Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú

Ani autá bez šoférov nevedia predísť všetkým úmrtiam.

Koncept Mercedes-Benz EQ.(Zdroj: richardhlavna.sk)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Píše sa rok 2026. Veziete sa mestom vo svojom autonómnom aute, keď vám zrazu do cesty vbehne chodec. Veľmi rýchly a presný autonómny systém v aute spočíta, že zrážke môže predísť jedine tak, že strhne riadenie a nechá auto (s vami na palube) naraziť. Zachráni tým chodca, no ohrozí pasažierov v aute.

Ako by sa malo auto v tomto prípade rozhodovať? O tejto otázke začali vedci diskutovať minulý rok. Ide pritom o variáciu na koľajovú dilemu zo šesťdesiatych rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije

Aj pri autonómnych autách ide o otázku teoretickej etiky, nie technológií - a z pohľadu potenciálnych výrobcov naň neexistuje správna odpoveď:

  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že prežitie chodcov mu bude ľahostajné, bude to veľmi zlé pre jeho imidž.
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že uprednostní prežitie chodcov pred posádkou, na takom aute by nikto nechcel jazdiť a nikto by si ho nekúpil.

Mercedes-Benz si však vybral, ktorý prístup k tejto otázke zvolí.

Mercedes-Benz: pôjdeme na istotu

K jednoznačnému stanovisku sa - snáď ako prvá automobilka vôbec - prihlásil Mercedes-Benz počas autosalónu v Paríži. Prvoradá bude ochrana posádky, uviedol Christoph von Hugo, manažér asistenčných systémov a aktívnej bezpečnosti, v rozhovore pre web Car and Driver.

Von Hugo toto rozhodnutie odôvodňuje tým, že ak auto má istotu, že vie zachrániť ľudí v aute, musí "ísť na istotu". Treba zachraňovať tých, o ktorých vieme, že ich dokážeme zachrániť.

Ak viete, že môžete zachrániť aspoň jednu osobu, aspoň tú zachráňte. Ak viete, že môžete predísť úmrtiu, to je vaša najvyššia priorita.

Christoph von Hugo, Mercedes-Benz

Najdôležitejšie však je, aby autonómne autá dokázali podobným situáciám celkom predchádzať. "Do prevencie investujeme 99 percent nášho úsilia. Chceme, aby sa autá bez šoférov týmto morálnym dilemám v prvom rade vyhýbali," vysvetľuje Christoph von Hugo.

Šofér-človek je pomalý a nepozorný

Pre autá budúcnosti by nemalo byť náročné, týmto problémom predchádzať. Súbor senzorov, ktorými budú autonómne autá vybavené, dokáže sledovať naraz celé okolie auta (a do väčšej vzdialenosti), takže sa nestane, že by si počítač potenciálnu hrozbu "nevšimol", tak, ako sa to stáva ľuďom. V prípade kritických situácií má počítač navyše oveľa rýchlejší reakčný čas ako človek.

V súčasnosti je vyše 90 percent úmrtí na cestách zapríčinených ľudskou chybou. Ak sa podarí ľudský faktor odstrániť, úmrtnosť na cestách tak klesne na jednu desatinu.

To je výborný výsledok - a to aj za cenu, že Mercedes sem-tam zrazí nejakého chodca.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop