SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Morgan PlusFourPlus zaskočil verejnosť nezvyčajným tvarom

Morgan zo šesťdesiatych bol vo svojej dobe prepadákom, dnes je vyhľadávaným veteránom.

(Zdroj: Darin Schnabel © RM Auctions)

Britskú značku Morgan poznáme ako výrobcu pravých anglických roadstrov. V roku 1935 vyrobil svoje prvé štvorkolesové vozidlo a odvtedy až dodnes sa štylisticky  takmer nezmenilo. Malým vybočením bol model PlusFourPlus (+4+).

V roku 1964 Peter Morgan predstavil niečo, čím zaskočil nielen motoristických novinárov, ale i publikum. Auto malo úplne iný tvar, na aký boli zvyknutí. Karoséria hladkých tvarov mala dizajn vtedajších moderných áut. Kupé podobné Jaguaru XK FHC alebo MG A coupé malo celú karosériu vyrobenú zo sklolaminátu. Cieľ bol jasný: modernizácia!

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Impulz sa zrodil v Ženeve

Dnes môžeme už len špekulovať, či podnetom na vývoj nového kupé Morgan bol pokus švajčiarskeho dílera značky Morgan, ktorý v roku 1962 na ženevskom autosalóne vystavil vo svojom stánku okrem známeho roadsteru i jedno kupé.

Značka Morgan mala svoju oficiálnu premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 1962. Kupé vyrobil z vlastnej iniciatívy bez toho, aby to vopred prekonzultoval s materskou firmou v Anglicku.

„Morgan Gran Turismo je auto anglického pôvodu s poriadnou dávkou individualizmu. Auto so sklolaminátovou karosériou je možné kúpiť na objednávku.“ Toľko krátka správa v odbornom časopise s fotografiou z autosalónu.

Správa, ktorá bola diametrálne odlišná od toho, čo skutočne značka ponúkala, sa dostala aj k majiteľovi fabriky Petrovi Morganovi. Ten bol nemilo prekvapený a žiadal pána Wehrlinga pod hrozbou straty licencie predaja vozidiel Morgan vo Švajčiarsku, aby auto odstránil.

Skryť Vypnúť reklamu

Morganisti chceli jazdiť aj v zime

Pán Wehrlin v roku 1960 navštívil automobilovú výstavu v Birminghame, kde uvidel v stánku Ashley karosériu, ktorá rozmermi pasovala na podvozok Morganu. Ashley Laminates bola anglická spoločnosť, zameraná na výrobu sklolaminátových karosérií.

Karoséria, ktorú Wehrlin v Briminghame videl, bola presne taká, akú chceli zákazníci. Vrátil sa do Anglicka a na streche svojho Opla priviezol domov sklolaminátovú karosériu Ashley Sportiva. 

Karosériu posadil na straší podvozok štvorsedadlového Morgana +4 s motorom Triumph TR3 z roku 1954. Wehrlin uvažoval už skôr o Morgane s pevnou strechou pre klientov, ktorí chceli jazdiť aj v zime.

Pretože Peter Morgan to odmietol, rozhodol sa pre individuálne riešenie, ktorého výsledkom bola karoséria Ashley. Záujem o takéto vozidlo bol v Ženeve veľký a to dalo impulz Petrovi Morganovi začať pracovať na vlastnom projekte PlusFourPlus.

Skryť Vypnúť reklamu

Karoséria bola opäť zo sklolaminátu a na rozdiel od Ashley bolo kupé z Malvern Linku  len dvojmiestne. Pod prednou kapotou pracoval 2,1 litrový motor Triumph s výkonom 82 kW (110k).

S celkovou hmotnosťou niečo cez 800 kg vozidlo dosahovalo vyššiu rýchlosť(185km/h) ako Triumph TR4 A (179 km/h) s rovnakým motorom. Jedine maskou chladiča sa hlásil k rodine Morganov.

Vtedy prepadák, dnes hodnotný zberateľský kúsok

Krok to bol odvážny, ale neúspešný. Pre fanúšikov Morganov to bola príliš radikálna zmena a na ostatných veľmi nezapôsobil. Naopak, o klasické Morgany záujem stúpal z obavy, že modernizáciou prídu o posledného dinosaura klasických otvorených britských roadsterov.

Nakoniec z plánovanej 50 kusovej série sa v rokoch 1964 až 1967  vyrobilo a predalo len 26 kusov. Cena Morganu kupé bola v roku 1966 1278 libier, klasický otvorený dvojsedadlový roadster sa ponúkal za 841 libier.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes  si záujemcovia o jazdené klasické Morgany majú z čoho vyberať.  Modely Plus4 z rokov 1964 – 1966 štartujú z cenovej hladiny 25 tisíc eur. Za 35 tisíc eur dostanete už Morgan vo veľmi peknom stave.

Pri hľadaní kupé, keďže ich bolo vyrobených len malé množstvo, je potrebná dávka trpezlivosti a treba počítať s podstatne vyššou sumou.

Pred dvomi rokmi sa na aukcii v americkom Scottsdale predal jeden z nich za 177 tisíc eur. O pol roka sa objavil na inej aukcii rovnaký model so znaleckou cenou medzi 180 a 220 tisíc dolárov. O vozidlo vtedy nik neprejavil záujem a ostalo nepredané.

Najbližšie sa toto vozidlo ponúkne v aukcii, ktorá sa bude konať vo februári 2017 v Paríži. Znalci ho ohodnotili na sumu 128 800 libier (158 tisíc eur).

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 380
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 15 225
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 096
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 091
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 542
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 605
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 584
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (online)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Píše iniciatíva Veda pomáha

Za zlepšenie môžeme my. Vytrvajme (vyhlásenie vedcov)

Otvorenie škôl okamžite, ako to situácia umožní, považujeme za najvyššiu dlhodobú prioritu po záchrane životov.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo Harlekin

Američan predával ojazdené Subaru, odkúpil ho samotný výrobca

Nájazd takmer 350-tisíc kilometrov na aute nepoznať.

Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.

Nenápadný Citroen C4 sa vracia ako imidžové kupé-SUV (test)

Podarené auto brzdí slabšia ponuka motorov.

Citroën C4