SME

Asistenčné systémy Mercedesu-Benz E pracujú ako predvídavý vodič

Nová generácia asistenčných systémov konečne viac pomáha, ako vyrušuje neprimeranými zásahmi do jazdy.

ilustračnéilustračné (Zdroj: Mercedes)

Asistenčné systémy sa s prípravou automobiliek na autonómne riadenie stávajú neustále dôležitejšie. Ich vývoj stále napreduje a pokrok v tejto oblasti môžeme obdivovať skôr v prípade drahých a luxusných áut. Je to logické.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cenu vývoja a množstva senzorov, radarov a kamier ľahšie skryjete do auta za 100-tisíc, ako do malého mestského auta, stojaceho desatinu z toho. Nám na letisku v Piešťanoch predviedol schopnosti svojich asistenčných systémov Mercedes-Benz.

V tomto prípade nešlo o žiadnu techniku budúcnosti, ale o reálne fungujúce systémy, ktoré môžeme nájsť v Mercedese-Benz triedy E. Okrem inteligentného softvéru, vyhodnocujúceho množstvo rôznych dopravných situácií, je potrebný hardvér.

SkryťVypnúť reklamu

Zmyslovými orgánmi asistenčných systémov sa tak stávajú kamery, radary a senzory. Len pre predstavu, situáciu vpredu vyhodnocuje stereo kamera. Pokrýva okolie pod uhlom 50°. Jej teoretický dosah je až 500 m so schopnosťou 3D vyhodnotenia situácie vo vzdialenosti do 90 m od auta.

Okrem toho sa na situáciu pred autom zameriava radar s veľkým dosahom. Vzdialenosť 250 m pred autom pokrýva pod uhlom 20° a 70 m pred autom až pod 90° uhlom. Ďalšie potrebné radary a senzory, kontrolujúce bližšie okolie auta, si pre ilustráciu môžete pozrieť na nasledujúcom obrázku.

V dnešných nových autách je už bežne vo výbave viacero asistenčných systémov. Povinnou výbavou pre dobré zvládnutie testov bezpečnosti Euro NCAP je prítomnosť systému Active Emergency Braking (aktívne núdzové brzdenie).

SkryťVypnúť reklamu

Novinkou nie je ani kontrola slepého uhla, či adaptívny radar. Už dlho sa však hovorí o vymieňaní informácií medzi autami o nebezpečných situáciách na ceste. Komunikácia umožňuje vodičovi “vidieť“ za roh. O prekážke na ceste sa tak dozvie s predstihom a môže sa na ňu dopredu pripraviť.

Za všetko môže výmena dopravných informácií. Medzi autami. Mercedes-Benz E pracuje v tomto prípade ako prijímateľ aj vysielač varovných správ. Tie odchádzajú automaticky, alebo po manuálnom zadaní šoférom prostredníctvom cloudu.

Adaptívny tempomat je konečne predvídavým šoférom

Zaujímavou funkciou je Drive Pilot. V praxi ide o kombináciu adaptívneho tempomatu, udržujúceho bezpečnú vzdialenosť od auta vpredu a aktívneho systému pre udržanie v jazdnom pruhu. To všetko v rýchlostiach od 0 do 210 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

My sme systém medzičasom vyskúšali aj na nemeckých diaľniciach. V porovnaní s minulosťou sú o poznanie lepšie najmä aktívne zásahy do riadenia. Natáčanie volantu v zákrutách je jemné a včasné. Posádka sa môže cítiť podstatne bezpečnejšie. Za bežných podmienok sa auto drží v strede pruhu a nepláva od čiary k čiare. 

Tak isto reakcie adaptívneho tempomatu sú výborné. Možno ich porovnať s predvídavým šoférom, ktorý sa pozerá ďaleko dopredu a reaguje včas. Krátka jazda nám odhalila aj limity systému. Dnes je problémom najmä viditeľnosť čiar na ceste. To však hovoríme o rýchlostiach od 130 km/h vyššie.

V nižších rýchlostiach nemajú robiť triede E problém ani zle viditeľné, či chýbajúce čiary. Systém berie v tomto prípade do úvahy okolité vozidlá a štruktúry, aby si vybral správnu trasu. Túto skutočnosť sme však zatiaľ nemali možnosť preveriť v praxi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinkou Éčka je možnosť aktívne meniť jazdné pruhy. V rýchlostiach od 80 do 180 km/h stačí na dve sekundy zapnúť smerovku a auto vďaka aktívnemu zásahu do riadenia prejde do vedľajšieho pruhu. Prechod do vedľajšieho pruhu je plynulý.

Pomocou radaru a senzorov kontroluje systém situáciu za vozidlom aj v jeho okolí. Za manéver je však stále zodpovedný vodič. Európska legislatíva navyše nepovoľuje autonómne vozidlá. Aj preto Mercedes-Benz stráži šoféra a núti ho zasahovať do riadenia. V prípade, že by tak dlhšie nerobil a nereagoval na viaceré upozornenia, tak automaticky zastaví na kraji cesty so zapnutými výstražnými svetlami.

Základom je rozoznať chodca

Na voľnej ploche letiska nám predstavitelia automobilky predviedli systém Active Brake Assist s funkciou Cross-Traffic. Ide o asistenta pre aktívne brzdenie so schopnosťou reagovať na vozidlo, križujúce vašu dráhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Typickým príkladom, kde má pomôcť, je pri nedaní prednosti v jazde. Ak vám náhle z vedľajšej cesty vybehne vozidlo, systém pomôže aktívnym brzdením, ale aj natočením volantu tak, aby sa minimalizovala možnosť nehody.

Impulzom v riadení pomôže aj pri následnom vyrovnávaní prípadného šmyku. Hlavné slovo má však stále šofér a konanie aktívneho systému je len akýmsi pomocníkom. Iniciátorom úhybného manévru musí byť šofér. Následne systém pomôže presne vypočítaným natočením volantu.

Tento pomocník funguje do rýchlosti 70 km/h a do limitu približne 65 km/h by mal byť schopný zabrániť zrážke s chodcom. Mimoriadne dôležité je, aby vozidlo rozoznalo chodca.

Aj preto sa počet naučených siluet chodca počíta na tisícky. Brake Assist sa využíva aj pri zastavovaní v kolóne. Ak softvér vyhodnotí situáciu ako neriešiteľnú z hľadiska možnosti obísť prekážku (všetky pruhy sú zablokované), okamžite aktivuje núdzové brzdenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reakciu od neho možno očakávať do rýchlosti 130 km/h a tempo dokáže znížiť až o 100 km/h. Výrazne tak zníži následky nehody a v mnohých prípadoch im aj zabráni.

Ak má dostatok priestoru na brzdenie, opäť pracuje aj s ohľadom na komfort posádky a brzdí iba nevyhnutnou silou. Funkcia Pre-Safe Plus v prípade hroziaceho nárazu zozadu (pri státí napríklad v kolóne) upozorní blížiace sa vozidlo rozblikaním výstražných svetiel.

Veľké množstvo asistentov robí jazdu v novej triede E bezpečnejšou. Hlavným zodpovedným však stále ostáva vodič a jednotlivé asistenčné systémy netreba brať ako všemocné a spoliehať sa na ne.

Ich pomoc však možno očakávať, keď zlyhá vodič, alebo nastane neočakávaná komplikácia (vybehnutie chodca do cesty). Na rozdiel od súčasných asistentov, ktoré poznáme z lacnejších vozidiel, pracujú systémy triedy E veľmi príjemne z pohľadu užívateľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My sme počas predvádzania systémov na letisku v umelých podmienkach, ale ani počas jazdy v reálnych podmienkach nemeckej diaľnice nezaznamenali žiadne nezmyselné reakcie, zbytočné núdzové brzdenie, či neustále pípanie toho, či onoho asistenta, aj keď to situácia reálne nevyžadovala.

Netvrdíme, že nenastane situácia, kedy môže v aute dôjsť k chybnému vyhodnoteniu situácie (aj preto má stále hlavnú moc a zodpovednosť vodič), ale podľa našich skúseností vyhodnocujú situáciu dobre a ich reakcie sú adekvátne. Neprekážajú, neotravujú a reagujú až v prípade potreby.

Nezodpovedanou otázkou pre nás ostáva, ako sa správajú v zlom počasí. Zo skúsenosti vieme, že senzory a radary fungujú obmedzene počas sneženia, dažďa a niekedy ich dočasne vyradí z činnosti prejazd väčšou mlákou. 

Umelá inteligencia

Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA
Mark Zuckerberg, šéf spoločnosti Meta.

Meta koncom apríla predstavila aj samostatnú aplikáciu Meta AI.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 212
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 836
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 509
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 203
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 726
  6. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 2 909
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 723
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 102
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  2. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  5. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  6. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  7. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  8. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 30 042
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 902
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 283
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 621
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 028
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 671
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 790
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 020
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu