Autá sa opäť vrátia k väčším motorom

Downsizing prináša úspory len v laboratórnych podmienkach.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré automobilky - najmä tie, pôsobiace v Európe - sa už celkom vzdali šesťvalcových motorov v prospech menších, no rovnako výkonných agregátov. Zmenšovanie objemu spaľovacích pohonných jednotiek je dôsledok sprísnených emisných noriem.

Zdvihový objem motora je čiastočne nahradený jedným alebo viacerými typmi prepĺňania motora: turbom, kompresorom alebo ich kombináciou.

Malý prepĺňaný motor je schopný jazdiť relatívne úsporne aj počas bežnej jazdy, často úspornejšie ako väčší motor s tým istým výkonom. Po výraznejšom stláčaní akcelerátora však jeho spotreba neadekvátne stúpa a v priemere bežne prekračuje spotrebu motora s vyšším zdvihovým obsahom.

Toto riešenie má aj svoje tienisté stránky. Motory síce na papieri spĺňajú emisné normy, no limity dosiahnu za prísnych podmienok, pri nízkych otáčkach a takmer výhradne v laboratórnych podmienkach zastaralého európskeho testu NEDC. 

Pripravované zmeny európskej legislatívy ohľadom merania emisií spaľovacích motorov, zrejme automobilky donútia aspoň dočasne opäť navýšiť zdvihové objemy motorov, píše Reuters. Nové merania budú prebiehať v reálnej premávke.

Radikálne zmenšovania kubatúr sa tak zrejme dočkalo svojho konca. Nemôžeme však čakať, že pôjde o radikálne zmeny.

Najmenší naftový motor v ponuke koncernu VW by tak nemal byť agregát 1,4 TDI, ale 1,6 TDI. Zväčšovanie motorov pripravuje aj koncern GM i francúzske značky.

Zmenšovaniu spaľovacích motorov však celkom neodzvonilo. Ďalšia vlna by mohla prísť s masovou elektrifikáciou vozidiel, kde budú spaľovacie motory plniť výhradne úlohu tzv. extenderov – teda agregátov určených na predĺženie dojazdu. Motory v tejto úlohe môže elektronika jednoduchšie donútiť aby pracovali v ideálnom spektre otáčok a teda emisie udrží v akceptovateľnom množstve.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 541
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 685
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 053
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 160
  5. Kam do tepla v januári? 2 533
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 359
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 149
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.