Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú

Ani autá bez šoférov nevedia predísť všetkým úmrtiam.

Koncept Mercedes-Benz EQ.(Zdroj: richardhlavna.sk)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Píše sa rok 2026. Veziete sa mestom vo svojom autonómnom aute, keď vám zrazu do cesty vbehne chodec. Veľmi rýchly a presný autonómny systém v aute spočíta, že zrážke môže predísť jedine tak, že strhne riadenie a nechá auto (s vami na palube) naraziť. Zachráni tým chodca, no ohrozí pasažierov v aute.

Ako by sa malo auto v tomto prípade rozhodovať? O tejto otázke začali vedci diskutovať minulý rok. Ide pritom o variáciu na koľajovú dilemu zo šesťdesiatych rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije

Aj pri autonómnych autách ide o otázku teoretickej etiky, nie technológií - a z pohľadu potenciálnych výrobcov naň neexistuje správna odpoveď:

  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že prežitie chodcov mu bude ľahostajné, bude to veľmi zlé pre jeho imidž.
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že uprednostní prežitie chodcov pred posádkou, na takom aute by nikto nechcel jazdiť a nikto by si ho nekúpil.

Mercedes-Benz si však vybral, ktorý prístup k tejto otázke zvolí.

Mercedes-Benz: pôjdeme na istotu

K jednoznačnému stanovisku sa - snáď ako prvá automobilka vôbec - prihlásil Mercedes-Benz počas autosalónu v Paríži. Prvoradá bude ochrana posádky, uviedol Christoph von Hugo, manažér asistenčných systémov a aktívnej bezpečnosti, v rozhovore pre web Car and Driver.

Von Hugo toto rozhodnutie odôvodňuje tým, že ak auto má istotu, že vie zachrániť ľudí v aute, musí "ísť na istotu". Treba zachraňovať tých, o ktorých vieme, že ich dokážeme zachrániť.

Ak viete, že môžete zachrániť aspoň jednu osobu, aspoň tú zachráňte. Ak viete, že môžete predísť úmrtiu, to je vaša najvyššia priorita.

Christoph von Hugo, Mercedes-Benz

Najdôležitejšie však je, aby autonómne autá dokázali podobným situáciám celkom predchádzať. "Do prevencie investujeme 99 percent nášho úsilia. Chceme, aby sa autá bez šoférov týmto morálnym dilemám v prvom rade vyhýbali," vysvetľuje Christoph von Hugo.

Šofér-človek je pomalý a nepozorný

Pre autá budúcnosti by nemalo byť náročné, týmto problémom predchádzať. Súbor senzorov, ktorými budú autonómne autá vybavené, dokáže sledovať naraz celé okolie auta (a do väčšej vzdialenosti), takže sa nestane, že by si počítač potenciálnu hrozbu "nevšimol", tak, ako sa to stáva ľuďom. V prípade kritických situácií má počítač navyše oveľa rýchlejší reakčný čas ako človek.

V súčasnosti je vyše 90 percent úmrtí na cestách zapríčinených ľudskou chybou. Ak sa podarí ľudský faktor odstrániť, úmrtnosť na cestách tak klesne na jednu desatinu.

To je výborný výsledok - a to aj za cenu, že Mercedes sem-tam zrazí nejakého chodca.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 749
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 745
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 037
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 706
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 697
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 572
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 437
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 367
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 344
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španieli zastavili druhý útok, zabili päť útočníkov s výbušninami

Teroristi sa pokúsili o útok v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.