SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Kia Optima kombi prináša krásu na úkor úžitku

Optima Sportswagon možno neboduje batožinovým priestorom, ale určite vzhľadom.

(Zdroj: Kia)

Na Optimu kombi sme čakali pomerne dlho. Prvé náznaky jej príchodu sme zaznamenali v roku 2015 na autosalóne v Ženeve. Vtedy nám Kórejci ukázali koncept Sportspace, ktorý nás zaujal vonkajšími tvarmi, ale aj zaujímavým interiérom.

Približne pred rokom sme absolvovali prvú jazdu na modeli Optima a teraz nasledovali prvé jazdné skúsenosti s verziou kombi. Optima je podľa nás jedno z mála áut, ktorému “dorobený“ batožinový priestor naozaj svedčí a kombi svojím vzhľadom možno až prekonáva sedan, z ktorého vychádza.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vo vnútri sa výraznejšie prekvapenie nekonalo a s moderným interiérom, ukázaným v koncepte Sportspace, toho Optima veľa spoločného nemá. Veľké displeje na štýl Audi Virtual Cockpit zatiaľ nenašli miesto v modeloch tohto kórejského výrobcu, ako to naznačoval koncept Sportspace.

Interiér ostal oproti sedanu nezmenený. Podľa vôle záujemcu môže byť dvoj, alebo jednofarebný. V ponuke nájdeme rovnako ako v prípade sedanu osempalcový dotykový displej a možnosť bezdrôtovo nabíjať kompatibilný inteligentný telefón.

Stav nabíjania telefónu sa zobrazuje na prístrojovom paneli. V Kii nezabudli ani na bezpečnosť a systém zabráni prehriatiu telefónu. Pri odchode z vozidla vás navyše upozorní na zabudnutý telefón v priestore pre nabíjanie.

To podstatné sa malo odohrať v zadnej časti. Sportswagon však žiadne priestorové zázraky neprináša, najmä pokiaľ hovoríme o objeme kufra. So základným objemom 552 l sa nemôže merať s lídrami v triede. Praktickým prvkom sú delené zadné sedadlá v pomere 40:20:40.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechýba ani dvojité dno a siete pre upevnenie nákladu. Plató možno v prípade plne naloženého batožinového priestoru skryť pod dvojité dno. Priestor v druhom rade sedadiel bol pre nás dostatočný a Optima mala v našom prípade asi najväčšiu rezervu v priestore na kolená.

Nezávislé zavesenie kolies sa dostalo zo sedanu aj do verzie kombi. K určitým úpravám však predsa len došlo v oblasti nastavenia pruženia. Dôvodom k tomuto kroku bolo najmä iné rozloženie hmotnosti.

Jazdenie na Optime kombi je rovnako príjemné ako na sedane. Povedané v skratke ide o auto, ktoré oceníte najmä na dlhých trasách. Môže za to dobrý komfort a najmä výrazné odfiltrovanie posádky od diania na ceste. Ani vysokú rýchlosť v aute necítiť.

Dobre odhlučnené sú motory a to aj v prípade naftového štvorvalca 1,7 CRDi. Do popredia tak skôr vystupuje hluk od pneumatík a pri vyšších diaľničných rýchlostiach (nad 150 km/h) aj aerodynamický hluk.

Skryť Vypnúť reklamu

Hluk od pneumatík naznačuje, že obe verzie, sedan aj kombi majú rovnakú slabinu. Horšie zvukovo odizolované vnútorné blatníky. Pokiaľ jazdíte po suchej ceste, výraznejšie sa to neprejavuje. O niečo horšie je to na ceste posypanej drobnými kamienkami (napríklad po zimnom posype), či pri prejazde hlbších mlák.

Pod kapotou Optimy môžeme nájsť jeden z trojice ponúkaných motorov. V kombíkoch populárne naftové agregáty zastupuje štvorvalec 1,7 CRDi.

Ako jediný z ponuky môže byť kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. S výkonom 104 kW sa neradí medzi top ponuku v triede. Ak niečím vzhľadom k svojmu objemu vyniká, tak potom maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 340 Nm.

Dobre odhlučnený agregát poskytne dostatok dynamiky a nestráca dych ani v kopcoch. Slovné spojenie "dostatok dynamiky" môžeme označiť ako diplomatické, ale stále pravdivé.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri bežných presunoch a plus- mínus predpisovej jazde Optime tento výkon postačuje. Ak však niekto jazdí svižne, často predbieha a rád využíva potenciál motora, tak už naše tvrdenie o dostatku dynamiky dostáva trhliny.

Potom je lepšou alternatívou benzínový dvojliter T-GDI. Jeho výkon 180 kW spraví z Optimy naozaj svižné auto. Vidno to najmä na priepastnom rozdiele v zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Daňou však je spotreba.

Na základe prvých skúseností môžeme hovoriť zatiaľ len o jej papierových údajoch, keďže na “normovanú“ jazdu nebol priestor. V prospech nafty hovorí kombinovaná spotreba 4,4 l (4,6 v prípade dvojspojkovej prevodovky), zatiaľ čo zážihový štvorvalec 2,0 T-GDI pýta v priemere 8,2 l.

Kia priniesla na trh z nášho ohľadu veľmi zaujímavé kombi. Kto sa pozerá vyslovene na praktické vlastnosti a hlavne batožinový priestor, nebude skákať nadšením.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane dizajnom kombi verzia Kie boduje a určite by sme sa za ňu nehanbili. Práve naopak.  Niekomu môže v ponuke chýbať silnejší naftový motor. Tu však zrejme rozhoduje pragmatický pohľad automobilky na trh a záujem verejnosti o jednotlivé motorizácie.

Motor

Turbo / Atmosféra

Výkon (kw)/pri otáčkach

Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

Prevodovka

Spotreba (l)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

1,7 CRDi

turbo

104/4000

340/1750-2500

manuál/6

4,4

10,2

1,7 CRDi

turbo

104/4000

340/1750-2500

dvojspojka/7

4,6

11,1

2,0 CVVL

atmosféra

120/6500

196/4800

manuál/6

7,6

9,6

2,0 CVVL

atmosféra

120/6500

196/4800

automat/6

7,6

10,7

2,0 T-GDI

turbo

180/6000

353/1350-4000

automat/6

8,2

7,6

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 521
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 851
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 542
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 812
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 286
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 711
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 436
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 839
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 579
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 1 977
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Gambler
  2. Café Európa: Valí sa na nás energetická kríza?
  3. Šimon Briatka: Inšpiratívni ľudia 1: Roger Bannister, lekár, ktorý zabehol svetový rekord
  4. Naďa Serafínová: Ako sa naozaj testuje? Povedzme, že dosť zvláštne.
  5. Marián Lukáč: Blog č. 44- Múdrosť
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Aké ťažké je ľahko odpustiť?
  7. Miriam Studeničová: Cisár je nahý! Osobnosti sú nevedomé! Nepoznajú Pravdu!
  8. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !!
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 384
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 015
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 799
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 456
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 887
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 785
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 3 757
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 3 686
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu