SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Pred sedemdesiatimi rokmi vznikol Unimog, všestranný pracant Mercedesu

Jeho históriu začal v októbri 1946 písať koncepčný model Unimog Protype 1.

Mercedes-Benz UnimogMercedes-Benz Unimog(Zdroj: Mercedes-Benz )

STUTTGART, BRATISLAVA. Mercedes si v týchto dňoch pripomína 70. výročie vzniku Unimogu. Presnejšie povedané, jeho prvého prototypu, ktorého skonštruovanie podnietila neutešená situácia v Nemecku pred koncom 2. sv. vojny.

Krajina v tom období okrem iného trpela nedostatkom základných potravín, čo primälo Alberta Friedricha, dlhoročného šéfa vývojového oddelenia leteckých motorov Daimler-Benz, k tomu, aby začal v roku 1944 uvažovať nad zostrojením terénneho vozidla, ktoré by v prvom rade pomohlo zlepšiť poľnohospodársku produktivitu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa však v auguste 1945 zrodili plány pripravovaného automobilu bolo jasné, že bude mať ďaleko všestrannejšie využitie. Aj preto dostal pomenovanie Unimog, odvodené z nemeckého Universal Motor Gerät, čo sa dá voľne preložiť ako "univerzálny motorový stroj".

Zostrojením prototypu bol začiatkom roka 1946 poverený hlavný konštruktér nemeckej automobilky Heinrich Rössler. Výsledkom jeho snaženia sa stal koncepčný model Unimog Protype 1, ktorý absolvoval prvé testovacie jazdy v teréne 9. októbra 1946.

Za volant vozidla plne naloženého drevom si sadol sám Rössler. Dočinenia pritom mal s ľahkým nákladným vozidlom prispôsobeným na jazdu v teréne. Znamenalo to vysokú svetlosť, pohon všetkých kolies či uzamykateľné diferenciály na oboch nápravách.

Keďže žiadny vhodný vznetový motor nebol v tom čase k dispozícii, prototyp poháňal benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra zo sedanov radu 170V. Išlo však len o dočasné riešenie, kým sa nepodarí dokončiť vývoj nového dieselového agregátu OM 636.

Prvý sériový Unimog, ktorým sa v roku 1947 stal typ U 25, už poháňala novovyvinutá jednotka produkujúca výkon 25 koní. Nákladiak vďaka nej a 6-stupňovej prevodovke s krátkymi prevodmi dosahoval maximálnu rýchlosť 50 km/h. Teda dvojnásobnú v porovnaní s vtedajšími traktormi.

Vpredu a vzadu mal vyvedené hnacie hriadele pre pohon náradia a v kabíne miesto pre dvoch ľudí. Jeho pohotovostná hmotnosť bola 1780 kg, kým celková 3150 kg.

Prečítajte si tiež: Unimog je vhodný aj na svadobnú cestu Čítajte 

Rázvor vozidla mal 1760 mm a rozchod len 1270 mm. V tomto smere výrobca vyšiel v ústrety poľnohospodárom a prispôsobil konštrukciu automobilu typickému rozstupu medzi dvoma riadkami zemiakového poľa.

Unimog sa v nasledujúcich rokoch osvedčil ako praktický "pracovný stroj", ktorý mal a má, vďaka vysokej modularite konštrukcie, všestranné využitie. Dokáže plniť funkciu traktora, ťahača, nákladiaku, hasičského, armádneho či expedičného auta.

Aj táto jeho univerzálnosť prispela k tomu, že sa ho počas 70-ročnej histórie predalo takmer 400-tisíc kusov.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 169
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 162
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 945
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 088
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 418
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 035
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 948
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 787
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 652
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 638

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, Mercedes-Benz

Hlavné správy zo Sme.sk

Matovič zverejnil celú údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období roku 2014 až 2017.

Martin Glváč.

Súdna rada má už dnes rozhodnúť o Jankovskej

Gál žiadal pre bývalú štátnu tajomníčku najprísnejší trest.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danka ste mali zastaviť skôr

Voľby by mali byť o odvrátení bankrotu.

Peter Tkačenko

Danko reagoval na neúspech v parlamente, útočil na premiéra

Most-Híd nepodporil tri návrhy zákonov z dielne SNS.

Andrej Danko.
Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.