Autá sa opäť vrátia k väčším motorom

Downsizing prináša úspory len v laboratórnych podmienkach.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré automobilky - najmä tie, pôsobiace v Európe - sa už celkom vzdali šesťvalcových motorov v prospech menších, no rovnako výkonných agregátov. Zmenšovanie objemu spaľovacích pohonných jednotiek je dôsledok sprísnených emisných noriem.

Zdvihový objem motora je čiastočne nahradený jedným alebo viacerými typmi prepĺňania motora: turbom, kompresorom alebo ich kombináciou.

Malý prepĺňaný motor je schopný jazdiť relatívne úsporne aj počas bežnej jazdy, často úspornejšie ako väčší motor s tým istým výkonom. Po výraznejšom stláčaní akcelerátora však jeho spotreba neadekvátne stúpa a v priemere bežne prekračuje spotrebu motora s vyšším zdvihovým obsahom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Toto riešenie má aj svoje tienisté stránky. Motory síce na papieri spĺňajú emisné normy, no limity dosiahnu za prísnych podmienok, pri nízkych otáčkach a takmer výhradne v laboratórnych podmienkach zastaralého európskeho testu NEDC. 

Pripravované zmeny európskej legislatívy ohľadom merania emisií spaľovacích motorov, zrejme automobilky donútia aspoň dočasne opäť navýšiť zdvihové objemy motorov, píše Reuters. Nové merania budú prebiehať v reálnej premávke.

Radikálne zmenšovania kubatúr sa tak zrejme dočkalo svojho konca. Nemôžeme však čakať, že pôjde o radikálne zmeny.

Najmenší naftový motor v ponuke koncernu VW by tak nemal byť agregát 1,4 TDI, ale 1,6 TDI. Zväčšovanie motorov pripravuje aj koncern GM i francúzske značky.

Zmenšovaniu spaľovacích motorov však celkom neodzvonilo. Ďalšia vlna by mohla prísť s masovou elektrifikáciou vozidiel, kde budú spaľovacie motory plniť výhradne úlohu tzv. extenderov – teda agregátov určených na predĺženie dojazdu. Motory v tejto úlohe môže elektronika jednoduchšie donútiť aby pracovali v ideálnom spektre otáčok a teda emisie udrží v akceptovateľnom množstve.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 960
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 032
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 251
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 963
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 308
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 046
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 916