranu životného prostredia pred rokom ako prvý upozornil na to, že niektoré Volkswageny s naftovým motorom majú v realite výrazne vyššie emisie oxidov dusíka, než aké udáva výrobca. Dôvodom bol podvodný softvér riadiacej jednotky motora a škandál si vyslúžil názov Dieselgate.

SkryťVypnúť reklamu

Dieselgate je však len špičkou celého problému s emisiami - v kauze za posledný rok vystupovali aj automobilky Renault, Nissan, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Fiat či Opel. Sprísnené limity a prepracovaná metodika merania emisií, ktoré boli prijaté v súvislosti so škandálom Dieselgate, môže nadobro vyradiť naftu z osobných áut.

Prečítajte si tiež: Autosalón Paríž: Toyota končí s dieselovými motormi, Mercedes sa ich nevzdá Čítajte 

Elon Musk

Hovoriť o prínose Elona Muska pre svet automobilizmu je ako liať vodu do Dunaja. Tento rok predstavila jeho automobilka svoj štvrtý elektromobil - Tesla Model 3, ktorým chce Musk dobyť svet a priniesť masám lacný elektromobil.

Ako tento rok oznámil, v ďalšej fáze sa chce venovať plneautonómnym autám a predstaviť aj autonómny elektrický autobus a dodávku.

Prečítajte si tiež: Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov Čítajte 

Mary Barra

Riaditeľka amerického koncernu General Motors je asi najdôležitejšou ženou v automobilovom priemysle. Do vedenia jednej z troch veľkých amerických automobiliek nastúpila v roku 2013 - len štyri roky po tom, ako General Motors podstúpilo štátom riadený bankrot a reštrukturalizáciu. 

SkryťVypnúť reklamu

Za jej éry však koncern General Motors prekvitá. Napríklad Chevrolet aj Cadillac predstavili v posledných rokoch mnohé nové - a konkurencieschopné - modely, púšťajú sa aj do úzkoprofilových projektov ako nová generácia športového auta Corvette či nový dostupný elektromobil Bolt (v Európe Opel Ampera).

General Motors tiež boduje svojím programom OnStar, vďaka ktorej sa šofér môže kedykoľvek spojiť s operátorom miestneho call-centra a využiť niektorú z ponuky služieb. Európska značka Opel získala - aj vďaka službe OnStar - tento rok s modelom Astra ocenenie Európske auto roka.

Amazon

O pokrok v oblasti automobilizmu sa zaslúžil aj americký internetový obchodný gigant - a to hneď dva razy.

V prvom rade predstavil platformu Amazon Vehicles - zatiaľ slúži len na zadávanie užívateľských recenzií, ktoré majú pomôcť potenciálnym kupujúcim pri rozhodovaní. Predpokladáme však, že v budúcnosti sa bude táto služba používať na sprostredkovanie predaja auta, či dokonca jeho priamy predaj.

SkryťVypnúť reklamu

Ak si autá budeme jedného dňa kupovať cez e-shopy, bude to práve vďaka Amazon Vehicles.

Prečítajte si tiež: Amazon poradí ľuďom pri nákupe áut. Ktorú značku zatiaľ hodnotí najlepšie? Čítajte 

Len tento týždeň tiež Amazon oznámil, že jeho "umelá inteligencia" Alexa (alternatíva k Siri od Apple či Cortany od Microsoftu) bude dostupná aj v autách. S Alexou sa budete môcť rozprávať v autách Fordu už čoskoro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 30 993
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 069
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 589
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 8 097
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 408
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 876
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 327
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 481
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alec Baldwin

FBI vie, ako kameramanka zomrela, pre SME o tom hovorí Petr Jákl.


3 h
Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.


19 h
Peter Schutz.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.


16. aug
Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  2. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  3. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  4. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  6. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  7. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  8. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 983
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 136
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 376
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 001
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 830
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 700
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 635
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 511
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu