SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú

Ani autá bez šoférov nevedia predísť všetkým úmrtiam.

Koncept Mercedes-Benz EQ.Koncept Mercedes-Benz EQ. (Zdroj: richardhlavna.sk)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Píše sa rok 2026. Veziete sa mestom vo svojom autonómnom aute, keď vám zrazu do cesty vbehne chodec. Veľmi rýchly a presný autonómny systém v aute spočíta, že zrážke môže predísť jedine tak, že strhne riadenie a nechá auto (s vami na palube) naraziť. Zachráni tým chodca, no ohrozí pasažierov v aute.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako by sa malo auto v tomto prípade rozhodovať? O tejto otázke začali vedci diskutovať minulý rok. Ide pritom o variáciu na koľajovú dilemu zo šesťdesiatych rokov.

Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije Čítajte 

Aj pri autonómnych autách ide o otázku teoretickej etiky, nie technológií - a z pohľadu potenciálnych výrobcov naň neexistuje správna odpoveď:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že prežitie chodcov mu bude ľahostajné, bude to veľmi zlé pre jeho imidž.
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že uprednostní prežitie chodcov pred posádkou, na takom aute by nikto nechcel jazdiť a nikto by si ho nekúpil.

Mercedes-Benz si však vybral, ktorý prístup k tejto otázke zvolí.

Mercedes-Benz: pôjdeme na istotu

K jednoznačnému stanovisku sa - snáď ako prvá automobilka vôbec - prihlásil Mercedes-Benz počas autosalónu v Paríži. Prvoradá bude ochrana posádky, uviedol Christoph von Hugo, manažér asistenčných systémov a aktívnej bezpečnosti, v rozhovore pre web Car and Driver.

Von Hugo toto rozhodnutie odôvodňuje tým, že ak auto má istotu, že vie zachrániť ľudí v aute, musí "ísť na istotu". Treba zachraňovať tých, o ktorých vieme, že ich dokážeme zachrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Ak viete, že môžete zachrániť aspoň jednu osobu, aspoň tú zachráňte. Ak viete, že môžete predísť úmrtiu, to je vaša najvyššia priorita.

Christoph von Hugo, Mercedes-Benz

Najdôležitejšie však je, aby autonómne autá dokázali podobným situáciám celkom predchádzať. "Do prevencie investujeme 99 percent nášho úsilia. Chceme, aby sa autá bez šoférov týmto morálnym dilemám v prvom rade vyhýbali," vysvetľuje Christoph von Hugo.

Šofér-človek je pomalý a nepozorný

Pre autá budúcnosti by nemalo byť náročné, týmto problémom predchádzať. Súbor senzorov, ktorými budú autonómne autá vybavené, dokáže sledovať naraz celé okolie auta (a do väčšej vzdialenosti), takže sa nestane, že by si počítač potenciálnu hrozbu "nevšimol", tak, ako sa to stáva ľuďom. V prípade kritických situácií má počítač navyše oveľa rýchlejší reakčný čas ako človek.

V súčasnosti je vyše 90 percent úmrtí na cestách zapríčinených ľudskou chybou. Ak sa podarí ľudský faktor odstrániť, úmrtnosť na cestách tak klesne na jednu desatinu.

SkryťVypnúť reklamu

To je výborný výsledok - a to aj za cenu, že Mercedes sem-tam zrazí nejakého chodca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 853
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 392
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 426
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 184
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 742
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 176
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 785
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený advokát Marek Para.

O tom, či budú súdiť advokáta Mareka Paru, rozhodne Najvyšší súd.


13 h
Iránsko-kanadský hudobník a podcaster Ramin Seyed-Emami. Podľa kanadskej tajnej služby môže byť na zozname disidentov, ktorých sa Teherán pokúsi zlikvidovať.

Iránska vláda má zoznam ľudí, ktorých považuje za hrozbu pre režim.


a 4 ďalší 15 h
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


22 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


21 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


22 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  2. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  3. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  4. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  5. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  6. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  7. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  8. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 439
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 611
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 715
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 532
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 986
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 574
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 206
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 142
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu