Kedy budú automobilky na elektroautách ziskové?

Ani jedna značka zatiaľ na elektrine nezarába.

Renault Zoe.(Zdroj: Renault)

FRANKFURT, BRATISLAVA. S prechodom od fosílnych palív k alternatívnym pohonom by sa mali automobilky pripraviť na roky v červených číslach. Ani jedna značka nie je na elektromobiloch zatiaľ zisková, upozorňuje Bloomberg.

Po minuloročnej emisnej kauze začal koncern Volkswagen tlačiť na čo najrýchlejšie spustenie výroby a predaja elektromobilov. Prvý elektromobil pod novou značkou I.D. chce na trh priniesť v roku 2020, mal by stáť rovnako veľa ako dnešný Golf s naftovým motorom.

Prečítajte si tiež: Volkswagen ukázal vlastnú e-značku, chce sa presadiť v elektromobilite

V roku 2025 by portfólio malo tvoriť desiatky modelov a v tom istom roku chce koncern predať tri milióny elektromobilov - štvrtinu z celkového predaja. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Desaťročie v strate

Na elektromobiloch však môže začať zarábať až na konci dvadsiatych rokov, píše Bloomberg. Odvoláva sa na súčasný stav elektromobility - ani jedna značka ešte nie je na alternatívnych palivách zisková.

Tesla štvrťrok čo štvrťrok vykazuje stratu, šéfi Fiatu Sergio Marchionne dokonca v roku 2014 požiadal verejnosť, aby si nekupovali elektrický Fiat 500e, keďže automobilka je na každom predanom kuse stratová. Automobilky zatiaľ elektromobily dotujú zo ziskov z predaja benzínových a naftových áut (Tesla elektromobily dotuje z rôznych vládnych grantov a dotácií.)

Kým Volkswagen predpovedá v roku 2025 zisky zvýšené o tretinu, podľa analytikov sa môže s príchodom elektromobilov dostať do straty. Naspäť do čiernych čísel sa vráti až na konci dvadsiatych rokov, uviedol pre Bloomberg Harald Hendrikse, analytik spoločnosti Morgan Stanley.

Koncern Volkswagen už teraz má extrémne vysoké náklady na výrobu auta. Zamestnáva 613 000 ľudí, čo je viac, ako Toyota a General Motors dohromady - pritom všetci traja vyrábajú zhruba rovnako veľa áut.

Nová platforma nie je lacná záležitosť

Napriek tomu, že sa v posledných rokoch Volkswagen venoval unifikácii dielov naprieč modelmi (rôznych značiek) a používaniu modulárnej podvozkovej platformy (MQB, MLB), má tiež extrémne vysoké náklady na výskum a vývoj. Pre elektromobily navyše vyvíja koncern novú platformu MEB.

Za minulý rok investoval do vývoja 13,6 miliardy eur - to je viac, než koncerny BMW a Daimler (Mercedes-Benz) dohromady. Žiadna iná firma na svete neinvestuje do vývoja toľko, ako Volkswagen.

Toto všetko sú zlé správy najmä pre investorov automobiliek. Prechod od spaľovacích motorov na alternatívny pohon je pre firmy náročný a nákladný - musia investovať viac do vývoja a výskumu, preškoliť personál, upraviť 

Volkswagen tak okrem samotných elektromobilov čelí ešte jednej výzve - presvedčiť nervóznych investorov, že urobí všetko preto, aby sa čo najrýchlejšie opäť vráti k zisku. Zvyknúť si na novú realitu elektromobilov tak môže byť pre výrobcov ešte náročnejšie, ako pre zákazníkov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 490
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 314
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 360
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 604
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 7 213
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 234
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 527
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 443
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 745
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty z MS 2018 vo futbale.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Odsúdili vás? Staňte sa rovno primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

TECH

Prečo sa trápite aj hlúposťami? Váš mozog nedokáže vypnúť

Myseľ si prirodzene rozširuje význam slov.

EKONOMIKA

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.