Pred sedemdesiatimi rokmi vznikol Unimog, všestranný pracant Mercedesu

Jeho históriu začal v októbri 1946 písať koncepčný model Unimog Protype 1.

Mercedes-Benz Unimog(Zdroj: Mercedes-Benz )

STUTTGART, BRATISLAVA. Mercedes si v týchto dňoch pripomína 70. výročie vzniku Unimogu. Presnejšie povedané, jeho prvého prototypu, ktorého skonštruovanie podnietila neutešená situácia v Nemecku pred koncom 2. sv. vojny.

Krajina v tom období okrem iného trpela nedostatkom základných potravín, čo primälo Alberta Friedricha, dlhoročného šéfa vývojového oddelenia leteckých motorov Daimler-Benz, k tomu, aby začal v roku 1944 uvažovať nad zostrojením terénneho vozidla, ktoré by v prvom rade pomohlo zlepšiť poľnohospodársku produktivitu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa však v auguste 1945 zrodili plány pripravovaného automobilu bolo jasné, že bude mať ďaleko všestrannejšie využitie. Aj preto dostal pomenovanie Unimog, odvodené z nemeckého Universal Motor Gerät, čo sa dá voľne preložiť ako "univerzálny motorový stroj".

Zostrojením prototypu bol začiatkom roka 1946 poverený hlavný konštruktér nemeckej automobilky Heinrich Rössler. Výsledkom jeho snaženia sa stal koncepčný model Unimog Protype 1, ktorý absolvoval prvé testovacie jazdy v teréne 9. októbra 1946.

Za volant vozidla plne naloženého drevom si sadol sám Rössler. Dočinenia pritom mal s ľahkým nákladným vozidlom prispôsobeným na jazdu v teréne. Znamenalo to vysokú svetlosť, pohon všetkých kolies či uzamykateľné diferenciály na oboch nápravách.

Keďže žiadny vhodný vznetový motor nebol v tom čase k dispozícii, prototyp poháňal benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra zo sedanov radu 170V. Išlo však len o dočasné riešenie, kým sa nepodarí dokončiť vývoj nového dieselového agregátu OM 636.

Prvý sériový Unimog, ktorým sa v roku 1947 stal typ U 25, už poháňala novovyvinutá jednotka produkujúca výkon 25 koní. Nákladiak vďaka nej a 6-stupňovej prevodovke s krátkymi prevodmi dosahoval maximálnu rýchlosť 50 km/h. Teda dvojnásobnú v porovnaní s vtedajšími traktormi.

Vpredu a vzadu mal vyvedené hnacie hriadele pre pohon náradia a v kabíne miesto pre dvoch ľudí. Jeho pohotovostná hmotnosť bola 1780 kg, kým celková 3150 kg.

Prečítajte si tiež: Unimog je vhodný aj na svadobnú cestu

Rázvor vozidla mal 1760 mm a rozchod len 1270 mm. V tomto smere výrobca vyšiel v ústrety poľnohospodárom a prispôsobil konštrukciu automobilu typickému rozstupu medzi dvoma riadkami zemiakového poľa.

Unimog sa v nasledujúcich rokoch osvedčil ako praktický "pracovný stroj", ktorý mal a má, vďaka vysokej modularite konštrukcie, všestranné využitie. Dokáže plniť funkciu traktora, ťahača, nákladiaku, hasičského, armádneho či expedičného auta.

Aj táto jeho univerzálnosť prispela k tomu, že sa ho počas 70-ročnej histórie predalo takmer 400-tisíc kusov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 449
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 135
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 888
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 335
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 978
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 024
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 716
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 233
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 721
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 038

Téma: Mercedes-Benz


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Pomýlil som sa. Trumpove výhovorky kritiku nezastavili

Trump tvrdí, že vyjadrenia v Helsinkách myslel presne naopak. Nie je to prvýkrát.

KULTÚRA

Čím je starší, tým je horší? Merčiak má zodpovednosť, akú si nikto neželá

Niekto má smolu, že jeho práca nie je anonymná.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.