Kedy budú automobilky na elektroautách ziskové?

Ani jedna značka zatiaľ na elektrine nezarába.

Renault Zoe.(Zdroj: Renault)

FRANKFURT, BRATISLAVA. S prechodom od fosílnych palív k alternatívnym pohonom by sa mali automobilky pripraviť na roky v červených číslach. Ani jedna značka nie je na elektromobiloch zatiaľ zisková, upozorňuje Bloomberg.

Po minuloročnej emisnej kauze začal koncern Volkswagen tlačiť na čo najrýchlejšie spustenie výroby a predaja elektromobilov. Prvý elektromobil pod novou značkou I.D. chce na trh priniesť v roku 2020, mal by stáť rovnako veľa ako dnešný Golf s naftovým motorom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen ukázal vlastnú e-značku, chce sa presadiť v elektromobilite

V roku 2025 by portfólio malo tvoriť desiatky modelov a v tom istom roku chce koncern predať tri milióny elektromobilov - štvrtinu z celkového predaja. 

Desaťročie v strate

Na elektromobiloch však môže začať zarábať až na konci dvadsiatych rokov, píše Bloomberg. Odvoláva sa na súčasný stav elektromobility - ani jedna značka ešte nie je na alternatívnych palivách zisková.

Tesla štvrťrok čo štvrťrok vykazuje stratu, šéfi Fiatu Sergio Marchionne dokonca v roku 2014 požiadal verejnosť, aby si nekupovali elektrický Fiat 500e, keďže automobilka je na každom predanom kuse stratová. Automobilky zatiaľ elektromobily dotujú zo ziskov z predaja benzínových a naftových áut (Tesla elektromobily dotuje z rôznych vládnych grantov a dotácií.)

Kým Volkswagen predpovedá v roku 2025 zisky zvýšené o tretinu, podľa analytikov sa môže s príchodom elektromobilov dostať do straty. Naspäť do čiernych čísel sa vráti až na konci dvadsiatych rokov, uviedol pre Bloomberg Harald Hendrikse, analytik spoločnosti Morgan Stanley.

Koncern Volkswagen už teraz má extrémne vysoké náklady na výrobu auta. Zamestnáva 613 000 ľudí, čo je viac, ako Toyota a General Motors dohromady - pritom všetci traja vyrábajú zhruba rovnako veľa áut.

Nová platforma nie je lacná záležitosť

Napriek tomu, že sa v posledných rokoch Volkswagen venoval unifikácii dielov naprieč modelmi (rôznych značiek) a používaniu modulárnej podvozkovej platformy (MQB, MLB), má tiež extrémne vysoké náklady na výskum a vývoj. Pre elektromobily navyše vyvíja koncern novú platformu MEB.

Za minulý rok investoval do vývoja 13,6 miliardy eur - to je viac, než koncerny BMW a Daimler (Mercedes-Benz) dohromady. Žiadna iná firma na svete neinvestuje do vývoja toľko, ako Volkswagen.

Toto všetko sú zlé správy najmä pre investorov automobiliek. Prechod od spaľovacích motorov na alternatívny pohon je pre firmy náročný a nákladný - musia investovať viac do vývoja a výskumu, preškoliť personál, upraviť 

Volkswagen tak okrem samotných elektromobilov čelí ešte jednej výzve - presvedčiť nervóznych investorov, že urobí všetko preto, aby sa čo najrýchlejšie opäť vráti k zisku. Zvyknúť si na novú realitu elektromobilov tak môže byť pre výrobcov ešte náročnejšie, ako pre zákazníkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Naučme sa správne dochucovať ryby
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Vernosť k značke na Slovensku u jazdeniek nefrčí
  3. Naučme sa správne dochucovať ryby
  4. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  5. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  6. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  7. Od septembra opäť po starom
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  9. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 747
  2. Od septembra opäť po starom 6 439
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 911
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 777
  5. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 814
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 681
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 567
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 294
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 161
  10. Leto nekončí! 1 015

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Polis: SNS po kríze výrazne stratila

SNS by získala menej percent, než bol jej volebný výsledok v roku 2016. Politológ za tým vidí správanie jej predsedu Andreja Danka.

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka. Mal byť hotový, bude meškať roky

Úsek plánujú dokončiť až v roku 2021.

PRIMÁR

Fajčíte? Pozor na doplnky s vitamínom B6 a B12

Dlhodobo vysoké dávky zvýšili riziko rakoviny pľúc.

Neprehliadnite tiež

Audi prichádza so zvláštnym novým značením modelov

Podľa čísla rozoznáte výkon modelu rovnako pri elektrických, hybridných, aj tradičných spaľovacích motoroch.

Škoda predstaví vo Frankfurte nový elektromobil

Oproti prvému konceptu sa zmenil dizajn predného nárazníka.

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.