SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Autá sa opäť vrátia k väčším motorom

Downsizing prináša úspory len v laboratórnych podmienkach.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré automobilky - najmä tie, pôsobiace v Európe - sa už celkom vzdali šesťvalcových motorov v prospech menších, no rovnako výkonných agregátov. Zmenšovanie objemu spaľovacích pohonných jednotiek je dôsledok sprísnených emisných noriem.

Zdvihový objem motora je čiastočne nahradený jedným alebo viacerými typmi prepĺňania motora: turbom, kompresorom alebo ich kombináciou.

Malý prepĺňaný motor je schopný jazdiť relatívne úsporne aj počas bežnej jazdy, často úspornejšie ako väčší motor s tým istým výkonom. Po výraznejšom stláčaní akcelerátora však jeho spotreba neadekvátne stúpa a v priemere bežne prekračuje spotrebu motora s vyšším zdvihovým obsahom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Toto riešenie má aj svoje tienisté stránky. Motory síce na papieri spĺňajú emisné normy, no limity dosiahnu za prísnych podmienok, pri nízkych otáčkach a takmer výhradne v laboratórnych podmienkach zastaralého európskeho testu NEDC. 

Pripravované zmeny európskej legislatívy ohľadom merania emisií spaľovacích motorov, zrejme automobilky donútia aspoň dočasne opäť navýšiť zdvihové objemy motorov, píše Reuters. Nové merania budú prebiehať v reálnej premávke.

Radikálne zmenšovania kubatúr sa tak zrejme dočkalo svojho konca. Nemôžeme však čakať, že pôjde o radikálne zmeny.

Najmenší naftový motor v ponuke koncernu VW by tak nemal byť agregát 1,4 TDI, ale 1,6 TDI. Zväčšovanie motorov pripravuje aj koncern GM i francúzske značky.

Zmenšovaniu spaľovacích motorov však celkom neodzvonilo. Ďalšia vlna by mohla prísť s masovou elektrifikáciou vozidiel, kde budú spaľovacie motory plniť výhradne úlohu tzv. extenderov – teda agregátov určených na predĺženie dojazdu. Motory v tejto úlohe môže elektronika jednoduchšie donútiť aby pracovali v ideálnom spektre otáčok a teda emisie udrží v akceptovateľnom množstve.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 029
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 697
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 646
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 009
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 400
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 102
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 308
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 799

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR