Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú

Ani autá bez šoférov nevedia predísť všetkým úmrtiam.

Koncept Mercedes-Benz EQ.(Zdroj: richardhlavna.sk)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Píše sa rok 2026. Veziete sa mestom vo svojom autonómnom aute, keď vám zrazu do cesty vbehne chodec. Veľmi rýchly a presný autonómny systém v aute spočíta, že zrážke môže predísť jedine tak, že strhne riadenie a nechá auto (s vami na palube) naraziť. Zachráni tým chodca, no ohrozí pasažierov v aute.

Ako by sa malo auto v tomto prípade rozhodovať? O tejto otázke začali vedci diskutovať minulý rok. Ide pritom o variáciu na koľajovú dilemu zo šesťdesiatych rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Morálna dilema roboauta: kedy sa vaše auto rozhodne, že vás zabije

Aj pri autonómnych autách ide o otázku teoretickej etiky, nie technológií - a z pohľadu potenciálnych výrobcov naň neexistuje správna odpoveď:

  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že prežitie chodcov mu bude ľahostajné, bude to veľmi zlé pre jeho imidž.
  • Ak by výrobca verejne vyhlásil, že jeho softvér bude nastavený tak, že uprednostní prežitie chodcov pred posádkou, na takom aute by nikto nechcel jazdiť a nikto by si ho nekúpil.

Mercedes-Benz si však vybral, ktorý prístup k tejto otázke zvolí.

Mercedes-Benz: pôjdeme na istotu

K jednoznačnému stanovisku sa - snáď ako prvá automobilka vôbec - prihlásil Mercedes-Benz počas autosalónu v Paríži. Prvoradá bude ochrana posádky, uviedol Christoph von Hugo, manažér asistenčných systémov a aktívnej bezpečnosti, v rozhovore pre web Car and Driver.

Von Hugo toto rozhodnutie odôvodňuje tým, že ak auto má istotu, že vie zachrániť ľudí v aute, musí "ísť na istotu". Treba zachraňovať tých, o ktorých vieme, že ich dokážeme zachrániť.

Ak viete, že môžete zachrániť aspoň jednu osobu, aspoň tú zachráňte. Ak viete, že môžete predísť úmrtiu, to je vaša najvyššia priorita.

Christoph von Hugo, Mercedes-Benz

Najdôležitejšie však je, aby autonómne autá dokázali podobným situáciám celkom predchádzať. "Do prevencie investujeme 99 percent nášho úsilia. Chceme, aby sa autá bez šoférov týmto morálnym dilemám v prvom rade vyhýbali," vysvetľuje Christoph von Hugo.

Šofér-človek je pomalý a nepozorný

Pre autá budúcnosti by nemalo byť náročné, týmto problémom predchádzať. Súbor senzorov, ktorými budú autonómne autá vybavené, dokáže sledovať naraz celé okolie auta (a do väčšej vzdialenosti), takže sa nestane, že by si počítač potenciálnu hrozbu "nevšimol", tak, ako sa to stáva ľuďom. V prípade kritických situácií má počítač navyše oveľa rýchlejší reakčný čas ako človek.

V súčasnosti je vyše 90 percent úmrtí na cestách zapríčinených ľudskou chybou. Ak sa podarí ľudský faktor odstrániť, úmrtnosť na cestách tak klesne na jednu desatinu.

To je výborný výsledok - a to aj za cenu, že Mercedes sem-tam zrazí nejakého chodca.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.