SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Pred sedemdesiatimi rokmi vznikol Unimog, všestranný pracant Mercedesu

Jeho históriu začal v októbri 1946 písať koncepčný model Unimog Protype 1.

Mercedes-Benz UnimogMercedes-Benz Unimog (Zdroj: Mercedes-Benz )

STUTTGART, BRATISLAVA. Mercedes si v týchto dňoch pripomína 70. výročie vzniku Unimogu. Presnejšie povedané, jeho prvého prototypu, ktorého skonštruovanie podnietila neutešená situácia v Nemecku pred koncom 2. sv. vojny.

Krajina v tom období okrem iného trpela nedostatkom základných potravín, čo primälo Alberta Friedricha, dlhoročného šéfa vývojového oddelenia leteckých motorov Daimler-Benz, k tomu, aby začal v roku 1944 uvažovať nad zostrojením terénneho vozidla, ktoré by v prvom rade pomohlo zlepšiť poľnohospodársku produktivitu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa však v auguste 1945 zrodili plány pripravovaného automobilu bolo jasné, že bude mať ďaleko všestrannejšie využitie. Aj preto dostal pomenovanie Unimog, odvodené z nemeckého Universal Motor Gerät, čo sa dá voľne preložiť ako "univerzálny motorový stroj".

Zostrojením prototypu bol začiatkom roka 1946 poverený hlavný konštruktér nemeckej automobilky Heinrich Rössler. Výsledkom jeho snaženia sa stal koncepčný model Unimog Protype 1, ktorý absolvoval prvé testovacie jazdy v teréne 9. októbra 1946.

Za volant vozidla plne naloženého drevom si sadol sám Rössler. Dočinenia pritom mal s ľahkým nákladným vozidlom prispôsobeným na jazdu v teréne. Znamenalo to vysokú svetlosť, pohon všetkých kolies či uzamykateľné diferenciály na oboch nápravách.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže žiadny vhodný vznetový motor nebol v tom čase k dispozícii, prototyp poháňal benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra zo sedanov radu 170V. Išlo však len o dočasné riešenie, kým sa nepodarí dokončiť vývoj nového dieselového agregátu OM 636.

Prvý sériový Unimog, ktorým sa v roku 1947 stal typ U 25, už poháňala novovyvinutá jednotka produkujúca výkon 25 koní. Nákladiak vďaka nej a 6-stupňovej prevodovke s krátkymi prevodmi dosahoval maximálnu rýchlosť 50 km/h. Teda dvojnásobnú v porovnaní s vtedajšími traktormi.

Vpredu a vzadu mal vyvedené hnacie hriadele pre pohon náradia a v kabíne miesto pre dvoch ľudí. Jeho pohotovostná hmotnosť bola 1780 kg, kým celková 3150 kg.

Prečítajte si tiež: Unimog je vhodný aj na svadobnú cestu Čítajte 

Rázvor vozidla mal 1760 mm a rozchod len 1270 mm. V tomto smere výrobca vyšiel v ústrety poľnohospodárom a prispôsobil konštrukciu automobilu typickému rozstupu medzi dvoma riadkami zemiakového poľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Unimog sa v nasledujúcich rokoch osvedčil ako praktický "pracovný stroj", ktorý mal a má, vďaka vysokej modularite konštrukcie, všestranné využitie. Dokáže plniť funkciu traktora, ťahača, nákladiaku, hasičského, armádneho či expedičného auta.

Aj táto jeho univerzálnosť prispela k tomu, že sa ho počas 70-ročnej histórie predalo takmer 400-tisíc kusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 181
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 389
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 800
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 546
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 364
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 253
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 312
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 265
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 186
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 135
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Mercedes-Benz
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranárka: Keby bola jediná voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako ku covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Koronavírus na Slovensku: Vláda stále rokuje o testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračná fotografia.

Zo Slovenska chceli televíznu veľmoc. Dnes už len predávajú pozemky

Plány majiteľov UMC v Novom Meste nad Váhom nevyšli.

Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.