SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Kto by si zaslúžil Nobelovu cenu za dopravu?

K čistejšej a bezpečnejšej budúcnosti prispeli za posledný rok mnohí.

Minister dopravy USA Anthony Foxx (vľavo) a Mark Rosekind z federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.Minister dopravy USA Anthony Foxx (vľavo) a Mark Rosekind z federálneho Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.(Zdroj: TASR / AP)

Tento týždeň vyhlasuje Švédska kráľovská akadémia laureátov Nobelových cien. Nobelovku za chémiu napríklad získala trojica vedcov za dizajn a syntézu molekulárnych strojov - molekúl, ktorých pohyb vieme ovládať.

V tej súvislosti nás napadlo - prečo sa neudeľuje Nobelova cena aj za autá? Tie sú predsa tiež stroje a ich pohyb tiež vieme ovládať. Na rozdiel od tých molekulárnych ich môžeme pozorovať voľným okom, ba dokonca na nich jazdiť do práce alebo za rekreáciou.

Prečítajte si tiež: Nobelovou cenou za chémiu ocenili najmenšie stroje na svete Čítajte 

Samozrejme, že autá by nevznikli bez využitia poznatkov z fyziky a chémie, za ktorú sa ceny skutočne udeľujú. Napriek tomu je pokrok v samotnej oblasti motorizmu pre spoločnosť mimoriadne dôležitý - napríklad z hľadiska bezpečnosti a ekológie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Americký vedecký časopis Improbable, ktorý udeľuje satirické ocenenie Ig Nobelova cena, už tento rok autá ocenil. "Anti-nobelovku" za chémiu dostal koncern Volkswagen za ich podvodnú riadiacu jednotku motora, ktorá znižuje emisie počas laboratórnych testov.

Prečítajte si tiež: Kozí muž a výsmech Volkswagenu. Udeľovali Ig Nobelove ceny Čítajte 

My sme pripravili zoznam piatich nominantov, ktorí by si za minulý rok ozajstnú Nobelovu cenu za dopravu zaslúžili.

Anthony Foxx

Hoci sa Obamove funkčné obdobie chýli ku koncu, jeho vláda sa ešte stále snaží prijímať reformy. Významným krokom v oblasti dopravy je prijatie rámcových pravidiel pre výrobcov autonómnych áut - a tvárou tohto projektu sa stal federálny minister dopravy Anthony Foxx.

Anthony Foxx a ministerstvo dopravy síce možno len dobiehalo technologický pokrok, no práve jednotné pravidlá pre všetky automobilky a všetky štáty umožnia, že jedného dňa sa budeme môcť z hostiny nadránom odviezť domov bez toho, aby nás opitých chytili za volantom policajti.

Rámcové pravidlá majú zjednotiť legislatívu testovania a prevádzky áut bez šoférov naprieč americkými štátmi. Na to, aby bolo takéto auto schválené do premávky, bude musieť jeho rozhodovací softvér spĺňať pätnásťbodový "bezpečnostný test" - etické problémy v kritických situáciách budú všetky autá riešiť rovnako.

Automobilkám sa nepáči, že v týchto pravidlách sa zároveň zavádza povinnosť hlásiť americkej vláde veľké množstvo dát o premávke. Vláda môže z týchto údajov spätne zisťovať, ako automobilky programujú svoje autá.

Prečítajte si tiež: Americká vláda pripravila pravidlá pre výrobcov autonómnych áut Čítajte 

Environmental Protection Agency

Americký Úrad na ochranu životného prostredia pred rokom ako prvý upozornil na to, že niektoré Volkswageny s naftovým motorom majú v realite výrazne vyššie emisie oxidov dusíka, než aké udáva výrobca. Dôvodom bol podvodný softvér riadiacej jednotky motora a škandál si vyslúžil názov Dieselgate.

Dieselgate je však len špičkou celého problému s emisiami - v kauze za posledný rok vystupovali aj automobilky Renault, Nissan, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Fiat či Opel. Sprísnené limity a prepracovaná metodika merania emisií, ktoré boli prijaté v súvislosti so škandálom Dieselgate, môže nadobro vyradiť naftu z osobných áut.

Prečítajte si tiež: Autosalón Paríž: Toyota končí s dieselovými motormi, Mercedes sa ich nevzdá Čítajte 

Elon Musk

Hovoriť o prínose Elona Muska pre svet automobilizmu je ako liať vodu do Dunaja. Tento rok predstavila jeho automobilka svoj štvrtý elektromobil - Tesla Model 3, ktorým chce Musk dobyť svet a priniesť masám lacný elektromobil.

Ako tento rok oznámil, v ďalšej fáze sa chce venovať plneautonómnym autám a predstaviť aj autonómny elektrický autobus a dodávku.

Prečítajte si tiež: Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov Čítajte 

Mary Barra

Riaditeľka amerického koncernu General Motors je asi najdôležitejšou ženou v automobilovom priemysle. Do vedenia jednej z troch veľkých amerických automobiliek nastúpila v roku 2013 - len štyri roky po tom, ako General Motors podstúpilo štátom riadený bankrot a reštrukturalizáciu. 

Za jej éry však koncern General Motors prekvitá. Napríklad Chevrolet aj Cadillac predstavili v posledných rokoch mnohé nové - a konkurencieschopné - modely, púšťajú sa aj do úzkoprofilových projektov ako nová generácia športového auta Corvette či nový dostupný elektromobil Bolt (v Európe Opel Ampera).

General Motors tiež boduje svojím programom OnStar, vďaka ktorej sa šofér môže kedykoľvek spojiť s operátorom miestneho call-centra a využiť niektorú z ponuky služieb. Európska značka Opel získala - aj vďaka službe OnStar - tento rok s modelom Astra ocenenie Európske auto roka.

Amazon

O pokrok v oblasti automobilizmu sa zaslúžil aj americký internetový obchodný gigant - a to hneď dva razy.

V prvom rade predstavil platformu Amazon Vehicles - zatiaľ slúži len na zadávanie užívateľských recenzií, ktoré majú pomôcť potenciálnym kupujúcim pri rozhodovaní. Predpokladáme však, že v budúcnosti sa bude táto služba používať na sprostredkovanie predaja auta, či dokonca jeho priamy predaj.

Ak si autá budeme jedného dňa kupovať cez e-shopy, bude to práve vďaka Amazon Vehicles.

Prečítajte si tiež: Amazon poradí ľuďom pri nákupe áut. Ktorú značku zatiaľ hodnotí najlepšie? Čítajte 

Len tento týždeň tiež Amazon oznámil, že jeho "umelá inteligencia" Alexa (alternatíva k Siri od Apple či Cortany od Microsoftu) bude dostupná aj v autách. S Alexou sa budete môcť rozprávať v autách Fordu už čoskoro.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 169
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 162
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 945
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 088
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 418
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 035
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 948
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 787
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 652
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 638