Aké motívy majú hackeri áut? Veľa peňazí aj pekný životopis

Výrobcovia sa zatiaľ spoliehajú na slušnosť hackerov.

Ilustračné foto.(Zdroj: Flickr / CC Lisa Omarali)

Tento rok prebehlo médiami viacero prípadov, kedy hackeri ukázali, že sa dokážu pripojiť ku riadiacej jednotke auta a prevziať kontrolu nad šoférovaním.

Prgramátorom sa podarilo získať prístup do riadiacej jednotky Tesly, Jeepu či Mitsubishi. Najznámejší je prípad Jeepu Cherokee, ku ktorému sa dvojica programátorov dokázala pripojiť na diaľku a vypnúť mu na diaľnici motor.

Väčšina týchto napadnutí prebehla prostredníctvom bezdrôtových sietí, na ktoré sú tieto autá pripojené.

Spomínaný Jeep Cherokee má jeho infotainmentový systém nepretržité mobilné pripojenie, plug-in hybridný Mitsubishi Outlander PHEV zas má stále zapnutú Wi-Fi sieť, aby ste mohli na diaľku cez mobilnú aplikáciu nastaviť napríklad zakúrenie vozidla pred jeho odjazdom.

Samozrejme, tohtoročné kyberútoky boli zatiaľ relatívne jednoduché - keďže automobilky nepredpokladali veľký záujem hackerov o moderné autá, pripojenia boli nezabezpečené a riadiace jednotky ľahko prístupné.

Napríklad Tesla Model S má v palubnej doske ethernetový kábel, cez ktorý sa dá pripojiť k počítaču, na ktorom beží distribúcia linuxu Ubuntu.

Cez Ethernet sa k Tesle pokúsil pripojiť v roku 2013 Holanďan Johan Postema. V zdrojovom kóde našiel Tesle viacero bugov a bezpečnostných chýb, ktoré automobilke pravidelne nahlasoval s polu s návrhmi riešení.

"Rád zisťujem, ako veci fungujú, a na Tesle ma bavilo takto pracovať, vysvetlil Postema pre Automotive News, a dodal: "Nejako špeciálne ma však hackovanie áut nezaujíma."

Nicodemo Gawronski, naopak, chce odhaľovaním chýb pomôcť zakladateľovi Tesly Elonovi Muskovi. Zároveň si na tom privyrába - Tesla mu za hlásenia zaplatila 200 až 1000 dolárov.

"Hacknite ma, dobre vám zaplatím"

Hlavným problémom je to, že v moderných autách sú všetky systémy prepojené a získanie prístupu k infotainmentovému systému môže znamenať "ovládnutie" celého auta - ako v spomínanom prípade Jeepu Cherokee.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4QKZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4QKZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.