SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú

Ani autá bez šoférov nevedia predísť všetkým úmrtiam.

Koncept Mercedes-Benz EQ.Koncept Mercedes-Benz EQ. (Zdroj: richardhlavna.sk)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Píše sa rok 2026. Veziete sa mestom vo svojom autonómnom aute, keď vám zrazu do cesty vbehne chodec. Veľmi rýchly a presný autonómny systém v aute spočíta, že zrážke môže predísť jedine tak, že strhne riadenie a nechá auto (s vami na palube) naraziť. Zachráni tým chodca, no ohrozí pasažierov v aute.

Ako by sa malo auto v tomto prípade rozhodovať? O tejto otázke začali vedci diskutovať minulý rok. Ide pritom o variáciu na koľajovú dilemu zo šesťdesiatych rokov.

Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije Čítajte 

Aj pri autonómnych autách ide o otázku teoretickej etiky, nie technológií - a z pohľadu potenciálnych výrobcov naň neexistuje správna odpoveď:

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že prežitie chodcov mu bude ľahostajné, bude to veľmi zlé pre jeho imidž.
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že uprednostní prežitie chodcov pred posádkou, na takom aute by nikto nechcel jazdiť a nikto by si ho nekúpil.

Mercedes-Benz si však vybral, ktorý prístup k tejto otázke zvolí.

Mercedes-Benz: pôjdeme na istotu

K jednoznačnému stanovisku sa - snáď ako prvá automobilka vôbec - prihlásil Mercedes-Benz počas autosalónu v Paríži. Prvoradá bude ochrana posádky, uviedol Christoph von Hugo, manažér asistenčných systémov a aktívnej bezpečnosti, v rozhovore pre web Car and Driver.

Von Hugo toto rozhodnutie odôvodňuje tým, že ak auto má istotu, že vie zachrániť ľudí v aute, musí "ísť na istotu". Treba zachraňovať tých, o ktorých vieme, že ich dokážeme zachrániť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak viete, že môžete zachrániť aspoň jednu osobu, aspoň tú zachráňte. Ak viete, že môžete predísť úmrtiu, to je vaša najvyššia priorita.

Christoph von Hugo, Mercedes-Benz

Najdôležitejšie však je, aby autonómne autá dokázali podobným situáciám celkom predchádzať. "Do prevencie investujeme 99 percent nášho úsilia. Chceme, aby sa autá bez šoférov týmto morálnym dilemám v prvom rade vyhýbali," vysvetľuje Christoph von Hugo.

Šofér-človek je pomalý a nepozorný

Pre autá budúcnosti by nemalo byť náročné, týmto problémom predchádzať. Súbor senzorov, ktorými budú autonómne autá vybavené, dokáže sledovať naraz celé okolie auta (a do väčšej vzdialenosti), takže sa nestane, že by si počítač potenciálnu hrozbu "nevšimol", tak, ako sa to stáva ľuďom. V prípade kritických situácií má počítač navyše oveľa rýchlejší reakčný čas ako človek.

V súčasnosti je vyše 90 percent úmrtí na cestách zapríčinených ľudskou chybou. Ak sa podarí ľudský faktor odstrániť, úmrtnosť na cestách tak klesne na jednu desatinu.

Skryť Vypnúť reklamu

To je výborný výsledok - a to aj za cenu, že Mercedes sem-tam zrazí nejakého chodca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 326
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 255
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 190
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 483
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 102
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 204
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 717
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 414
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 339
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

11 h
Petra Vlhová.

V zjazde obhájila svoj najlepší výsledok.

1 h