SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Aké motívy majú hackeri áut? Veľa peňazí aj pekný životopis

Výrobcovia sa zatiaľ spoliehajú na slušnosť hackerov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Lisa Omarali)

Tento rok prebehlo médiami viacero prípadov, kedy hackeri ukázali, že sa dokážu pripojiť ku riadiacej jednotke auta a prevziať kontrolu nad šoférovaním.

Prgramátorom sa podarilo získať prístup do riadiacej jednotky Tesly, Jeepu či Mitsubishi. Najznámejší je prípad Jeepu Cherokee, ku ktorému sa dvojica programátorov dokázala pripojiť na diaľku a vypnúť mu na diaľnici motor.

Načítavam video...

Väčšina týchto napadnutí prebehla prostredníctvom bezdrôtových sietí, na ktoré sú tieto autá pripojené.

Spomínaný Jeep Cherokee má jeho infotainmentový systém nepretržité mobilné pripojenie, plug-in hybridný Mitsubishi Outlander PHEV zas má stále zapnutú Wi-Fi sieť, aby ste mohli na diaľku cez mobilnú aplikáciu nastaviť napríklad zakúrenie vozidla pred jeho odjazdom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, tohtoročné kyberútoky boli zatiaľ relatívne jednoduché - keďže automobilky nepredpokladali veľký záujem hackerov o moderné autá, pripojenia boli nezabezpečené a riadiace jednotky ľahko prístupné.

Napríklad Tesla Model S má v palubnej doske ethernetový kábel, cez ktorý sa dá pripojiť k počítaču, na ktorom beží distribúcia linuxu Ubuntu.

Cez Ethernet sa k Tesle pokúsil pripojiť v roku 2013 Holanďan Johan Postema. V zdrojovom kóde našiel Tesle viacero bugov a bezpečnostných chýb, ktoré automobilke pravidelne nahlasoval s polu s návrhmi riešení.

"Rád zisťujem, ako veci fungujú, a na Tesle ma bavilo takto pracovať, vysvetlil Postema pre Automotive News, a dodal: "Nejako špeciálne ma však hackovanie áut nezaujíma."

SkryťVypnúť reklamu

Nicodemo Gawronski, naopak, chce odhaľovaním chýb pomôcť zakladateľovi Tesly Elonovi Muskovi. Zároveň si na tom privyrába - Tesla mu za hlásenia zaplatila 200 až 1000 dolárov.

"Hacknite ma, dobre vám zaplatím"

Hlavným problémom je to, že v moderných autách sú všetky systémy prepojené a získanie prístupu k infotainmentovému systému môže znamenať "ovládnutie" celého auta - ako v spomínanom prípade Jeepu Cherokee.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4QKZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4QKZ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 611
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 569
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 588
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 073
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 867
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 657
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 007
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 821
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 343
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Testy odhalili 901 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.
Píše Martin Kugla

Akcia má význam v najzasiahnutejších regiónoch

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
CYNICKÁ OBLUDA

Čistá dobrovoľnosť

Najnovším premiérovým sebaklamom je tvrdenie, že obyvatelia chudobnej Oravy prišli na testovanie dobrovoľne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.