SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Kia Optima kombi prináša krásu na úkor úžitku

Optima Sportswagon možno neboduje batožinovým priestorom, ale určite vzhľadom.

(Zdroj: Kia)

Na Optimu kombi sme čakali pomerne dlho. Prvé náznaky jej príchodu sme zaznamenali v roku 2015 na autosalóne v Ženeve. Vtedy nám Kórejci ukázali koncept Sportspace, ktorý nás zaujal vonkajšími tvarmi, ale aj zaujímavým interiérom.

Približne pred rokom sme absolvovali prvú jazdu na modeli Optima a teraz nasledovali prvé jazdné skúsenosti s verziou kombi. Optima je podľa nás jedno z mála áut, ktorému “dorobený“ batožinový priestor naozaj svedčí a kombi svojím vzhľadom možno až prekonáva sedan, z ktorého vychádza.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vo vnútri sa výraznejšie prekvapenie nekonalo a s moderným interiérom, ukázaným v koncepte Sportspace, toho Optima veľa spoločného nemá. Veľké displeje na štýl Audi Virtual Cockpit zatiaľ nenašli miesto v modeloch tohto kórejského výrobcu, ako to naznačoval koncept Sportspace.

Interiér ostal oproti sedanu nezmenený. Podľa vôle záujemcu môže byť dvoj, alebo jednofarebný. V ponuke nájdeme rovnako ako v prípade sedanu osempalcový dotykový displej a možnosť bezdrôtovo nabíjať kompatibilný inteligentný telefón.

Stav nabíjania telefónu sa zobrazuje na prístrojovom paneli. V Kii nezabudli ani na bezpečnosť a systém zabráni prehriatiu telefónu. Pri odchode z vozidla vás navyše upozorní na zabudnutý telefón v priestore pre nabíjanie.

To podstatné sa malo odohrať v zadnej časti. Sportswagon však žiadne priestorové zázraky neprináša, najmä pokiaľ hovoríme o objeme kufra. So základným objemom 552 l sa nemôže merať s lídrami v triede. Praktickým prvkom sú delené zadné sedadlá v pomere 40:20:40.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechýba ani dvojité dno a siete pre upevnenie nákladu. Plató možno v prípade plne naloženého batožinového priestoru skryť pod dvojité dno. Priestor v druhom rade sedadiel bol pre nás dostatočný a Optima mala v našom prípade asi najväčšiu rezervu v priestore na kolená.

Nezávislé zavesenie kolies sa dostalo zo sedanu aj do verzie kombi. K určitým úpravám však predsa len došlo v oblasti nastavenia pruženia. Dôvodom k tomuto kroku bolo najmä iné rozloženie hmotnosti.

Jazdenie na Optime kombi je rovnako príjemné ako na sedane. Povedané v skratke ide o auto, ktoré oceníte najmä na dlhých trasách. Môže za to dobrý komfort a najmä výrazné odfiltrovanie posádky od diania na ceste. Ani vysokú rýchlosť v aute necítiť.

Dobre odhlučnené sú motory a to aj v prípade naftového štvorvalca 1,7 CRDi. Do popredia tak skôr vystupuje hluk od pneumatík a pri vyšších diaľničných rýchlostiach (nad 150 km/h) aj aerodynamický hluk.

Skryť Vypnúť reklamu

Hluk od pneumatík naznačuje, že obe verzie, sedan aj kombi majú rovnakú slabinu. Horšie zvukovo odizolované vnútorné blatníky. Pokiaľ jazdíte po suchej ceste, výraznejšie sa to neprejavuje. O niečo horšie je to na ceste posypanej drobnými kamienkami (napríklad po zimnom posype), či pri prejazde hlbších mlák.

Pod kapotou Optimy môžeme nájsť jeden z trojice ponúkaných motorov. V kombíkoch populárne naftové agregáty zastupuje štvorvalec 1,7 CRDi.

Ako jediný z ponuky môže byť kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. S výkonom 104 kW sa neradí medzi top ponuku v triede. Ak niečím vzhľadom k svojmu objemu vyniká, tak potom maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 340 Nm.

Dobre odhlučnený agregát poskytne dostatok dynamiky a nestráca dych ani v kopcoch. Slovné spojenie "dostatok dynamiky" môžeme označiť ako diplomatické, ale stále pravdivé.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri bežných presunoch a plus- mínus predpisovej jazde Optime tento výkon postačuje. Ak však niekto jazdí svižne, často predbieha a rád využíva potenciál motora, tak už naše tvrdenie o dostatku dynamiky dostáva trhliny.

Potom je lepšou alternatívou benzínový dvojliter T-GDI. Jeho výkon 180 kW spraví z Optimy naozaj svižné auto. Vidno to najmä na priepastnom rozdiele v zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Daňou však je spotreba.

Na základe prvých skúseností môžeme hovoriť zatiaľ len o jej papierových údajoch, keďže na “normovanú“ jazdu nebol priestor. V prospech nafty hovorí kombinovaná spotreba 4,4 l (4,6 v prípade dvojspojkovej prevodovky), zatiaľ čo zážihový štvorvalec 2,0 T-GDI pýta v priemere 8,2 l.

Kia priniesla na trh z nášho ohľadu veľmi zaujímavé kombi. Kto sa pozerá vyslovene na praktické vlastnosti a hlavne batožinový priestor, nebude skákať nadšením.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane dizajnom kombi verzia Kie boduje a určite by sme sa za ňu nehanbili. Práve naopak.  Niekomu môže v ponuke chýbať silnejší naftový motor. Tu však zrejme rozhoduje pragmatický pohľad automobilky na trh a záujem verejnosti o jednotlivé motorizácie.

Motor

Turbo / Atmosféra

Výkon (kw)/pri otáčkach

Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

Prevodovka

Spotreba (l)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

1,7 CRDi

turbo

104/4000

340/1750-2500

manuál/6

4,4

10,2

1,7 CRDi

turbo

104/4000

340/1750-2500

dvojspojka/7

4,6

11,1

2,0 CVVL

atmosféra

120/6500

196/4800

manuál/6

7,6

9,6

2,0 CVVL

atmosféra

120/6500

196/4800

automat/6

7,6

10,7

2,0 T-GDI

turbo

180/6000

353/1350-4000

automat/6

8,2

7,6

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 619
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 784
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 485
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 241
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 574
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 541
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 150
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 037
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 443
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 6 020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Kombi
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako vidí spätne reláciu s Dominikou Cibulkovou? A ako sa jej žije ako slobodnej matke počas pandémie?

23 h
Boris Kollár počas dovolenky s Jurajom Ondrejčákom a Tomášom Rajeckým na Kube.

Obaja sú obvinení z korupcie.

22 h
Očkovanie proti Covidu-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 370-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 487 obetí.

11 h
Komentár Petra Schutza

Kto tu pácha svinstvá

Peter Schutz

Matovič zavádza na každom metri.

8 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr