Kedy budú automobilky na elektroautách ziskové?

Ani jedna značka zatiaľ na elektrine nezarába.

Renault Zoe.(Zdroj: Renault)

FRANKFURT, BRATISLAVA. S prechodom od fosílnych palív k alternatívnym pohonom by sa mali automobilky pripraviť na roky v červených číslach. Ani jedna značka nie je na elektromobiloch zatiaľ zisková, upozorňuje Bloomberg.

Po minuloročnej emisnej kauze začal koncern Volkswagen tlačiť na čo najrýchlejšie spustenie výroby a predaja elektromobilov. Prvý elektromobil pod novou značkou I.D. chce na trh priniesť v roku 2020, mal by stáť rovnako veľa ako dnešný Golf s naftovým motorom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen ukázal vlastnú e-značku, chce sa presadiť v elektromobilite

V roku 2025 by portfólio malo tvoriť desiatky modelov a v tom istom roku chce koncern predať tri milióny elektromobilov - štvrtinu z celkového predaja. 

Desaťročie v strate

Na elektromobiloch však môže začať zarábať až na konci dvadsiatych rokov, píše Bloomberg. Odvoláva sa na súčasný stav elektromobility - ani jedna značka ešte nie je na alternatívnych palivách zisková.

Tesla štvrťrok čo štvrťrok vykazuje stratu, šéfi Fiatu Sergio Marchionne dokonca v roku 2014 požiadal verejnosť, aby si nekupovali elektrický Fiat 500e, keďže automobilka je na každom predanom kuse stratová. Automobilky zatiaľ elektromobily dotujú zo ziskov z predaja benzínových a naftových áut (Tesla elektromobily dotuje z rôznych vládnych grantov a dotácií.)

Kým Volkswagen predpovedá v roku 2025 zisky zvýšené o tretinu, podľa analytikov sa môže s príchodom elektromobilov dostať do straty. Naspäť do čiernych čísel sa vráti až na konci dvadsiatych rokov, uviedol pre Bloomberg Harald Hendrikse, analytik spoločnosti Morgan Stanley.

Koncern Volkswagen už teraz má extrémne vysoké náklady na výrobu auta. Zamestnáva 613 000 ľudí, čo je viac, ako Toyota a General Motors dohromady - pritom všetci traja vyrábajú zhruba rovnako veľa áut.

Nová platforma nie je lacná záležitosť

Napriek tomu, že sa v posledných rokoch Volkswagen venoval unifikácii dielov naprieč modelmi (rôznych značiek) a používaniu modulárnej podvozkovej platformy (MQB, MLB), má tiež extrémne vysoké náklady na výskum a vývoj. Pre elektromobily navyše vyvíja koncern novú platformu MEB.

Za minulý rok investoval do vývoja 13,6 miliardy eur - to je viac, než koncerny BMW a Daimler (Mercedes-Benz) dohromady. Žiadna iná firma na svete neinvestuje do vývoja toľko, ako Volkswagen.

Toto všetko sú zlé správy najmä pre investorov automobiliek. Prechod od spaľovacích motorov na alternatívny pohon je pre firmy náročný a nákladný - musia investovať viac do vývoja a výskumu, preškoliť personál, upraviť 

Volkswagen tak okrem samotných elektromobilov čelí ešte jednej výzve - presvedčiť nervóznych investorov, že urobí všetko preto, aby sa čo najrýchlejšie opäť vráti k zisku. Zvyknúť si na novú realitu elektromobilov tak môže byť pre výrobcov ešte náročnejšie, ako pre zákazníkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 756
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 191
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 362
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 168
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 566
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 488
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 821
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 778
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 874
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 019

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop