Morgan PlusFourPlus zaskočil verejnosť nezvyčajným tvarom

Morgan zo šesťdesiatych bol vo svojej dobe prepadákom, dnes je vyhľadávaným veteránom.

(Zdroj: Darin Schnabel © RM Auctions)

Britskú značku Morgan poznáme ako výrobcu pravých anglických roadstrov. V roku 1935 vyrobil svoje prvé štvorkolesové vozidlo a odvtedy až dodnes sa štylisticky  takmer nezmenilo. Malým vybočením bol model PlusFourPlus (+4+).

V roku 1964 Peter Morgan predstavil niečo, čím zaskočil nielen motoristických novinárov, ale i publikum. Auto malo úplne iný tvar, na aký boli zvyknutí. Karoséria hladkých tvarov mala dizajn vtedajších moderných áut. Kupé podobné Jaguaru XK FHC alebo MG A coupé malo celú karosériu vyrobenú zo sklolaminátu. Cieľ bol jasný: modernizácia!

Článok pokračuje pod video reklamou

Impulz sa zrodil v Ženeve

Dnes môžeme už len špekulovať, či podnetom na vývoj nového kupé Morgan bol pokus švajčiarskeho dílera značky Morgan, ktorý v roku 1962 na ženevskom autosalóne vystavil vo svojom stánku okrem známeho roadsteru i jedno kupé.

Značka Morgan mala svoju oficiálnu premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 1962. Kupé vyrobil z vlastnej iniciatívy bez toho, aby to vopred prekonzultoval s materskou firmou v Anglicku.

„Morgan Gran Turismo je auto anglického pôvodu s poriadnou dávkou individualizmu. Auto so sklolaminátovou karosériou je možné kúpiť na objednávku.“ Toľko krátka správa v odbornom časopise s fotografiou z autosalónu.

Správa, ktorá bola diametrálne odlišná od toho, čo skutočne značka ponúkala, sa dostala aj k majiteľovi fabriky Petrovi Morganovi. Ten bol nemilo prekvapený a žiadal pána Wehrlinga pod hrozbou straty licencie predaja vozidiel Morgan vo Švajčiarsku, aby auto odstránil.

Morganisti chceli jazdiť aj v zime

Pán Wehrlin v roku 1960 navštívil automobilovú výstavu v Birminghame, kde uvidel v stánku Ashley karosériu, ktorá rozmermi pasovala na podvozok Morganu. Ashley Laminates bola anglická spoločnosť, zameraná na výrobu sklolaminátových karosérií.

Karoséria, ktorú Wehrlin v Briminghame videl, bola presne taká, akú chceli zákazníci. Vrátil sa do Anglicka a na streche svojho Opla priviezol domov sklolaminátovú karosériu Ashley Sportiva. 

Karosériu posadil na straší podvozok štvorsedadlového Morgana +4 s motorom Triumph TR3 z roku 1954. Wehrlin uvažoval už skôr o Morgane s pevnou strechou pre klientov, ktorí chceli jazdiť aj v zime.

Pretože Peter Morgan to odmietol, rozhodol sa pre individuálne riešenie, ktorého výsledkom bola karoséria Ashley. Záujem o takéto vozidlo bol v Ženeve veľký a to dalo impulz Petrovi Morganovi začať pracovať na vlastnom projekte PlusFourPlus.

Karoséria bola opäť zo sklolaminátu a na rozdiel od Ashley bolo kupé z Malvern Linku  len dvojmiestne. Pod prednou kapotou pracoval 2,1 litrový motor Triumph s výkonom 82 kW (110k).

S celkovou hmotnosťou niečo cez 800 kg vozidlo dosahovalo vyššiu rýchlosť(185km/h) ako Triumph TR4 A (179 km/h) s rovnakým motorom. Jedine maskou chladiča sa hlásil k rodine Morganov.

Vtedy prepadák, dnes hodnotný zberateľský kúsok

Krok to bol odvážny, ale neúspešný. Pre fanúšikov Morganov to bola príliš radikálna zmena a na ostatných veľmi nezapôsobil. Naopak, o klasické Morgany záujem stúpal z obavy, že modernizáciou prídu o posledného dinosaura klasických otvorených britských roadsterov.

Nakoniec z plánovanej 50 kusovej série sa v rokoch 1964 až 1967  vyrobilo a predalo len 26 kusov. Cena Morganu kupé bola v roku 1966 1278 libier, klasický otvorený dvojsedadlový roadster sa ponúkal za 841 libier.

Dnes  si záujemcovia o jazdené klasické Morgany majú z čoho vyberať.  Modely Plus4 z rokov 1964 – 1966 štartujú z cenovej hladiny 25 tisíc eur. Za 35 tisíc eur dostanete už Morgan vo veľmi peknom stave.

Pri hľadaní kupé, keďže ich bolo vyrobených len malé množstvo, je potrebná dávka trpezlivosti a treba počítať s podstatne vyššou sumou.

Pred dvomi rokmi sa na aukcii v americkom Scottsdale predal jeden z nich za 177 tisíc eur. O pol roka sa objavil na inej aukcii rovnaký model so znaleckou cenou medzi 180 a 220 tisíc dolárov. O vozidlo vtedy nik neprejavil záujem a ostalo nepredané.

Najbližšie sa toto vozidlo ponúkne v aukcii, ktorá sa bude konať vo februári 2017 v Paríži. Znalci ho ohodnotili na sumu 128 800 libier (158 tisíc eur).

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 887
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 491
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 382
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 743
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 156
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 542
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 057
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 562
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 750
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 454

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v úniku, vyhral šprintérsku prémiu

Sledujte online prenos s nami.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.