SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Morgan PlusFourPlus zaskočil verejnosť nezvyčajným tvarom

Morgan zo šesťdesiatych bol vo svojej dobe prepadákom, dnes je vyhľadávaným veteránom.

(Zdroj: Darin Schnabel © RM Auctions)

Britskú značku Morgan poznáme ako výrobcu pravých anglických roadstrov. V roku 1935 vyrobil svoje prvé štvorkolesové vozidlo a odvtedy až dodnes sa štylisticky  takmer nezmenilo. Malým vybočením bol model PlusFourPlus (+4+).

V roku 1964 Peter Morgan predstavil niečo, čím zaskočil nielen motoristických novinárov, ale i publikum. Auto malo úplne iný tvar, na aký boli zvyknutí. Karoséria hladkých tvarov mala dizajn vtedajších moderných áut. Kupé podobné Jaguaru XK FHC alebo MG A coupé malo celú karosériu vyrobenú zo sklolaminátu. Cieľ bol jasný: modernizácia!

Článok pokračuje pod video reklamou

Impulz sa zrodil v Ženeve

Dnes môžeme už len špekulovať, či podnetom na vývoj nového kupé Morgan bol pokus švajčiarskeho dílera značky Morgan, ktorý v roku 1962 na ženevskom autosalóne vystavil vo svojom stánku okrem známeho roadsteru i jedno kupé.

Značka Morgan mala svoju oficiálnu premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 1962. Kupé vyrobil z vlastnej iniciatívy bez toho, aby to vopred prekonzultoval s materskou firmou v Anglicku.

„Morgan Gran Turismo je auto anglického pôvodu s poriadnou dávkou individualizmu. Auto so sklolaminátovou karosériou je možné kúpiť na objednávku.“ Toľko krátka správa v odbornom časopise s fotografiou z autosalónu.

Správa, ktorá bola diametrálne odlišná od toho, čo skutočne značka ponúkala, sa dostala aj k majiteľovi fabriky Petrovi Morganovi. Ten bol nemilo prekvapený a žiadal pána Wehrlinga pod hrozbou straty licencie predaja vozidiel Morgan vo Švajčiarsku, aby auto odstránil.

Morganisti chceli jazdiť aj v zime

Pán Wehrlin v roku 1960 navštívil automobilovú výstavu v Birminghame, kde uvidel v stánku Ashley karosériu, ktorá rozmermi pasovala na podvozok Morganu. Ashley Laminates bola anglická spoločnosť, zameraná na výrobu sklolaminátových karosérií.

Karoséria, ktorú Wehrlin v Briminghame videl, bola presne taká, akú chceli zákazníci. Vrátil sa do Anglicka a na streche svojho Opla priviezol domov sklolaminátovú karosériu Ashley Sportiva. 

Karosériu posadil na straší podvozok štvorsedadlového Morgana +4 s motorom Triumph TR3 z roku 1954. Wehrlin uvažoval už skôr o Morgane s pevnou strechou pre klientov, ktorí chceli jazdiť aj v zime.

Pretože Peter Morgan to odmietol, rozhodol sa pre individuálne riešenie, ktorého výsledkom bola karoséria Ashley. Záujem o takéto vozidlo bol v Ženeve veľký a to dalo impulz Petrovi Morganovi začať pracovať na vlastnom projekte PlusFourPlus.

Karoséria bola opäť zo sklolaminátu a na rozdiel od Ashley bolo kupé z Malvern Linku  len dvojmiestne. Pod prednou kapotou pracoval 2,1 litrový motor Triumph s výkonom 82 kW (110k).

S celkovou hmotnosťou niečo cez 800 kg vozidlo dosahovalo vyššiu rýchlosť(185km/h) ako Triumph TR4 A (179 km/h) s rovnakým motorom. Jedine maskou chladiča sa hlásil k rodine Morganov.

Vtedy prepadák, dnes hodnotný zberateľský kúsok

Krok to bol odvážny, ale neúspešný. Pre fanúšikov Morganov to bola príliš radikálna zmena a na ostatných veľmi nezapôsobil. Naopak, o klasické Morgany záujem stúpal z obavy, že modernizáciou prídu o posledného dinosaura klasických otvorených britských roadsterov.

Nakoniec z plánovanej 50 kusovej série sa v rokoch 1964 až 1967  vyrobilo a predalo len 26 kusov. Cena Morganu kupé bola v roku 1966 1278 libier, klasický otvorený dvojsedadlový roadster sa ponúkal za 841 libier.

Dnes  si záujemcovia o jazdené klasické Morgany majú z čoho vyberať.  Modely Plus4 z rokov 1964 – 1966 štartujú z cenovej hladiny 25 tisíc eur. Za 35 tisíc eur dostanete už Morgan vo veľmi peknom stave.

Pri hľadaní kupé, keďže ich bolo vyrobených len malé množstvo, je potrebná dávka trpezlivosti a treba počítať s podstatne vyššou sumou.

Pred dvomi rokmi sa na aukcii v americkom Scottsdale predal jeden z nich za 177 tisíc eur. O pol roka sa objavil na inej aukcii rovnaký model so znaleckou cenou medzi 180 a 220 tisíc dolárov. O vozidlo vtedy nik neprejavil záujem a ostalo nepredané.

Najbližšie sa toto vozidlo ponúkne v aukcii, ktorá sa bude konať vo februári 2017 v Paríži. Znalci ho ohodnotili na sumu 128 800 libier (158 tisíc eur).

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  3. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 551
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 832
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 210
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 587
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 349
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 581
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 159
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 738
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 465
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 154

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Ako Blaha vyhral Threemu

Stratég ticho sedí v kúte a odškrtáva si mená skompromitovaných kolegov, ktorí ho už nepredbehnú na kandidátke.

Donald Trump si s Viktorom Orbánom rozumie.
Monika Smolková verí, že Fico ešte do volieb odíde zo Smeru. Hovorí, že v strane sú zlodeji a korupčníci.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.