Na Optimu kombi sme čakali pomerne dlho. Prvé náznaky jej príchodu sme zaznamenali v roku 2015 na autosalóne v Ženeve. Vtedy nám Kórejci ukázali koncept Sportspace, ktorý nás zaujal vonkajšími tvarmi, ale aj zaujímavým interiérom.
Približne pred rokom sme absolvovali prvú jazdu na modeli Optima a teraz nasledovali prvé jazdné skúsenosti s verziou kombi. Optima je podľa nás jedno z mála áut, ktorému “dorobený“ batožinový priestor naozaj svedčí a kombi svojím vzhľadom možno až prekonáva sedan, z ktorého vychádza.
Vo vnútri sa výraznejšie prekvapenie nekonalo a s moderným interiérom, ukázaným v koncepte Sportspace, toho Optima veľa spoločného nemá. Veľké displeje na štýl Audi Virtual Cockpit zatiaľ nenašli miesto v modeloch tohto kórejského výrobcu, ako to naznačoval koncept Sportspace.

Interiér ostal oproti sedanu nezmenený. Podľa vôle záujemcu môže byť dvoj, alebo jednofarebný. V ponuke nájdeme rovnako ako v prípade sedanu osempalcový dotykový displej a možnosť bezdrôtovo nabíjať kompatibilný inteligentný telefón.
Stav nabíjania telefónu sa zobrazuje na prístrojovom paneli. V Kii nezabudli ani na bezpečnosť a systém zabráni prehriatiu telefónu. Pri odchode z vozidla vás navyše upozorní na zabudnutý telefón v priestore pre nabíjanie.
To podstatné sa malo odohrať v zadnej časti. Sportswagon však žiadne priestorové zázraky neprináša, najmä pokiaľ hovoríme o objeme kufra. So základným objemom 552 l sa nemôže merať s lídrami v triede. Praktickým prvkom sú delené zadné sedadlá v pomere 40:20:40.
Nechýba ani dvojité dno a siete pre upevnenie nákladu. Plató možno v prípade plne naloženého batožinového priestoru skryť pod dvojité dno. Priestor v druhom rade sedadiel bol pre nás dostatočný a Optima mala v našom prípade asi najväčšiu rezervu v priestore na kolená.

Nezávislé zavesenie kolies sa dostalo zo sedanu aj do verzie kombi. K určitým úpravám však predsa len došlo v oblasti nastavenia pruženia. Dôvodom k tomuto kroku bolo najmä iné rozloženie hmotnosti.
Jazdenie na Optime kombi je rovnako príjemné ako na sedane. Povedané v skratke ide o auto, ktoré oceníte najmä na dlhých trasách. Môže za to dobrý komfort a najmä výrazné odfiltrovanie posádky od diania na ceste. Ani vysokú rýchlosť v aute necítiť.
Dobre odhlučnené sú motory a to aj v prípade naftového štvorvalca 1,7 CRDi. Do popredia tak skôr vystupuje hluk od pneumatík a pri vyšších diaľničných rýchlostiach (nad 150 km/h) aj aerodynamický hluk.
Hluk od pneumatík naznačuje, že obe verzie, sedan aj kombi majú rovnakú slabinu. Horšie zvukovo odizolované vnútorné blatníky. Pokiaľ jazdíte po suchej ceste, výraznejšie sa to neprejavuje. O niečo horšie je to na ceste posypanej drobnými kamienkami (napríklad po zimnom posype), či pri prejazde hlbších mlák.

Pod kapotou Optimy môžeme nájsť jeden z trojice ponúkaných motorov. V kombíkoch populárne naftové agregáty zastupuje štvorvalec 1,7 CRDi.
Ako jediný z ponuky môže byť kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. S výkonom 104 kW sa neradí medzi top ponuku v triede. Ak niečím vzhľadom k svojmu objemu vyniká, tak potom maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 340 Nm.
Dobre odhlučnený agregát poskytne dostatok dynamiky a nestráca dych ani v kopcoch. Slovné spojenie "dostatok dynamiky" môžeme označiť ako diplomatické, ale stále pravdivé.
Pri bežných presunoch a plus- mínus predpisovej jazde Optime tento výkon postačuje. Ak však niekto jazdí svižne, často predbieha a rád využíva potenciál motora, tak už naše tvrdenie o dostatku dynamiky dostáva trhliny.
Potom je lepšou alternatívou benzínový dvojliter T-GDI. Jeho výkon 180 kW spraví z Optimy naozaj svižné auto. Vidno to najmä na priepastnom rozdiele v zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Daňou však je spotreba.
Na základe prvých skúseností môžeme hovoriť zatiaľ len o jej papierových údajoch, keďže na “normovanú“ jazdu nebol priestor. V prospech nafty hovorí kombinovaná spotreba 4,4 l (4,6 v prípade dvojspojkovej prevodovky), zatiaľ čo zážihový štvorvalec 2,0 T-GDI pýta v priemere 8,2 l.
Kia priniesla na trh z nášho ohľadu veľmi zaujímavé kombi. Kto sa pozerá vyslovene na praktické vlastnosti a hlavne batožinový priestor, nebude skákať nadšením.
Na druhej strane dizajnom kombi verzia Kie boduje a určite by sme sa za ňu nehanbili. Práve naopak. Niekomu môže v ponuke chýbať silnejší naftový motor. Tu však zrejme rozhoduje pragmatický pohľad automobilky na trh a záujem verejnosti o jednotlivé motorizácie.
Motor | Turbo / Atmosféra | Výkon (kw)/pri otáčkach | Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | Prevodovka | Spotreba (l) | Zrýchlenie 0-100 km/h (s) |
1,7 CRDi | turbo | 104/4000 | 340/1750-2500 | manuál/6 | 4,4 | 10,2 |
1,7 CRDi | turbo | 104/4000 | 340/1750-2500 | dvojspojka/7 | 4,6 | 11,1 |
2,0 CVVL | atmosféra | 120/6500 | 196/4800 | manuál/6 | 7,6 | 9,6 |
2,0 CVVL | atmosféra | 120/6500 | 196/4800 | automat/6 | 7,6 | 10,7 |
2,0 T-GDI | turbo | 180/6000 | 353/1350-4000 | automat/6 | 8,2 | 7,6 |