SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Autá sa opäť vrátia k väčším motorom

Downsizing prináša úspory len v laboratórnych podmienkach.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré automobilky - najmä tie, pôsobiace v Európe - sa už celkom vzdali šesťvalcových motorov v prospech menších, no rovnako výkonných agregátov. Zmenšovanie objemu spaľovacích pohonných jednotiek je dôsledok sprísnených emisných noriem.

Zdvihový objem motora je čiastočne nahradený jedným alebo viacerými typmi prepĺňania motora: turbom, kompresorom alebo ich kombináciou.

Malý prepĺňaný motor je schopný jazdiť relatívne úsporne aj počas bežnej jazdy, často úspornejšie ako väčší motor s tým istým výkonom. Po výraznejšom stláčaní akcelerátora však jeho spotreba neadekvátne stúpa a v priemere bežne prekračuje spotrebu motora s vyšším zdvihovým obsahom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Toto riešenie má aj svoje tienisté stránky. Motory síce na papieri spĺňajú emisné normy, no limity dosiahnu za prísnych podmienok, pri nízkych otáčkach a takmer výhradne v laboratórnych podmienkach zastaralého európskeho testu NEDC. 

Pripravované zmeny európskej legislatívy ohľadom merania emisií spaľovacích motorov, zrejme automobilky donútia aspoň dočasne opäť navýšiť zdvihové objemy motorov, píše Reuters. Nové merania budú prebiehať v reálnej premávke.

Radikálne zmenšovania kubatúr sa tak zrejme dočkalo svojho konca. Nemôžeme však čakať, že pôjde o radikálne zmeny.

Najmenší naftový motor v ponuke koncernu VW by tak nemal byť agregát 1,4 TDI, ale 1,6 TDI. Zväčšovanie motorov pripravuje aj koncern GM i francúzske značky.

Zmenšovaniu spaľovacích motorov však celkom neodzvonilo. Ďalšia vlna by mohla prísť s masovou elektrifikáciou vozidiel, kde budú spaľovacie motory plniť výhradne úlohu tzv. extenderov – teda agregátov určených na predĺženie dojazdu. Motory v tejto úlohe môže elektronika jednoduchšie donútiť aby pracovali v ideálnom spektre otáčok a teda emisie udrží v akceptovateľnom množstve.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 257
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 121
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 6 996
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 933
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 841
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 832
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


8m
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 171
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 930
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 670
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 825
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 987
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 723
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 391
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 746
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu