Morgan PlusFourPlus zaskočil verejnosť nezvyčajným tvarom

Morgan zo šesťdesiatych bol vo svojej dobe prepadákom, dnes je vyhľadávaným veteránom.

(Zdroj: Darin Schnabel © RM Auctions)

Britskú značku Morgan poznáme ako výrobcu pravých anglických roadstrov. V roku 1935 vyrobil svoje prvé štvorkolesové vozidlo a odvtedy až dodnes sa štylisticky  takmer nezmenilo. Malým vybočením bol model PlusFourPlus (+4+).

V roku 1964 Peter Morgan predstavil niečo, čím zaskočil nielen motoristických novinárov, ale i publikum. Auto malo úplne iný tvar, na aký boli zvyknutí. Karoséria hladkých tvarov mala dizajn vtedajších moderných áut. Kupé podobné Jaguaru XK FHC alebo MG A coupé malo celú karosériu vyrobenú zo sklolaminátu. Cieľ bol jasný: modernizácia!

Impulz sa zrodil v Ženeve

Dnes môžeme už len špekulovať, či podnetom na vývoj nového kupé Morgan bol pokus švajčiarskeho dílera značky Morgan, ktorý v roku 1962 na ženevskom autosalóne vystavil vo svojom stánku okrem známeho roadsteru i jedno kupé.

Značka Morgan mala svoju oficiálnu premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 1962. Kupé vyrobil z vlastnej iniciatívy bez toho, aby to vopred prekonzultoval s materskou firmou v Anglicku.

„Morgan Gran Turismo je auto anglického pôvodu s poriadnou dávkou individualizmu. Auto so sklolaminátovou karosériou je možné kúpiť na objednávku.“ Toľko krátka správa v odbornom časopise s fotografiou z autosalónu.

Správa, ktorá bola diametrálne odlišná od toho, čo skutočne značka ponúkala, sa dostala aj k majiteľovi fabriky Petrovi Morganovi. Ten bol nemilo prekvapený a žiadal pána Wehrlinga pod hrozbou straty licencie predaja vozidiel Morgan vo Švajčiarsku, aby auto odstránil.

Morganisti chceli jazdiť aj v zime

Pán Wehrlin v roku 1960 navštívil automobilovú výstavu v Birminghame, kde uvidel v stánku Ashley karosériu, ktorá rozmermi pasovala na podvozok Morganu. Ashley Laminates bola anglická spoločnosť, zameraná na výrobu sklolaminátových karosérií.

Karoséria, ktorú Wehrlin v Briminghame videl, bola presne taká, akú chceli zákazníci. Vrátil sa do Anglicka a na streche svojho Opla priviezol domov sklolaminátovú karosériu Ashley Sportiva. 

Karosériu posadil na straší podvozok štvorsedadlového Morgana +4 s motorom Triumph TR3 z roku 1954. Wehrlin uvažoval už skôr o Morgane s pevnou strechou pre klientov, ktorí chceli jazdiť aj v zime.

Pretože Peter Morgan to odmietol, rozhodol sa pre individuálne riešenie, ktorého výsledkom bola karoséria Ashley. Záujem o takéto vozidlo bol v Ženeve veľký a to dalo impulz Petrovi Morganovi začať pracovať na vlastnom projekte PlusFourPlus.

Karoséria bola opäť zo sklolaminátu a na rozdiel od Ashley bolo kupé z Malvern Linku  len dvojmiestne. Pod prednou kapotou pracoval 2,1 litrový motor Triumph s výkonom 82 kW (110k).

S celkovou hmotnosťou niečo cez 800 kg vozidlo dosahovalo vyššiu rýchlosť(185km/h) ako Triumph TR4 A (179 km/h) s rovnakým motorom. Jedine maskou chladiča sa hlásil k rodine Morganov.

Vtedy prepadák, dnes hodnotný zberateľský kúsok

Krok to bol odvážny, ale neúspešný. Pre fanúšikov Morganov to bola príliš radikálna zmena a na ostatných veľmi nezapôsobil. Naopak, o klasické Morgany záujem stúpal z obavy, že modernizáciou prídu o posledného dinosaura klasických otvorených britských roadsterov.

Nakoniec z plánovanej 50 kusovej série sa v rokoch 1964 až 1967  vyrobilo a predalo len 26 kusov. Cena Morganu kupé bola v roku 1966 1278 libier, klasický otvorený dvojsedadlový roadster sa ponúkal za 841 libier.

Dnes  si záujemcovia o jazdené klasické Morgany majú z čoho vyberať.  Modely Plus4 z rokov 1964 – 1966 štartujú z cenovej hladiny 25 tisíc eur. Za 35 tisíc eur dostanete už Morgan vo veľmi peknom stave.

Pri hľadaní kupé, keďže ich bolo vyrobených len malé množstvo, je potrebná dávka trpezlivosti a treba počítať s podstatne vyššou sumou.

Pred dvomi rokmi sa na aukcii v americkom Scottsdale predal jeden z nich za 177 tisíc eur. O pol roka sa objavil na inej aukcii rovnaký model so znaleckou cenou medzi 180 a 220 tisíc dolárov. O vozidlo vtedy nik neprejavil záujem a ostalo nepredané.

Najbližšie sa toto vozidlo ponúkne v aukcii, ktorá sa bude konať vo februári 2017 v Paríži. Znalci ho ohodnotili na sumu 128 800 libier (158 tisíc eur).

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 796
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 11 531
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 756
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 447
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 069
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 688
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 905
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 791
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 669
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 624

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pohroma sa blíži, nielen vo Francúzsku

Voľby sú nepredvídateľné, ale trend nespokojnosti je čoraz jasnejší.

PRIMÁR

Športový lekár: Kto chodí denne na pivo, nemôže začať prudko športovať

Malovič hovorí o vplyve a rizikách športu v zrelom veku.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop