Morgan PlusFourPlus zaskočil verejnosť nezvyčajným tvarom

Morgan zo šesťdesiatych bol vo svojej dobe prepadákom, dnes je vyhľadávaným veteránom.

(Zdroj: Darin Schnabel © RM Auctions)

Britskú značku Morgan poznáme ako výrobcu pravých anglických roadstrov. V roku 1935 vyrobil svoje prvé štvorkolesové vozidlo a odvtedy až dodnes sa štylisticky  takmer nezmenilo. Malým vybočením bol model PlusFourPlus (+4+).

V roku 1964 Peter Morgan predstavil niečo, čím zaskočil nielen motoristických novinárov, ale i publikum. Auto malo úplne iný tvar, na aký boli zvyknutí. Karoséria hladkých tvarov mala dizajn vtedajších moderných áut. Kupé podobné Jaguaru XK FHC alebo MG A coupé malo celú karosériu vyrobenú zo sklolaminátu. Cieľ bol jasný: modernizácia!

Impulz sa zrodil v Ženeve

Dnes môžeme už len špekulovať, či podnetom na vývoj nového kupé Morgan bol pokus švajčiarskeho dílera značky Morgan, ktorý v roku 1962 na ženevskom autosalóne vystavil vo svojom stánku okrem známeho roadsteru i jedno kupé.

Značka Morgan mala svoju oficiálnu premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 1962. Kupé vyrobil z vlastnej iniciatívy bez toho, aby to vopred prekonzultoval s materskou firmou v Anglicku.

„Morgan Gran Turismo je auto anglického pôvodu s poriadnou dávkou individualizmu. Auto so sklolaminátovou karosériou je možné kúpiť na objednávku.“ Toľko krátka správa v odbornom časopise s fotografiou z autosalónu.

Správa, ktorá bola diametrálne odlišná od toho, čo skutočne značka ponúkala, sa dostala aj k majiteľovi fabriky Petrovi Morganovi. Ten bol nemilo prekvapený a žiadal pána Wehrlinga pod hrozbou straty licencie predaja vozidiel Morgan vo Švajčiarsku, aby auto odstránil.

Morganisti chceli jazdiť aj v zime

Pán Wehrlin v roku 1960 navštívil automobilovú výstavu v Birminghame, kde uvidel v stánku Ashley karosériu, ktorá rozmermi pasovala na podvozok Morganu. Ashley Laminates bola anglická spoločnosť, zameraná na výrobu sklolaminátových karosérií.

Karoséria, ktorú Wehrlin v Briminghame videl, bola presne taká, akú chceli zákazníci. Vrátil sa do Anglicka a na streche svojho Opla priviezol domov sklolaminátovú karosériu Ashley Sportiva. 

Karosériu posadil na straší podvozok štvorsedadlového Morgana +4 s motorom Triumph TR3 z roku 1954. Wehrlin uvažoval už skôr o Morgane s pevnou strechou pre klientov, ktorí chceli jazdiť aj v zime.

Pretože Peter Morgan to odmietol, rozhodol sa pre individuálne riešenie, ktorého výsledkom bola karoséria Ashley. Záujem o takéto vozidlo bol v Ženeve veľký a to dalo impulz Petrovi Morganovi začať pracovať na vlastnom projekte PlusFourPlus.

Karoséria bola opäť zo sklolaminátu a na rozdiel od Ashley bolo kupé z Malvern Linku  len dvojmiestne. Pod prednou kapotou pracoval 2,1 litrový motor Triumph s výkonom 82 kW (110k).

S celkovou hmotnosťou niečo cez 800 kg vozidlo dosahovalo vyššiu rýchlosť(185km/h) ako Triumph TR4 A (179 km/h) s rovnakým motorom. Jedine maskou chladiča sa hlásil k rodine Morganov.

Vtedy prepadák, dnes hodnotný zberateľský kúsok

Krok to bol odvážny, ale neúspešný. Pre fanúšikov Morganov to bola príliš radikálna zmena a na ostatných veľmi nezapôsobil. Naopak, o klasické Morgany záujem stúpal z obavy, že modernizáciou prídu o posledného dinosaura klasických otvorených britských roadsterov.

Nakoniec z plánovanej 50 kusovej série sa v rokoch 1964 až 1967  vyrobilo a predalo len 26 kusov. Cena Morganu kupé bola v roku 1966 1278 libier, klasický otvorený dvojsedadlový roadster sa ponúkal za 841 libier.

Dnes  si záujemcovia o jazdené klasické Morgany majú z čoho vyberať.  Modely Plus4 z rokov 1964 – 1966 štartujú z cenovej hladiny 25 tisíc eur. Za 35 tisíc eur dostanete už Morgan vo veľmi peknom stave.

Pri hľadaní kupé, keďže ich bolo vyrobených len malé množstvo, je potrebná dávka trpezlivosti a treba počítať s podstatne vyššou sumou.

Pred dvomi rokmi sa na aukcii v americkom Scottsdale predal jeden z nich za 177 tisíc eur. O pol roka sa objavil na inej aukcii rovnaký model so znaleckou cenou medzi 180 a 220 tisíc dolárov. O vozidlo vtedy nik neprejavil záujem a ostalo nepredané.

Najbližšie sa toto vozidlo ponúkne v aukcii, ktorá sa bude konať vo februári 2017 v Paríži. Znalci ho ohodnotili na sumu 128 800 libier (158 tisíc eur).

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 483
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 739
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 696
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 968
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 815
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 187
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 172
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 908
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 567
  10. Splnený sen 557

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný diel nakrúcania.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.