SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Kedy budú automobilky na elektroautách ziskové?

Ani jedna značka zatiaľ na elektrine nezarába.

Renault Zoe.Renault Zoe. (Zdroj: Renault)

FRANKFURT, BRATISLAVA. S prechodom od fosílnych palív k alternatívnym pohonom by sa mali automobilky pripraviť na roky v červených číslach. Ani jedna značka nie je na elektromobiloch zatiaľ zisková, upozorňuje Bloomberg.

Po minuloročnej emisnej kauze začal koncern Volkswagen tlačiť na čo najrýchlejšie spustenie výroby a predaja elektromobilov. Prvý elektromobil pod novou značkou I.D. chce na trh priniesť v roku 2020, mal by stáť rovnako veľa ako dnešný Golf s naftovým motorom.

Prečítajte si tiež: Volkswagen ukázal vlastnú e-značku, chce sa presadiť v elektromobilite Čítajte 

V roku 2025 by portfólio malo tvoriť desiatky modelov a v tom istom roku chce koncern predať tri milióny elektromobilov - štvrtinu z celkového predaja. 

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Desaťročie v strate

Na elektromobiloch však môže začať zarábať až na konci dvadsiatych rokov, píše Bloomberg. Odvoláva sa na súčasný stav elektromobility - ani jedna značka ešte nie je na alternatívnych palivách zisková.

Tesla štvrťrok čo štvrťrok vykazuje stratu, šéfi Fiatu Sergio Marchionne dokonca v roku 2014 požiadal verejnosť, aby si nekupovali elektrický Fiat 500e, keďže automobilka je na každom predanom kuse stratová. Automobilky zatiaľ elektromobily dotujú zo ziskov z predaja benzínových a naftových áut (Tesla elektromobily dotuje z rôznych vládnych grantov a dotácií.)

Kým Volkswagen predpovedá v roku 2025 zisky zvýšené o tretinu, podľa analytikov sa môže s príchodom elektromobilov dostať do straty. Naspäť do čiernych čísel sa vráti až na konci dvadsiatych rokov, uviedol pre Bloomberg Harald Hendrikse, analytik spoločnosti Morgan Stanley.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncern Volkswagen už teraz má extrémne vysoké náklady na výrobu auta. Zamestnáva 613 000 ľudí, čo je viac, ako Toyota a General Motors dohromady - pritom všetci traja vyrábajú zhruba rovnako veľa áut.

Nová platforma nie je lacná záležitosť

Napriek tomu, že sa v posledných rokoch Volkswagen venoval unifikácii dielov naprieč modelmi (rôznych značiek) a používaniu modulárnej podvozkovej platformy (MQB, MLB), má tiež extrémne vysoké náklady na výskum a vývoj. Pre elektromobily navyše vyvíja koncern novú platformu MEB.

Za minulý rok investoval do vývoja 13,6 miliardy eur - to je viac, než koncerny BMW a Daimler (Mercedes-Benz) dohromady. Žiadna iná firma na svete neinvestuje do vývoja toľko, ako Volkswagen.

Toto všetko sú zlé správy najmä pre investorov automobiliek. Prechod od spaľovacích motorov na alternatívny pohon je pre firmy náročný a nákladný - musia investovať viac do vývoja a výskumu, preškoliť personál, upraviť 

Skryť Vypnúť reklamu

Volkswagen tak okrem samotných elektromobilov čelí ešte jednej výzve - presvedčiť nervóznych investorov, že urobí všetko preto, aby sa čo najrýchlejšie opäť vráti k zisku. Zvyknúť si na novú realitu elektromobilov tak môže byť pre výrobcov ešte náročnejšie, ako pre zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 101
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 244
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 001
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 667
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 515
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 310
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 279
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 092
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L